Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Egil Fonn

Sider: [1] 2
1
EQC / Dårlige friksjons bremser.
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 18:47 »
Erfaring 1. På snø og isføre.
Har nå eid bilen et år og kjørt den 44000km. I vinter har jeg ikke vært fornøyd med effekten av friksjons bremsene på glatt underlag. Ved hard oppbremsing på glatt underlag kobler ABS inn og hindrer bruk av for mye av den tilgjengelige friksjonen mellom dekk og vegbane. For meg kjennes det ut til at friksjons bremser på bakaksel er nesten fraværende etter at ABS kobler inn. Den mest effektive måten og stanse bilen på glatten er ved å sette regenerering på maks. (D- -) Da stopper bilen typisk på halve strekningen.
Med tung henger på kroken blir problemet enda større. Da er ikke den lave effekten av bilens bremser nokk til å aktivere hengerens selvpåtrekk brems og stopplengde blir farlig lang.
(Kjører piggfritt Nokian R3 SUV)

Erfaring 2. På bar vegbane.
Pga bilens kraftige regenerering brukes friksjons bremsene lite, opplever da at det danner seg en film/belegg på bremse skivene som gjør at de virker dårlig når de plutselig trengs til hard oppbremsing. Må da foreta flere harde oppbremsinger før belegget er borte og bremsene virker normalt. Dette har jeg opplevd på flere av mine elbiler så ikke bare for Eqc dette gjelder. Fiks på dette er jevnlig såpass hard oppbremsing at friksjons bremser aktiveres og hindre oppsamling av film/belegg på skivene. Mer aktiv/ sportslig kjørestil er vel også en løsning  :)

2
EQC / Batterivarme
« på: ſøndag 03. Januar 2021, klokken 11:51 »
Lager en egen tråd om dette temaet hvor vi kan dele erfaringer om hvordan dette fungerer i ulike forhold.

Noen konklusjoner fra erfaringer hit til.
Batterivarme effekt ca 7,5kw. (muligens er høyere effekt mulig)
Eqc varmer batteriet ved oppstart av klima når tilkoblet. Det er avhengig av effekt på lade punkt og temperatur hvor mye varme den gir batteriet ved 30min klima.
Prioriterer 1: Kupe klima. 2: Lading til valgt Batteri %  3: Temperering av batteri.
Ved streng kulde eller bruk av lav effekt lader bør forhånds innstilling av reisetidspunkt velges. Da startes varming av batteri før varming av kupe.

Skal man få batteriet varmt nok til hurtiglading (110kw) bør en velge naviger til ladestasjon. Da regner bilen ut, avhengig av avstand og temperatur i batteriet hvor mye effekt og når den skal starte varmingen. Er det kaldt og kort avstand til lader klarer den uansett ikke varme batteriet nok.
Om det bare kjøres uten at bilen får info om at den skal lades brukes eventuell restvarme fra drivlinje og batteri til oppvarming av kupe. Den vil da tillate lavere temp i batteri enn om den skal til lading og resultatet blir lav ladehastighet.

Vær ellers klar over at ved bruk av navigasjon vil bilen foreslå lade stopp underveis. Da aktiveres batteri varming for optimal lade hastighet.
Bilen foreslår ikke alltid de laderne med høyest effekt eller de som fører ønsker å lade på. Resultatet blir unødvendig forbruk til batterivarming til lade stopp du kanskje ikke gjennomfører.
Ved lading på 50kw lader trengs som regel ikke batterivarming for optimal lade hastighet. (unntak om batteri er veldig nedkjølt)

Dagens erfaring: Passe kaldt batteri. Parkert i -7 grader  i 2 døgn på fjellet. Kjørte i E modus og registrerte ikke ekstra forbruk til batterivarming. Etter ca 15 min kjøring satte jeg over i S modus. Da økte forbruket med nærmere 10kw/t.  Total 12,5kw/t (se foto) Prosent power var ved oppstart redusert til 80%. Når foto tatt var den oppe 90%. Når %power var nådd 100% var batterivarming ikke lenger aktivert i S modus heller. Konklusjon: I S modus klimatiseres kaldt batteri for høyere temperatur og ytelse.

3
BMW i3 / Rapidgate
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 15:40 »
Bjørn Nyland tar opp overoppheting av batteriet til BMW i3 120 ah i denne filmen: https://www.youtube.com/watch?v=-cFmz30pr2Y
Har aldri opplevd det på noen av mine de 100k kilometer jeg har kjørt 94 ah. Langturer i Norge på langs og tvers. Sommer og vinter.
Derimot coldgate har jeg opplevd mange ganger.
Andre som har opplevd i3 med rapidgate ?

4
EQC / Vampire drain
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:20 »
Parkerte bilen på fjellet i kuling og -3 grader fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag og observerte at batteri% var sunket fra 53% til 49% . Estimert rekke vidde var også sunket med 12km. Max Power indikerte 75% noe som er naturlig når batteriet er kaldt.
Har ikke opplevd vampire drain på Eqc tidligere. Har det noe med den nye software oppdateringen som ble installert på A servicen som handlet om parameterendring av batteristyring?  Dette likte jeg svært dårlig :-1:

5
EQC / Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
« på: Lørdag 22. August 2020, klokken 16:30 »
Vil gjerne få bort disse kunstige ulydene som bilen lager ved rygging og ved framover i lav hastighet. Piping ved rygging og en susing som minner om bremseklosser som subber mot rustne skiver ved framover kjøring. Framover ulyden er ikke så kraftig og høres knapt inne i bilen. Men kjøres det langs en mur med vindu nede eller du står på utsiden høres det godt.
På min gamle B-Electric var det en egen sikring for AVAS. Tok ut denne og ulyden borte.
Noen som har funnet ut hvordan ulyden kan fjernes på Eqc?

6
EQC / Eqc med henger
« på: Torsdag 30. April 2020, klokken 22:04 »
Eqc er en god og komfortabel trekkbil, men er litt overrasket over det høye merforbruket med henger.
Kapell hengeren med totalvekt ca 1000kg ga ca 65% høyere forbruk på Eqc. Forbruk 21kw/100km uten og 35kw/100km med henger.

Samme henger og vekt bak Dieselbilen min Toyota LC ga kun ca 20% mer forbruk. 1liter/10km uten og 1,2liter /10km med henger.
Sikkert flere forklaringer på dette. LC er større og mindre aerodynamisk og har derfor et høyt forbruk uten henger og hengeren utgjør ikke en stor faktor. Tenker den viktigste faktoren er at LC er høyere og hengeren skjuler seg mer bak bilen. Flere forklaringer?

7
EQC / Eqc eier erfaringer. +/-
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 06:52 »
Da har jeg eid bilen 2 uker og kjørt den de første 2000km i varierende føre og temperatur forhold.(-10-+5 gr.c)
Generelt godt fornøyd og høy trivsel i bilen.
+ Får følelse av trygg og godt sammenskrudd bil.
+ Komfortabel. Gode seter med mange innstillings muligheter.
+ Svært stille med minimal dekkstøy, vindstøy, regnstøy, trafikkstøy og 0 hørbar lyd fra motorer/drivverk. (19 tommer Nokian R3 piggfrie vinterhjul.)
+ God fjærings komfort.
+ Gode lys.
+ God lyd fra hifi anlegget.
+ Etter litt tilvenning, grei og responsiv meny med god navigering via valgbare betjenings knapper eller berøring av skjerm.
+ Ryggekamera beskyttet mot skitt og snøfokk under kjøring.
+ Rask temperering av kaldt batteri ved planlagt stopp for hurtiglading. (Aktiveres automatisk om navigering til ladestasjon velges. Aktiveres også om bestemmelses sted velges og bilen finner at lading på ladestasjon underveis er påkrevet.)
+ Rask og responsiv App med en rekke valg av push varsler.
+ God bil til hengertrekking. Tung bil, 4hjuls trekk og luft lastregulering på bakaksel gjør at henger knapt merkes bak bilen.

- Ved nedbør. Bakvindu visker aktiveres ved rygging om front visker er aktivert, selv om bak visker er avskrudd. Skal man unngå at bak visker skal begynne og gnure på skitten bakrute må man huske å slå av front visker før bilen settes i revers.

Ellers savner jeg følgende for at bilen skulle være perfekt for meg.
-Heving av bakkeklaring ved behov.(luft på begge aksler.)
-11kw AC lading de gangene jeg kommer sent hjem med lite soc og skal bruke bilen til langtur morgenen etter.
-Visning av batteri temp. (Max.Power indikator gir dog en pekepinn om batteri temp.)

Kommer med flere erfaringer etter som flere km og timer blir tilbakelagt  :)

8
EQC / Levering av Eqc
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 07:26 »
Endelig er bilen straks klar for utlevering. ca 14 dager etter estimat ved bestilling. Innom forhandler med vinterhjul og fikk se bilen på ordentlig for første gang der den sto til klargjøring. Ble ikke misfornøyd av det jeg fikk se :)

9
i-Pace / Jaguar I-Pace off-road
« på: Torsdag 05. Desember 2019, klokken 06:25 »
Jaguar I-Pace off-road
Om dere finner tester, filmer og bilder av I-Pace off-road. Legg det gjerne inn her  :)

Ca 1min 30 sec ut i denne blir det offroad
https://www.youtube.com/watch?v=3jj_w1PfSqk

Fatter ikke språket men bildene taler for seg
Ca fra 21 min tester de litt offroad og stivhet i chassis.
https://www.youtube.com/watch?v=OD_u0OWyTec

ca 17 og 24 min ut i denne får bilen brynt seg. Stål fjærer på denne så den kan ikke heves.
https://www.youtube.com/watch?v=Yu_ZgCYePis

10
i-Pace / Batterivarming
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 17:38 »
Batterivarming.
Noen som er blitt klok på hvordan dette fungerer på I-Pace?
I instruksjonsboken står det følgende: Sitat^Forbehandling av bilen gir komfort i kupeen før du går inn i bilen og forbereder den for neste avreisetidspunkt. Det forbehandler også høyspentbatteriet til optimal driftstemperatur når bilen er koblet til en ekstern ladestasjon.
Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.
For å velge forbehandling av bilen: fra hovedmenyen på berøringsskjermen sveiper du til venstre for å få tilgang til menyen EKSTRA FUNKSJONER og velger deretter Forbehandling av bilen. ^ Sitat slutt.

Dette tyder på at batteriet så lenge det er tilkoblet vil holdes i en viss temperatur selv om avreisetid ikke er valgt.

Det som forundrer meg er at batteriet selv om det ikke er tilkoblet virker og fungere uten effekt eller ladebegrensning selv etter parkering i -10 c i 2 døgn (soc 60%) Kan det være at batteripakken er svært godt isolert og holder på varmen? Bruker det energi på å holde en viss temp? Tviler på det siste da jeg ikke oppdaget noe reduksjon i soc på 2 døgn parkering i kulde.
Andre Elbiler jeg har eid ville ha en betydelig effekt og ladebegrensning etter 2 døgn parkering i -10 c.

11
i-Pace / Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
« på: Tirsdag 04. Juni 2019, klokken 18:31 »
Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan deaktivere denne ulyden som er aktivert når bilen kjører saktere en 20km/t?
Eide en MB B-Electric, der var det enkelt å ta ut en sikring som var dedikert AVAS. Har sett igjennom sikringsboks skjema som er listet opp i førerhåndbok uten å finne noe om AVAS.

12
BMW i3 / Parkering uten strømtilkobling i streng kulde.
« på: Mandag 16. Oktober 2017, klokken 20:26 »
Har hytte uten strøm på en plass der kvikksølvet kan krype under -30c. Vet Tesla advarer mot parkering uten tilkoblet i under -30 i mer en 24 timer. Har leitet i manualen til i3 uten og finne noe info om dette. Sist vinter ble det kun -27 og bilen fungerte fint. Ble selvfølgelig effekt begrensning på batteriet. (3 av 10 bokser tilgjengelig)
Parkerer med typisk 50-60% soc her. Noen som vet om det finnes anbefalt begrensning på parkering i kulde med i3?

13
Elbil og økonomi / Fjerner fordelene for elbiler som firmabil.
« på: Fredag 13. Oktober 2017, klokken 06:31 »
Mye fokus på økning av engangsavgiften på de tunge Elbilene (Tesla skatt)
Men det som virkelig vil true salg av mange elbiler er forslaget om å
fjerne fordelene for elbiler som firmabil.
Elbiler har i dag halv firmabilbeskatning.
Denne fordelen foreslår regjeringen å fjerne, slik at elbiler skal betale full firmabilbeskatning.

Har lagt inn to regnestykker i kalkulatoren til smarte penger.
Ny bil 330000.- Inntekt 550000.- gir firmabil beskatning på 18849.-pr. år.  Etter budsjett forslag blir det 39140.- pr år.
Ny bil 800000.- Inntekt 550000.- gir firmabil beskatning på 45260.-pr. år. Etter budsjett forslag blir det 80236.- pr år.
Går dette gjennom blir det bråstopp for mange elbil kjøp. Mange som i dag har el firmabil vil kvitte seg med den for ikke å bli skattet i senk.
Link til kalkulator:  https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

14
BMW i3 / Harstad-Sandefjord 1500km + retur
« på: Lørdag 11. Mars 2017, klokken 08:29 »
Skal kjøre Harstad-Sandefjord neste uke å tenker la dieseldyret stå parkert og heller teste i3én. Brukbart utbygd med hurtigladere nå. Eneste hullet er mellom Mosjøen og Grong (192km). Dette kan gå, men er i lengste laget på vinterforhold. Det finnes 22kw ac lader ved Trones Hotell (148km fra Mosjøen) som er redningen på denne strekningen.
Regner med batteriet får fin driftstemperatur på slik langkjøring med mye hurtiglading og at jeg kan regne 40kw/t lading selv om det blir lave ute temperaturer. Har kjørt Tesla flere ganger på denne strekningen på sommertid, noe som er helt uproblematisk. Blir spennende å prøve med i3én. Blir det første og siste gang :-)

15
BMW i3 / Tesla Bjørn tester i3 94ah på vinterveier
« på: Fredag 24. Februar 2017, klokken 07:22 »
Her er del 1 av Bjørns vinter test av i3
https://www.youtube.com/watch?v=OV2wLdG8u9E

Sider: [1] 2