Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ourasi

#1
Golf GTE / 2 år med ''Verdens beste Golf" : Golf GTE!
fredag 31. juli 2020, klokken 14:36
Hei alle sammen!

Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer og "tweaks" fra mitt 2 års eierskap av GTE, som jeg mener er den aller beste golfen :P

Gøyfaktor nummer en med denne GTE'en, er 0-60-100km/h med begge motorene og boost allerede fra 0 km/h/stillestående, som på min bil med fullt batteri senker 0-100 til under 6 sekunder, 5.7sek med mye hjulspinn (myke dekk Michelin CrossClimate+) ved siste drag på onsdag denne uken :P


En annen gøyfaktor er oppgraderinger og hvor enkelt disse er å få til med golf 7. 9.2" skjerm med appconnect/andoid auto i en 15 modell med Discover Mediar 6.5" orginalt uten en dritt ekstra. En ''nødvendig'' oppgradering er Brembo Perforerte bremseskiver, som hever utseende til GTE opp til de andtre GT modellene, der den hører hjemme, og yter og passer eksepsjonellt godt sammen med rekuperering=rust spøkelse på plugginn bilene mtp. lite bruk i hverdagskjøringen.
En annen gøy faktor er merkelig nok, kostnader på all lokalkjøringen, som er 99% elektrisk, og som for de aller fleste der bilen brukes mest i hverdagen. Siste 12 måneder har kostet meg ca. 1000,- i strøm og 1 full tank med bensin :D


Emne under oppbygging, legger til ettehvert som jeg har til og anledning (sliter med ettereffekter av langvarig kreftbehandling av føflekkreft med spredning, så energinivåer er varierende i bestefall...!), så det kommer mye mer...
#2
e-Golf / Brukertester av dekk til E-golf, av oss E-Golf eiere!
søndag 26. juni 2016, klokken 12:59
Da har jeg fått testet 3 sett dekk på relativt kort tid, og har i så måte fått relativt grei oppfattelse av dekkene målt mot hverandre og hvordan de individuelt oppfører seg på lokal asfalt og litt utenfor på E-Golfen.

Lokal asfalt: (om den kvalifiserer for å kalles dette) er i Skien kommune, med ca. 5 milliarder med etterslep på veivedlikehold, der de bla. høvler asfalt klar for å legge ny, men driter i å legge ny!!

Utenfor asfalt: E18 telemark-vestfold t.o.m. tønsberg, aust-agder t.o.m. Arendal. Veier i Kragerø og indre telemark Drangedal-Gautefall-Treungen-Åmli.

Continental e.Contact (orginaldekk 11/15)
205 55 R16 91 Q. EU-merkelapp: Rulle: A, Våt: B, Støy 71db

+
Greit dekk på gulvteppe/nylagt asfalt med EU-standard max 16mm. fyllstein i opptil 80km/t. Om du finner slik asfalt er det bare å juble, og kjøre frem og tilbake de få metrene du finner til du går lei :P
Konstruksjonen er myk, og det er relativt komfortabelt, og tar endel av vibrasjonene fra slitt/grov asfalt.
Brukbar rullemotstand.

-
Støyer for mye selv på gulvteppeasfalt over 80km/t, og bråker inn i helvete på asfalt med norsk EU-unntak med 30mm.+ fyllstein.
Ikke spesiellt morsomt å kjøre aktivt i svingene med.

Konklusjon:
Greit dekk med brukbar rullemotstand, dessverre er støyen for høy selv i lav hastighet på grov/slitt asfalt, og enda værre i høy hastighet. Mykt og komfortabelt i hverdagskjøring på bra til middels dårlig asfalt. Ikke spesiellt morsomt å ta svinger i litt for høy hastighet dog, så spesiellt sportslig er det ikke.
Helt klart et godt valg av VW med tanke på rullemotstand og komfort å sette dette på E-Golf, helt til E-Golfen kom på norske skilter, og for å gjøre vondt værre endte opp på telemarksveier. Som om dette ikke var nok, var telemarkskommunen SKIEN....

GoodYear EfficientGrip Performance (05/16)
205 55 R16 94 W. EU-Merkelapp: Rulle: A, Våt: A, Støy: 68db

+
Vesentlig mindre støy generellt enn Continentaldekket, spesiellt over 80km/t. På fin asfalt er det som å kjøre med hørselsværn, uansett lovlig hastighet.
Meget sportslig følelse, sitter som ett skudd i svingene, tørt eller vått. Akselerasjon føltes kjappere og mer kontant.
Ekstremt lav rullemotstand, betydelig bedre enn Continental, selv om begge er rated A på rullemotstand.
A rating på vått.

-
Litt stiv oppbygning, for mye vibrasjoner fra grov fyllstein taes ikke opp av dekket og forplanter seg i karosseri/kupè. Litt mye støy på grov/slitt asfalt.

Konklusjon:
Goodyear dekket er det jeg helst ville hatt på E-Golfen, om forholdene på lokale veier ikke var så inn i helvetes dårlige. Bedre enn Continental på alle punkter inkludert støy, bortsett fra komfort på svært dårlig underlag. Noe man kan forstå siden dette er et relativt ekstremt høyhastighetsdekk
E-Golfen er jo en relativt tung sak i liten kropp, men med Goodyeardekkene føltes bilen mye lettere ut, faktisk som om man gikk opp på felgstørrelsen og ned på profilen (been there done that). Et fantastisk dekk om man kjører mest på akseptabel asfaltkvalitet, eller prioriterer sportslig kjørefølelse men ikke vil ta kostnaden med nye felger og dekk. Er rekkevidde høyt prioritert, er dette den soleklare vinneren.

Michelin CrossClimate (06/16)
205 55 R16 94 V. EU-Merkelapp: Rulle: C, Våt: A, Støy: 68db

+
Meget komfortabelt. Knapt noen vibrasjoner når karosseri/kupè, selv på svært slitt/grov asfalt. Svært støysvakt, omtrent samme støy fra Michelin i 110km/t på grov E18 asfalt som Continental i 30km/t på samme underlag.
C rated på rullemotstand, men viste seg å kun være et lite knepp bak Continental på lokal asfalt. Meget bra kjørefølelse på våt asfalt, A rating her merkes godt. Ekstremt bra på overgangsføre vinter/vår og høst/vinter, snøkrystallmerket dekk.

-
Føles ikke på langt nær så bra som Goodyear under aktiv kjøring, myk konstruksjon gjør at det føles litt slapt, dog bedre enn Continental. Høyere rullemotstand enn Goodyear, litt høyere enn Continental.

Konklusjon:
Verdens første premium sommerdekk med akseptable egenskaper på vinterføre, ergo snøkrystallmerket, skryter Michelin veldig av. Har testet det på såpeglatt asfalt i nattesfrost i november ifjor, og mens omleggingssinker knapt nok kom fremover, suste jeg forbi dem med et smil om munnen med smått sjokkerende godt grep når man tenker på at det faktisk var et premium sommerdekk :D
Men, det er ikke disse egenskapene jeg midtsommer tenker mest på, nei det er det faktum at det er det minst støyende og mest komfortable sommerdekket jeg har testet, noen sinne.. At dekket knapt nok hadde merkbart opplevd høyere rullemotstand enn Continental, gjorde at valget ble Michelin CrossClimate også denne sommeren, for første gang på E-Golf...

Håper andre deler sine erfaringer, gode dekk kan forbedre de egenskapene man ønsker mest i så stor grad at det føles ut som om man kjører en annen bil, så dekk skal man ikke ta lett på, spesiellt om man er litt sær som meg ;)

Hvordan jeg testet komfort og støy:
Fant en strekning med grov og fin asfalt og 80km/t fartsgrense, og testet alle dekkene på disse strekningene i samme hastighet med ACC. På støy ble ørene spisset, på komfort tok jeg av skoene og målte vibrasjoner med føttene på gulvet med ACC påslått. Annet underlag veide også inn, og kunne variere veldig avhengig av asfaltkvalitet. Gradering under er kun basert på disse to veistrekningene.

Støy

Grov Asfalt:
1. Michelin CrossClimate: Lavest støy med god margin, svært lite sårbart for grov asfalt.
2. Goodyear EfficientGrip Performance: Noe for høy støy, tydelig sårbar for grov asfalt.
3. Continental e.Contact: Altfor høy støy, klart værre enn Goodyear, altfor sårbar for grov asfalt.

Fin Asfalt:
1. Michelin CrossClimate/Goodyear EfficientGrip Performance: Delt førsteplass, begge musestille.
3. Continental e.Contact: Greit støynivå, men godt bak de andre.

Komfort (kun grov asfalt):
1. Michelin CrossClimate: Overlegen, nesten ingen vibrasjoner i gulvet.
2. Continental e.Contact/Goodyear EfficientGrip Performance: Endel vibrasjoner i gulvet. Likt mellom disse på dette underlag.
#3
e-Golf / PSI/BAR i dekk på E-golf fra Møller?
torsdag 04. februar 2016, klokken 16:25
Syntes min E-golf 2016 levert i november, var litt saggy i svinger og generellt litt bløt med mye rullemotstand, nå som jeg har fått kjørt litt på "sommervei".. Stoppet å skjekket lufttrykket, og det var 29/30 pund i alle dekkene, ca. 10 pund for lite altså.. Dette er igrunn for lite selv i min eks golf 6 TDI 1.6, så plusser vi på drøye 400kg... 

Skjønner at det ofte er eksterne dekkpartnere bilbutikkene bruker, men skulle da ikke være vanskelig å informere om fabrikktallene til den faktiske bilen som skal ha dekk/felger.. Men, skulle ikke forundre meg om at dette allerede er gitt, og har blitt "lost in translation"...

Normalt, hos min vanlige dekk/felg-leverandør, er det motsatt, de pumper inn altfor mye luft. Så mao. er dette ett lotteri..

Så, fått ny E-golf? Skjekk trykket i dekkene på første tur, ikke stol på at ting blir gjort etter boka vedrørende dette punktet.... 30% for lavt trykk i dekkene påvirker nok rekkevidden betydelig..
#4
e-Golf / Avising av E-Golf via Car-Net?
mandag 18. januar 2016, klokken 19:08
Irriterer meg til stadighet at man ikke kan, så langt jeg har funnet ut, sette klima til å kjøre over lengre perioder. En time ville jo passet utmerket for avising, så lenge man er koblet til lader.

E-Golf i disse tider med grusomme minusgrader, ender jo opp med is overallt, spesiellt tak, panser og bakluke. På min gamle TDI MK6 med Motor/kupevarmer, kunne man enten med DEFA og/eller tomgang avise bilen av og til, noe som krever lengre tid enn disse korte intervallene på E-Golf+Car-Net. Starte ny forvarming rett etter avsluttet forvarming, er pyton da man må passe på som en smed, samt at man da belaster carnet-servere unødig og at man stadig får "bilen er utenfor rekkevidde" rett etter at forvarming startet/avsluttet helt fint og bilen er på samme sted.

Har noen funnet en mulighet for å få klima til å gå lengre (tid etter eget ønske) uavbrutt via car-net?

Dette vil jo også gi bedre rekkevidde siden bilen er gjennomvarm, spesiellt på kortere turer med mye start/stop..
#5
e-Golf / Ladebrønn propp/lokk til E-Golf?
mandag 11. januar 2016, klokken 02:35
Lurer på om noen har irritert seg over propp for nedre ladebrønn for hurtiglading popper ut når det er kaldt fordi plastikk kabelen blir stiv, og at den fungerer som en slags fjær når den ikke popper ut slik at hovedlokket lukker seg?

Som noen nå begynner å ane, så synes jeg dette er irriterende til tusan, spesiellt om man bare har en hånd tilgjengelig. Joda, den kan fjernes helt men vil ikke det siden man tydelig ser vann/snø ofte samle seg der. Har derfor Googlet endel for å prøve å finne ettermarkeds propper, da for nedre, men også for øvre. Skulle jo være verdens enkleste sak å få lagd i gummi, og bare til å trykke inn i brønnene, men finner ikke en døyt online dessverre.

Om noen kjenner til noe slikt for salg, del gjerne. I snøføyka i disse dager er dette ekstra aktuellt..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA