Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - alda

#1
BMW i4 / Väntetiden är snart över...
tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:06
På fredag hämtar jag äntligen bilen, som beställdes 11. juni i fjor. Viste seg vara väldigt god timing att beställa tidigt, prsiet har gått upp i flera omgångar, moms från årsskiftet 22/23 osv....

Flera som får sin bil i dessa dagar?
#2
e-208 / Pris på 25000 km/2 års service
fredag 21. januar 2022, klokken 09:56
BOS Ullevål ska ha hela 4990 för att gå runt bilen och sparka på hjulen, vad görs egentligen på denna service utöver det som gjordes på 1-års service?
Kan man få det gjort billigare någon annanstans i Oslo-området?

Sen undrar jag var man hittar faktura från tidigare service och reparationer? Ligger de elektronisk nånstans? Hittar ingenting i appen...
#3
BMW i4 / Vinterhjulpakke fra 3. part - tekniske data på felger
tirsdag 16. november 2021, klokken 10:47
Vurderer att köpa vinterhjulpakke med Continentaldäck av Dekkman, någon som vet vilka tekniska data som gäller för 19" fälgar til M50?

Ca. 17500 för pakke där, pengar spart :) :+1:
#4
Ser det ut som i konfiguratoren hos Bilia. Startpris nu 501 720 respektive 591 720.
#5
Tänkte det kunde vara intressant att se på skillnader i pris mellan olika kunder, som har spotpris.

Givet att det lönar sig att ladda bilen på natten, och att laddning är en stor del av strömregningen, så borde priset variera från kund till kund - också i samma selskap. De som laddar mycket på natten borde jo ha ett markert lägre snittpris, än de som laddar utan att bry sig om tidspunkt.

Som utgångspunkt har jag en kund utan elbil som är kund i Tibber. Där var snittpriset i september på hennes faktura 137,20 øre per KWh.

Själv hade jag 136,13 øre/KWh i Skandiaenergi, bor i lägenhet och har inte laddning av elbil på detta abonnement.

Svar gärna här på vad ditt strömpris var i september - om du har spotpris - så får vi se hur stor skillnaden är. Skriv också om vilket forbruksmønster du har. Här bör det ju vara variationer!

Edit: ta oxå med vilket prisområde du befinner dig i:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
BMW i4 / När levereras de första kundebilarna i Norge?
torsdag 03. juni 2021, klokken 20:16
Frågade säljare jag är i kontakt med på Bilia Skøyen, fick detta till svar:

"Ingen av bilene kan leveres i år dessverre.
Produksjonen starter først i Nov og BMW estimerer levering 1H 2022.

Vi håper på Q1 selvfølgelig men BMW Kunne ikke si noe konkret om det ennå."


Det var ju inte så oppløftende... kanske först Q2 worst case?  :(  :'(
#7
Finns det nått annat bilmärke som låter dig uppdatera en snart fem år gammal bil med 5 mils längre räckvidd och en sekund snabbare aks?

Har precis förnyat min bil för 25' kroner hos Tesla K100, dvs. köpt låst upp resterande kapacitet på batteriet i min bil (S60D), och dessutom fått ufört uncork, så nu aksar den på 4,4 sekunder til 100 (tidigare 5,4).

Känslan är att man kör en annan bil, helt vilt vad stor skillnad det är på aks! Dessutom får jag 5 mils extra räckvidd som kommer bra med på långturer.

Så till de som har S60D (och rwd): möjligheten att kjøpa range upgrade är tillbaka. Ta kontakt med SC via service request i appen så skal de kunna fixa det.
#8
Hade trott at TMS skulle hålla sig bättre i verdi, i alla fall fra og med facelift-modeller 2016. Ser att oxå dessa rasar i pris på Finn.

Var inte dieselbilens "död" ett faktum?

Verkar inte så... Har ett konkret exempel som är lite intressant:
Jag och en kollega på jobbet köpte helt ny bil ungefär samtidigt i 2016, jag i september och han i mars. Han köpte en Volvo XC60 diesel och jag min TMS, vi betalade bägge ca. 700' för bilarna.
Hans var körd något mindre än min, ca. 40000 mot 49000.

När han la den ut på Finn för 425' blev den såld på 10 minuter till önskat pris, och han blev fullständigt nedringd av intresserade köpare.

Hade jag lagt ut min nu så hade jag fått 350-380'-ish tippar jag...

Vad är föklaringen på det? TMS är ju fortfarande bland de bästa elbilarna i sin klass mtp. räckvidd, komfort, invändig plats, superchargernätverk, teknologi osv.
Ja - TM3 har kommit som är billigare, men det är ju en helt annan bil som är mindre och enklare i sitt utförande.

Har vurderat bilbyte i år innan garantin går ut, men mtp. det låga andrahandsvärdet blir det nog till att jag behåller bilen några år till...
#9
Lille Blå er til salgs! 04/15 modell som vi har hatt siden ny, vært en ypperlig bybil for oss i disse år.

September 2019 ble bilen EU-godkjent da også service ble tatt.
Ifbm. dette ble skiver og klosser byttet på bilen. Den berømte AC-braketten ble også byttet da.
Ved tidligere service i 2018 ble også varmeelement byttet, så det er også av nyere modell.

Har kun gått ca. 38000 km, er i fin stand inn- og utvendig. Følger med både sommer- og vinterhjul.
Bilen kan sees på Ullern, Oslo.

Pris: 56000

[ You are not allowed to view this attachment ]
#10
Fick vedlagda felmeddelanden på bilen igår, och den var trött som en gammal dieselpurka.... Försvann inte efter diverse reset och att bilen var parkerad en stund...

Någon erfarenhet bland experterna på vad detta kan vara? Kan det försvinna av sig själv (som det står att det kan göra)?

Bilen har bara gått 43000 km och är under garanti.
#11
e-208 / 3 % rabatt via Agrol medlemskap
torsdag 19. desember 2019, klokken 09:31
Nu är E-208 med i rabattavtalet här, det var det inte när jag beställde... Man får alltså 3 % rabatt som Bondelagsmedlem, kan ju vara greit att få med sig, blir ju några tusenlappar....

Fick bekräftat från säljare på BOS att rabatten kunde läggas till nu.
#12
Tänkte höra med experterna om förklaring på två saker jag inte helt skjønner.

1. "Skevbelastning vid laddning på 1-fas är inte bra" - jag har en Tesla Wallconnector som är kopplad på egen 32A
     kurs, 1-fas. Vilken skada gör det att ladda på 1-fas på 32A? Har hört flera snacka om skevbelastning, men på
     vilket sätt är detta skadligt?

2. "Om du ska ha en 16A kurs, 1-fas, för elbilsladdning måste vi söka om tillstand från netteier" (elektriker i
     Kragerø). Varför kan inte jag disponera strøm fritt upp till gränsen för huvudsäkringen på huset?
#13
e-208 / Bilen är i Norge!
torsdag 07. november 2019, klokken 10:10
Vi fick epost fra selger att bilen är på plats och kan prövekjöras måndag-torsdag i nästa vecka (BOS Ullevål). Ska dit kl. 13.30 på måndag - can't wait!  :) :) :)
#14
Lading av Tesla / Tesla Wall Connector - inställning av laddström
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:16
Har nyligen fått en signature TWC installerad i garaget på en 32A kurs - nice!

Önskar i stort sett att ladda på 25A då det är tillräckligt, men den hoppar hela tiden upp till max - 32, trots att jag ställer ned laddströmmen i bilen. Funkar inte detta som med mobile connectorn att den "kommer ihåg" inställningen från tidigare laddningar på samma plats?
#15
e-208 / Det närmar sig...
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:11
Vi fick mail från selger på BOS Ullevå idag, med goda nyheter  :+1: :) (vi är ca. plats 500 i köen)

"Vi har fått bekreftet fra fabrikken at vi får lanserings volum (pla din bil) som planlagt med produksjon i år med da levering januar som planlagt.
(Fortsatt så ser det ut som vi har biler i løpet av november. Til info)
"

#16
Pga. av att en ökande del av bilparken måste vara klimatvänlig, håller de traditionella biltillverkarna igen sina redan färdigproducerade elbilar till nästa år, detta är ju ett dilemma för alla utom Tesla... Det vankas stora böter om man inte oppfyller kraven, som stiger år för år...

Så i januari nästa år så öppnas portarna till en stor salgsbölge av el- (och hybrid)bilar kan man tro....  ;D

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pLmRlG/klimatfusket-gor-att-billeveransen-drojer
#18
Skal evt. köra från Oslo till Kragerø i sommar, hur är det med laddmöjligheter längs E18? Hur många gånger behöver man ladda på vägen och trenger man en adapter för hurtiglading?

Tips tas imot med tack!
#19
Har någon erfart att bilen plötsligt bara totaldör under köring??? Det hände mig idag på väg till jobbet, som tur är var det kö och jag stod stilla... Effekten var som om man drar ut pluggen, hela bilen bara dog :o :o :o

Bilen startade upp fint som vanligt igen, men det hade inte vart så kul om det hände i 100 km/h på motorvägen...

Någon som vet vad detta kan bero på? Ska höra med Citroen idag...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA