Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trine2

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Har Chevy Bolt fungerende app?
lørdag 07. mars 2020, klokken 21:53
Jeg vurderer å kjøpe en Bolt og lurer på om disse har fungerende app i Norge siden de er importert fra USA?

Er det andre ting å tenke på som om ODO-meteret står i miles istedet for km osv?

Jeg er klar over at ladingen er ombygd dersom de støtter hurtiglading, men er det andre ting tro?
#2
Enkle batterispørsmål / Batterilevetid på Nissan vs VW
mandag 22. april 2019, klokken 12:03
Etter å ha lest litt i forumet sitter jeg med et inntrykk av at VW har bedre kvalitet og mindre forringelse på sine batterier enn det Nissan har.

Er det noen tanker rundt dette hos folk som faktisk kan litt om batterier?

Man får jo et visst inntrykk av å lese denne, men  hvordan er VW batterier i forhold?
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
#3
e-up! / Noen spørsmål før kjøp av Up
søndag 21. april 2019, klokken 12:21
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg e-Up, og har for anledningen noen spørsmål.

Shuko i garasjen sitter venstre siden foran, altså diagonalt feil. vil den vanlige ladekladden være lang nok? (nei, umulig å rygge inn pga. garasjens design)

Biler som har ødelagt Garminenhet - kan man bruke mobilen med maps+me uten forbehold? Og kobles da til trådløst med bluetooth?

Kan alle biler uavhengig av årstall bruke car net appen?

Er det noen måte jeg kan sjekke batteristatus på når jeg er på visning, eller sjekke om software er oppdatert? Jeg har forstått det ikke er noen forskjell på importerte og norske biler.

Bilen mister nå garantien pga. alder og ellers tar jeg gjerne imot tips om hva jeg bør sjekke før jeg kjøper.

Valget står mellom Leaf og Up, men tror kanskje Up har bedre holdbarhet på batteriene og at rekkevidden vil kunne opprettholdes lengre med Up. Prisen er godt under kr. 100.000

På forhånd tusen takk for svar  :)



#4
e-up! / Drammen-Oslofjordtunnelen-Vestby med e-Up
fredag 19. april 2019, klokken 23:27
Noen som kjører denne strekningen på vinteren?

Jeg er noe skeptisk til batterikapasiteten men er helt avhengig av at det fungerer pga. manglende hurtigladere på strekningen. Jeg er litt usikker på hvordan blant annet tunnelen slår inn.
#5
Forsøker å komme opp med noen smarte løsninger for borettslag og sameier for at folk skal kunne få ladet bilen sin på rimeligst mulig måte, for alle parter. Det varierer jo litt i størrelser på både borettslag og antall el/hybridbiler og om man har fast plass eller ikke osv.

I sameiet vårt er det 80 enheter hvor 20 har garasje, 20 fastplass med motorvarmer og resterende 40 har flytende parkering/gjesteparkering med null tilgang til strøm. Dette har fungert perfekt helt til nå og fastplass koster kr. 80 med motorvarmer. Garasjer kr. 500,-.

Gamle Fru Hansen har motorvarmerelement og kupevarmer stående på 24 timer i døgnet og er nesten alltid hjemme. Unge Lise har el-bil og kjører så lite at hun trolig bruker langt mindre strøm enn gamle Fru Hansen. Hun må likevel betale kr. 500 ekstra pr. mnd fordi hun har el-bil. Nå begynner det å bli litt uggen stemning i borettslaget siden flere bruker sine faste plasser forskjellig.

1.
Ser for meg en løsning hvor man betaler for eksempel kr. 2 pr. kjørte mil.
Da kan borettslaget, enten formannen eller den som er ansvarlig for el-bilordningen, lese av en gang i året, kvartalet eller tilsvarende for deretter å få betalt av bileier.

Denne ordningen er enkel og administrere og koster minimalt med tid og innsats. Det forutsettes jo at el-bileier lader bilen fortrinnsvis hjemme. Om vedkommende i tillegg lader på hurtigladestasjoner osv. kan man ikke ta dette med i beregningen da det blir håpløst å administrere.

Jeg ville tro at om man betaler for kw/t pr. mil - så havner man ikke så langt unna det reelle. Har man fast plass og motorvarmeruttak i dag så tilkommer fastavgift som nå pålydende kr. 75 pr. mnd. Da kan man velge enten motorvarmer eller forvarmet el-bil.

2.
Det som skaper trøbbel er hybridbiler hvor man ikke aner hvor mye strøm som trekkes. Kanskje kan man betale en daglig sum utfra batteriets størrelse? Dette forutsetter jo at man bruker bilen hver dag og ikke er bortreist i lengre perioder. Dette skal jo være enkelt og administrere slik at det ikke kan bli for mye klabb og babb med ordningene.

3.
Jeg vet ikke hva det koster å sette opp ladepunkt, men mener å ha lest rundt kr. 10.000,- pr punkt. Er det mulig at de som benytter dette kan betale med Vipps, kredittkort eller andre kort eller koder? Ordningen bør være enkel og administrere og ikke ha høye vedlikeholdskostnader/abonnement.
Vil det bli problemer i borettslaget med at bilene blir stående der over natten? Jeg synes ikke løsningene på offentlige ladeplasser hvor man betaler pr. minutt er noen særlig god ide. Kanskje man kan redusere ladingen ved at den brytes etter to timer?

4.
Finnes små målere som enkelt kan monteres på allerede eksisterende motorvarmeruttak og garasjer?
Da kan formann/vaktmester lese av disse hvert halvår eller kvartal. Dette er nok den optimale løsningen slik at alle betaler etter faktisk forbruk.

5.
Myntpåkast eller annen mer moderne løsning?

Vi har i dag 6 amp. på fastplassene og ser for meg at anlegget bygges ut etter behov. Det er i alles interesse at sameiet kan tilby mulighet for el-biler og derfor kan belastes over det vanlige vedlikeholdsbudsjettet. Investeringskostnadene bør holdes svært lave og det finnes nok noen ildsjeler som kan administrere den ordningen som vil foreligge slik at styret ikke trenger bekymre seg unødig for ekstraarbeidet.

Hører gjerne fra folk med gode ideer og erfaring på området :)
#6
Elbil og økonomi / Elbilfordeler revideres i 2018
lørdag 13. februar 2016, klokken 09:32
Har vurdert å kjøpe elbil men siden fordelene skal revideres i 2018, altså om to år er jeg tvilende. Forsvinner store deler av fordelene i tillegg til det enorme verditapet som det er på elbiler, er jeg redd jeg vil føle meg lurt.

Norsk politikk er vinglete og man kan vel med ett "pennestrøk" heve årsavgiften til normalen samt øke bompengene fordi man vil begrense trafikken.

Føler kanskje man bør vente til 2018.
#7
Kjøpe elbil? / Kostnad ved lading på feks. Statoil
torsdag 11. februar 2016, klokken 16:20
Jeg leser at det koster kr. 3 pr. minutt for å lade bilen. Man betaler altså ikke for den strømmen man tilfører batteriet, men pr. minutt?

Dette blir jo rådyrt og mye dyrere enn en fossilbil.
Må være noe jeg ikke har forstått.

Om det tar en halvtime å lade en Zoe så kommer man bare 10 km for 90 kroner.
#8
Zoe / Varmeapparat på Zoe
torsdag 11. februar 2016, klokken 12:45
Hei alle sammen!

Er ny på forumet og vurderer å kjøpe meg en Zoe. Prisen og type bil passer meg perfekt, derfor vil denne bli vurdert opp mot Leaf.

Har funnet svar på en del av spørsmålene mine her på forumet men ikke alt. Det jeg lurer på er hvordan varmeapparatet virker på Zoe. Er det slik at det oppleves bedre enn i en bensinbil fordi det gir varme med en gang? (tenker ikke på strømforbruket da jeg kun kjører korte avstander av gangen). Jeg er skikkelig frysen og MÅ ha varme og liker ikke bruke varmeseter.

Jeg har også lest at nettopp varmeapparatet lekker og stadig trenger tilsyn og etterfylling. Er dette en feil på bilene?

Er det andre ting feil og mangler jeg bør være oppmerksom på når jeg kjøper en Zoe?

Ble for øvrig litt skuffet når jeg leste at appen som fjernstyrer bilens varme koster kr. 900 pr. år etter gratisperioden. Er det slik på Nissan Leaf også?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA