Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Stig-Arne

#1
Kjøpe elbil? / Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.
fredag 09. februar 2024, klokken 16:10
Kvittet oss med Model 3`en, da behovet for bil forandret seg, og ser derfor etter en varebil av noe slag. 
Ser oss derfor etter en varebil, bilen kommer ikke til å bli brukt veldig mye, tenker maks 8000 km i året.
Har ett krav om at bilen må klare 80 km vinterstid med litt buffer.
Prisklassen er oppad til 150 000, for da klarer jeg å unngå å ta lån på bilen.
Ser jo markedet for elektrisk varebil er noe begrenset ennå, spesielt i de lavere prisklassene.

Gode forslag der ute? Holder til i Harstad, så er lite praktisk å hente en e-NV200 f.eks nede i Oslo, da det trolig blir å gå både vinter,vår og sommer for å få den nordover :p
#2
Er på utkikk etter en bil nr 2. Billig EL-bil. Tenker en praktisk bil, til rundt 100-130 000
Har kommet over en Peugot Partner Electric, 2018 modell med beskjedne 28 000 km på tellerverket.
Er helt avhengig av å ha en praktisk rekkevidde på 6 mil på den kaldeste vinteren med varme i bilen.
Er det praktisk mulig på denne bilen ?
NEDC på 170 km ser jeg helt bort ifra.
#3
Hei

I forbindelse med leveranse av elektrisk lastebil, så har vi fått informasjon om at bilen er nødt å ha 600 volt for å starte lading, og 750 volt for å kunne lade til 100%

Men må si jeg virkelig sliter med å finne informasjon om hvilke ladere som faktisk leverer så høy spenning som 600 volt.

Det jeg vet til nå er at Tesla sine ladere ikke fungerer, da de stopper på 480 på V2 og V3, mulig V4 blir annerledes.
Samtlige 50 kW ladere kan man vel stryke av lista, da de er vel utelukkende 400 volt basert.

Så da er jo spørsmålet, kan man forvente at alle 100 kW + ladere har mer enn 600 volt tilgjengelig?
Er neimen ingen enkel måte å finne ut av dette på føler jeg.
#4
Model Y / Resonans i ratt Model Y LR 2022
mandag 27. mars 2023, klokken 07:47
Hei

Min Model Y, hentet ut sept. 2022 har en litt irriterende resonsans ved 75-80 km/t
Lyden man hører kommer fra venstre side foran, og samtidig som lyden kommer så kjenner man en ørliten resonans i rattet.

Har mine mistanker om at det er dekkene, piggfrie Nokian Hakka R3 som er årsaken, så er spent når sommerhjulene skal på om en mnd tid.

Er det andre som opplever lignende?
#5
Model Y / Forvarming av batteri og tilgang på nok effekt.
mandag 12. desember 2022, klokken 19:20
En litt interessant obervasjon jeg gjorde på lørdag.
Skulle ta en tur på ca 19 mil, utetemperatur på rundt -9 grader.
Hjemme har jeg 3-fas 230 Volt, 11 kW tilgjengelig.
Tenkte jeg skulle forvarme bilen godt, slik at batteriet også ble godt og varmt. Og jammen ble det varmt, temperaturen var på hele 42 grader i batteripakken når jeg plugget fra og kjørte. Det gav meg jo ett fint fobruk på de 19 milene på 201 Wh/km, da 4 stk i bilen med en del bagasje. La merke til at etter ca 4 - 5 mil var temperaturen i batteripakken nede på ca 12 grader, og der holdt temperaturen seg til jeg stoppet.

Så neste dag når jeg skulle kjøre hjem, så hadde bil stått på lading på 7 kW 1-fas. Men her var det ikke snakk om at batteripakken skulle varmes mer enn til ca 12 grader.
Så tydelig er det en begrensning bilen gjør når den enten kun er på 1-fas, eller har nok effekt, 9 kW eller mer.
Men, denne dagen kjørte vi hjem igjen, ca samme rute, men de første milene var på en litt roligere vei 60-70 km/t
Snittet etter denne etappen, og med "kun" 12 grader i batteripakken så endte man på 188 Wh/km. Samme vær, litt mer sidevind på begynnelsen av turen.

Så alt i alt må jeg si meg godt fornøyd med vinter egenskapene. Men viktigheten av å ha bufferen i batteripakken er viktig for å få mest mulig ut av batteriet på vinterstid. :)

#6
Skoda / Varmepumpe Skoda Enyaq
tirsdag 08. november 2022, klokken 18:59
Har alle Skoda Enyaq varmepumpe? En kjenning av meg har en importert bil som forhandler ikke finner info om. Bilen skal selges og det er litt usikkerhet rundt dette med varmepumpe.

Hvordan finner man enklest ut av det? Lytte  kan man gjøre, men personen aner ikke hva den skal lytte etter.
#7
Model Y / Lakktykkelse
fredag 04. november 2022, klokken 18:59
Hentet rød Model Y for 1 mnd siden.
Målte lakktykkelsen på den idag.
Så her er resultatet for de som er interessert i slikt


Om flere har gjort målinger på andre farger, så kunne det vært interessant å sammenligne. '


#8
Model Y / Hovedlys Model Y
søndag 14. august 2022, klokken 18:37
Referer til denne artikkelen:

https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-adds-matrix-led-headlights-model-y-long-range-temporarily/

Venter en Model Y LR som står på båt fra Kina nå.
Har fra før av en Model 3 SR med de nye lyktene.
Må si jeg er litt redd for at bilen vi venter på har de gamle lyktene. Selv om vår trolig er bygget i perioden artikkelen nevner med Matrix lyktene.

Hvordan er lysene på de gamle lyktene? Tror jeg kun har sett tester av Model Y med de nye Matrix lyktene.
#9
Model 3 / Utleie Model 3 Sr+
fredag 27. mai 2022, klokken 16:37
Tenker å leie ut vår Model 3 Sr+ på getaround

Noen tips? Tenker om det er mulig å låse den i Chill mode.
Tenker også å låse den på maks 100 km/t
#10
Bestilling og levering / Tesla Model 3 levering kvartal 4 2021
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:11
Tenkte å starte en samletråd for levering av biler i kvartal 4

Selv har jeg nylig bestillt en Model 3 SR+ white pearl. Estimert levering November står det.
Men dama på chaten mente det sannsynligvis ble desember før levering.
Håper bare det ikke går mer enn 60 dager, da innbytte tilbudet går ut på den tiden for min del, og må da få en ny innbyttepris.
#11
Model X 2014 - 2022 / Key FOB problem
fredag 11. desember 2020, klokken 13:21
En lang histore, men skal forsøke å gjøre den kort.

Problemene med FOB`ene begynte i August.
Bilen ville ikke godkjenne nøklene, hverken min eller konas nøkkel. Eneste som fungerte var å åpne bakdørene. Men ingen av fordørene lot seg åpne.
Etter en prat med Tesla veihjelp så fikk de resatt noe i bilen som gjorde at nøklene begynte å fungere igjen.

I løpet av en 3 ukers tid skjedde dette 3 ganger. Etter 1. gang det skjedde så gikk det 14 dager før det skjedde på nytt. Ny telefon til Tesla som resatte noe på nytt og ting fungerte da en hel dag til neste gang det skjedde. Tesla gjorde samme jobben på nytt, og ting begynte da endelig å bli stabilt. Men allikevel booket jeg time i appen for rep og videre feilsøk.

Fikk så beskjed en tid senere hos Tesla at det hele handlet om ett FW problem som kom til å bli rettet, mener jeg var på 2020.32 ett eller annet. Men uansett, siden sist gang det skjedde så har ting fungert bare fint.

Men, så igår, den 10.12.20 oppdaterte jeg bilen til 2020.48.10. Satte meg i bilen og alt fungerte fint.
Kjørte til butikken og gikk ut av bilen, men glemte telefonen så skulle til å hente den. Da nektet bilen å åpne seg, ingenting fungerte. Telefonen var inne i bilen, så appen var jo ingen løsning.
Nyttet ikke å legge nøkkel på anvist plass under døren ved b-stolpen heller. Bilen nektet å registrere noe som helst. Enden på den visa var å låne en telefon inne på butikken, ringe Tesla veihjelp for å få de til å åpne bilen. Det fungerte fint. Men bilen nektet å starte selv om jeg la nøkkelen ved 12 V uttaket i midtkonsollen. Så her ble appen redningen.

Snakket en del med veihjelp angående dette, de forsøkte å resette noe på bilen slik de gjorde tidligere uten av det hjalp.
Forsøkte "Power Off" uten hell. Når jeg forsøker den så våkner bare lilleskjermen opp igjen etter noen sekunder, uansett hvor stille jeg sitter i bilen.
Men uansett, Tesla veihjelp skulle ta dette med videre til utviklerteamet så skulle jeg høre ifra dem.

Så igår når jeg da kom hjem, så prøvde jeg kona sin FOB, og overraskende nok så fungerte den brillefint. Som om ingenting hadde hendt.

Så da tenkte jeg at min FOB var fri for strøm, selv om jeg byttet batteri i begge nøkklene i August, første gangen jeg hadde problem. Nye batteri er uansett bestillt.

Men uansett, jeg nappet ut batteriet av min FOB og satte det inn igjen. Og jammen begynte min FOB å fungere nå, som om ingenting hadde hendt. Ingen varsel om lavt batterinivå i FOB heller. Så nå fungerer alt som en drøm.

Så hele greia her gjør meg jo litt bekymret.

1: Hvorfor fungerer ikke disse anviste plassene til FOB for å låse opp en bil uten strøm på FOB? Etter min begynte å fungere, så forsøkte jeg å ta ut batteriet for så å legge den på anviste plasser. Fortsatt ikke tegn til liv. Med andre ord, ikke noe jeg kan stole på.

2: Jeg hadde nok maks uflaks denne gangen, med tanke på at jeg i tillegg glemte telefonen inne i bilen. Men slikt skjer, og ekstra kjipt at nøkkel ikke fungerer. Men samtidig var jeg heldig denne gangen at jeg var i nærheten av en plass hvor jeg kunne låne telefon. Men hva hadde skjedd om jeg hadde måttet stoppe ute i øde en eller annen plass, spesielt nå vinterstid.

3: Er det andre som har opplevd noe lignende? Er jo tydelig at noe skjedde med min FOB, siden det nyttet å nappe ut batteriet og sette det inn igjen. Så det er jo ett triks å huske til ettertiden.
#12
Model X 2014 - 2022 / Typical Model X 75D -18
torsdag 03. januar 2019, klokken 20:51
Hva er egentlig typical på Model X 75 D 18 modell?

Jeg kommer frem til 223 Wh/km, men Teslabjørn nevner hele tiden 210 Wh/km ??

Grunnen til at jeg kommer frem til 223 Wh/km er når km visningen på "Energy" er det samme på storskjermen og lilleskjermen.

Hvorfor kommer jeg frem til ett annet tall enn hva Teslabjørn nevner?
#13
Model X 2014 - 2022 / Sikkerhet ved bruk av 3.parts løsninger for Tesla
lørdag 08. september 2018, klokken 16:42
Sitter og funderer.

Hvordan er sikkerheten ved bruk av TeslaFi etc? Man legger jo fra seg all innloggingsinformasjon, og dermed også mye kontroll over bilen, siden det er en del man kan gjøre med kun app f.eks

Kunne tenkt meg å sette opp en kalender for når bilen skal være varm om morgenen, det mangler den jo idag.
Ser jo det er flere tjenester som leverer dette ved bruk av appen, men hvor trygt er det egentlig?
#14
Troms elbilforening / Ladestasjoner i Nord Sverige
tirsdag 10. juli 2018, klokken 16:46
Hei.

Er det noen som har undersøkt hvorvidt det kommer ladestasjoner i Nord Sverige?

Jeg sendte melding til ica riksgränsen på Bjørnefjell og fikk følgende til svar:

"Hej, jag har tidigare varit i kontakt med Tesla och de var intresserade att ha en laddningsstation hos oss. Men eftersom vi inte äger fastigheten och fastighetsägaren var tvungen att stå för kostnaden så har det runnit ut i sanden. Jag ska undersöka om vi kan göra det i egen regi utan inblandning från Tesla och vad det skulle kosta.
Med vänlig hälsning,
Petter
"

Så er jo sånnsett lovende.
Har også sendt forslag til TOCN om etablering av ladestasjon i deres regi der.

#15
Hei

Sitter å vurderer en ModelX 75, med finansiering arrangert av Tesla

De har jo en ganske grei rente nå, 1,99 nominell for 3 år. Men i prisoverslaget, så står det 5430 kr med egenkanpital på 253 547 Kr.
Så kommer spørsmålene:

Gjelder denne renten med lavere egenkapital også?

Og når man trykker bestill bil, så må man jo betale 30 000 kr. Forsåvidt greitt nok, men hva skjer om f.eks finansiering ikke går igjennom ?
Får man da de 30 000 tilbake?
Hvordan er prosessen på dette ifra man bestiller til man får bilen?
#16
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Prøvekjørt Ampera-E, noem spørsmål
tirsdag 13. juni 2017, klokken 00:19
Har en Ampera-E hjemme på prøve. Lurer på ett par ting.

Kan ikke bilen lade med mer enn 10 A? Det er de eneste valgene som dukker opp på skjermen. Har dog ikke forsøkt annen kabel enn den som følger bilen.

Android Auto, har ikke denne bilen det?

ACC, hvordan fungerer dette? Er det kun kollisjonsvarsling.?

Ellers er jeg litt usikker på om bilen faktisk er verdt de 364 000 jeg har fått tilbud på. KIA Soul en jeg har fra før, er 100 000 billigere, dog med mindre batteri. Men er fortsatt stor forskjell.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#17
Model X 2014 - 2022 / Model X og campingvogn
onsdag 26. april 2017, klokken 20:16
Så.. eier idag en Kia Soul, som er min første El-bil.
Må jo si fordelene er store, og tankene om å kunn erstatte den andre bilen jeg har med en el-bil har slått meg.

Men problemet mitt er jo at jeg trekker campingvogn.
Vognen jeg har idag, har en totalvekt på 1600 kg.

Og innenfor dette, så er det jo kun Tesla idag som leverer biler til å trekke vogn.

Har sagt det slik, at den dagen jeg kan kjøre hjemmefra og til Kiruna med campingvogna, så skal jeg kun ha El-bil. Men dit er det 23 mil, og må over ett fjell.

Model X 70 D (http://www.jurassictest.ch/GR/) Skal ha 34 % igjen på batteriet med tom bil, 19,27 kW/100 km

Så en test, tror det var Tesla Bjørn hadde lagt ut, hvor de trakk en 1600 kg tung vogn, og endte på forbruk tett rundt 45-50 kw/100 km, så med ett slikt forbruk er vi jo for kort allerde.

men spørsmålet er jo, hvor langt er vi på vei for å klare dette egentlig?
En slik tur som det, kjører jeg kun på ferie. Så ladestopp gjør meg jo ingenting.
#18
Slik vår situasjon er idag, så har vi en Kia Soul som ren pendlerbil.
Så har vi en Volvo XC70 som nå er 3 år gammel som hovedbil og bil vi trekker campingvogn med.

Men sitter å leker meg med tanken om å kvitte meg med Volvoen, kjøpe en til El-bil. Og ved behov låne bilen vi trenger til å trekke vogn med.

Noen som har gjort dette eller har lekt med tanken om det?

Drivstoffmessig bruker vi ca 18 000 kr i året på XC70en, da inklusive vogndraging.
En EL-bil vil jo koste oss ca 2 kr mila, og totalt ifjor kjørte vi 1950 mil med Volvoen. SÅ da vil det jo koste oss ca 4000 kr i drivstoff til elbilen.

Men det store spørsmålet er jo hva vil det koste oss å leie bil for å trekke denne vognen? Er nødt å ha en bil i samme klasse som XC70en (størrelsesmessig og vektmessig)
#19
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Bruk av Efergy
torsdag 02. juni 2016, klokken 21:46
Fikk min Kia Soul EV på mandag.
Igår handlet jeg inn Efergy E2 classic

Først så koblet jeg den inn på den ene fasen til ladingen av bilen som idag er en Schuko kontakt (får koblet opp ladestasjon i slutten av måneden)
Da fikk jeg opp at bilen ladet med ca 2,1 kW
Men så leste jeg i boken at ved IT nett, så skulle enheten settes ned til 130 V.
Jeg sjekket i papirene etter bytte av sikringskap, og der stod det IT (huset er fra 1972)
Når jeg da skrudde ned enheten til 130 V, så halverte den jo effekten, til 1,1 kW
Det jeg gjorde da, var å koble inn en ekstra sensor på kursen, til den andre fasen.

Blir dette korrekt?
#20
Som den første på vår arbeidsplass, så gikk jeg til det skritt å bestilte El-bil.
Så kom en kollega å gjorde det samme, 2 mnd senere, av diverse årsaker så fikk han bil før meg..  ???
Men han var å snakket med avdelingsleder, som jo stilte seg undrende til dette og egentlig nektet for å montere noe ladestasjoner av noe slag.

Men jeg lurte på å ta en annen innfallsvinkel på dette. Om å gi han informasjon om dette, om forskjellige muligheter til ladestasjon til el-biler.
Nå er det jo en 3. mann hos oss som vurderer el-bil. Og da er vi på ca 10 % av alle ansatte som har el-bil.

Hvordan bør jeg gå frem ?
Jeg har jo lurt på å få han til å legge opp vanlig Schuko stikk til de bilene som finnes idag. Med opphengkroker for ladekabel. Vet jo dette ikke er anbefalt løsning, men er jo den desidert billigste.
Så kan vi som har El-bil og bruker kontaktene evt. trekkes 100-200 kr mnd for installasjon og strømforbruk.

Men om jeg skulle få han på gli til å montere skikkelige ladestasjoner, hva bør man da gå for?
Han virket litt forvirret, da det er så mange forskjellige standarder ute med type kabler og kontakter, så kan jo være greitt med en skikkelig info rundt dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA