Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - S4e

Sider: [1] 2 3
2
Model 3 / Forskjell på Navigation on Autpilot og Autosteering?
« på: Lørdag 04. Mai 2019, klokken 15:08 »
Tenker ikke på avkjøringer eller automatisk filbytte, men om autopilot med førstnevnte har mindre rykk i styring og fart fordi den vet hvor den skal?

3
Model 3 / Hvor finner jeg optimalt trykk for 18'' dekk?
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 22:17 »
Fant ingen tabell i manual?

4
Model 3 / TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Torsdag 07. Mars 2019, klokken 22:22 »
Fikk bilen i dag og testet lading hjemme.  Var spent om jeg ville få den "kvasi 2-fas" ladingen jeg har hørt Tesla og noen få andre merker klarer, med litt mer kW og bedre lastbalansering.

Til min STORE glede så ladet bilen med 11kW  :)

Det må jo bety at den klarer å bruke alle fasene?

 [ You are not allowed to view attachments ]

5
Model 3 / App for andre familiemedlemmer
« på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 21:54 »
Skal kona og sønnene opprette egen Tesla konto som de logger seg inn i Tesla app og parrer med min Tesla?

Eller logge seg inn med min epost og passord?

6
Model 3 / Takstativ kommer - nå også på modell S
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 09:17 »
Usikkerheten er kun når vi får kjøpt det i Norge. Selges i USA, festepunkt markert på taket og Tesla kilder har bekreftet dette.

Allikevel er noen litt usikre fordi ikke alle i Tesla har sagt det samme eller har utalt seg på et tidligere tidspunkt når det ikke var god info internt.

Nå kommer det også for TMS med glasstak der nyere modeller tydeligvis har et tilsvarende beslag under glasset. For eldre modeller vil Tesla montere dette. Det bør vel overbevise alle om at det kommer?

https://elbilforum.no/index.php?topic=44500.msg0#new

7
Model 3 / Navigasjon og lading SuC
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 09:56 »
Mens vi venter på bil hadde det vært topp om noen av dere som har Tesla i dag kan forklare hvordan navigasjon fungerer i forhold til ladning.

Hvis jeg skal kjøre fra Oslo til København har jeg forstått en legger inn adresse og navigasjon viser både rute og ladestopp.

Beregnes hvor lenge en må lade hvert sted?

Hvordan justeres dette i forhold til forbruk. Tar den hensyn til fartsgrense i opprinnelig beregning?

Og justerer den underveis om en kjører fortere eller av andre grunner har et høyere forbruk enn forventet?

8
Model 3 / Dagens næringliv test av TM3
« på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 19:20 »

9
Model 3 / Litt kaos nå, men fantastisk med så hurtig levering!
« på: Lørdag 26. Januar 2019, klokken 10:43 »
Vi kunne vel alle tenke oss litt mere info fra Tesla sentralt, mer kompetente ansatte og det er litt kaotisk nå med mange små til veldig frusterte kommende eiere her i forumet.

MEN glem ikke at det er ekstremt positivt at det ser ut å bli levert et meget stort antall biler på kort tid. Tror ingen er forventet dette i forkant - de fleste regnet med å måtte vente i mange måneder.

Det betyr også at dette er en ekstremt kompleks logistikk operasjon for Tesla. Vil tro de vil levere flere biler på kort tid enn noen annen produsent har gjort tidligere?

Det betyr mange nye som er leid inn, kunde må reise til sted som kan håndtere store volumer, neppe mye tid pr. kunde ved utlevering, manglende fleksibilitet på å avvike fra standard utleveringsprosess (hjulskifte f.eks.) og ikke følge reservasjonsdato 100%. Pluss at kundene neppe kan forvente mye instruksjon ved overlevering.

For de som forventer et annet (mer normalt) service nivå ved utlevering så vil helt sikkert den muligheten komme hvis en venter litt.

Men for en som har ventet lenge, sett alt som er av video og vil ha bilen NÅ er jeg meget fornøyd med dette opplegget som trolig gir meg bil i feb/mars i stedet for juni som jeg fryktet.  :+1:

10
Model 3 / Feste takstativ
« på: Fredag 05. Oktober 2018, klokken 23:08 »
Noen som kjenner til takstativ som passer og hvordan det festes til taket?

11
Lading av Tesla / Rimeligste ladeløsning på hytta
« på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 20:33 »
Jeg har en 16A utvendig stikk kontakt i dag.

Her må jeg imidlertid bruke skjøteledning og det er mye snøføyk. Lurer derfor på å investere i en ny kurs med b-vern.

Har ladestasjon hjemme, men frykter at det her blir for værhardt da den ikke vil stå under tak.

Lurer derfor på å installere en rød kontakt som passer til rødt adapter: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Dette er IT nett. Har jeg forstått det riktig at dette vil gi 4,2 kW på 230V trefase og en bedre lastedeling enn enfase?

Synspunkter?

12
Model 3 / Meget skuffende produksjonsmål - dette blir lang ventetid...
« på: Torsdag 08. Februar 2018, klokken 12:10 »
"Nå er målet å lage 10.000 eksemplarer av modellen i første kvartal og 20.000 i andre kvartal."

https://www.nrk.no/urix/musk-ned-pa-jorden_-kjempeunderskudd-for-tesla-1.13904970

Rettet av NRK til: "Nå er målet å lage 2500 eksemplarer i uka i første kvartal og 5000 per uke i andre kvartal."

13
Model 3 / Model 3 og supercharger
« på: ſøndag 26. November 2017, klokken 20:58 »
En bekymring har jo vært om det blir kø når det etterhvert kommer stort volum av Model 3.  Her tror jeg Tesla tenker riktig ved å ikke gjøre lading her gratis - jeg håper billig, men litt over hva det koster hjemme.

Men jeg fant noe annet smart i manualen:
"Regardless of whether or not you are eligible for free charging, you are subject to idle fees. Idle fees are designed to encourage drivers to move their vehicle from the Supercharger when charging is complete and are in
effect whenever at least half of the Superchargers at a site are occupied. The Tesla mobile app
notifies you when charging nears completion, and again when charging is complete. Additional
notifications are sent if idle fees are incurred. Idle fees are waived if you move your vehicle within
five minutes."

14
Model 3 / Kan mulig fjerning av skattefordeler i USA gi tidligere levering?
« på: ſøndag 05. November 2017, klokken 11:58 »
Dere har sikkert sett det håpløse forslaget fra republikanerne som har mer tro på at olje/kull er fremtiden https://electrek.co/2017/11/02/electric-vehicle-tax-credit-expected-slashed-new-house-tax-bill/

Vil tro ganske mange vil hoppe av i USA og at det ikke er like viktig å prioritere USA for Tesla hvis dette blir en realitet?

15
Model 3 / Standard eller long-range?
« på: Lørdag 12. August 2017, klokken 10:25 »
Min refleks er long-range for fleksibilitet og lengere rekkevidde før første ladning. Ser også den har noe kjappere SC ladetid.

Men standard er lettere, noe som er gunstig på både forbruk og kjøreegenskaper. Ladetid på hjemmelader er den samme for opptil 32 A. Og selvfølgelig en god del lavere pris.

Har Ae nå og den rekkevidden holder veldig bra til mitt bruk - stort sett 260 km hver helg. Eneste unntak var tur til København, men Ae har ikke SC. Og jeg har ikke erfaring enda på vinterføre.

Kommer tilhengerfeste går jeg nok for long-range. Men ellers er jeg i tvil.

Har dere gjort dere noen tanker om hva dere vil velge?

Sider: [1] 2 3