Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Adrian Stachnik

#1
Nissan e-NV200 / Rekkevidde testet på nye e-NV200 Evalia 40kwt
mandag 30. juli 2018, klokken 13:26
Er i dag eier av den gamle utgaven av E-nv200, og var selvsagt nysgjerrig på 40kwt-utgaven.
Dette er nå testet, og deler resultatene med meg:

Bykjøring: 240km
Motorvei, max 80km/t : 230km (gammel modell kommer 130km*)
Motorvei, følge fartsgrensen: 180km

Motorveitesten gjorde jeg ved å kjøre Porsgrunn-Torp tur/retur 2ganger.
En gang i 80, og en gang i 100-110.
AC har vært i bruk på alle testene, og jeg kjørte en 7-seter med 3 passasjerer med på testen.
Dekktrykket ble kontrollert, og fylt til 2,9bar før testen (det som er oppgitt for denne bilen)
Eco-mode har også vært i bruk hele tiden.
Testen ble foretatt fredag 27.Juli (årets varmeste dag)


*Til sammenlikning kjører jeg denne bilen til daglig som 2-seter.
Dette er da den gamle utgaven med mindre batteripakke.
I 80km/t på motorvei kommer jeg max 130km på den varme årstiden.
#2
Avansert: Batterier og Lading / Hvor mye strøm går i N-leder?
søndag 05. mars 2017, klokken 21:01
Saken gjelder ved lading på TN-nett.

En Mercedes Electric støtter 11kW (16A 3-fase lading på 400volt)
Jeg forstår det dit hen at det da trekkes jevnt ut av alle 3 faser,
og at det kun går styrestrøm mellom L1 og N. Altså N blir minimalt belastet.

Men hvordan belastes N-leder i andre sammenhenger?

Vurderer å bygge ny garasje, og da med flere ladeplasser.
3ladeplasser fordi det er 3leiligheter.
Har lurt på å benytte Zaptec sine ladebokser.
Men si nå at det kommer 2 biler som ikke støtter 400volt og 3-fase, men kun kan trekke 16A 230volt 1-fas.
Bil1 lader på L1+N, mens Bil2 lader på L2+N.
Hvor mye strøm går det nå da i N-lederen?

Jeg kommer frem til at det vil gå ca.7,4kW i denne.
Er jeg helt på jordet?
#3
Endelig, dette var godt å se.

Skien kommune bøtelegger nå de som står på ladeplass uten å lade.
Dette synes jeg er helt riktig. Skal du stå på ladeplass,
får du ta deg bryet med å plugge inn, eller la være å parkere der i det hele tatt.

Hva synes dere?
Er det riktig praksis å bøtelegge de som "står i veien for lading" ?

Jeg håper bare det blir slutt på schuko nå etterhvert.
I nabokommunen Porsgrunn fungerer bare 1 av 4 stolper.
Med type2 på kommunale stolper blir det nok mindre nede-tid.

(betalingsartikkel)
http://www.varden.no/kjop-tilgang?aId=1.1614529
#4
Lading i Sverige og Danmark / Lading på Gallerian Strømstad.
torsdag 21. juli 2016, klokken 01:47
Nå om dagen er det ikke trygt å stole på at man får noe strøm der.
Noen som vet hva som skjer der?

Var der i dag, er eneste stort kaos på ladeplassene.
Det var 5stk 11kw type2-ladere der. Alle disse var nå mørke.
De 5 andre plassene som har kombinasjon rød CEE + blå CEE + schuko var også mørke.
Og det stod skilt "avstengt"

Videre hadde de satt opp 6nye type2-ladere uten at jeg vet noe om hastigheten her. Men de fungerte. Dog ikke merket for elbil, så var okkupert av alt mulig annet enn elbiler. Så også ut som om det kommet opp en ny el-tavle der og stod en pall med diverse kabelrot.

En liten heads-up til alle som tenker seg innom der,
og hvis noen vet hva som skjer videre der, skrik ut.
#5
Et halvt år etter kjøp av elbil, og etter mye om og men, har vi endelig landet på en ladeløsning hjemme.
Det har tatt meg mange timer med lesing og vurderinger, så tenkte å dele min erfaring her.

Er ikke lagd av penger, så ville finne en løsning som fungerer både til å reise, men også til hjemmebruk.

Løsningen jeg landet på, er en semihurtig portabel AC-lader. Den fungerer på både 400volt og 230volt. Hjemme har vi 230volt, så fikk elektrikeren til å legge opp en 32A blå industristikk, med jordfeilvern type B. Lade-skapet bygget jeg selv, og kjøpte holder for type2-støpselet. Skapet er låsbart, så jeg unngår at laderen blir stjålet.

Denne løsningen er jeg godt fornøyd med, da jeg lader mest hjemme. Men det som gjør dette genialt, er at jeg kan plukke ut ladekladden hvis jeg skal på langtur, og da har jeg mulighet til å lade opptil 11kw (kladden leverer opptil 22kw, men ikke på vår Mercedes som ikke støtter mer enn 11kw)
#6
Vurderte lenge å ringe elektriker og få installert en ladeboks hjemme.
Her er det 230volt IT-nett, men dit vi skal flytte om ikke så alt for lenge er det 400volt TN-nett,
så ble usikker på hva som ville bli beste løsning.

Etter veldig mye undersøkelser klarte jeg endelig å finne
den desidert beste løsningen med type2-kontakt.

Løsningen ble denne ladeboksen jeg kjøpte hos Torgersen Bil.
http://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

Ladeboksen kan brukes på både IT-nett og TN-nett.
Den kan også brukes både på både 230volt og 400volt.
Ladestrømmen kan justeres på boksen basert på hva slags kontakt/kurs man kobler til.
På 230volt 1-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 1,4kW til 7,4kW om du vil.
på 400volt 3-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 4,1kW til 22kW om du vil.

Hjemme har jeg bare tilgang på 230volt.
Den er foreløpig koblet til standard 16a schuko-kontakt.
Lader her med en hastighet på 10a siden schuko helst
ikke skal belastes med mer enn dette over tid.
Og det fungerer greit hjemme, men kommer til å få installert
en blå industri CEE-stikk her senere sånn at jeg kan kjøre på med høyere amp.
Og de stikkene er mye mer kraftige, og tåler mer slik bruk.

Det geniale med denne laderen er jo at den er portabel,
så trenger ikke bruke penger på en ladestasjon hjemme i tillegg til denne,
da den dekker de fleste behov.
Noe annet som er genialt med denne, er at man kan få elektrikeren til å
sette opp en industri-stikk i garasjen. Da slipper man å måtte søke nettselskapet
om å sette opp semi-hurtig ladestasjon og at de begynner å pipe om begrenset
kapasitet på nettet. Vi betaler tross alt nettleie fra før av.

Bruker denne ladeboksen på Mercedes B-electric som lader maks 11kW på 400volt,
men har testet den på Tesla også, og da får man utnyttet denne boksen maks.
Altså, en boks som ikke nødvendigvis trenger å følge bilen, men eieren isteden.
Passer til de fleste biler med type2.

Den er så allsidig og kan kobles til scuko(vanlig stikk),
16a blå CEE, 32a blå CEE, 16a rød CEE, og 32a rød CEE.
Og har man en vanlig Type2 til Type2-kabel i tillegg har man jo
mulighet til å koble til de semi-hurtige stolpene til Fortum og andre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA