Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - FroBe

#1
I dag fikk jeg varsel om ny programoppdatering på skjermen i det jeg kom hjem.
Lot være å stoppe bilen, og fikk lastet ned og installert 283C32311E.
Den ser ut til å fikse nedlasting av kart via USB.
Jeg fulgte veiledningen her: https://www.speakev.com/threads/recent-nissan-leaf-software-update-anyone.175584/page-2
Installerte TomTom-program på PC som jeg lastet ned herfra:
https://apps.nissan.navshop.com/no_no/
Trengte ingen registrering eller innlogging.

Etter jeg hadde kopiert ut kartlisensen fra bilen på en 16GB USB (NB! Max 32 GB, 64GB USB vil ikke virke) og satt USB-pinnen inn i PC rapporterte det nye TomTom-programmet at det var 33 kart-oppdateringer for meg. Hadde kun plass til 6GB i systemet, så kunne ikke velge alle.
Bilen min er 2019-modell, og jeg hadde kartversjon 17445_0_1 fra før. Fikk nå oppdatert til 17445_0_13.

NB! Det er tydeligvis begrenset tid for å kunne laste ned nye kart, jeg fikk beskjed om at gratis oppdatering går ut på dato 30. juni 2023. Det er litt over 1 uke, flaks at jeg fikk oppdatert i tide.

Den gamle Hjem og jobb-adressen virket ikke lenger, så disse måtte jeg legge inn på ny, men ellers ser alt ut til å virke som det skal.
#2
Har hatt min 2019-modell i 3 år nå, men har aldri fått noen oppdatering før.
Har selvfølgelig prøvd å søke etter oppdateringer i menyen, og bilen har vert til årlig service hos lokal Nissan-forhandler.

Det dukket plutselig opp et varsel om oppdatering på skjermen i dag.
Måtte stoppe bilen med parkbrems på og la den stå påslått.
Etter 10 minutter venting og et par sorte skjermer var oppdateringen ferdig installert.
DAB var taus under oppdateringen, men klimakontrollen fungerte normalt.

Ny versjon er 283C30861E, ser andre har fått denne for 2 år siden.
Språk på skjerm ble nullstilt til engelsk, og klokken til 12-timers.
Måtte logge på WiFi hjemme på nytt, men Blåtann husket mobiltelefonene.
Lyd i ryggesensor er forandret, den fikk lysere tone.

Er det vanlig at Nissan er så treg med oppdateringene?
#3
I dag morges var klimakontroll og posisjon forsvunnet fra NissanConnect appen da jeg sto opp kl 6:30, og når jeg nå jeg sjekker eposten finner jeg en epost fra Nissan kl 06.11 med bekreftelse på at kart/trafikk og fjernkontrolltjenester var blitt avbestilt av meg.

Er dette noe flere har opplevd, og hvem må man kontakte for å få fikset opp i dette?
#4
Er det noen som vet hva følgende melding på skjermen kommer av?

Systemet er låst.
Grønn.
Ta kontakt med din Nissan forhandler


Kona fikk se denne skjermen da hun skulle kjøre ombord på ferja.
Ellers merket hun ingen forskjeller på bilen.
#5
I går sluttet appen å oppdatere posisjonen til bilen.
Vanligvis er denne bedre oppdatert enn mobilens posisjonsdeling.

Etter 20 timer fant appen endelig ut at bilen ikke sto på jobb lengre, men var hjemme.
I mellomtiden var bilen kjørt 4 turer (140 km), ladet to ganger, oppdatert batteristatus avlest flere ganger på app og klimakontrollen aktivert.

Om morgenen får app aldri kontakt med bilen før etter jeg har vekket bilen med fjernkontrollen (låse dør / låse opp dør, eller åpne ladeluke). Deretter kan jeg uten problemer sjekke batteristatus eller aktivere klimakontroll. I 2020 var det aldri behov for å vekke bilen før app fikk kontakt.
#6
Når bilen lader via min Wallbox Pulsar Plus er jeg ikke i stand til å få kontakt med bilen via appen.
Jeg må trykke på ladeluke-knappen på fjernkontrollen for å avbryte ladingen, deretter kan jeg sjekke NissanConnect for å finne status på batteriet eller fjernstyre klima.
Når jeg bruker original ladekabel med Schuko fungerer appen uten problemer.

Er dette et problem man kun opplever med Wallbox?
Kan ikke huske å ha opplevd det med Zaptec på jobb, men der er det lenge siden jeg ladet der.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Periodisk nøkkelfeil?
søndag 16. august 2020, klokken 04:01
Har opplevd 2 3 ganger der bilen ikke reagerer på nøkkelen(e). Har måtte bruke nødnøkkel for å åpne dør, og holde nøkkelen mot startknappen for å kunne kjøre.

Kan dette ha noe med temperatur å gjøre, da jeg kun har opplevd dette på ettermiddager, med over 24 varmegrader og sol?

Hvor sitter styringen for nøkkelen? I dashbord, i taket eller under panseret?
#8
Rogaland elbilforening / Full pris for elbiler på ferjer i Rogaland?
torsdag 28. januar 2016, klokken 20:45
Jeg ser at fylkeskommunens samferdselsutvalg ønsker å fjerne muligheten til å ta med elbil gratis på ferjer i Rogaland: http://152.93.253.15/motedag?offmoteid=332155
Unntaket er riksveiferjene på Boknafjorden og Høgsfjorden, de skal fortsatt være gratis.

I følge sakspapirene vil man i Rogaland foreslår å velge en annen løsning for elbiler på ferjer enn Hordaland.
Elbiler uten verdikort på ferjene må betale full pris i Rogaland, i Hordaland får alle elbiler rabattert pris tilsvarende verdikort både med og uten bruk av kort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA