Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - christen

#1
Har en 2021 i3 som lader 3-fas 16A (dvs. 11kW). På grunn av ny nettleies effekttariff ønsker vi å lade saktere, men opplever at lading skjer ved 11kW uavhengig av om bilen er innstilt til Maksimal eller Redusert. Hvilke erfaringer har andre med regulering av ladefart for 3-fas lading fra ladebokser? Jeg er klar over at mange ladebokser har mulighet for å regulere ladefarta, men hadde ønsket at også bilens innstillinger hadde en funksjon (slik de for øvrig hadde på vår gamle i3 som ladet 1-fas).
#2
BMW iX / Utstyrskode 8Y5 KBB steering code
torsdag 26. mai 2022, klokken 12:17
Noen som vet hva dette er: Utstyrskode 8Y5 KBB steering code ?
#3
I anledning nye effekttariffer virker det interessant å redusere ladefarta lavere enn 11kW. Vi har en Schneider EVLink 400V 32A 3-fas lader som mao. kan gi inntil 22kW. Bilen kan som kjent kun lade ved inntil 11kW (16A). Når vi velger "Redusert" i bilens ladeinnstillinger, lader den fortsatt med 11kW. Har også forsøkt å endre innstillingene for mode 2, uten at det heller hadde innvirkning. Noen flere som har opplevd dette? En teori kan være at laderen tilbyr 32A, som bilen så ber om å redusere til 20A. Dette ville gitt mening for 1-fas, men ikke for 3-fas der bilens max er 16A... Åpenbart er det en brist i logikken mellom bil og lader. Andre som kan bekrefte at "Redusert" fungerer slik man skulle forvente?
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ladekabel ramler ned og skader bilen
tirsdag 14. september 2021, klokken 16:04
Har akkurat hatt en ganske kjedelig opplevelse: Etter å ha startet lading av bilen med CCS, så gikk det noen minutter før det kom et ganske hardt smell :o Det viste seg at CHAdeMO-kabelen hadde ramlet ned fra hurtigladeren og truffet bilen bak. Resultatet var flere riper og knust baklykt :'( Lykta vil det koste ca. 4000 å bytte (riktignok er det ikke sikkert det er nødvendig, siden glasset virker tett). Bilen er fra april, så det var ikke noe morsomt i det hele tatt! Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke var borti CHAdeMO-kabelen, og at kablene heller ikke var borti hverandre, så her er det kun snakk om en dårlig konstruksjon når det gjelder laderen, og/eller at forrige bilist har vært uforsiktig når kabelen ble hengt på plass.
#5
Hei

Er ny eier av elbil, og skulle gjerne ønske et alternativ til ladekladden levert med bilen - dels fordi "alle" advarer mot å bruke den daglig, samt at det noen ganger ville vært fint med raskere lading hjemme. Imidlertid har ulike elektrikere gitt forskjellige svar på hva vi kan få til... Derfor har jeg etter hvert lest mye om dette selv, men er fortsatt ganske forvirret.

Så for å starte et sted: Hvordan kan vi finne ut hva slags nett vi har inn til huset, eller i sikringsskapet? Tror jeg har forstått - sånn i teorien - hva som er forskjellen på IT, TT og TN (og TN-C kontra -S osv.), men i praksis?

Problemet er jo å få "nok" strøm ut til garasjen på en måte en elektriker kan signere på. Vi ønsker ikke ei samsvarserklæring med merknad "kan ikke brukes til lading av elbil"!

Christen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA