Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - HeltElektrisk

Sider: [1]
1
Hei Forum!

Da har vår kjære C-zero dessverre overgitt seg til "ombordlader-gate" som tilsynelatende ser ut til å ramme en god del av trillingene, og med det sørget for at jeg må kjøpe meg ny bil. Jeg har verken tid eller nødvendig kunnskap til å forsøke å utbedre feilen selv. Merkeforhandler har sett på bilen og konkludert med at ladekonverteren eller en sikring i denne har røket. Bilen tar ikke til seg lading fra "normal-lader" lengre. Merkeforhandler i Kristiansand skal ha 37 000 (!) for å reparere bilen, elbilene i Asker 17500,-. Bilen lader forøvrig fint på hurtiglader (er kun hurtigladet 4 ganger de siste 2 ukene så lenge jeg har eid bilen (2014))

Bilen er EU-godkjent nå i mars. Da ble bremserørene ("bremserør-gate", som også virker å være en generell svakhet ved trillingene) byttet. Bilen har 81000 km på telleren og selges med innebygd defa-varmer, 8 lettmetalfelger med gode dekk (1 sesong bak seg), GPS, FM-radio og original ladekabel. Ser på finn.no at sammenlignbare biler (som tilsynelatende ikke har noen feil) ligger ute til 39000 - 90 000(!!) kroner. Ser også at det finnes en del "handy" karer der ute som klarer å reparere ombordladeren selv på disse bilene, - eller evt kjøper brukt lader fra bilhugger til ca 6000 og bytter selv.

Så blir spørsmålet:
Hvilken pris tenker forumet at jeg bør legge i en salgsannonse på finn.no?

Mvh
HeltElektrisk, - Kristiansand

2
Hyundai KONA / Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 20:09 »
Hei
Er det noen som har målt / sjekket hvor mye KW-belastningen reduseres om en endrer på innstillingene fra "full fart" til nivåene "Redusert" eller "Lavest" i menyen for innstillinger av lading?

Altså... om du lader på feks. en enfas 32 a kurs og bilen da trekker 7,4KW.. og så endrer innstilling fra "full" til "redusert".. hvor mye trekker bilen da? Og tilsvarende for "Lavest".. ?

Og: "Husker" bilen det nivået du stiller den inn på i displayet til neste gang du skal lade?

Håper noen har fasit på dette! :)

3
Lade hjemme / Hvilken ladeboks bør jeg velge?
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 22:56 »
Jeg har forsøkt å lese en lang rekke ulike poster, men blir snarere mer forvirret enn så mye klokere... så derfor spør jeg heller dere som kan mer om disse tingene enn meg..

Jeg har en CEE blå (32a) tre-pinne kontakt i garasjen. Den står på egen kurs (2x4mm ledning) og så vidt jeg kan huske skal altså kabler og stikk være dim for 32a belastning. I skapet står dette på en 25a kurs med B-sikring. (Se bilder for dokumentasjon/verifisering - mulig jeg husker noe feil nemlig.. )

De siste tre årene har jeg ladet en Kia Soul (ladekladd med 16a - overgang Schuko) på denne løsningen og det har fungert problemfritt. Imidlertid byttes Soul ut med Kona i løpet av kort tid og da tenker jeg at vi trenger litt mer fart i hjemmeladningen vår.

Så: Hvis jeg ønsker å benytte 25a lading - helst uten montør (benytte CEE stikk) - og få en god ladeboks til en fornuftig pris.. Hva skal jeg velge?
Ser jo at mange tråder handler om effekt- og last-begrensning for å redusere eller unngå dyre "topper" når el-avgiftene endres.. så dersom noen mener jeg bør vrake CEE-stikk til fordel for montør fordi dette åpner for installasjon av "smart" ladeboks som ikke kan gjøres uten montør er jeg lydhør for disse forlagene også.

Håper på noen gode og velbegrunnede innlegg - på forhånd takk! 

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Smøring av bremser for dummies
« på: Torsdag 30. Mars 2017, klokken 19:19 »
God kveld!
Jeg, og mange med meg - ser ut til å slite litt med at bremsene på trillingene tidvis "lugger", lager ulyder osv.. og noen av dere på forumet har lansert løsninger som går på å "bruke bremsene" litt hardt innimellom  - samt å smøre opp bremsene i forbindelse med dekk-skift. Mener å ha sett kommentarer som "Jeg rengjør og smører bare bremsene når jeg likevel har dekkene av - tar meg fem minutter ekstra" ol. Problemet for min del er at jeg ikke aner hva som skal rengjøres og/eller smøres og enda viktigere - hvilke deler som en absolutt IKKE må smøre... (hvis det er noen av de også). Så: et hjertesukk til dere som har peiling på dette her, - nå i disse dekk-skifte-tider: Er det noen som kan forbarme seg over oss kunnskapsløse og legge ut en "guide for dummies" med noen bilder og enkle forklaringer slik at denne øvelsen blir noe også vi kan gjøres i forbindelse med dekk-skift?
Håper på rask og hjelpsom post fra noen! :) ::)

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Alvorlig (dyr) feil på C-Zero?
« på: Mandag 30. Januar 2017, klokken 07:21 »
Hei.
I et par uker nå har "gearet" på min C-Zero vært tregt / tungt å bruke. Fredag ettermiddag da jeg parkerte bilen i min oppkjørsel etter jobb begynte også de ulike gearmodusene å blinke i displayet når jeg byttet gear mellom P-R-N og D. Den gule varseltrekanten ble tent. Klarte å rygge bilen på plass i oppkjørselen å få parkert i P (dog blinkende P) og bilen ville ikke starte å lade så lenge den gule trekanten var tent...
For et års tid siden opplevde jeg første gang at gearet opplevdes som tregt / tungt å flytte og da sa merkeverkstedet at dette bare var at gearet trengte litt smøring... De smurte det opp som de sa og etter dette har gearet vært ok. Denne gangen er jeg redd for at "noe" kan ha blitt ødelagt og lurer på om det er noen her som har opplevd noe lignende, eller som har en ide om hva som kan være feil og hva jeg bør gjøre. Garantien gikk ut i mai.. så jeg må nok belage meg på å betale dette av egen lomme..
Mvh
HeltElektrisk

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Hjelp til dekkvalg
« på: Onsdag 21. ſeptember 2016, klokken 14:11 »
Hei!
Først: - Ja, jeg har lest gjennom ganske mange tråder i diskusjonene rundt valg av dekk, - takk til alle dere som vet hva dere snakker om og deler av denne kunnskapen med oss som ikke vet hva vi snakker om... :)

Så: Jeg har en 2010 zero og må ha nye sommer og vinterdekk på bilen. bilen står nå på originaldekk fra forhandler, og jeg trenger først og fremst en bekreftelse på at dekkene (dimensjonene) jeg tenker å gå for IKKE medfører at jeg må bytte felger!

Sommer bak: 185/55 R15 82H - Goodyear EfficientGrip
Sommer foran: 155/60 R15 74T 4PR - Nexen N blue Eco BSW

Vinter bak: 185/55 R15 82T - Nokian WR D4
Vinter foran: 155/60/R15 74T - Nexen Winguard SnowG BSW

Jeg tror jeg her skal få greie dekk med gode egenskaper og til gode priser....

Først og fremst: Kan jeg kjøpe disse dekkene og sette de rett på originalfelgene?

Dernest er jeg selvsagt åpen for gode forslag for bytting av merke/type dekk - men jeg tror som sagt at kombinasjonen egenskaper/pris er brukbar i det jeg har funnet....

På forhånd takk for hjelpen!

7
Hei.
Ser at tidligere har vært noen problemer rundt hurtig-lading av Soul som medførte at ladestasjonene ble slått ut... Vurderer å ta en tur til Danmark til våren og lurer på et par ting i den sammenhengen...

1) Noen som kan bekrefte at CHAdeMO-lading hos CLEVER Danmark fungerer uten problemer?
(Ser på hjemmesidene til CLEVER at Soul ikke er listet opp blant alle ulike el-biler.. kan se ut som om Soul EV ikke selges i DK)...

2) Noen som har erfaringer med hvordan rekkevidden påvirkes når du speeder avgårde i 130+ km/t på motorveien mellom Hirtshals og Aalborg?
Vet jo at rekkevidden reduseres dramatisk ved høyere hastigheter, - men hvor "ille" blir dette når du kjører i 130? (Avstanden fra Hirtshals til Aalborg er 70 km - estimert unnagjort på mindre enn 50 minutter).

Håper noen har relevante erfaringer å dele :)

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Original ladekabel C Zero 2011
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 18:25 »
Hei.

Jeg lurer på om noen kan svare på hvordan original-laderen til de første c-zeroene fungerer?
Det står max 16A på kladden...
På Zeroen tror jeg bare den leverer 8A.

Men dersom jeg bruker den på feks en Soul... Vil den da levere 16A?

9
Kia Soul EV / Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Mandag 23. November 2015, klokken 15:06 »
Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen. Elektrikeren min oppgir noen overraskende svar, - så jeg trenger noen avklaringer her hvor ekspertene på EL-bil holder til! :)

Må legge ut en ny stikk til garasjen for å lade Soul'en når den kommer. Kontaktet elektriker og ville ha et opplegg der de legger ut 16a kurs med 16a sikring og ordinær (shuko) kontakt på veggen. Tenker i utgangspunktet at jeg skal klare meg veldig greit med 10a laderen (originalen) som medfølger bilen, men vil gjerne ha muligheten til å kjøpe ny 16a-lader dersom jeg trenger litt mer fart på ladingen senere.
Elektriker oppgir at de ikke kan sikre en 16a-kurs som skal benyttes til EL-bil lading med noe mer enn en 10a sikring? Og at jeg må ha en spesiell (B-jordfeil?) bryter på denne kursen... (tilbudt pris er ca 5000 for kurs (16a - ledningsnett) Shuko kontakt på veggen, B-jordfeilbryter samt 10a sikring i sikringsskapet...

Så.. : Jeg har lest MANGE tråder rundt dette nå, - men blir bare mer og mer forvirret...

1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

Beklager virkelig at dette fremdeles er et spørsmål noen må svare på... det er sikkert forklart 100 ganger før her inne, men jeg har altså ikke klart å finne tydelige svar på spørsmålene.

Håper imidlertid noen av dere som KAN akkurat disse tingene godt kan forbarme seg over en stakker og gi noen klare svar på dette.. På forhånd takk for hjelpen!

Kristiansand

Sider: [1]