Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - morpheos

#1
Model X 2014 - 2022 / Feil på batteri / feil batteri?
søndag 23. juni 2019, klokken 14:17
Hei. Har en litt merkelig greie jeg lurer på om flere har opplevd. Har en 2017 X90D, og startet å kjøre fredag med 90 % batteri, noe som skulle tilsi rundt 80ish (?) kwt tilgjengelig. Ser i dag at når den er på 45 % på batteriet, så står det under "Since last charge" at den har brukt 30 kwt. Hvilket skulle tilsi at kapasitet når den var 90 % var 60 kwt, ikke 80. Er det jeg som er på bærtur her eller er det noe galt? Kan ikke tenke meg at den har mistet nesten 20 kwt kapasitet på to år. Må man inn til Tesla for å få lest av reell kapasitet på batteriet?
#2
Jeg skal selge (innbytte) min P85+ i forbindelse med kjøp av TMX. Tesla har gitt en grei nok innbyttepris, men dette fordrer at jeg får fikset en ganske lang og dyp ripe på den ene bakdøren (en eller annen som har tatt en nøkkel langs døren), samt noen små hakk på andre siden (i kanten av døren - type 3-4 mm lange). Begge deler må forsåvidt tas hvis jeg skal selge privat også. Fargen er rød multicoat.

Så til spørsmål:

1) Er det noen som har erfaring med firma i Bergensområdet som leverer bra resultat og har greie priser? Har fått beskjed om at hele døren med ripen sannsynligvis må lakkeres. Hva slags prisrange snakker vi da? 10-15'?

2) Kan små hakk fikses med type micropaint? Firma i Bergensområdet som har erfaring med sånt?

3) Er det noen sjanse for å selge bilen på Finn med disse skadene og prisavslag?

Har fått 450' i innbytte for bilen (2014 P85+ med alt som kunne kjøpes da bortsett fra 7-seter, gått 80' km) forutsett at riper fikses. Ser fort for meg at dette koster 20-25' å fikse i verste fall. Er det noen forhåpninger om at bilen går hvis jeg legger den ut for type 425-440'?
#3
Reiser på langtur nedover Europa med familien i morgen, og lurer på erfaringer med bruk av SC og annen form for lading. Kjører via Kr.Sand => Hirsthals => Tyskland og ned mot Zell am See i Østerrike.

- Lading Hirsthals (SC Hjørring) - hvor mye kø pleier det bli her? Antar det er en del norske TMS/TMX som kommer med båten
- Lading i Tyskland - opplevde en del kø i fjor sommer, særlig i Sverige og Danmark - for det meste norske biler. Hvor utbredt er Tesla i Tyskland?
- Lading utover SC-nettverket - hvor vanlig er det med ladestasjoner i parkeringshus og andre steder? Forståelse for bruk av schuko / andre typer kontakter på hoteller o.l?

Andre ting å tenke på? Har ikke med Chademo - kun type 2 samt rødt/blått adapter. Trenger jeg noe annet?
#4
Model S 2013 - 2022 / Bergen - Kristiansand
søndag 25. juni 2017, klokken 00:59
Noen med erfaringer her? Kjører med en 2014 P85+ med 21" dekk. Litt bekymret for at selv med 100 % så blir 368 km mellom hjemme og Bygland SC litt langt. Eidfjord SC er et alternativ, men det blir jo noe lengre, og med to barn i bilen er jeg ikke så keen på det. Mulig at det er et alternativ med lading på en av Grønn Kontakt sine stasjoner midtveis, men har ikke CHAdeMO - hva slags fart får man over Type2 på disse stasjonene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA