Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EddySPalm

#1
Jeg har en Vespa 50s som til neste vinter blir en elektrisk moped.
Jeg vil bruke vår/sommer til å bestemme meg for komponenter, og sommer/høst til å kjøpe deler. Et sted midt inni her skal også søknad om igangsettelse være innvilget.

Jeg innleder prosjektet med noen spørsmål:
1. Er det noen her i vårt langstrakte land som har gjort noe tilsvarende?
2. Har noen her brukt 10" DC hub motor til noe prosjekt tidligere, og fått denne godkjent?
3. Vil batteripakka mi trenge dokumentasjon på lik linje som motoren; er det med andre ord utelukka å bygge sin egen batteripakke?

Det første jeg vil redegjøre for er hovedkomponentene, så la oss starte med motoren:
"drømmemotoren" har vi her, 72V og 4kW (maks tillatt effekt for el-moped):
http://www.uumotor.com/store/94-4000w-10inch-brushless-hub-motor-for-electric-scooter.html
Det står ingenting på nettsidene deres om at disse er CE-godkjente, derfor spørsmål nr 2 ang andres erfaringer med bruk av 10" hub motor...
Med bruk av hub motor vil motorfeste/svingarm måtte designes på nytt. Dette blir en enkel oppgave for meg som maskiningeniør og masse erfaring med 3D-modellering og styrkeberegning. Det er dessuten gjort et par ganger før:



Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Innkapsling av batteripakke, pluss god batterikasse får jeg også til selv.

Når det kommer til motorcontroller, bms, dc/dc converter, gass/brems og lading så tar jeg det litt kult foreløpig. Her har jeg inntrykk av at ting ordner seg så lenge jeg legger nok penger i det...

Jeg setter kjempepris på alt av synspunkter og forslag. En god prosjekttråd på noe tilsvarende (med godkjenning!) hadde jeg satt aller aller mest pris på :)

Edward
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA