Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - daktari

Sider: [1] 2 3
1
PSA (Peugeot,Citroen, DS og Opel) / Nye eldrevne kassebiler fra PSA 2020
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 10:29 »
https://teknikensvarld.se/nu-kommer-de-eldrivna-skapbilarna-fran-psa/

50 og 70 kWh batterier, EMP2 plattform. Nå svinger det endelig for yrkesjåførene. Men hva blir prisen?

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Shell ReCharge/NewMotion erfaringer
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 14:18 »
Shell ReCharge er en roaming-tilbyder for lading i Europa. Eget kort/brikke/app. "tilgang til Europas største ladenettverk med mer enn 125 000 ladepunkter i 35 land."

Sålangt for meg ser det ut som man betaler 0,35€ for at de fakturerer en ladesesjon.
Man må registrere en debet-konto som norsk kunde via IBAN.

Noen som kan dele erfaringer?

3
Kommende Audier / e-tron GT Bilder og videoer
« på: Mandag 30. Mars 2020, klokken 11:22 »
Første jeg har sett av en kjørende prototype:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53177

Er det doble lidarer i luftinntaket foran?

4
Model Y / Manualen (US) er ute
« på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 22:17 »

5
Audi e-tron / Støy på strømnettet ved lading?
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 15:56 »
På hytta, 230V IT-nett. Når vi lader e-tron så flimrer downlightsene. Disse er av typen LED. Noen rom bare skrur seg av.
Andre pærer funker fint selv om de er LED.

Gjelder følgende komboer av 3 forskjellige kurser:
Easee 1-fas og 3-fas
Juicebooster på Schuko og blå CEE
Audi-lader på Schuko og blå CEE
Jaguarlader på Schuko (hadde samme problem med Jaguar)
Ikke problem med Model S på Tesla mobillader.

Forslag til hva problemet er?

6
TAYCAN / Tester og medier
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 13:24 »

7
Model X / EuroNCAP 2019
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 13:16 »
Interessant test av førerassistanse mot slutten. Ser ut som AP 3 er "state-of-the-art".
PS legg merke til interiørpanelet som løsner i sidekollisjonen.

https://youtu.be/x7Hp2zACGmg

8
Lexus UX300E / Lexus UX300e
« på: Fredag 22. November 2019, klokken 13:13 »
Litt skuffende spesifikasjoner på Lexus sin første BEV:
-rekkevidde på 400 kilometer etter den gamle NEDC-standarden
-Batteripakken har en kapasitet på 54 kWh
-maks 50 kW hurtiglading
-takstativ men ikke hengerfeste
-prises fra 359.000 kroner
-levering fra oktober 2020

UX hybrid har tidligere fått bra score for komfort i tester, men elendig romutnyttelse.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52663

9
Audi e-tron / e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 09:36 »
Da er det konkrete data ute, dvs. det er e-tron Sportback 50 som letter på sløret:
Batteriet "provides 71 kWh of gross energy (64.7 kWh net) på SB, og jeg antar den er teknisk identisk med SUV, dvs. samme batteri og motorer.
Det rapporteres 372 kilometer WLTP-rekkevidde, basert på et forbruk på 26.3 - 21.6 kWh/100 km (WLTP).

For e-tron 50 SUV er det lettere å regne ut teoretisk rekkevidde; motorvei ca 3 kWh/mil gir i en 100-til-0 ca 21 mil og landevei rundt 2 kWh/mil gir ca 32 mil rekkevidde.

For mer realistiske formål vil man starte på 90% og komme frem med 10%, slik at vi da får ca 17 mil rekkevidde med forbruk 3 kWh/mil (typisk rask motorvei).

10
Mach-e / Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 10:51 »
Forden plasserer seg midt i mellomklasse crossover med 4,71 m lengde, og 3 m akselavstand. Omtrent like lang som Ipace, EQC og Model 3. Lang akselavstand gir god plass innvendig. EQC er vel litt kortere.

Lader like raskt som etron på Peak med 150 kW, men vi vet ikke ladekurven enda.

Klasseledelse frunk (til Y kommer?) med over 100 liter, vs eqc og ipace som mangler eller har symbolsk.

Ser ut som det ikke er noen kardangtunnel som ødelegger for EQC.

Den store fordelen her er prisen, billigste modell fra 411.000. Den har større batteri enn etron til lavere pris.

Mot Y ser jeg noen fordeler. Rammer på dørene, flere farger. Personlig liker jeg Tesla sitt designspråk bedre, og de har selvfølgelig Superlader, høyere ladefart og jeg forventer dypere bagasjerom. Større batteri gir større vekt, men mistenker Forden får vesentlig dårligere effektivitet.

Lengde 4,71 meter
Bredde 1,88 meter
Høyde 1,62 meter
Akselavstand 2,98 meter
Motorytelser 258/284/337 hk
Bagasjerom 402-1420 liter
Bagasjerom foran100 liter
Hurtiglading150/130 kW
Tilhengervekt 750 kilo

Standard rekkevidde 75 kWt RWD opptil 450 km kr 412.000

Lang rekkevidde 99 kWt RWD opptil 600 km kr 463.000

Standard rekkevidde 75 kWt AWD opptil 420 km kr 482.000

Lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr 544.000

First Edition lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr. 589.00

11
Audi e-tron / Vibrering i 60-70
« på: Mandag 04. November 2019, klokken 23:07 »
Nå som der ble vinterfartsgrense på Ring 3 i Oslo må man jo holde seg i området som gir denne vibreringen. Det virker som det blir helt borte når man setter giret i N. Verkstedet sier software, men jeg mistenker heller at denne girboksen kan bidra mest kanskje? Ørliten toleranseforskjell i siste planetgear  som gir ørlite forskjell i omdreining på hver av bakhjulene?
https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/audi-e-tron-gearbox-e-engine-animation-4844
Eller er det sannsynlig at en induksjonsmotor ikke vil gå jevnt på alle belastninger, og i såfall hvorfor?

12
Audi e-tron / Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
« på: Onsdag 30. Oktober 2019, klokken 20:32 »
Ganske imponert over lysene med grøftelys som kommer på i svinger i lav fart og ved rygging.

Selve matrix-funksjonen er litt annerledes enn på I-pace, og jeg vil vel rangere Jaguar sine litt høyere.
Audien dimmer litt sakte opp og er ganske konservativ på markeringen av biler. Den lyste heller ikke så bra opp på yttersiden av svinger som i-pace (grøfta).  Det virker nesten som Audi har færre dioder, så det mørke feltet blir større.

På motorveien kommer et annet program i drift, der det virket som den dimmer ned for reflekser fra skilt. På en side smart, på annen side mister man litt lys fremover.

Jeg savner at den automatisk slår på Matrix i vanlige belyste gater og motorvei. Trenger fjernlys selv m gatelys. Pussig nok går de på i tunnelene her i Oslo.

Alt i alt de nest beste lysene jeg har hatt, bedre enn men ikke så langt unna de svingbare Xenon-lysene på Grand Picasso.

13
Elbiler i media / to hydrogenbiler de ikke får kjørt..
« på: Mandag 30. ſeptember 2019, klokken 14:39 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-hydrogenbileiere-fortviler-over-stengte-fyllestasjoner/

Ingen åpne hydrogenfylle-stasjoner i Norge lenger (som forventet, men litt tidligere enn jeg trodde), så bilen står bom stille.
Synes synd på dem, og tenker at importøren burde funnet en løsning sammen med kundene. Nexoen er jo kun et par måneder gammel. Eller burde risikoen ligge kun hos kjøper?

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Fortum øker prisene?
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 21:04 »
Ser noen la ut bilde av 2,75,-/min på 50 kW men 5,- /min på 150 kW.
Noen med innsideinfo, beregninger av totalpris på forskjellige biler eller andre betraktninger?

15
EQS / EQS - rykter, spionbilder og mer
« på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 23:13 »
Første bilder jeg har sett. Liker dette, likner Model S.
Ser litt ut som SLC med lav taklinje? Ingen frunk her heller? Men heldigvis kombi-luke.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-eqs-2020-infos-elektrische-oberklasse/

(Bør vel etterhvert åpne egne underforum for andre EQ-modeller).

Sider: [1] 2 3