Dette har vært en merkelig helg...jeg skulle egentlig ikke noe spesielt og TMS hadde jeg bare såvidt sett snurten av noen ganger. Langt mindre kjørt.
Men lørdag så jeg en sølv TMS med TESLA klistremerker på siden så jeg la meg på hjul med Leafen for å se hvor den stoppet. Det viste seg å være en kar fra Tesla som hadde kommet til Ålesund for å kjøre prøveturer..midt i blinken, en times tid senere satt jeg bak rattet på denne P85+..
Og det ble en rar opplevelse. Han jeg kjørte med var veldig opptatt av å vise kreftene på bilen og det var mildt sagt helt j**** rått ! Et uvirkelig sug...vi har diskutert frem og tilbake i en annen tråd om TMS vil kunne være farlig på grunn av kreftene den har. Ingen som helst tvil lenger hos meg...denne bilen krever ansvarlige sjåfører !!
Noe jeg ikke likte var at 21tommers hjulene var veldig følsomme på underlaget. Litt grov gammel asfalt skapte mye vibrasjoner. Men dette kan også ha med P utgavens noe stivere oppsett ?
Topp tur, men dagen etter ringer Sindrej meg og spør om jeg er hjemme da han er på tur. Det var jeg ikke men kom meg fort hjem !
Jeg fikk så kjøre hans standard 85 en lang tur men vi diskuterte Tesla, elbiler generelt, og den andre hobbyen vår fjernstyrte FPV doninger (modellfly, helikopter med kamera).
Og Sindres bil var mer behagelig å kjøre enn demobilen. Den har 19"felger og luftdempere og det var mye "glattere" følelse. Og standard 85kW utgaven har også mer enn nok krefter. Jeg syntes kanskje Performance virket raskere fra 0-50 men 50-100 synes jeg gikk like fort i begge. Men det er udokumentert synsing fra min side.
Alt i alt så imponerte TMS meg. Den virket fast og godt bygget. Fine detaljer og fantastiske prestasjoner. Leafen min virket rimelig "dau" etter TMS..

Det jeg kanskje ikke føler meg så sikker på om jeg liker er hvordan den vil fungere som familiebil. TMS er en stor bil men det viser mest igjen på utvendige mål og bagasjeplass. Innvendig kan den ikke være større enn Leaf, og det er begrenset klaring til taket over hodet om man er 185cm +. Spesielt i baksetet. Et annet ankepunkt er at det er små bakdører og litt knotete å komme inn i baksetet.
Men det er en utrolig vakker bil som var steingod å kjøre. Jeg koste meg så inn i hampen når jeg bare skled rolig rundt i byen med den. Lettkjørt og med en litt merkelig kongefølelse. Den er som en hai på korallrevet, kan bare svømme rolig rundt da alle de andre vet hva den kan gjøre..
Tusen takk til Sindrej for dagens prat og kjøretur. Dette vil jeg huske i lang lang tid.
Og til dere som har kjøpt bilen: Dere er heldige !