Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jørgen Jevne

#1
Jeg har en Citroen C-Zero som lader en sjelden gang hjemme. Jeg har gratis lading på jobb, som gjør at jeg forsøker å bruke minst mulig strøm hjemme til å holde bilen i gang, men av naturlige årsaker må man noen ganger gjøre det.

Til høsten får vi en Passat GTE i hus, som vi har gått til innkjøp av da vi begge pendler en viss avstand hver dag. Vårt økonomiske regnestykke har basert seg på at vi primært kan kjøre på elektrisk drift i ukedagene. Følgelig ser jeg en problemstilling komme her i fremtiden med at vi ønsker at begge bilene skal kunne lades trygt og forsvarlig parallelt.

Per idag lader jeg C-Zeroen på allminnelig stikk (15A) ute i garasjen, hvor jeg henger opp kladden konsekvent og gjørt fortløpende vurderinger ift varmeavgang og unormal slitasje.

Jeg legger ved bilder av det elektriske anlegget for vurderinger. Så vidt jeg kan se av priser jeg har innhentet vil adekvate løsninger med ladestasjon koste betydelige summer >10-15k. Det er mange ganger man kunne fylt bensin for denne prisen, så jeg er ute etter edruelige vurderinger.

Takknemlig for tilbakemeldinger!



#2
Helt ny på forumet her og til elbil for øvrig.

Kjøpte helt ny (demobil) C-Zero i går og kom hjem. Den ladet fint hjemme i natt uten problemer. Da jeg kom på jobb ble jeg helt forskrekket over at laderen ikke aktiveres når jeg setter den inn i ladestolpen (kommunal plass) uten for jobb. Jeg vet at denne fungerer da min kollega bruker samme stolpe på en E-Golf uten problemer. Jeg kjører videre til neste ladestasjon - samme problem.

Derfra tar jeg med laderen inn og sjekker den i vanlig stikkontakt og laderen lyser som forventet.

Er det jeg som har misset noe vesentlig fra forhandler eller i researchen før jeg kjøpte denne bilen? Kan jeg med andre ord ikke lade med medfølgende lader på offentlige ladestasjoner? Dette er jo i så fall en deal-breaker av dimensjoner, da det er nettopp muligheten for å lade (gratis) på jobb og minimal lading hjemme som gjorde at jeg kjøpte bilen  :( >:( :o

Takknemlig for veiledning og svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA