Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LASOL

#1
Fikk en ix3 lånebil pga verkstedsbesøk på ix50. Den hadde fjernlysassistent som virket både i regnvær og om det snødde. Ble da minnet om at vår slutter å virke så fort det er yr i lufta i form av regn eller lett snævær.
Noen som har erfaringer med ix og som kan si om deres fjernlysassistenter virker om det kommer lett regn eller snø?
#2
EX30 / Dårlige frontlys?
mandag 13. november 2023, klokken 11:24
Noen som kan avkrefte det jeg frykter? Skal bilen leveres med dårligere lysteknologi enn andre premiumbiler? Jeg så ikke at det var mulig å få adaptive/pixel/matrix/laser lys på bilen med beste utstyrsnivå. For meg er det en showstopper. Trenger mer gode lys enn å akselerere nakkesleng på passasjerer. Men sikkert mange som er uenig.  :-\
#3
BMW iX / lading på 3 fas 230v anlegg
fredag 29. oktober 2021, klokken 15:31
Vi har i dag to Tesla ladere i garasjen hvor den ene har 32A sikring og ble benyttet på en Tesla S jeg hadde tidligere. Den brukes nå på en Polestar 2 som også ser ut til å klare å utnytte 3 fas på 230v.

Jeg prøvde å få svar fra min BMW forhandler på om det er OK å lade en iX50 på dette oppsettet eller ikke. Jeg fikk ikke noe klart svar av min kontaktperson. Selv har jeg ikke noe kompetanse på dette området og leser at det er (svært) delte meninger om det er lurt/lov å bruke dette oppsettet ihht standarder og regelverk. Er det noen som har fått noen klare svar fra BMW om dette er mulig eller om garantien ikke vil gjelde da?
#4
Jeg mener at det har vært tatt opp før men fant det ikke igjen nå. Jeg har fått en lav "kneppelyd" og en merkbar "mostand" i rattet når jeg svinger litt til høyre og venstre.  Skal ha bil på service snart og tenkte å høre på forumet om det er noe andre har opplevd og eventuelt hva som ble skiftet.
#5
Jeg har egentlig siden bilen var ny slitt med ustabil kontakt mellom bil og app hjemme. Bilen er koblet til Wifi nettet med gode signaler men det er 50 -50 (i beste fall) om jeg får tilgang til bil via app. Jeg har også prøvd å koble bil av Wifi nettet og bruke 3G (nå LTE) i bilen men da er det også 50 -50 om det er tilgang til bil via app. Dette er særlig irriterende på vinter da en gjerne vil forvarme bil før avreise.

Er det noen som har tips om hva som kan være feil/hjelpe?
#6
Polestar 2 / Seter i ventilert nappaskinn
søndag 05. januar 2020, klokken 09:39
Er det noen som har mer info om disse setene enn det som ligger på websiden evnt erfaring med slike seter fra Volvo. Jeg synes de ser fine ut men litt usikker på om de er verdt prisen dersom det "bare" er perforert skinn og ikke noe annet som skiller de fra "standardsetet"
Velger en disse kan en vel heller ikke velge Thunder som lakkfarge..

#7
Er det flere enn meg som har store problemer med nettleser? Min virker stort sett ikke, men kan glimte til å virke en gang eller to etter reset eller etter en softwareoppdatering men om jeg prøver å åpne en annen webside så slutter den som oftest å respondere.
#8
Model Y / Model Y og Polestar 2 vil bli direkte konkurrenter
lørdag 17. august 2019, klokken 10:04
Jeg er en av de som har reservert både model Y og Polestar 2.
Jeg har kjørt Tesla siden 2015 og er fan av bilene men ikke av serviceapparatet og kvalitet på bilen jeg har i dag. Det er alt for mange småfeil som tar lang tid å få rettet opp. Håper de klarer å forbedre "ryktet sitt"  før model Y går i produksjon.
Det jeg ønsker meg er en 5 seter "SUV-light" av god kvalitet. For meg er det viktig med gode seter, gode lys og støydemping. I dag kjører jeg en model S fra 2015 som har dårligere frontlys enn tyske biler hadde i 2005. Men jeg håper model Y kan leveres med like gode lys som premium tyske konkurrenter og at det vil bli mulig å få et headup display i tillegg til skjermen i midten. (Har kjørt model 3 en stund med liker bedre min model S når det gjelder skjermer)  Her er en lenk til en sammenlikning av bilene;https://www.topspeed.com/cars/tesla-model-y-versus-polestar-2-ar184965.html

#9
Model S 2013 - 2022 / AC problemer
fredag 28. juni 2019, klokken 15:41
AC har sluttet virke. Det skjedde tilfeldigvis (?) etter 80 000 service hos Tesla.
Det kan jo ha mange årsaker men jeg la merke til at det ble en stor våt dam under bilen etter ca 20 km kjøring (tørt vær og ikke varmt da). Slike mengder væske har jeg ikke sett under noen bil før.

Det var mye fuktighet under bil, ikke "normal kondens" Kan dette ha vært væske fra AC som lakk ut, eller er væsken i gasform når den kommer i luft?

Verkstedet skulle også blant annet rengjøre vifter som kjøler batteri da de hadde en ulyd. Kan dette være i nærheten av AC rør?
#10
Model Y / Ønskeliste ekstrautstyr model Y (please tell Elon..)
søndag 24. mars 2019, klokken 15:51
Jeg reserverte model Y timer etter lansering så dette er ikke ment som baising av Tesla. Men, etter prøvekjøring av Audi Etron (som jeg ikke likte kjøreegenskapene på) håper jeg det blir mulig å kjøpe følgende ekstrautstyr til model Y  når den nærmer seg lansering:
1. LED Matrix lys og nattsynassistent
2. Headup display
3. Sensor under støtfanger bak for åpning av bakluke når man har hendene fulle med handleposer, ski etc.
#11
Det har jo kommet en del løsninger nå som skal styre lading av bil slik at en kan programmere inn avreisetid og %lading så beregnes optimal ladeprosess ut fra når det er rimeligst strøm tilgjengelig for å nå ønsket % til avreise.

Det vil jo innebære noen ekstra start/stopp i lading. Vil dette øke "slitasjen" på batteriet :o eller vil det ikke ha noe å si på levetiden til batteriet?
#12
Model 3 / Tesla nå også med gode frontlys!
fredag 28. desember 2018, klokken 11:32
Gratulerer til dere som har bestilt model 3. Dere får til og med gode frontlys; https://electrek.co/2018/12/27/tesla-model-3-heaglights-iihs/ Dette blir da også et kriterium å ta med i vurderingen mht å bytte ut min 2015 model S med model 3 eller ny S i 2019. (Model S har jo fortsatt frontlys som vurderes som dårlige; https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/tesla/model-s-4-door-hatchback/2017)
#13
Lading av Tesla / Feil på wall connector
fredag 21. desember 2018, klokken 11:31
Hei jeg kjøpte en wallbox høsten 2016 som er montert tørt og fint i garasje. Den har blitt brukt sporadisk til lading av en model S. Men nå virker det som om ladeboksen er i ferd med å ryke. Flere ganger når jeg kobler til bilen skjer det ingen ting. Bilen registrerer at ladekabel kobles til, men lading starter ikke. Meldingen som kommer er at en må sjekke power source. Bilen lader alle andre steder uten problemer og wallbox lyser grønt. På bil lyser det ingen ting. Jeg har forsøkt å resette bil og ladeboks uten hell. Men en dag senere kan lading skje problemfritt.

Noen som har tips om hva som bør sjekkes før en forsøker å få Tesla i tale?
#14
Model S 2013 - 2022 / 40 000 km service -hva inneholder den?
torsdag 11. januar 2018, klokken 12:01
Jeg hadde bilen på 40 000 km service på Oslo Nord. (ble 45000 pga ventetid på flere mnd)

Hva er egentlig innholdet i 40000 km servicen på Tesla S?

Jeg prøvde å få svar men fikk inntrykk av at det var skifte av vindusviskere og friskluftfilter?! Da er det jo dyrt med kr 7600,- når de heller ikke retter punkter på reklamasjonsliste(feil som har vært på bilen siden den var ny..)

#15
Jeg har nå i tre uker forsøkt å få bestilt meg time til 40 000 km service på Oslo Nord. Jeg har brukt kontaktskjema, sendt eposter og ringt utallige ganger (og lagt igjen beskjed) Men så langt ingen respons.  >:(

Det er ikke ofte jeg har anledning til å reise innom dem for å bestille direkte. Har noen tips om hvordan man får de til å svare?
#16
Model S 2013 - 2022 / Nextgen seter fra 2015 knirker
tirsdag 12. september 2017, klokken 17:07
Hei som flere andre har jeg klaget på gnisse/knirkelyder som oppstår pga at seterygg tar borti midtkonsoll. Tesla sier at alt er som det skal være og har smurt på noe klissete fett de gangene jeg har vært innom og klaget. Nå har jeg behandlet setene med Swisswax og det knirker nå så fort det er en liten dump, sving etc.

-Hva bruker dere for å unngå gnisse/knirkelyder mellom sete og midtkonsoll, gjerne noe som ikke er klissete som Teslas egen "fiks"?
#17
Model S 2013 - 2022 / Utbedring av steinsprut i lakken
tirsdag 09. mai 2017, klokken 08:12
Er det noen som har tips om hvem en bør kontakte (Oslo området) for å få reparerer steinsprutskader i lakken?

Jeg fikk ei "grussky" i fronten i går som har gitt sikkert 20 steinsprut i grill panser og bjelker rundt frontruta.

Synderen vare en lastebil med en slags svanehenger full av grov grus som det "føyket av". (på E6 ved Karihaugen 17:00 -17:10 8. mai)  Men jeg trodde ikke det var blitt merker  tok derfor ikke skiltnummeret på bilen..  >:(
#18
Model S 2013 - 2022 / Hvordan løse ut ladekabel ved strømbrudd?
onsdag 04. januar 2017, klokken 09:46
Fikk en ukjent utfordring nå. Sto og ladet på en kontakt hvor strømmen ble brutt og hvor den ikke vil komme på igjen på en stund.
Nå klarer jeg ikke å få løs ladekabel fra ladeporten ved hjelp av nøkkel eller via skjerm i bilen. Finnes det noen måter å få løst dette på?
#19
Lading av Tesla / Cable organizer til Tesla Wall connector
lørdag 01. oktober 2016, klokken 16:55
Noen som vet om det er mulig å få tak i cable organizer i Norge? Har montert veggboksen slik at det hadde vært kjekt å hatt denne; http://shop.teslamotors.com/products/cable-organizer
#20
Jeg skal montere takstativ for første gang. Men jeg klarer ikke å få opp plastdekselene på taket. Jeg benner som bare det i ytterkanten men de vil ikke opp. Er det noen form for låsing på de?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA