Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Patriq Backlund

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Plutselig ingen kapasitet på batteri
lørdag 23. november 2019, klokken 11:21
Hei! Har en Buddy med senere type batteri, som vært i daglig drift i mange år. Kapasiteten på batteriet hatt nok vært på 30-40 km i det siste.
Bilen har stått tilkoblet noen dag nå, og var i bruk like før. Når den skulle brukes nå etter å ha koblet fra lading var kapasiteten på null. Prøvde å sette den til lading igjen. Initierer lading, men stopper ganske snart opp.
Noen som har forslag på hva som kan ha skjedd? Og idé på løsning....?
😊
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Fjærer til bakhjul Buddy
søndag 06. oktober 2019, klokken 13:44
Er på jakt etter fjærer til bakhjul Buddy med nyere batterier.
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Fjærer
søndag 16. juni 2019, klokken 12:22
Ser at jeg må ordne med nye fjærer etter hvert bak. Kewet og da etter hvert Buddy brukte jo komponenter fra div små-biler. Bla FIAT til kaliprer vel?
Jeg har nå den med MiMe-batterier, og derved lurer jeg på om noen vet hva fjærer som er brukt?

Alt om noen kanskje har et set til bakakslingen fra en de demontert. Jeg ser  ikke for meg at den lever så mye lenger så det er litt begrenset hvor mye penger jeg er motivert til å bruke.
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Hvordan koble Zivan....?
søndag 26. november 2017, klokken 23:20
Hei!

Trenger litt hjelp av noen som har litt erfaring.

Ifm at jeg skulle skifte en pære på ene baklykten måtte jeg skru ut Zivan. Det er jo for øvrig helt fantastisk at man skal måtte demontere så mye for å få skiftet en pære....

Når jeg nå skal koble den sammen igjen så virker den ikke ordentlig. Der er en kontakt (den hvite i midten på vedlagt bilde) som jeg mener skal på to av de seks stifterne i bunn. Men hvilke....? Den passer jo mange steder over disse....

Når kontakten ikke er koblet så blinker dashbordet som om bilen lader. Ved noen av kombinasjonene så blinker det på samme måte. Men jeg får ikke laderen til å fungere med noen kombinasjon. Den lille dioden kan lyse gult. Noe jeg oppfatter som at den lader, men uten at ECU'n er klar over det.

Noen som har peiling og kan hjelpe meg...?
#5
Alt det andre / Buddy stjålet !
mandag 09. november 2015, klokken 09:30
Hei alle!

Hvis dere ser en Buddy, foliert som en 'betongkloss' (grå) med teksten "mad.no" på bakruten samt dørene - så er den stjålet i natt!

Tatt fra P-plass på Skøyen. Inklusive grønn DEFA-ladekabel......

Vognkortet som ligger i bilen er fortsatt fra forrige eier - MAD AS.

Jeg oppdaterer tråden hvis den kommer tilrette.
#6
Våres pendlerbil siden 2010 selges rimlig. Batteripakken vi byttet til hos Buddy på Økern når vi kjøpte bilen er dessverre slutt. Controlleren er konstatert ødelagt av AutoCO Røa. Sansynligvis pga lav spenning i batteripakken.

Den har fungeret godt i våres eie. Motor og girkasse er skiftet samlet mot nyere type hos Buddy-fabrikken på Røa da interne lager i girkassen tok kvelden for noen år siden. Det er montert DEFA-anlegg med timer som varmer bilen når den er koblet til og har ellers Webasto-anlegg.

Bilen var i veldig pen stand når vi kjøpte den, og har fått skryt hver gang vi hatt den på service. Og den har blitt kjørt og behandlet med omhu av oss.
Men siden vi ikke har bruk for den mer og meget sjeldent kjører bil er den nå til salgs - da investeringskostnaden for batteripakke og ny contoller ikke tilsvarer bruksverdien. Den er vel i praksis en delebil, selv om det bare er batteri og controller som ikke fungerer.

Det medfølger et set med vinterdekk på original FIAT stålfelg og sommerdekk på lettmetall-felg samt et ekstra set lettmetall-felg.
Vi har byttet kontakt i karosseri og kabel frem til lader for ca to år siden.

Bilen er gul. Vi har dessverre ikke bilder tilgjenglig når vi nå legger ut annonsen.

Bilen selges komplett for 1000:-
Kan ses i Oslo.
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Samme bremseskiver frem og bak ?
søndag 28. september 2014, klokken 14:03
Hei !

Ser på kewet.de og delelisten, hvor det står at det er bremser både frem og bak fra FIAT 127. Er altså både skiver og kaliprene like frem og bak ? 127 hadde tromler bak, så de eneste bremsene jeg kan skjønne det er snakk om er fremre bremser ?
#8
Tidlige: Buddy / Kewet / Reagerer dårlig på gasspedalen
søndag 19. august 2012, klokken 16:37
Noen forslag på hvorfor en citi-jet 5 til tider ikke i det hele tatt reagerer på gassen? Samme både fremover og bakover. Potensiometern v pedalen? Det liksom kommer og går.


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Permanent 12V i Kewet Citi-Jet 5?
mandag 30. juli 2012, klokken 18:09
Har montert et DEFA ur slik at kupevifta ikke skal gå mer enn nødvendig når bilen er plugget inn. Jeg fant ut at 12V til sikringsboksen bare er på når tenningen er på. Jeg tok derfor 12V fra tenningslåset.

Jeg ble derfor noe overrasket når uret plutselig hadde startet på nytt når jeg skulle ta bilen etter lading. Jeg oppdaget da at når bilen lader så blir 12V til tenningslåset kuttet. Noen som har forslag på et enkelt tilgjenglig punkt for permanent 12V ?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
#10
Tidlige: Buddy / Kewet / Nye dioder til blinklys i sidespeil?
torsdag 19. juli 2012, klokken 12:47
Fra sidespeil som i bild nedenfor har jeg fjernet diodelysene. Jeg har signal i kablene frem til dem ved blinklys. Men de blinker ikke så jeg går utifra at de er gåen på begge sider. (tåler vel ikke vær og vind så ubeskyttede de er...)

Noen som vet om de er å få som reserve del, eller skal jeg mekke noe selv? Kanskje bedre å finne et annet produkt som tåler litt mer juling?
 


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Fjerne spaker til lys?
søndag 15. juli 2012, klokken 14:09
Noen som vet hvordan man fjerner de to spakene på rattstangen, de som kontrollerer lys og vindusviskere? Jeg skal av med deksler og panel. Og jeg vil ikke risikere å ødelegge dem. Jeg ser ingen åpenbar møte å bare trekke dem av, og heller ingen skruer man kan løsne.


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Skjev bakstilling etter skift av dekk?
søndag 13. november 2011, klokken 15:40
Jeg skiftet nylig dekk på våres Kewet 5. Det er jo ikke noe frem eller bak å jekke på, så jeg satte jekken på siden under døren og tok de to hjulene på den ene siden, så de andre. Etter det har jeg fått en "during" når jeg kjører, som følger helt proporsjonalt hastigheten. Det durer og vibrer, akkurat likt som når lagret på kardangen på en tidligere 4x4 bil jeg hadde tok kvelden.
Når jeg nå står bak å ser, ser det ut som om camber (hellingen) på ene bakhjulet er mye større enn det andre. Tåler ikke bilen å stå på "høykant" på bare to hjul? Noe som vart borte i dette før? Hva som evt kan ha falert ? Bare ett lager? Lager? "Spindel"?
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Kewet Citi-Jet 5 med drifts problemer
torsdag 23. desember 2010, klokken 14:37
Mitt i jul-rushen på en smal vei med kø begge veier i saktegående nesten stillestående hører jeg "klonk", og så slutter bilen å drive både fremover og bakover. Alt annet på bilen virker. Bilen var nyladdet og på 100%. Riktig nok -18 grader, men bilen har gått helt problemfritt i samme temperaturer i hele den tid det vart kallt nå.

Så, noen som har tips på hvor jeg skal begynne å lete? Sikring? Rele? Hvor i bilen ser jeg etter hva?
#14
Jeg har 13" felger med 5.5" bredde. Jeg trenger 4" eller 4.5" bredde og kjøper felger med denne bredde. (Jeg skal montere 135/80 dekk på dem).

Jeg kan også bytte mot mine 5.5" brede felger som er i fin stand uten oksidering hvis noen ønsker.
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Hva bredde er det på Kewet sine felger ?
tirsdag 30. november 2010, klokken 00:30
Jeg skulle i kveld legge om fra helårsdekk til vinterdekk på min Kewet. Dekke som satt på var samme som jeg kjøpt 135/80 på 13".

Men, vi fikk bare ikke dekken av felgen. Vi stod i nærmere en timme innen vi fikk av ett dekk. Det jeg oppdaget var at dekket var mye tynnere en selve felgen, og at dekkene stod som en kon ut fra felgen og felgen var fortsatt mye bredere enn dekken når de var montert.

Når vi så prøvde å montere de nye dekkene på den felgen vi klarte å fjerne ett dekk på, så fikk vi dem rett å slett ikke å tette mot felgen. De var bare alt for tynne. Kan ikke skjønne hvordan de i det hele tatt klart å få montert dekken på disse felgene?! Felgene er 5.5" bred. Ved 23.00-tiden så ga vi opp.....
Så det jeg lurer på er, hvor bred er original felg ? Kan ikke tenke meg at de er 5.5" bred. Kan det vare 4.5" ? Eller til og med 4" ?

Må prøve å få kjøpt nye felger imorgen og få lagt på dekkene på disse. Og hvis noen har ønske om å kjøre med litt bredere dekk så har jeg felger som er i fint stand til salgs.  ;D De er helt uten oksidering og ser fine ut. Skal legge ut en annonse etterhvert. Må bare finne frem stikksagen å få fjernet de gamle dekkene først.....  ;)
#16
Jeg må bytte drivakselmansjettene på en Kewet (Citi-Jet 5)

Noen som har gjort det og har noen erfaringer? Er det enkelt å få av nav osv ? Trenger man noe spesialverktøy ? Fungerer det med vanlig avtrekker ? Pleier det på å sitte noe så inn i #%¤ ?
Det er de yttre det er snakk om.

Alternativet er slike mansjetter man folder rundt og limer sammen. Men jeg foretrekker hele varianten.
#17
Oslo og Akershus elbilforening / Noen som fått bot ved Vaterlandsbrua ?
torsdag 18. november 2010, klokken 22:52
Jeg fikk idag bot ved ladeplassene ved Vaterlandsbrua. I tillegg ble bilen tauet bort !!

Jeg stilte bilen etter beste evne etter hva jeg kunne forstå var innenfor skiltingen.

Er det noen som vet, er det Hafslund som eier denne grunn ? Det står at parkeringen reguleres etter privatsrettslige avtaler.
Kan ikke skjønne heller at det skulle ha vart behov for å taue vekk bilen - uansett om jeg sto riktig eller ei. Den kan ikke ha stått til sjenanse for noen.
#18
Tidlige: Buddy / Kewet / Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
søndag 03. oktober 2010, klokken 12:59
Når jeg hentet våres "nye" Kewet Citi-Jet 5 og skulle kjøre den opp på hengeren - så ga den helt plutselig ingen kraft. Jeg hadde da kjørt den helt opp på hengeren. Slik at den stod i sån moderat helling. Bilen stod stille mitt på, og når jeg ga gass for å kjøre den ytterligere litt forover så skjedde inget (annet enn at den begynte å trille bakover etter hvert). Jeg måtte til slut ta bilen av hengeren - og så ta fart opp igjen og så bare prøve å tajme det slik at bilen stoppet akkurat hvor jeg ville ha den. Det var ikke mulig å finjustere når jeg vel var oppe på hengeren.

Det samme har jag etterpå opplevd når bilen stått parkert i oppover bakke. Sist ved Youngstorget i Oslo. Og en annen gang når jeg skulle opp over en fortauskant. Så stod det til slut biler å stresset på bakifra og lurte på hvorfor jeg ikke fikk bilen ut av veien.

Hva skyldes dette ?

Ved Youngstorget skulle jeg ut fra en parkeringslomme, og fikk til sist det til ved å bruke håndbrekket å gi litt gasen til dess jeg hadde trekk på hjulen å så slippe håndbrekket langsamt. Ikke for å henge ut damer, men jeg har vanskelig for å tro at min kone ville ha klart å få dette til...

Er dette et kjent problem med Kewet, eller noe som skal gå å ordne opp i ?
#19
Tidlige: Buddy / Kewet / Alarm på Kewet Citi-Jet 5 - 2004 ?
søndag 03. oktober 2010, klokken 12:47
Har i dagene fått våres "nye" bil. Kewet Citi-Jet 5 - 2004.
Etter at bilen stått til lading over natten kommer det alarm fra bak ved ladderen og en diod blinker på toppen.
Hva er det ? Det står inget som helst om dette alarm i veiledningen som følgte med bilen.

Når jeg plugget ut den fra lading fungerer den som før.
#20
Enkle batterispørsmål / 2004 model Kewet City-Jet 5 med 8500km
torsdag 12. august 2010, klokken 12:26
Hei !

Ser på nytt litt etter elbil. Fant annonse med bil som i heading. Etter å ha surfet rundt en del her så har jeg fått for meg at bilene bør kjøres en del for at de skal fungere optimalt. Er en 2004 model med bare 8500 på måleren noe som dufter problemer? Og i så fall, hvorfor ?

Takksam for alle innspill !
:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA