Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - havardhm

#1
Etter å ha vært inne på butikken i 20 minutter eller noe sånt i dag fikk jeg en rar melding når jeg kom ut igjen.

Batteri km datt også fra type 300km og ned til 70. Se de vedlagte bildene.

Noen som har opplevd tilsvarende og vet hva det kan skyldes og kan fortelle om hva som skjedde?

Tesla kommer og henter bilen i kveld...
#2
Model S 2013 - 2022 / Vann inni bilen, under og i/på matter
tirsdag 15. august 2017, klokken 22:04
Hei,

Har en 2015 P85D. I løpet av de siste månedene har jeg merket at den har vært litt fuktig på mattene foran. Først tenkte jeg at det var jeg som hadde dratt med meg mye vann inn i bilen i forbindelse med regnvær etc, men det gikk opp for meg etterhvert at det måtte komme fra et annet sted.

Jeg har hatt bilen inne to ganger for fiks av soltak, en gang fordi det ikke åpnet skikkelig og en annen gang fordi det kom noen dråper en gang i blant.

Dette derimot virker egentlig ikke som det kommer fra soltaket, og mengden vann nå er skremmende. For en måned siden eller noe sånt tok jeg opp problemet med Tesla Drammen som mente det ikke var så farlig. Litt etter ble det verre, det er slik at det surklet når jeg dyttet ned hånden under matten og det tydelig kom frem vann.

Sendte en ny henvendelse til Tesla og hørte om de hadde noe tidligere eller vil ha inn bilen raskere i og med at problemet var blitt verre, men de var ikke så bekymret som meg og mente at det ikke var noe problem.

Jeg blir jo veldig bekymret for at alt vannet skal skade kabler/koblinger/elektronikk, for ikke å snakke om danne mugg og lignende steder jeg ikke kommer til.

Jeg har hatt bilen stående med dører, tak og vinder oppe hele arbeidsdager i solen for å prøve å få den tørr, men det hjelper ikke nevneverdig.

De skal heldigvis kikke til det nå på fredag, men jeg er ganske bekymret for følgeskader eller andre problemer som kan dukke opp. Nå virkelig surkler det og kommer frem vann når jeg setter ned foten selv oppå matten. Nesten så sålene på skoene blir ødelagt  :o

Noen som har opplevd noe lignende?

Jeg er veldig spent på om det har blitt enda verre over natten med det regnet som er meldt.



#3
Elbilen i Samfunnet / Kjøregodtgjørelse satser 2016
fredag 04. mars 2016, klokken 17:50
Hei!

Jeg bruker bil aktivt i jobb, og derfor tenkte jeg å lage denne tråden.

Jeg så det var et par topicer om dette tidligere, men de var gamle og dermed ikke aktuelle.

Statens satser er i år:
3,80 skattefrie kroner pr km
0,40 øre ekstra som du må skatte av hvis du kjører elbil
0,30 øre ekstra som du må skatte av om du kjører vanlig bil.

Jeg vet at mange dermed bare praktiserer 3,80. Vi kjører fullt ut 4,20 i vår bedrift, og skatter dermed av 40 øre pr km.

Jeg har ikke forstått om satsen i år senkes når man passerer 9000 km slik det har vært tidligere år?
Senking av satsen etter 9000 gjaldt vel ikke el-bil i fjor?

En annen og viktig ting er; tilhengertillegg.

Hvordan var dette i fjor eller tidligere år? Jeg har ikke hatt elbil før i 2016, så jeg vet ikke hvordan dette var tidligere. Men at jeg ikke har mulighet til å velge tilhengertillegg er noe som irriterer meg veldig.

Man kan godt komme med argumentet at per i dag er det vel ingen elbiler som kan kjøre med henger (snart Tesla Model X) men tilhengertillegg gjelder da også hvis man har mer last i bilen enn 0,5 kubikk eller over 150 kg. Dette har jeg OFTE i min bil i forbindelse med jobb, og det betyr også at jeg OFTE skriver tilhengertillegg, hvilket jeg nå mister fordi jeg kjører elbil!

Dette kan da umulig være rett? Skal det være sånn fra statens side eller er det Visma som har en feil i sine systemer?

Noen andre som har noen mening om denne saken eller noen info jeg ikke vet?
Jeg pratet med min regnskapsfører som ikke forstod at det skulle være sånn.

Hilsen Håvard
#4
Ladeplasser og ladekabler / Tilgang til ladestolper
fredag 04. mars 2016, klokken 08:18
Hei, mange kommunale ladestolper krever en nøkkel. Hvor får jeg denne nøkkelen? Har prøvd å henvende meg til elbilforeningen, men har ikke fått svar
#5
Model S 2013 - 2022 / DU feil?
søndag 28. februar 2016, klokken 13:57
Hei, fikk i dag en ulyd som kan høres ut som den kommer fra høyre bakhjul. At det ligger noe grus inni bremsene eller noe?

Hører den kun i lave hastigheter og ikke ved rygging. Kan det være DU som har tatt kvelden? Veldig rart da bilen allerede har byttet DU og har kun gått 12500 km...
#6
Model S 2013 - 2022 / Langtur nedover europa
onsdag 24. februar 2016, klokken 20:46
Hei!

Jeg skal i begynnelsen av mars ta meg en tur nedover europa, nærmere bestemt til Bad Gastein (Alpene, Østerrike).

Jeg har mer eller mindre lagt opp løpet på hvor jeg ønsker å kjøre, og det ser ut som SC er godt representert langs motorveiene jeg ser for meg å kjøre. Ser for meg ferge fra Larvik til Hirtshals, så videre nedover hele Danmark, Hamburg, Berlin, Leipzig, Nürnberg, München og så til slutt frem til endelig destinasjon.

Er det noen av dere som har kjørt mer eller mindre denne ruten selv? Alle SC nedover europa fungerer slik som jeg er vant med det fra Norge?

Noen som vet om jeg må forvente vesentlig kortere avstand mellom SC pga økt motorveihastighet? Ser for meg at jeg prøver å ligge i ca 130 km/t kanskje, men det er jo anledning til å ligge litt høyere enn det enkelte steder.

Hva slags snitthastighet bør jeg se for meg? Avstanden jeg totalt sett skal kjøre er ca 1600 km, ser for meg en overnatting på veien ned i Berlin, noe som vil resultere i ca 800 km per dag. Klarer jeg snitthastighet på 100 km/t inkl lading er det gjort på 8 timer hver dag, men syns dere dette er et høyt eller lavt anslag for snitthastighet medregnet lading?

Hører gjerne på tips og erfaringer fra andre som har kjørt lengre turer nedover kontinentet!
#7
Hei!

Vet ikke hva slags bil folk hadde i hvordan prisklasse, men for min del er det å kjøpe en Tesla en omtrent dobbelt så dyr investering i bil enn jeg vanligvis ville vurdert.

Har dere regnet mye på kostnader man sparer opp mot merkostnad i finansiering?
Finnes det argumenter for eller i mot som jeg kanskje ikke har tenkt på?
Hva slags verditap/gevinst har dere kalkulert eller forberedt dere på?

#8
Hei!

Jeg tenkte å kjøpe meg en Model S. Jeg har egentlig veldig "løse" meninger om hva jeg trenger.
Jeg ønsker meg uansett 85, så 60 eller 70 er mer eller mindre ikke så interessant.

Budsjettet mitt er i utgangspunktet ca 550 000,- og jeg vil tro jeg skal finne noe til den prisen. Mange av de som ligger på finn er villige til å gå litt ned i pris. Jeg kan derimot strekke meg opp i mot 600 hvis jeg skulle finne noe jeg virkelig liker.

Det som bekymrer meg mest er Km-stand. hva synes dere er en høy km stand på en slik bil? Jeg føler jeg har lyst til å holde meg under 40 000. Har en sen '14 på handa jeg kan få til ca 550, den har kun gåt ca 10 000km. Den har derimot lite utstyr, omtrent kun panorama-glasstak og luftfjæring. Dette er derimot kanskje nok, jeg har "egentlig" ikke behov for vinterpakke (selv om det hadde vært kjekt) og stor stereo.

I mitt budsjett kan jeg derimot få en '13 modell med "alt" utstyr, men med noe høyere km-stand.

Hva føler dere er mest verdt om for eksempel et år? Horisonten min er ikke lengre, for jeg ser for meg å bytte til for eksempel 85D med nextgen-seter om et år igjen eller før.


Muligens en noe rotete post, men håper noen kan spe på med litt meninger og synsing. Jeg er åpen for alle forslag og alternativer!

Hilsen H
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA