Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - daktari

Sider: [1] 2 3
1
Ford / Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: I dag kl. 10:51 »
Forden plasserer seg midt i mellomklasse crossover med 4,71 m lengde, og 3 m akselavstand. Omtrent like lang som Ipace, EQC og Model 3. Lang akselavstand gir god plass innvendig. EQC er vel litt kortere.

Lader like raskt som etron på Peak med 150 kW, men vi vet ikke ladekurven enda.

Klasseledelse frunk (til Y kommer?) med over 100 liter, vs eqc og ipace som mangler eller har symbolsk.

Ser ut som det ikke er noen kardangtunnel som ødelegger for EQC.

Den store fordelen her er prisen, billigste modell fra 411.000. Den har større batteri enn etron til lavere pris.

Mot Y ser jeg noen fordeler. Rammer på dørene, flere farger. Personlig liker jeg Tesla sitt designspråk bedre, og de har selvfølgelig Superlader, høyere ladefart og jeg forventer dypere bagasjerom. Større batteri gir større vekt, men mistenker Forden får vesentlig dårligere effektivitet.

Lengde 4,71 meter
Bredde 1,88 meter
Høyde 1,62 meter
Akselavstand 2,98 meter
Motorytelser 258/284/337 hk
Bagasjerom 402-1420 liter
Bagasjerom foran100 liter
Hurtiglading150/130 kW
Tilhengervekt 750 kilo

Standard rekkevidde 75 kWt RWD opptil 450 km kr 412.000

Lang rekkevidde 99 kWt RWD opptil 600 km kr 463.000

Standard rekkevidde 75 kWt AWD opptil 420 km kr 482.000

Lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr 544.000

First Edition lang rekkevidde 99 kWt AWD opptil 540 km kr. 589.00

2
Audi e-tron / Vibrering i 60-70
« på: mandag 04. november 2019, klokken 23:07 »
Nå som der ble vinterfartsgrense på Ring 3 i Oslo må man jo holde seg i området som gir denne vibreringen. Det virker som det blir helt borte når man setter giret i N. Verkstedet sier software, men jeg mistenker heller at denne girboksen kan bidra mest kanskje? Ørliten toleranseforskjell i siste planetgear  som gir ørlite forskjell i omdreining på hver av bakhjulene?
https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/audi-e-tron-gearbox-e-engine-animation-4844
Eller er det sannsynlig at en induksjonsmotor ikke vil gå jevnt på alle belastninger, og i såfall hvorfor?

3
Audi e-tron / Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:32 »
Ganske imponert over lysene med grøftelys som kommer på i svinger i lav fart og ved rygging.

Selve matrix-funksjonen er litt annerledes enn på I-pace, og jeg vil vel rangere Jaguar sine litt høyere.
Audien dimmer litt sakte opp og er ganske konservativ på markeringen av biler. Den lyste heller ikke så bra opp på yttersiden av svinger som i-pace (grøfta).  Det virker nesten som Audi har færre dioder, så det mørke feltet blir større.

På motorveien kommer et annet program i drift, der det virket som den dimmer ned for reflekser fra skilt. På en side smart, på annen side mister man litt lys fremover.

Jeg savner at den automatisk slår på Matrix i vanlige belyste gater og motorvei. Trenger fjernlys selv m gatelys. Pussig nok går de på i tunnelene her i Oslo.

Alt i alt de nest beste lysene jeg har hatt, bedre enn men ikke så langt unna de svingbare Xenon-lysene på Grand Picasso.

4
Elbiler i media / to hydrogenbiler de ikke får kjørt..
« på: mandag 30. september 2019, klokken 14:39 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-hydrogenbileiere-fortviler-over-stengte-fyllestasjoner/

Ingen åpne hydrogenfylle-stasjoner i Norge lenger (som forventet, men litt tidligere enn jeg trodde), så bilen står bom stille.
Synes synd på dem, og tenker at importøren burde funnet en løsning sammen med kundene. Nexoen er jo kun et par måneder gammel. Eller burde risikoen ligge kun hos kjøper?

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Fortum øker prisene?
« på: lørdag 10. august 2019, klokken 21:04 »
Ser noen la ut bilde av 2,75,-/min på 50 kW men 5,- /min på 150 kW.
Noen med innsideinfo, beregninger av totalpris på forskjellige biler eller andre betraktninger?

6
EQS / EQS - rykter, spionbilder og mer
« på: torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13 »
Første bilder jeg har sett. Liker dette, likner Model S.
Ser litt ut som SLC med lav taklinje? Ingen frunk her heller? Men heldigvis kombi-luke.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-eqs-2020-infos-elektrische-oberklasse/

(Bør vel etterhvert åpne egne underforum for andre EQ-modeller).

7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Nye lynladere i Norge
« på: onsdag 22. mai 2019, klokken 11:26 »
Kanskje greit å samle en tråd med rykter og status.

Interessant nyhet fra TU er at "Fortum har kjøpt inn 100 lynladere fra Hypercharger/Alpitronic, som alle skal leveres i 2019" https://www.tu.no/artikler/elbilene-far-storre-batterier-na-skal-det-bli-enklere-a-lade-dem-raskt/465682

"Norge i dag finnes 1829 hurtigladere med minst 50 kW, mens det bare er 58 lynladere med mer enn 150 kW"
Av disse 58 er vel flesteparten Ionity, mens Circle K har Fjellhamar og Økern, Fortum har i Ski og Skøyen i Oslo/Akershus.

"Grønn Kontakt skal innen sommeren etablere en rekke større ladestasjoner med 150 kW-ladere. De har et mål om å få på plass 80 slike bare i 2019."
"Tyske Alpitronic skal i løpet av 2019 levere 100 av sine Hypercharger-ladere til Fortum, hver med en effekt på 150 til 300 kW. Noen kan bli brukt til helt nye ladestasjoner, men Fortum vurderer også å oppgradere en rekke av sine eksisterende ladestasjoner til lynlading."

Hvilke andre lynladere finnes og hvilke er på vei?

8
Elbilen i Samfunnet / Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
« på: torsdag 11. april 2019, klokken 12:52 »
http://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7193

Det er selvfølgelig EU-bøtene for utslipp over 95 gram CO2 det handler om, og at leverandørene vil lagre opp 0-utslippsbiler til de faktisk tjener mest på å selge dem.



9
Audi e-tron / e-tron felger og dekk - dimensjoner etc
« på: torsdag 31. januar 2019, klokken 21:56 »
Hvilke muligheter har man egentlig? Uorginale pakker?
Hva er Boltsirkel, ET og Lastindeks?

10
EQC / Tester og medieomtaler av EQC
« på: søndag 30. desember 2018, klokken 23:04 »
MotorTrend har tyvlånt og gir sine inntrykk av en prototype.
Komfortabel men tung?

https://www.motortrend.com/cars/mercedes-benz/eqc-class/2020/2020-mercedes-benz-eqc-400-prototype-review-ev-suv/

11
Jaguar i-Pace / Svarte skjermer - alvorlig feil
« på: tirsdag 18. desember 2018, klokken 11:29 »
Det har jo vært rapportert om svarte skjermer hos en del uheldige på FB en drøy ukes tid. Nå kom det e-post fra Insignia om saken. Det har også kommen en oppdatering til infotainment, fra S18C_18.37.1-222737 (oktober) til S18D_18.47.5-269316 (12.des). Det er litt uklart for meg om sistnevnte er den med feilen, eller om dette dukket opp tidligere?
Det kan dog hende de har oppdatert andre moduler OTA, uten at vi vet om det. Det er bare 3 SW-versjoner man kan se i bilen; Infotainment, Navi og Telematics (som er "14.2" for øyeblikket), men det finnes flere SW-moduler enn dette.

"Som et resultat av at mange I-PACE-kunder de siste dagene har opplevet at en eller begge skjermer i midtkonsollen ikke aktiveres ved oppstart, ønsker vi å informere nærmere om dette. Årsaken til denne feilen antas å ligge i bilens software, og/eller en kommunikasjonsfeil i bilens over-the-air funksjoner. Fabrikken jobber på spreng for å løse dette problemet, og vil så snart som mulig informere oss om en løsning. Foreløpig er det usikkert om en eventuell software-løsning vil sendes over-the-air, eller om bilen må inn til verksted for å få lastet ned ny programvare. Av denne grunn har vi valgt å ikke utføre flere utestående software-kampanjer på de bilene som til nå ikke har fått dette, inntil vi har fått nærmere avklaring.

For de som har opplevet problemet med sorte skjermer, vil alle innstillinger forbli som de var før dette skjedde - og det er ikke mulig å gjøre endringer. Radio vil f.eks bli stående på med samme volum som før - selv etter at tenning er slått av og bilen låst. Noen opplever at skjermene kommer tilbake etter noe tids kjøring, og opplever ikke ytterligere problem.

Dersom du skulle oppleve ovennevnte problem, vil vi anbefale deg å forsøke følgende:

- Ta ut eventuelt data-simkort dersom dette er satt inn.
- Parker bilen og koble til lader.
- Lås bilen og vent en time.

Dersom dette problemet skulle vedvare og bilen ikke kan benyttes, ber vi deg kontakte Jaguar Assistanse. De er tilgjengelige på telefon 800 31 055, og kan tilby assistanse og lånebil.

Insignia beklager de problemer dette måtte medføre, og vil holde deg oppdatert på hvordan du bør forholde deg til dette videre."

12
Jaguar i-Pace / Hengerfestet og bagasje
« på: tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:07 »
Hvor mye kunne man laste på kula? Når Audi har priset seg ut på viddene vurderer jeg en bagasjbag fra Thule for å kompensere på lengre ferieturer. Kommer til å se ut som en danske, men pytt pytt.

13
Model X / X100D WLTP vs konkurrentene
« på: fredag 07. desember 2018, klokken 15:20 »
Da har e-tron kommet med WLTP på opptil 417 km, avh av utstyrsnivå - så det går vel bare nedover derfra.
Model 3 LR AWD fikk 544 km. I-pace har jo wltp 415-470 km avh av utstyr og hjul.
Hva forventer vi av en X100D?

14
Jaguar i-Pace / Takstativ og skibokser
« på: fredag 30. november 2018, klokken 09:19 »
Da har Thule kommet med takstativer for I-pace. Ikke billig, ikke vakkert.
Slikt sett var kjøp av de originale kanskje ikke så galt, de var enkle å montere og ganske greie.
Jeg har hatt "inni døra"-type før, og det gnagde hull på pakningen. Blir spennende å se hvordan det holder på Jaguaren.

15
Kia Niro EV / Niro EV vs Leaf 60
« på: søndag 04. november 2018, klokken 10:29 »
Hos Leaf-gjengen rapporteres rykte om lansering desember og levering fra sommeren 2019. Passer bra med opplysninger fra USA også.

Men hvordan blir de to størrelsesmessig? Hvem er den beste hyttebilen? Andre tekniske features som vil være fordelaktig?

Sider: [1] 2 3