Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MrOtto

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Avbrutt hurtiglading, Leaf 40kWh
onsdag 27. mars 2024, klokken 21:25
Jeg opplever oftere denne vinteren at hurtiglading avbrytes eller ikke vil starte.

I dag var det ekstra ille da jeg prøvde tre gamle 50kW-ladere og tre nye "lynladere" før jeg fant en nyere type lader som bilen ladet på. De to gamle ABB gav feilmelding "Feil!Isolasjonsfeil (og noe liknende: "Farlig situasjon avverget"".
Første gang på denne lader stoppet ladingen etter under 0.5kWh. jeg prøvde å starte flere ganger, og kundeservice omstarter software på lader.
Et par CircleK lynladere gav ingen feilmelding og skrudde seg bare av. Den eldste ABB-laderen meldte "Avbrutt av bruker (eller bil)".
Tidligere i vinter har et par nye stolpeladere til Recharge avbrutt etter bare et par kWh, så har samme type stolpelader fra en annen ladetilbyder fungert.
Nå fungerer plutselig en Recharge 150kW lynlader.

Ladeporten ser hel og fin ut. Kunne heller ikke se noe fukt. Det var tørt under panserladelokk og ladekontaktlokk, selv om det regner i dag.

Noen som har opplevd liknende? Er Chademo-normen blitt ustabil, pga. manglende kompatibilitet i software?
Siden 2018 har jeg opplevd noen få avbrutte ladeøkter, men denne vinteren hadde det skjedd altfor ofte.

Kan jeg lese av evt. feil med OBDII-leser?
Leafspy og Carscanner feilkoder:
#7
Elbiler i media / Dobbelpost
fredag 15. mars 2019, klokken 09:26
Dobbelpost
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Avbrutt hurtiglading
lørdag 26. januar 2019, klokken 17:35
De siste seks ukene har jeg hurtigladet tre-fire ganger og to ganger har ladingen blitt avbrutt. Første lading etter fem minutter på 20% og den andre gangen på 55% etter 25 minutter. På laderen står det noe slikt som "Ladefeil, bilen oppdaget et problem" Begge ganger på ABB Terra 53 CJT lader, har vel bare ladet på denne typen lader i det siste. Starten på ladingen på nytt, og da lader den uten problemer. Sendte en forespørsel til Fortum med ladetidspunkt og lader-ID for å høre om de har utfyllende informasjon som jeg kan videreformidle til Nissan. Dette skjedde aldri i sommer-høst. Begge gangene har det vært ca. -8, men sist holdt batterier 14 grader ved ladestart. Første gang 1-2 grader. Relatert til ute-temperaturen?
#10
Model 3 / Støtfanger datt av
tirsdag 14. august 2018, klokken 10:47
Her går det unna. Jalopnik: Bumper Falls Off Brand New Tesla Model 3 After 30 Minutes and Some Rain (Updated).
https://jalopnik.com/bumper-falls-off-brand-new-tesla-model-3-after-30-minut-1828306917
#11
Ladeplasser og ladekabler / Fortum og ladere i ustand
tirsdag 07. august 2018, klokken 09:50
Minst to steder langs E18 i Sør-Norge jeg har trafikkert i sommer har Fortum ladere i i stand. På en fredag ettermiddag var 50% av laderne til Fortum, tre stykker, i ustand på Fokserød. Her stod folk en time i kø. Alle laderne som var ødelagt var Veefil Tritum. På Lasses var 33% av kapasiteten til Fortum i ustand. Veefil igjen og her var det også kø. Å stå en time i kø og så bruke 30-40 min på lading gir en utopi om at den gjennomsnittlige billist skal velge fornybar energi til persontransport.
#12
Quartz: Car dealers are erecting barriers for electric car buyers.
https://qz.com/1309799/car-dealers-are-erecting-barriers-for-electric-car-buyers/
#13
Tesla Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In The '90s' http://google.com/newsstand/s/CBIw3c3XzTc

Meanwhile at Tesla: "It looked good on paper"
#14
Model 3 / Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits

#15
Leaf 2010-2017 / Leaf 2012 vs 2013
onsdag 23. november 2016, klokken 13:13
Jeg ser det er endel 2013-modeller tilsalgs uten å være 2013-modell (f.eks med nytt bagasjerom) Men så leste jeg et sted at grunnmodellen ikke har varmepumpeapparat som skulle være en av de nyttige forbedringene på 2013-modellen. Hvordan som bruktkjøper undersøke om modellen har dette? 2012 vs. 2013 er enkelt å sjekke pga utformingen av bagasjerommet. Og hvilke biler har "isolert batteri" og frostbeskyttelse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA