Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amundmo

#1
Model X 2014 - 2022 / Campingvogn med x75
tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:38
Campingturen med X75 i fjor sommer gikk over all forventning, og ga mersmak. Forbruket lå på ca330 w/km i snitt fra østlandet og over til Geiranger. Vogna er kun 2,10m i bredde og vekt på 990kg.
Tenkte å gå til innkjøp av en større vogn til sommeren... Ønsker en som er litt større, nyere og bredde på 2,5m. 
Hva er folks erfaring på forbruk med vogn på 2,5 bredde? Skjønt at luftmotstand nesten har større innvirkning på rekkevidden enn vekten...
Og har det mye å si om den er en- eller toakslet?
Kjedelig å kjøpe vogn for å så oppdage at forbruket er lagt over forventet og at det fører til ladeproblemer.
Håper på at den ikke vil gå over 450 w/km i snitt.. Skal bare campe på sommertid...
#2
Model X 2014 - 2022 / Erfaring med 75D og campingvogn.
mandag 09. april 2018, klokken 13:25
Sommeren nærmer seg fort og jeg er i planleggingsmodus når det kommer til turer i sommer. Skal gå de del fjellturer(Galdhøpiggen, rondeslottet,slogen,Dronningstien som eksempler) og planen er å bruke mine foreldres campingvogn. Det er en Bjølseth 470. Totalt 618cm lang, 210cm bredde, egenvekt 900kg. Høyde vet jeg ikke...
Planen da er så klart å kjøre mykt, rolig og ikke over 80km/t.
Hva kan jeg forvente meg i reddevidde ca? Optimistisk med 200km?
Snakket med en fyr på Geilo som hadde en x60 med en Knaus på over 7,5 meter på slep. Mener å huske han var oppe i 7000w/mil på det meste :o
Flott om noen campere kunne delt litt - da jeg forstår at en campingvogn vil gi mye luftmotstand. En løsning blir å bruke telt, men vil helst unngå det :P
#3
Min mor var så heldig å få den nye Leaf som bursdagsgave i går.  Siden jeg har en Tesla på vei så var meningen å bare bruke den blå 1-fas industrikontakten på 32A for å lade Teslaen på en eiendom vi alle benytter oss. Er den noen som vet om jeg kan benytte meg av Telsa sin mobile adapter(ladekladd) på Leafen å da lade 32A? :) 
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Gjennomsnittsforbruk fra fabrikkny.
fredag 12. januar 2018, klokken 11:06
Hva ligger gjennomsnittsforbruket til din Ampera-E på fra den var ny?
(Den verdien står nederst på en av sidene i mobilappen)
Min Ampera er solgt, men kan mene å huske at min lå på 2,1kw/mil.....
#5
Kjøpe elbil? / Omregistreringsavgift på elbil fra 2018
fredag 15. desember 2017, klokken 17:15
Er del slik at det er gratis omreg av elbil fra 2018?
Dette er hentet fra statsbudsjettet:
Fritak for elbiler – anmodningsvedtak nr. 108 punkt 13 (2016–2017)

5. desember 2016 gjorde Stortinget ved behandlingen av Prop. 1 S (2016–2017) Statsbudsjettet 2017 og tilhørende Innst. 2 S (2016–2017), følgende anmodningsvedtak nr. 108 punkt 13 (2016–2017):

«Fremme forslag om fritak for omregistreringsavgift for elbiler med virkning fra 2018. Regjeringen notifiserer om nødvendig et slikt fritak til ESA så snart som mulig.»


Er det vedtatt og med virkning fra 1/1-2018? Synes det er merking at det ikke er blitt mer omtalt i medier. Kun hørt mye om Tesla-skatten....
#6
Model X 2014 - 2022 / Realistisk rekkevidde X75D
fredag 08. desember 2017, klokken 16:58
Da måtte det bli Tesla på meg også! ;D Har fremdeles mulighet til å endre batteri, utstyr osv i en uke. Er blitt ganske sikker på at 75kwt holder til mitt bruk, men når jeg titter på tabellen om rekkevidde som ligger under temaet "Kjøpe elbil?" så har jeg noen ubesvarte spørsmål... ::)
Den realistiske rekkevidden ligger på ca 380km(EPA?), sommer 90%batteri: 326km og vinter 80% batteri gir 285km. Stemmer virkelig dette? Har i dag en Ampera-E(60kwt og som jeg er godt fornøyd med) Kan  X75D med 15kwt større batteri klare samme rekkevidde? NEDC på disse to bilene er på 417km og 520km, det er jo en del i elbilverdenen. 
Sammenligner man EPA(381km) og NEDC(417km) til X75D så er dette bare en forskjell på 9%, det er et lavt tall sammen lignet med alle de andre elbilene på listen...??
prisforskjellen på X75 og X100 er nesten 160 000,- Står gledelig 15min ekstra på supercharger´n med 75kwt batteriet for å slippe 160 laken ekstra ;) Om jeg kommer 260km på sommer med henger og 200km på vinter med henger (1tonn)  så er jeg fornøyd  ??? realistisk? 
#7
Kjøpe elbil? / Vurderer Leaf 30 kwt eller brukt Tesla
fredag 04. mars 2016, klokken 20:46
Hei. Jeg har i legere tid vurdert å skaffe meg en elbil for å dra fordel av alle fritak en elbil har (hvert fall enn så lenge). Derfor håper jeg at dette er stedet for å få noen råd.
Jeg kjører sjeldent mer enn 3-4 mil daglig. Jeg bor på Hamar og har nær familie i Bærum som jeg ønsker å besøke med jevne mellomrom. Det er en avstand på ca 130 km hvor mesteparten er motorvei med 100/110 sone. Vi har også hytte i Halden som vi kun bruker på sommertid, Dit er det ca 210 km og jeg har ikke tilgang til strøm der. Mitt spørsmål til dere som har peiling på dette er hvilke elbil lønner seg?
En Leaf går "opptil" 250 km og vil det være tilstrekkelig? Den har en pris på 250 000. Jeg må påberegne å lade 1-2 ganger ved en tur til Halden(?), men håper at en tur til Bærum vil kunne gå uten at jeg må stoppe på veien for å lade? Det er motorvei omtrent hele veien og jeg ønsker å hode farten oppe (ca 100-120 kmt), men slik jeg har forstått så taper man raskere batteri om man f eks kjører i 70-80 km/t. Vil jeg komme frem uten å bli nervevrak pga rekkeviddeangst store deler av året?
Et annet alternativ er å kjøpe brukt(ny er uaktuelt) Tesla 60 eller 85, da mann kan få disse til ca 500 000 kr. Dette blir da dobbelt så dyrt som Nissan, men da vil jeg komme frem uten å måtte bekymre meg. Synes 500 000 også er mye for en bil jeg ikke vet hvordan vil "holde seg" de neste 10 årene jeg skal ha bilen. Jeg kan fylle relativt mye strøm på hurtigladesatsjoner med en Leaf før jeg er oppe i summen for en tesla. 
Kan også slenge på at vi har 2 hunder (border colie) som også må ha plass.  Jeg lurer også på hvordan fremkommeligheten med Tesla er om vinteren da jeg er en ivrig til å gå på ski i fjellet.   
Et tredje alternativ er å vente på kommende modeller,  for eksempel kommer Opel med en modell som sies å skal ha en rekkevidde på ca 320 km til ca 300 000 kr. Uansett så tror jeg det ville bli billigst å beholde Volvoen vår, men det er noe med den følelsen og suse lydløst gjennom bommer og vite at jeg tur/retur oslo sparer 300 kr og har minimale utgifter på drivstoff og avgifter. Om jeg har elbil tror jeg også at jeg ville reist mer, både til Bærum og Halden.
Shit, dette ble en lang avhandling, men håper noen kan komme med innspill og som har erfaring med å kjøre større avstander med elbil. Takk!

Mvh Amund
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA