Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Seigmann

#1
Skoda ENYAQ / Egne bilder tatt av Enyaq
søndag 11. april 2021, klokken 23:28
Var ute og kjørte meg en kveldstur og kom over en liten haug med Enyaq biler. Deler bilder med dere her.

Dere ser en e tron til venstre. Den røde er en octavia. Den mørke er en Kodiaq. Den lille blå er en Citigo e IV. Enyaq er en stor bil.
#2
Model Y / 1600kg kapasitet, hengerfeste på nettsiden
fredag 10. april 2020, klokken 07:24
Da dukket det opp mulighet til å velge hengerfeste på nettsiden. Kan trekke 1600kg. Det gjør det mulig å trekke mange campingvogner og litt større hengere enn de minste. God nyhet. Prisene økte på bilene, men kan ikke se at tilleggsutstyr ble dyrere. Prisen på hengerfestet er vel samme pris som på model 3, som også koster 8.800,-
#3
Model S 2013 - 2022 / Fjerning av irriterende bakluke lyd
lørdag 30. november 2019, klokken 00:15
Tenkte å dele hva man kan gjøre for å enkelt fjerne pipelyden når man lukker bakluka. (Elektrisk bakluke)

Mine største grunner til å fjerne lyden er at ungene ofte sover i baksetet og at den piper ganske høyt for evt andre som har soveromsvinduet sitt åpent i nærheten.

Det tok meg ganske nøyaktig 4 minutter totalt.

1) satte meg inni bagasjerommet og vippet av filtdekselet på innsiden av bakluka. Brukte et flatskrujern og klikket av totalt 8 metallklips. Se bilde.

2) nappet ut ledningen som gikk inn til den bittelille høyttaleren i midten og teipet den fast i noe plastikk slik at den ikke forsvinner ned bak et deksel hvis jeg vil koble den på igjen i framtida

3) satte filtdekselet på plass igjen

Voilá.. helt lydløs bakluke..

Tenkte det kunne være en eller annen som misliker den lyden.. (slik som meg selv..)
#4
Model S 2013 - 2022 / Model S Standard Range (raven) utlevering !
torsdag 20. juni 2019, klokken 21:56
Utleveringene av Raven bilene i Norge har begynt. Det står Dual Motor bak på bakluka. Bilen har adaptive dempere. Finner både Sport og Standard valgene i innstillingene for demperne.
Når bilen viser 59% viser den 261km i typical rekkevidde. Standard Range utgaven.

261/59=4,42

Det blir 442km i displayet på 100%. (Så regner jeg med at det i tillegg er en buffer under 0%)
Leste på et amerikansk forum der en person la ut bilde av batteri klistremerket på sin X Standard Range. Det er 350VDC 75kWh. Altså ingen endring der.

Ca 72,6 kWh minus buffer på 4 kWh gir 68,6 kWh når batteriet er nytt. 68,6 kWh / 442km = 155 Wh/km som bilen nå virker å bruke for å beregne typical rekkevidde. En S75D bruker vel 177 Wh/km for beregning av typical såvidt jeg har erfart. Altså bruker bilen 12,5% lavere tall nå med denne Raven utgaven. Ikke arrester meg helt på disse tallene. Poenget er egentlig at flere kan forvente seg utlevering av disse oppgraderte bilene framover og at de virker å være meget effektive.

Ligger an til 39-40 mil i displayet ved daglig lading til 90%. Synes dette er en god oppgradering fra S75D som har det samme batteriet men ikke den nye motoren etc.. 

Skal prøve å få superladet bilen snart og se på effekt og hvor lenge den kan holde effekten.

Tenkte noen her på forumet kunne like å få litt innsyn i dette.


#5
Model S 2013 - 2022 / Helt plutselig ekstremt bra forbruk
torsdag 06. juni 2019, klokken 09:25
I dag kjørte jeg samme rute som jeg vanligvis kjører til jobb da noe rart skjedde. Jeg bruker vanligvis 180-210 i forbruk på denne strekningen. (Har kjørt den daglig i flere år)

Idag brukte bilen plutselig 118 Wh/km over disse 21 km. Høyst rart. Jeg har koblet til Scan My Tesla og det stemmer der med forbruk sett opp mot batteri prosent som forsvinner. Med et slikt forbruk kan bilen gå mellom 55 og 60 mil. Det er en S75D. Har software 16.3.2.

Fartsgrensene er forøvrig 80 og 90 og jeg ligger litt over.

Merkelig, men i grunn hyggelig
#6
Model S 2013 - 2022 / Long range delivery i Norge
torsdag 09. mai 2019, klokken 16:20
Hei.
Har noen mottatt Model S etter at de skiftet navn til long range? Evt vet om noen i andre europeiske land som har mottat?
#7
Flotte endringer på gang. Kjempespennende!

Og X og S lader nå med 200kW fart på V3
#8
Model S Ludicrous Performance kostet i går 878k og det stod 0-100 på 2,6s

I dag koster Performance (0-100 på 3,2s) 872k og Ludicrous oppgradering (0-100 på 2,6s) 125k ekstra

Dette er 120 000,- mer i dag enn i går? Burde bestilt en Ludicrous i går i såfall.. merkelig..

#9
Model X 2014 - 2022 / Får X nye 2170 celler i det stille?
søndag 17. mars 2019, klokken 16:52
Kopierer inn innlegget jeg la ut som et svar på en tråd i S forumet.

Det kan tenkes at trådstarter er inne på en stor nyhet.
Amerikansk nettside oppgir at på 15 min så får bilene rekkevidde som følger:
Model X 150 miles (24mil)
Model S 170 miles (27mil)
Model 3 180 miles (29mil)

Jeg er tilbøyelig til å tro at det nå er snakk om nye batterier eller at det er mulig å lade meget raskere på eksisterende batterier. Det er isåfall en meget spennende nyhet.
#10
Model S 2013 - 2022 / Bestilt eller fått bil etter 14 januar?
søndag 17. mars 2019, klokken 00:02
Lurer på om noen har lagt inn bestilling på Model S etter 14 januar? Da tenker jeg på fabrikkny bil. Har dere evt fått VIN?
#11
Spennende å følge med på amerikanske nettsider..
#12
Model S 2013 - 2022 / Forskjell på 75-batteri 2017 og 2018
mandag 05. november 2018, klokken 16:00
Det har seg slik at min 2017 S75D har et batteri det står B på. Jeg har lest av batteriet mange ganger med Canbus og Scan my Tesla. Appen sier jeg kun har 83 celler i stedet for 84 celler. Tror dette skyldes en krasjtest som berørte batteriet og at de fjernet en celle. (Tror dette bare var i en gitt periode) I tillegg så opplever jeg degradering i litt raskt tempo. (Jeg har ladet til 100% og ned til 0% og de greiene der..) Har lest om at 90 pakker (tidlige) og 75 pakker hadde en tendens til å degraderes i raskere tempo enn de gamle 85 pakkene.

Det jeg egentlig lurer på (så får det jeg skriver over være et slags bakteppe til spørsmålet) er om det er bekreftet, gjerne med Canbus o.l, at nye batterier i S75D og X75D er blitt bedre mtp holdbarhet/degradering? 100-pakkene virker å være ganske holdbare. Er det rimelig å forvente at 75-pakkene er i nærheten av 100-pakkene hvis du bestiller ny bil nå, eller degraderes de raskere. (Skjønner at de vil degraderes littegrann raskere pga oftere ladesykluser og slikt, men jeg spør etter om kjemien/kvaliteten på batteriene er den samme..)

Håper jeg greide å uttrykke meg forståelig..

#13
Model S 2013 - 2022 / Økt pris på andre farger enn solid black
søndag 05. august 2018, klokken 01:26
Ser ut som prisen har økt med noen tusenlapper for å velge en annen farge enn solid black. Er det rundt ca 4000,- mer i pris nå for alle farger enn det var for et par dager siden?
#14
Model S 2013 - 2022 / Første gang jeg har satt meg fast med 4x4
mandag 05. februar 2018, klokken 09:34
Forrige uke satte jeg meg fast for første gang med S75D. Bilen har jo fantastisk framkommelighet på vinter, men på veien opp til hytta satte jeg meg altså fast. Jeg skjønte at Det var helt på grensa til å gå, men jeg prøvde. Problemet var at bilen ble hengende fast under, slik at alle 4 hjul "hang" og ikke fikk feste. Is med snø oppå. Bilen rikket seg ikke en cm hverken fram eller tilbake. Løsningen? (Og som jeg vurderer å ha liggende bak i bilen hvis jeg vet jeg skal kjøre på elendig snøvei) 4 stk korte plankebiter gjorde susen. Gravde litt bak hvert dekk og la plankene inntil dekkene. Voila! Ble mektig imponert da jeg rygget bilen nedover igjen og opp en bratt bakke på 10m for å komme ut på hovedveien igjen. Den var så isete at når jeg stod på beina på toppen av bakken så skled jeg bare fortere og fortere ned bakken.

Har stålfjærer 2017 model, så jeg hadde nok berget om jeg hadde hatt luftfjærer på very high. Men men.. Det gikk ikke an å bestille da jeg kjøpte bil.. (kort periode det kun var på 100D) 
#15
Model S 2013 - 2022 / Bilen sklir avgårde i PARK
mandag 05. februar 2018, klokken 09:26
Hei.

Tenkte bare å dele opplevelsen min i går, som en liten advarsel. Parkerte i småbratt oppkjørsel i går kveld, rygget opp. Da jeg holdt bilen på bremsene stod den fint. Regner med alle hjul låser da. Men da jeg satte den i park og slapp bremsen etter 5 sekunder, begynte bilen å skli. Syntes det var rart, og kjørte litt fram igjen og gjentok prosedyren, men samme sak skjedde. Virker som den bare låser bakhjulene i park. Mulig den hadde stått bedre hvis bilen stod med fronten øverst, men prøvde ikke det. Skal sies det var glatt, men det var litt småskummelt å tro at den stod fint med bremsene inne, for så å plutselig skli avgårde i park.. (bakhjulene var låst da den skled..
#16
Hei.

Hentet min model S i juni. Gikk glipp av performance upgrade som kom 1 juli.

Fikk denne oppgraderingen i dag da jeg tilfeldig hadde en verksted time for noe annet småtteri. De sa at det lå inn i bulletin, at de automatisk oppgraderte alle biler som kan få dette helt automatisk når du besøker verksted/har service neste gang.

Merker jeg forskjell før og etter verksted timen i dag? Åh ja!! Det er stor forskjell. Ingen tvil om at den er kvikkere. Drar mye bedre fra stillstand og har mer punch uansett hastighet. Du verden for en flott førjulsgave til far. Kona lo i tlf da hun henta ut bilen og kjørte ut på et akselerasjonsfelt inn på E6. Dette er stort i mine øyne. Kan ikke se for meg at noen andre bilmerker noensinne kommer til å si: og du, vi tok forresten ut motoren din og satte inn en V-8. Håper du koser deg med den nye motoren.
Hva blir det neste fra Tesla? Stilig! Gleder meg til mer kjøring i kveld.

Ps: bilen var bestilt som en 60D (i slutten av mars om jeg husker riktig) men kom åpnet som en 75D før jeg hentet den ut i juni.

Verdt å sjekke ut for dere dette kan gjelde! Fikk det gratis.
#17
Model S 2013 - 2022 / Battericeller avlest med canbus
mandag 09. oktober 2017, klokken 23:26
Hei. Leser med stor glede her på forumet jevnlig. Kanskje kan noen hjelpe meg med å svare på hvorfor jeg leser at celle nr 84(75D) har spenning 4,997 V og alle andre celler har rundt 3,9 V? Merkelig. Har ellers 72,1 kWh utbyttbart etter 12000km.
#18
Kia Soul EV / Rekkevidde som forbløffer
onsdag 09. mars 2016, klokken 01:12
Hei.

Jeg har med glede lest innlegg her i påvente av min Kia Soul. (Oppgraderte fra Leaf 2012 mod) Takk for alle gode innlegg dere har skrevet, til stor fornøyelse fra min side.

Måtte bli medlem her slik at jeg kunne skrive et lite innlegg etter at jeg hadde min første ordentlige testtur med vår nye elbil. 

Altså:
Jeg inviterte min far til å sitte på i vår nye Kia Soul 2016 mod forrige uke.
Bilen stod i uisolert garasje og var ikke forvarmet eller varm på noen annen måte. Vi satte oss i bilen, godt rustet med kaffe, nøtter og sjokolade. Temperaturen på turen lå på ca 2 grader, med varmeste 4 grader og kaldeste -2 grader. Våt veibane stort sett hele tiden med snø litt innimellom, for det meste snøfri vei(men våt). Piggfrie vinterhjul.

Har hverken fylt ekstra luft i dekkene eller gjort noe annet for at bilen skal gå lenger. Varmeapparat var kun på av og til.

Noen sier at cruisekontroll øker rekkevidde, men den brukte jeg ikke på denne turen.

Jeg kjørte Malvik-Tydal-Malvik og hadde 7% batteri igjen da vi kom fram. Ruta var på nøyaktig 17,1 mil (8,55 mil hver vei) og med 7% batteri igjen gir det totalt 18,4 mil før batteriet er på 0%. Regner med det kanskje går an å kjøre litt til på en "reservetank" uten at jeg hverken har prøvd det eller har planer om å gjøre det.

Jeg ble i grunn imponert over Kia Soulen, og gleder meg til å kjøre samme ruta i 20+ varmegrader, sommerdekk og tørre veier. Tror det kan bli riktig så bra:)

Er veldig glad for byttet fra Leaf 2012 til nye Kia Soul. Jeg har faktisk kjørt akkurat samme ruta med Leafen, og da gikk vi tom for strøm 800-meter før Tydaln, dvs etter ca 8,47 mil. (Og da hadde jeg kjørt forsiktig, med dugg på tuta for å spare varmeapparatet). Jeg hadde ikke forventet at Kia Soulen skulle levere så bra på en dag med rundt 0 grader i lufta.

Kan gjerne anbefale bilen til deg som vurderer en Kia Soul. Valgte lett Kia Soul framfor nye Leaf 30kwh, men jeg skal ikke gå inn på alle begrunnelsene her. Sier bare at JEG hadde et lett valg.

Aleksander
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA