Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gauge

#1
Lade hjemme / Underfordeling i garage
fredag 02. mars 2018, klokken 09:18
Har trekt en 3x10mm2 kabel(+jord) fra hovedfordeling til garage, 8 meter lengde. Hvilken sikring kan jeg ha på denne kursen? Tenkte å bruke 40A også montere en fordeling i garagen med 1x32A 3 fas til et 32A stikk som evt blir en ladestasjon senere,  2x 16A enfase kurser, og evt en 10A kurs for elbil-stikk med dette B vernet.
Blir det for mye på den underfordelingen?
Har ikke lyst til å spørre en tilfeldig elektriker til råds, fordi det er mange regler og tolkninger, og jeg vil ha så mye juice som mulig ut, innenfor forskriftenes rammer.

Ender vel opp med 1x10A og 1x16A der ute, noe som ikke er å utnytte kapasiteten spesielt bra..
#2
e-Golf / Forsikringspremie eGolf
onsdag 28. februar 2018, klokken 11:03
Fikk i dag regning fra Gjensidige på 4145,00 for et års forsikring 12 000km pr år, parkerer i garasje i villastrøk Trondheim.
Dette virker da litt i overkant for en småklasse elbil?
#3
Skulle lade på en ladeplass ca 30km etter ei ferge på E39. Fergemannskapet slapp av biler slik at jeg ble nesten sist, enda jeg sto i den forre delen av køen på kaia. 2 Elbiler som egentlig lå bak meg kom dermed foran meg, på en ganske stor hjemfartsdag, og jeg tenkte mitt...
Tenkte så på å kjøre forbi dem, men lot det være av hensyn til passasjerer og husfred. Heldigvis var det bare en av dem som skulle til hurtigladeren, og begge laderne var ledig slik at jeg slapp å tenke mer på det.

Hva ville andre gjort i en slik situasjon? Er det OK å kjøre forbi andre elbiler som man må anta har tenkt seg til en hurtiglader?
Husker i min korte karriere som helge-drosjesjåfør at det var en uskreven regel om å ikke kjøre forbi andre ledige drosjer på vei til hpl i sentrum om natta. Blir dette noe av det samme?
#4
Kjøreruter i Trøndelag / Trondheim - Geiranger, hvordan kjøre
tirsdag 06. juni 2017, klokken 15:08
Frua lurte på om det gikk an å kjøre til Geiranger, sa meg villig til å prøve dette selv om vi bare har "gammel" e-Golf.
Har sett litt på alternative ruter, f.eks over Dovrefjell, men vil helst slippe Arctic roads sin ladere da det er latterlig dyrt. Å kjøre E-39 til Stranda og videre via Hellesylt ser ut som en grei mulighet, da må man ta 4 ferger, men det er OK for min del. Over samme fjorden 2 ganger, men den siste ferga fra Hellesylt er vist ganske grei for sightseeing. Tilbake via Trollstigen, og lading på Åndalsnes, og for å slippe Arctic roads, tar vi fjordene til Sunndalsøra og deretter åpent valg via Oppdal eller Surnadal?
Noen med synspunkter?
#5
Trøndelag elbilforening / Grilstad - elbilødeland
fredag 02. desember 2016, klokken 09:52
Bedriften flyttet til Grilstad, i den f.b. ble det anmodet om flere elbiluttak, ingenting skjer og fossiltenking og gratis-drivstoff argumenter dominerer.
Det ble etablert 5 uttak som på tidl arbeidsted, men ny schuko og 10A begrensning førte i praksis til en forværring av lademulighetene. Endel får kanskje ikke fylt nok til at de gidder å flytte seg til lunch. Det blir at de som ikke har unger å levere, og som kommer først på jobb som lader.

I området rundt er det ikke mye bedre ser det ut til. Observerer ingen ladepunkt verken offentlig eller privat i nærheten. Mulig borettslagene på Grilstad Marina har noe, men tviler sterkt. Utbygger i området, som er Koteng, ser ut til å tilhøre fossil segmentet av befolkningen.
#6
Vi skal flytte til nybygg og i den f.b. kommer elbil spørsmålet og lading opp.
Hva slags uttak skal man spekke opp og hvor mange? Vi er ca 150 ansatte.

Schuko er vel ute av bildet(?) men slike veggbokser er dyrt, ikke sikkert ledelsen går med på å betale 5-7000 pr uttak. Vi bør vel ha minst 10-15 stk, kanskje mer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA