Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gte-bjørn

#1
ID.3 / Merkelig svart skjerm-opplevelse
lørdag 23. mars 2024, klokken 23:00
På vei hjem fra skitur idag hørte jeg plutselig et skarpt *biip* fra infotainment-systemet som jeg aldri har hørt før, samtidig gikk skjermen helt i svart. Etter noen sekunder mulmet jeg "Hva i svarte?" og like etter begynte skjermen å komme tilbake. I en liten snakkeboble nederst stod det "svarte?". Damen svarte "jeg har ingen skjerm, så jeg kan ikke vise deg kartet" :o

Etter noen sekunder kom skjermen helt tilbake men nå med skjermbildet for Android Auto istedet for mitt standard-oppsett, og den fortsatte podcasten jeg hørte på. Der viste den kart fra OSM-appen (OpenStreetMap), kanskje fordi den trodde jeg hadde bedt om "kartet"?

Noen andre som har opplevd noe lignende? Jeg fikk vel og merke *ikke* den vanlige oppstarten som kommer hvis infotainment rebooter, noe jeg har opplevd noen få ganger.
#2
ID.3 / Døråpning med "keyless" virker ofte ikke.
søndag 28. januar 2024, klokken 18:02
Jeg har periodevis vært plaget med at min ID.3 ikke vil åpne dørene når jeg tar hånden innenfor håndtaket. Det har kommet og gått men nå skjer det kanskje hver tredje gang eller mer. Det virker helt vilkårlig. En sjelden gang er det låsing som ikke virker, og én gang ville bakluken ikke åpne seg. Jeg må finne fram nøkkelen og trykke på åpne-knappen, og da virker det alltid.

Jeg kan etterhvert eliminere flere feilkilder:

 - Det er ikke nøkkelen, for jeg har samme problem med begge nøklene
 - Det er ikke dårlig batteri, for det feiler også med nytt batteri, og med flere ulike nye batterier.
 - Det er ikke bilen som generelt ikke gjenkjenner nøkkelen, for det skjer også etter at den har blinket med lysene for å vise at den har registrert den. Og den reagerer også hvis jeg klikker på sensoren som skal låse døren. Og jeg har aldri problemer med å starte bilen.
 - Det er ikke selve sensoren ved dørhåndtaket på førersiden, for når den ikke vil åpne så vil den heller ikke på passasjersiden. Tilsvarende de få gangene den ikke vil låse.

Jeg har forøvrig lenge stusset over at den ikke "hilser" med lysene når jeg nærmer meg. De første månedene gjorde den det alltid, senere ble det sjelden eller aldri og nå virker det som den kun gjør det når det er mindre enn et par timer siden jeg parkerte. Men det ser ikke ut som det er noen sammenheng med om opplåsing virker eller ikke.

Er det andre som har opplevd noe lignende? Jeg har 22-modell med SW 3.2 men problemet viste seg også med SW 2.4.




#3
Ladeplasser og ladekabler / Chargefinder i Android Auto, MEN
onsdag 13. desember 2023, klokken 19:04
En nylig oppdatering til chargefinder-appen kom omsider med støtte for Android Auto. Jeg testet den her forleden, åpnet opp appen i Android Auto i infotainment-systemet (ID.3). Der ble jeg møtt av en sort bakgrunn og beskjed "Please open the chargefinder-app on your phone to activate". ???

Det er jo helt bak mål! >:( Hele vitsen med Android Auto er jo at jeg skal kunne bruke appen uten å måtte stoppe for å finne fram telefonen, evt. være avhengig av å ha en passasjer som kan bruke den. Nå stod jeg fortsatt parkert så jeg kunne gjøre som den sa men når jeg virkelig trenger den så går ikke det.

Jeg håpet at det kanskje bare var noe jeg måtte gjøre første gang men nei. Jeg har brukt ihvertfall fire andre apper i AA (to til navi, to til podcast) og ingen av dem krever at jeg tar opp telefonen.

Er det andre som har prøvd, evt. funnet noen vei utenom?
#4
ID.3 / Er We Charge nå dyrere enn normalpris?
lørdag 01. juli 2023, klokken 17:08
Jeg sjekket nettopp prisene på We Charge på vw.no og sammelignet med prisoversikten på elbil.no. Det ser ut som We Charge nå er *dyrere* enn normalpris unntatt på det dyreste abonnementet?  :o  Ifjor sommer var det absolutt lønnsomt men iår ser det ut som det er best å droppe det? Jeg har fra før Coop-rabatt hos Mer (som ikke var med i We Charge ifjor) og kunderabatt hos CK (som fortsatt ikke er med).

Kan være lurt å registrere seg på gratis-abo for sikkerhets skyld, dessuten fikk jeg ikke registrert Møllers ladebrikke hos Ionity så da blir det eneste mulighet der.

En annen ting er at de tror jeg er i Tyskland (kan ikke fikses!  ::)) så jeg må betale tysk pris for abonnementet men heldigvis likevel norske priser i Norge.
#5
ID.3 / Har batteriet mitt dårligere kapasitet enn det skal?
onsdag 12. april 2023, klokken 07:15
Jeg har hatt min ID.3 Pro S i litt over ett år. Den skal ha batteri på 77 kWh og på papiret en rekkevidde på 542 km. Men jeg mistenker noe ikke er som det skal.

Når jeg sjekker hvor mye jeg har ladet i kWh kontra hvor mange % jeg har fylt opp, så bør det tilsvare at 100% er ca. 77 kWh. Men jeg får alltid et tall på rundt 70.  ??? Det gjelder både de siste 5-6 gangene jeg har ladet hjemme, samt tre hurtigladinger: en fra lille julaften og de to fra sist sommer hvor jeg husker SOC jeg hadde ved start.

Men jeg mener bestemt jeg fikk tallene til å stemme de første gangene jeg ladet hjemme.

I påsken hadde jeg to turer på tilsammen 320 km og brukte 75%, Jeg nullstilte langtidsmålingene og bilen rapporterte et snittforbruk på 15,6. Dette skulle bety at jeg brukte 49.9 kWh. Men hvis det er 75% så er 100% bare 66,5 kWh. Og rekkevidden skulle bli 427 km. Temperaturen varierte fra +2 til +10, det var sol og klima stod på 20 grader.

Jeg kom i skade for å lade til 100% etterpå (glemte å skru ned til 80) og da oppga den rekkevidde på 444 km. Men i sommer mener jeg den viste rundt 400 når jeg hadde hurtigladet til 80%.

På forsommeren hadde jeg en tur på litt over 300 km i veldig varmt sommervær hvor jeg måtte ha på A/C og da mener jeg bestemt å huske at jeg regnet meg fram til en rekkevidde på rett over 500 km.

Kan noe ha skjedd i løpet av sommeren som gjør at jeg får 10-15% dårligere batterikapasitet enn jeg skal?  :-\ Dette virker ikke normalt. Jeg lader til 80% unntatt noen få ganger rett før en langtur, og lar den aldri stå over natten med under 30%. Kun to ganger har jeg kjørt den til under 10%.

Er det andre som sjekker prosenter mot kWh for å se om tallene stemmer?
#6
Lille julaften skal jeg kjøre fra Trondheim til Stryn, for første gang med elbil. Er det en typisk dag det er mye ladekø? Starter om morgenen men ikke veldig tidlig. Jeg har pleid å ta mat- og handlestopp på Dombås som er akkurat halvveis. Der er det såvidt jeg kan se hele 23 ladere men kanskje også et sted mange vil lade?

For å unngå å komme fram med under 30% og helst burde lade etter ankomst så tenkte jeg å ta en ny stopp på Lom hvor Eviny har hele 16 ladere.

Er det stor sjanse for ledig lader la oss si 12.30 på Dombås og 14.30-15.00 på Lom? Det er kanskje senere på dagen at det er aller mest trafikk.

Det var forøvrig på samme tur lille julaften ifjor jeg kjøpte min aller dyreste bensin: 19,22 på YX Skjåk. Rakk å få min ID.3 før 20-tallet kom.  8)
#7
ID.3 / Viser bilen for lavt batterinivå ved avsluttet tur?
lørdag 26. november 2022, klokken 15:36
Igår hadde jeg en tur på 215km, og satte igang lading av min ID.3 Pro S rett etter at jeg kom hjem, fra ladeboks som leverer max. 7 kW. Før jeg startet lading sjekket jeg batterinivå og den viste 18%. Jeg hadde da fått det vanlige varselet "lad bilen" litt før.

Jeg ladet til 80% som vanlig, og appen til ladeboksen sa den hadde levert 43,9 kWh. Hvis det er 62% så er 100% omtrent 71 kWh. Men det skal jo være 77 kWh. Her er det noe som ikke stemmer, men hva?  ??? De første gangene jeg ladet bilen så fikk jeg tallene til å stemme.

Også etter forrige tur får jeg feil: den viste 15% og jeg ladet til 80, ladeboksen leverte 47,0 kWh. Det gir 100% lik ca. 72 kWh.

Men så kom jeg på at jeg hadde sjekket i We Connect-appen etter at jeg hadde startet lading og husker at den viste 24%. Det skal ta over en halvtime å lade fra 18 til 24% men jeg er ganske sikker på jeg bare akkurat hadde kommet inn døren, hadde ikke gått mer enn et par minutter.

Hvis vi istedet antar at faktisk ladenivå var 23% så stemmer tallene perfekt. Er det andre som har sett noe lignende? Altså at rapportert ladenivå går opp litt etter at man har avsluttet turen, evt. like etter at saktelading har startet? Utetemperaturen var forøvrig ca. +5. mens parkeringskjelleren holder ca. +18.

Jeg sjekket også idag hva som stod på skjermen i bilen. Den viste fortsatt data fra turen igår og påstod at snittforbruket var 15,9 kWh/100km. Det virker altfor lavt. Jeg startet turen med ca. 72% (rakk ikke lade helt til 80 før jeg dro) så forbruket skulle vært ca. 6 kWh mindre enn de 43,9 som ble brukt for å fylle til 80%, altså ca. 38. Men 15,9 * 2,15 gir et totalforbruk på 34,2. Her et det også noe som ikke stemmer. Snittforbruket skulle vært nærmere 17,6. Det var mellom 0 og +5 (Trondheim-Storlien t/r) og endel kraftig vind men tørre veier.
#8
ID.3 / Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
tirsdag 02. august 2022, klokken 21:01
To ganger i ferien har jeg ladet min ID.3 Pro S på ladere med type 2 som sier de leverer 22 kW. Hhv. Eviny Sunndalsøra og et parkeringshus på Voss gjennom EasyPark. Begge ganger har jeg kun fått 11 kW. Heldigvis hadde jeg god tid men for sistnevnte betød det dyrere lading fordi de også tar minuttpris. Ingen av stedene "delte" jeg ladestolpe med an annen bil.

Er dette normalt? Jeg bruker selvsagt den kabelen jeg fikk levert med bilen.
#9
ID.3 / Førerassistentysystemer deaktivert ved start hjemmefra
søndag 26. juni 2022, klokken 10:58
Jeg opplever av og til, og i det siste veldig ofte, at jeg får en advarsel om at diverse advarsler m.m. ikke virker, rett etter at jeg har startet hjemmefra. Først en melding i rødt og så en i gult men de forsvinner veldig fort. Og hvis jeg forsøker å aktivere Hastighetsbegrensning (som jeg bruker på lengre turer) så får jeg beskjed om at det ikke kan aktiveres.  ???

Men dette skjer *aldri* når jeg har parkert et annet sted.

I parkeringskjelleren parkerer jeg med fronten inn, og inntil veggen står det parkert en sykkel. Nå vintersykkelen, tidligere sommersykkelen. Min teori er at det er noe med den sykkelen rett foran sensorene i front som får bilen til å tro at sensorene ikke virker. Virker som det er blitt verre etter at sommersykkelen ble byttet med vintersykkel.

Nå bilen først har bestemt at systemet ikke virker, så har den bestemt seg for det, det eneste som hjelper er å parkere, gå ut, låse og låse opp igjen bilen, og så starte på nytt. Det er jo egentlig meningsløst å deaktivere hastighetsbegrensning, for den trenger jo ingen sensorer foran  ::) Men de har vel gjort det enkelt og bare skrur av hele "pakka". Jeg kunne ignorere det på korte turer hvor jeg ikke har tenkt å bruke det, men det er jo også andre sikkerhets-systemer som ikke vil virke og det er ikke bra.

Det ser ut til at problemet forsvinner hvis jeg stopper med veldig god klaring til sykkelen, jeg har hatt for vane å kjøre nesten kloss opptil.

Er det flere som har opplevd noe lignende? Jeg ser en nabo med ID.4 som parkerer veldig nær veggen men de har ingen sykkel imellom. Neste gang jeg treffer dem kan jeg spørre om de har opplevd  det samme.

Jeg har dessverre ikke noe annet egnet sted å parkere den sykkelen, men jeg kan prøve å flytte den litt til siden for å se om det hjelper. Kan være den står ekstra uheldig plassert i forhold til sensorene.
#10
Jeg var ute på tur idag og hadde lagt inn en stopp for å teste hurtiglading på min ID.3, selv om jeg ikke skal trenge det før til sommeren.

Dette var hos Mer ved Coop Extra Melhus.

Jeg parkerte, plugget inn og så var det å legge ladebrikken fra Møller inntil lesepunktet. Denne hadde jeg registrert i appen. Ingenting skjedde. Jeg prøvde å trykke på knapper og lese instrukser men nei, det skulle være nok. Tilslutt ga bilen opp å vente og jeg måtte plugge ut og inn og starte på nytt. Lading med appen fungerte.

Jeg fryktet at ladebrikken var defekt. Men så tenkte jeg at jeg skulle prøve den på de tre andre ladepunktene selv om ingen av dem var i bruk. På to av dem sa det tydelig *pip* hver eneste gang jeg la ladebrikken inntil, så den ble tydeligvis lest. Men den tredje var like taus som den jeg var koblet til.

Er dette et vanlig fenomen? Hadde jeg bare uflaks? Eller har jeg gjort noe feil? Det lyste hvitt i ladeporten i bilen etter at jeg plugget i så koblingen skulle være iorden. Jeg vurderte å flytte til en av de som sa pip men jeg kan heller prøve det neste gang.

#11
ID.3 / Mistet Android Auto, hvordan få tilbake?
lørdag 09. april 2022, klokken 15:47
Jeg har brukt det veldig lite så brød meg ikke så mye at jeg ikke fikk kobla opp. Men i et forsøk på å rette det opp så parret jeg telefonen og bilen på nytt, og da forsvant knappen helt. Nå tror jeg problemet skyldtes at telefonen på et eller annet vis hadde "glemt" wifi-nettet.

Jeg har prøvd å koble opp med kabel for det så ut som det måtte gjøres første gang selv om jeg ikke husket å ha gjort det hos Møller. Men da sier fonen bare "Ingen installerte apper støtter denne USB-enheten". Jeg har en Sony Xperia 10 III nylig oppgradert til Android 12.

Så kom jeg på å prøve wifi og det var da jeg innså at det var "glemt". Hvis jeg tastet passordet manuelt så kom jeg på men fikk opp en innloggings-side fra et eller annet selskap som skulle selge meg datapakker.  ??? Så prøvde jeg QR-koden og da dukker opp en halt annen side med en START-knapp og på senere forsøk sier QR-leseren bare at "Sorry could not add this network".  :(

Hvordan et det dette skal gjøres egentlig? Det bør nevnes at det er dårlig 4G-dekning nede i parkerings-kjelleren, hvis det har noe å si. Jeg husker nå at jeg bruke QR-koden da jeg ble geleidet gjennom dette hos Møller, men ikke alle detaljene.
#12
Min Golf GTE (også med keyless) sa fra når det var på tide å bytte batteri. Skal ID.3 også gjøre det?

Da jeg kom tilbake fra skitur tidligere idag, så fikk jeg åpnet bagasjerommet for å ta ut skiposen, og så lukket jeg igjen. Da jeg på nytt skulle åpne, var det ingen reaksjon. Og jeg fikk heller ikke åpnet dørene. :o Hvis jeg trykket på knappen på nøkkelen skjedde ingenting, ingen blinking. Jeg måtte tilslutt få haik hjem.

Batteriet er ikke veldig gammelt, og vel hjemme testet jeg både den og den andre nøkkelen med samme og et nytt batteri. Nå blinker det rødt igjen med samme nøkkel og samme batteri. Så jeg mistanker at det er feil på selve nøkkelen som gjør den upålitelig. Det tok ikke lang tid etter at jeg fikk bilen før jeg også hadde problemer, som tilsynelatende ble løst med nytt batteri. Men har også opplevd rett som det er at jeg må prøve flere ganger før bilen responderer.

Da blir det å ta taxi tilbake imorgen tidlig for å "redde" bilen, heldigvis ikke lang vei.
#13
ID.3 / Problemer med å skru på klima i appen
lørdag 26. februar 2022, klokken 18:10
Jeg fikk min ID.3 i slutten av januar. Siden da har jeg 6 ganger forsøkt å starte "Klimaregulering" via We Connect ID-appen, og hver eneste gang har jeg måttet prøve 3-4 ganger før det virker. Det er to steder i appen man kan klikke start og jeg har prøvd begge. Etter en liten stund får jeg blå start-knapp igjen og det står at det er av. Men etter minst 3-4 forsøk så har det tilslutt virket, unntatt en gang hvor bilen antagelig ikke hadde 4G-dekning. Den ene gangen jeg har brukt appen for å slå det av så funka det på første forsøk.  ::)

Nå idag fikk jeg skrudd det på mot slutten av skituren, etter 4-5 forsøk men da jeg kom fram til bilen så var det av igjen. Men det slo seg på av seg selv idet jeg åpnet døren og ble stående på selv om jeg lukket døren igjen.

Er det flere som har hatt problemer? Jeg tror ikke det skyldes 4G-dekning, både fordi det ikke skal være noe problem der jeg har parkert (eller der jeg selv har befunnet meg) og fordi appen ikke sier noe om at den ikke får kontakt. Unntatt altså den ene gangen jeg måtte gi opp. da sa den tilslutt fra om det. Dessuten har jeg jo fått kontakt tilslutt.


#14
ID.3 / Ingen skiluke i Pro S (77 kWh, 4-seter)?
søndag 29. november 2020, klokken 21:11
Det ser ut som varianten med det største batteriet ikke kommer med skiluke? :o Det ser slik ut både fra den norske og den mer detaljerte svenske web-siden til VW. Det skyldes vel at baksetet er designet annerledes fordi det ikke skal sitte noen i midten. Men det er dårlig nytt for min del, jeg *må* kunne ha med ski.

Hvor plundrete er det å senke (deler av) baksetet for å legge inn ski? Jeg vil som regel kjøre alene.

Alternativt må jeg nøye meg med standard-batteriet, eller satse på ID.4. Men å kjøpe en større bil enn jeg trenger bare for å få skiluke er litt for drøyt.  ::) Evt. velge et annet merke....
#15
Jeg har en Golf GTE men har ikke fått noe svar ennå på mitt spm, på www.golfgte.no så jeg prøver her. Lading funker vel rimelig likt på e-Golf.

Jeg har plass i parkeringskjeller der kun 2 av 25 plasser har ladepunkt (schuko). Nå vurderes det å investere i ny felles infrastruktur for å kunne få plass til flere uten at kapasiteten sprenges. I den forbindelse er det også aktuelt med styring av forbruket, som vel i klartekst betyr at strømmen til ett eller flere punkter kuttes ved stort forbruk.

En ting et jeg da ikke kan vite når den vil være fulladet men heller må la den være koblet i natten over, jeg er mer bekymret over om den vil fortsette når strømmen forsvinner og kommer tilbake. Jeg vet jo at jeg må "aktivere" ladekladden når jeg kobler den i men det er jo mens den ikke er plugget i ladekontakten på bilen. Hvis alt er plugget  i, vil den da fortsette uten manuell intervensjon når den først har startet?

Hva med lading på 16A? Jeg er ikke lysten på måtte oppgradere....

I den lange eposten fra styreleder (som også er lokal H-politiker) stod det ikke ett ord om brannfare eller annen skremsel, det er jo bra.  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA