Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Robert Sund

#1
Kia Soul EV / Løftepunkter/jekkpunkter på Soul
torsdag 23. mai 2019, klokken 23:46
Jeg så i manualen som er en tomme tykk, uten å se ett ord om jekkpunkter (eller jekk). Har bilen jekk, og i så fall, hvor er den gjemt?

OK kan bilen løftes med garagejekk med gummikloss på, eller må det brukes puck?
#2
255 euro pr MWh nå klokken 8 i dag (1.mars), og over 192 euro pr MWh fra klokken 7:00 til 11:00 i dag.

I kroner er systemprisen i Norge nå 1908,34 pr MWh mens den på samme årstid tidligere år stort sett har vært 200 - 300 kroner pr MWh.

Det er blitt dyrere for innbyggere i Norge etter at de begynte med "børs", og med topper slik som nå.
#3
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sitat som ikke virker
onsdag 03. mai 2017, klokken 00:09
Når jeg forsøkte å sitere en melding på Mercedes forumet fikk jeg beskjed om at meldingen min ikke inneholdt noe tekst. Etter noe testing fant jeg ut at det var smilyene i den siterte teksten som var årsaken.

Feilmelding:
Følgende feil oppsto ved lagring av meldingen:
Meldingen inneholder ingen tekst.

Meldingen er:
Sitat fra: waltlo på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:42
Ja det ville ha vært veldig interessant med full tilgang til hurtiglading!
i tråden
Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???

Jeg måtte selvsagt ta bort smilyene i sitatet her også. (Mens i svaret mitt byttet jeg de ut).
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ChaDeMo i Narvik
fredag 21. april 2017, klokken 20:49
Ladestasjoner.no står det "Tilgang via WTW GoCharge app" på Nordkraft hurtigladestasjon Narvik, Bolagsgata. Det står også "Betaling (Mobil og ladekort)"

Vil det si at man ikke kan bruke GK eller Fortum ladebrikke?
Og at man må ha en app for å lade med mobil?

Er det noen som vet?
#5
Vil model-3 være eneste elbil alternativet med firhjulstrekk for normalt prisede biler når den kommer?

I så fall regner jeg med at den blir ett populært alternativ til både andre elbiler og til fossile biler. Hvor mye vil det påvirke nysalget av fossile og andre elbiler? Selv med mange leverte biler vil jo ventelistene være lange.

Når vil andre levere 4wd?
#6
Elbiler i media / GM med rar elbil-"reklame"
fredag 09. desember 2016, klokken 18:34
GM pusher en "reklame" for Ampera-E der hovedpoenget er at den er en elektrisk bil med så lang rekkevidde at den kan kjøre over og drepe insekter.

Den underbygger flere negative myter om elbil, slik som
- hvis man ikke passer seg for elbiler kan man bli drept
- lydløs er det samme som dødsfarlig
- elbiler kommer seg ikke ut fra tettbebygde strøk uten lang rekkevidde (bybilmyten). Som om det ikke finnes strøm i bygdene.

Insektet som blir knust og drept i animasjonsfilmen er en oldenborre.


Jeg har ikke sett en så pussig reklame siden GM reklamerte for EV1, og reklamen for flytende smør. Men den får da inn ett annet poeng, (spesielt andres) elbiler har begrenset rekkevidde.

https://electrek.co/2016/12/07/in-poorly-conceived-ampera-e-eu-bolt-ev-ad-gm-plays-up-electric-car-falsehoods/
#7
Elbiler i media / Fossilbilprodusentene lobber mot elbiler
fredag 09. desember 2016, klokken 18:03
Lobbyorganisasjonene som representerer følgende produsenter lobber mot EPAs nye forbruksstandard:

    Aston Martin
    BMW
    FCA
        Chrysler
        Fiat
        Maserati
    Ford
    GM
    Honda
    Hyundai
    Isuzu
    Kia
    Jaguar Land Rover
    Mazda
    Mercedes-Benz USA
    Mitsubishi Motors
    Nissan
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Volkswagen
        Audi
        Porsche
        VW
    Volvo

, og sier at de ikke bør presses til å redusere gjennomsnittsforbruket da det ikke er etterspørsel etter elektriske biler.

https://electrek.co/2016/12/09/automakers-but-tesla-lobbying-block-epa/
#8
Elbiler i media / Forsiktig satsing
søndag 20. november 2016, klokken 01:00
Toyota sin utviklingsgruppe for elbiler har kun 4 ingeniører. (Merk: ikke skrivefeil, ikke 4000, 4 som i "kan telles på en hånd")
https://electrek.co/2016/11/18/toyota-in-house-electric-car-development-group-4-engineers/


VW hevder NOX ikke er spesielt farlig
SitatFrom VW-View is nitric oxide is not even particularly dangerous

Volkswagen even denies that the nitrogen oxide emissions from diesel cars, which are harmful to health from the point of view of the Federal Environment Agency is proven. "A reliable detection of disease figures or even death for certain population groups is according to our level of knowledge is not possible from a scientific point of view," said the company.
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/nach-abgasaffaere-vw-wir-haben-nicht-manipuliert-1.3233138


GM nedskalerer Bolt lanseringen i USA. Bolt blir kun lansert i ZEV statene, mens resten av landet er utsatt til ett ukjent senere tidspunkt. GM jobbet svært hardt for å få folk til å kansellere M3 reservasjonene, og brukte lanseringstidspunktet for Bolt som argument.
https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy-bolt-ev-nationwide-launch-cancel/


Nissan lanserer bil uten lademulighet.
https://electrek.co/2016/11/02/nissan-takes-a-step-backward-in-electrification-introduces-gas-powered-range-extender-without-plug/


Er dette tilpassinger før og etter valget i USA, eller er det bare "forsiktighet" fra den tradisjonelle bransjen? Holde alle muligheter åpne?
#9
Humor og kanari / Trolljegeren
lørdag 22. oktober 2016, klokken 14:30
Når strømmen går i ring, er det for å gjerde inn trollene slik de viste i trolljegeren?
#10
Elbilen i Samfunnet / Ikke akkurat elbil, men ærlig talt ...
torsdag 13. oktober 2016, klokken 13:59
Jeg så flere lifter som stod å remjet midt i byen, i timesvis i strekk. Og de flyttet bare kurven noen sekunder av gangen, med flere minutters mellomrom! Dette må da være det letteste kjøretøyet som finnes å få over på batteri (der man ikke kan benytte støpsel).

Absurd.
#11
Elbilen i Samfunnet / Tesla ekskluderes i Frankrike
fredag 07. oktober 2016, klokken 14:55
Akkurat som i Tyskland innfører nå Frankrike tenkniske handelshindringer mot Tesla.

Man kan få 6,000€ ved kjøp av elbil, og 4,000€ ekstra hvis man bytter inn en 10 år gammel diesel. Akkurat som i Tyskland er det imidlertid satt en beløpsgrense som ekskluderer Tesla, så Teslakjøpere får ingenting.

Kanskje bilene som Tesla erstatter ikke forurenser? Noe må det jo være.
#12
Humor og kanari / Lemmings
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 18:02
Nesten så man kan man kan lure på om planleggerne spiller lemmings med sykelistene.

Her er det mye tragikomisk:
http://warringtoncyclecampaign.co.uk/facility-of-the-month

http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/July2016.htm
http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/January2016.htm
http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/October2015.htm
http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/March2015.htm
og mange andre.

http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/November2014.htm
No Right Turn

Sometimes it can be a bit difficult to tell which way a cycle path is heading. For example, some cyclists following this facility in Belgium were mistakenly turning right when they noticed the path heading into the side of a building. The clear signage eliminates any ambiguity.



http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/December2014.htm
Cycle Proofing

Following the latest government advice, the engineers designing the Luton to Dunstable Busway were keen to ensure that the cycle path running alongside, surfaced with the finest quality loose gravel, was fully cycleproof. By carfully designing the gaps in the frequent barriers be narrower than bicycle landlebars they have ensured a highly cycleproofed faciliity.

#13
Tesla lanserer en boks som kobler sammen elbilen, solceller, strømnettet i huset, og som har innebygget powerwall. 28 okober skal vistnok vidunderet fremvises.

https://electrek.co/2016/09/23/tesla-integration-home-charging-station-energy-storage-solar-roof-change-everything

Det er anntatt at den også har V2G, men personlig så tviler jeg på det da det åpner for at folk henter strøm hjem fra superladeren. Signalene fra Tesla om V2G spriker også litt. Programvaren i bilen kan nok følge med på om man leverer mere strøm hjemme enn man lader, men allikavel ...

Tesla har både DC og AC på type 2, og solceller er DC, og powerwall er DC. Og powerwall har både lader og inverter uansett. (Type 2 standarden åpner for samtidig bruk av AC (på to pinner) og DC (på to andre pinner), men det er ikke sagt noe om produktet utnytter det).
#14
Elbilen i Samfunnet / Fylle badekaret med elbiler
torsdag 22. september 2016, klokken 21:29
Vannkraften i Norge stabiliserer elforsyningen i Europa, fordi den kan reguleres så raskt. Kan Norge/elbilistene bidra enda mer ved å lade ved å lade på riktig tidspunkt? Midt på natten er forbruket ganske lavt.

Hvor mange elbiler må lade på natten for å fylle "badekaret"?


Vi hadde forøvrig en selvforsyningsgrad (nesten bare vannkraft) på 2 826 979 MWh / 2 239 546 MWh = 126 % siste uke

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/
#15
Elbiler i media / Nå satser VW for fullt
torsdag 22. september 2016, klokken 02:02
Nå satser VW for fullt. Neste år skal de lansere en stor varebil med 43kWh batteri, 200 km rekkevidde, og maksfart på 80 km/t. 100kW skal flytte på intill 4,2 tonn.

Ingen endringer gjøres i selve lasterommet, og batteriene plasseres på undersiden av gulvet. Modifikasjoner fra fossilvarebilen er blå lakk på bilen, blå lakk på støtfangerne, en blå pinne over radiatoren (sic.), blå søm på rattet, og noe blått på setene. Samt kjørelys formet som en C.

Uspesifisert senere har de tenkt å åpne for større batterier, hvis det blir marked for det.

https://electrek.co/2016/09/21/vw-to-launch-a-new-all-electric-commercial-van-with-124-miles-of-range-next-year/
#16
Elbilen i Samfunnet / Billig kos
lørdag 10. september 2016, klokken 16:19
Det går mot ny "istid" ...

En billig måte å gi deilig varme rett på kroppen er en pose med Natriumacetat. Den kan kokes opp og gjenbrukes så mange ganger man vil.

En flat pose med en tynn "metall-mynt" inni kan kjøpes for ca 200 kroner. Natriumacetatet går ikke over til fast form før man bøyer på mynten slik at den knepper; og deretter holder den 58 grader i lang tid. Kok opp posen når du kommer hjem, og den er klar til bruk igjen.

Enda billigere er det å kjøpe Natriumacetat "løst" eller lage det på kjøkkenet.
Da må man varme det opp før man bruker det. Koster under 50 lappen for en kilo!

Natriumacetat avgir en varme på mer enn 260 kJ / kg. Det er mer enn 35W i 2 timer kontinuerlig. Bruk en passelig mengde tøy for å justere avgitt varme.


Eller enda billigere, en varmeflaske med vann. 4.2 kJ pr. grad temperaturendring / kg. Det avgir ca samme mengde varme fra 100 grader og ned til kroppstemperatur som natriumacetat gjør ved konstant 58 grader. Kanskje litt mer pes i bruk, men billig.


Kan brukes i fossilbiler, i elbiler, på hytta, utendørs, hjemme, eller hvor som helst. Nyt og ha det bra!
#17
Elbilen i Samfunnet / Kanskje det ikke er personlig nok?
mandag 05. september 2016, klokken 18:16
Kanskje det med luftforurensing er for abstrakt for beslutningstakere? Det er "litt sånn mer ute i den store skyen" ? (pun intended). Hva med å ta beslutningene inn dit beslutningene tas?

Hvis noen kan donere en el-motorsykkel i en uke som kan stå _på_ i en uke på kontoret, eller i ett av møterommene i en uke, og så kan de vurdere om det støyer og griser ut luften.

Og noen donere en bensin tohjuling (samt bensin) som kan stå på kontinuerlig på samme måte uka etterpå, og se om de oppdager forskjellen?

Kan det være en idé?


(Om noen donerer ett web kamera kan det jo bli severdig også)
#18
Elbiler i media / Lett og lurt
lørdag 04. juni 2016, klokken 12:07
http://www.akershus.no/nyheter/?article_id=202261
SitatDet var en stolt fylkesordfører og leder av hovedutvalg for plan, næring og miljø som mottok prisen under generalforsamlingen i Norsk Hydrogenforum tirsdag.
Skredderlauget usynlige keiserklær deler ut pris til sin velgjører.

Skredderlauget brukte ord som lett og lurt, så lett som hydrogen og veldig lurt også; så lurt som fylkesordføreren.
#19
Elbiler i media / Skatt på solskinn
søndag 29. mai 2016, klokken 15:02
Det har tidligere blitt innført regler i land med "litt mer spesielle demokratier" som direkte rammer de som tar vare på fornybare ressurser. I Spania plikter de som kjøpte solceller å levere den strømmen de ikke bruker til energiselskapene gratis! Og de er pliktig å koble seg til hvis de ikke bor urimelig langt unna. Og det er forbudt å benytte batterier for å lagre energien slik at de kan benytte den selv senere.
http://www.euroweeklynews.com/3.0.15/news/on-euro-weekly-news/spain-news-in-english/129698-spanish-government-plans-to-tax-sunlight

I USA er det også innført sinnsyke regler. I Nevada for eksempel er de pliktige å koble seg til og de må levere strømmen med 75% rabatt til energiselskapet til en av verdens rikeste menn.
http://electrek.co/2015/12/24/solarcity-leaves-nevada-and-2000-local-workers-after-puc-gives-warren-buffets-nv-energy-a-monopoly-on-solar/

I Bolivia ble det forbudt å ta vare på regnvann fra eget tak, fordi innbyggerne skulle tvinges til å kjøpe alt vann.


Men nå er det risiko for at sinnsykdommen har smittet til Tyskland. Det gir grunn til bekymring. De vurderer å skattelegge innsamling av solskinn. Det strider direkte mot det de har forsøkt med energiewende.
http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/germany-considers-new-taxes-for-renewable-energy-consumers_100024727/#axzz49nqlidzA
#20
Biler som har separat hurtiglader DC tilkobling for ekstern lader, og har AC tilkobling for forsyning av den interne laderen, kan de da benyttes samtidig? I så fall av hvilke biler?
:)

Selv med enfase 32A internlader burde det gi mer enn 10% økt hastighet (ved lav SOC og grei temperatur).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA