Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Arha

Sider: [1]
1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ryggekamera har blitt ubrukelig
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 16:10 »
Er det noen flere enn meg som har fått problemer med ryggekameraet på Ampera-e?  Det har nå blitt så dårlig at det nesten ikke går an å se hva som befinner seg bak bilen, selv når det er nylig rengjort.

2
Hentet fra facebookgruppa:

https://www.change.org/p/general-motors-bring-the-2019-chevy-bolt-software-changes-to-the-2017-and-2018

Det skilles mellom varme og AC, og ladegrense kan settes til valgfri % mellom 50 og 100 på nye Bolt.  Dessverre ser det ikke ut til at GM er interessert i å gjøre disse oppdateringene på eldre modeller, så da kan vi neppe håpe å få disse oppdateringene på Ampera-e heller  :-[

3
Elbiler i media / Toyota må bite i det sure eplet
« på: Torsdag 31. Januar 2019, klokken 23:18 »
Toyota har inngått batterisamarbeid med Panasonic, og melder seg på elbilkappløpet.
https://www.motor.no/artikler/2019/januar/toyota-tar-grep-for-okt-batteriproduksjon/

4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Tilbakekalling for kontroll av rattstamme
« på: Lørdag 22. ſeptember 2018, klokken 23:57 »
Flere som har fått brev om dette?

"Undersøkelser har påvist at det i din bil kan være feil ved monteringen av en låsering i rattstammen, dette kan medføre treg eller låst styring under kjøring.  Fører vil tidlig kunne oppdage avvik ved at det da oppstår skrapelyder ved svinging på rattet.  Feilraten er meget liten, til tross for dette er det viktig å følge dette skrivet snarest mulig."

Min Ampera-e er registrert mai 2017.

5
AC fleksilading / Er Fortum i ferd med å ta betalt pr kWh for AC-lading?
« på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 20:23 »
Oppdaget i appen at endel 22kW-stolper står priset til 2,25 2,50 kr/kWh, f.eks. McDonald på Grorud og Furuset.  Er dette noe som er varslet?  På Fortums hjemmeside står det at mellomrask lading koster 1 kr pr min dersom annet ikke er spesifisert.

6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Bolt annonseres som Ampera-e på Finn
« på: Mandag 11. Desember 2017, klokken 21:23 »
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109913615

Firma Holmane Bil har importert en Bolt fra USA og selger denne som Ampera-e på Finn.  Hmmm.

Redigert 12/12: De har nå endret til Chevy Bolt og lagt den under dette på Finn.  Men fremdeles ingen opplysninger om manglende hurtiglading.

7
Elbiler i media / Nigeriasvindel i Norge?
« på: Tirsdag 05. Desember 2017, klokken 16:05 »

8
Enkle batterispørsmål / Lading til 100% på gammelt batteri
« på: Onsdag 05. April 2017, klokken 11:54 »
Jeg har en 5 år gammel Leaf med batterikapasitet på 87% ifølge Leaf Spy.  Fulladet viser Leaf Spy en SOC på 90-91%.  I alle år har jeg brukt 80% lading og overstyrt dette når jeg har hatt behov for det for å unngå at bilen har blitt stående lenge fulladet.  Da rekkevidden er mindre nå enn da den var ny er det fristende å bruke fullading som default.  Er det mindre skadelig at bilen står lenge fulladet med et batteri som uansett stopper på SOC rundt 90%?  Noen som har synspunkter på dette?

9
Model 3 / 3 + X = Y
« på: Tirsdag 14. Mars 2017, klokken 20:13 »
Model Y kommer i løpet av neste år (?)

http://www.marketwatch.com/story/tesla-to-launch-small-suv-next-year-report-says-2017-03-14

Small SUV coming next year from Tesla.
Tesla Inc. is readying a small SUV sharing the same platform as the Model 3 and the Model X with its instantly recognizable “falcon wing” doors, according to a British car magazine.
The compact SUV would sell for a slightly higher price than the mass-market sedan, Autocar said.


10
Hensikten med turen var å bringe diverse eiendeler til datteren som flyttet til Düsseldorf tidligere på sommeren.  Etter en del googling samt forespørsler på det tyske elbilforumet på goingelectric.de fant jeg ut følgende angående lademuligheter og tilgang:

Tyskland:  Oversikt over ladere finnes på http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/.  Chademo-laderne er stort sett gratis og finnes for det meste langs motorveiene og hos bilforhandlere. De offentlige laderene langs motorveiene er ikke helt å stole på, og kan være ute av drift i uker eller måneder før de blir reparert.  Sjekk derfor ladehistorikk under Details og Detailiertes ladelog for siste status.  Bilforhandlernes ladere er stort sett tilgjengelige i åpningstida.  For tilgang til sakteladere er appen og RFID-kortet (keyhanger) til  PlugSurfing greie å ha. Sistnevnte koster 8€ og må bestilles i god tid fra nettsida, da det tok ca 3 uker før den dukket opp i postkassa.

Nederland:  Oversikt over ladere finnes på http://www.oplaadpalen.nl/.   FastNed har hurtigladere langs motorveiene med minst 2 ladere på hver plass.  Disse har solcelletak og gratis wifi.  Tilgang til disse får man med appen deres.  I tillegg ser det ut til at PlugSurfing app eller RFID gir tilgang til de fleste av laderne i landet.
Belgia:  PlufSurfing har planer om å få tilgang også her, men dette er  visstnok ikke klart ennå. Planla ingen ladinger her annet enn ved overnatting.

Danmark:  Forhåndsbetalt kort fra Clever gir tilgang til deres godt utbygde nett.  I tillegg har e.on satt opp mange ladere rundt omkring, men jeg fant ut at jeg klarte meg med Clever.

Sverige:  Fortums ladebrikke samt noen gratis hurtigladere ordner påfyll av strøm her.

Ladeerfaringer:
Startet med ferga Oslo-Kiel.  Første lading på Tjuvholmen en times tid på 16A for å etterfylle forbruket hjemmefra.  Det er ca 10 mil fra Kiel til Hamburg hvor  de første hurtigladerne er.  Ifølge ladekartet er det 9 Chademoladere i Hamburgområdet, for det meste hos bilforretninger.  Hadde blinket ut Nissanforhandler Auto Thomsen i Nedderfeld nordvest i Hamburg.  Med gps-innstilling vekslende mellom unngå motorvei og raskeste rute, nådde vi denne med god margin.  Lader sto tilkoplet en e-NV200 fra butikken som var ferdigladet.  Selgeren var hyggelig og flyttet denne for å gi plass, og ble imponert over turplanene.  Neste lading var på rasteplass Grundbergsee ved motorvei A1.  Dette var en gratislader fra RWE og startet enkelt med et trykk eller to.  God lunsj på kafeen mens Leafen sugde til seg elektroner.  Neste ladestopp var også en motorveirasteplass langs A1, i Dötlingen.  Her var vi litt uheldige og kjørte forbi laderen uten å legge merke til den.  Da vi oppdaget dette var det umulig å kjøre tilbake.  Det fantes en lader på andre siden av motorveien, men vi tok sjansen på neste lader hos Nissan i Quackenbrück ca 5 mil unna.  Med rolig kjøring i trailerfila og endel småveier nådde vi denne med noen få km i restrekkevidde et kvarter før stengetid (lader tilgjengelig kun i åpningstida).  Selger på butikken var hyggelig og servicemindet også her, og kom med kaffe til oss mens vi ladet.  Her fylte vi ut et skjema som skulle til Nissan.  Han forklarte at butikken fikk dekket utgiftene til lading fra Nissan sentralt, og at de derfor måtte ha navn og nummer til alle som var innom.  Herfra gikk turen til et lite hotell/gasthaus i Tecklenburg hvor jeg hadde fått ok på lading etter forespørsel på mail.  Stedet var utvalgt med omhu, da alle 4(!) hurtigladerne i området hadde vært ute av drift i lang tid.
Neste dag var målet en Nissanforhandler i Haltern am See, 8-9 mil sørover.  Ved ankomst her var to teknikere i full gang med reparasjon av laderen.  Heldigvis var neste bare ca 2 mil unna på rasteplass Resser mark ved A2, også denne en gratislader fra RWE som virket upåklagelig.  Herfra gikk turen rett til Düsseldorf og utpakking av alle datterens eiendeler.
Etter noen hyggelige dager her gikk turen videre vestover retning Nederland, via en ladestopp i utkanten av Düsseldorf hos matkjeden Aldi Süd som har flere butikker med gratis semihurtiglading. 
Derfra var ikke veien lang til den Nederlandske grensa.  Utvalget av hurtigladere i Nederland er svært godt, og første ladestopp ble en av FastNeds stasjoner litt nord for Maastricht.
Deretter gikk turen videre over den Belgiske grensa på verdens korteste fergestrekning (?) over den lille grenseelva La Meuse (GPS innstilt på unngå motorvei).  Eneste lading i Belgia var på hotellets ladestasjon for elsykkel.
Neste dag gikk turen nordover til Nederland igjen, og det var bare å velge og vrake i ladestasjoner mens vi var der.
Et par dager senere gikk turen over til Tyskland igjen, og overnatting med lading på et lite gasthaus.  Eieren syntes det var morsomt at vi hadde EL-skilt på Leafen, for alle bilene i området var også EL.  Neste dag gikk turen videre mot nordøst, med lader på rasteplass Wildeshausen på A1 som mål.  Her var det dessverre en feilmelding på skjermen, og det gikk ikke å ringe gratis supportnummer 0800xxxx fra norsk mobil.  Det var heldigvis bare 2-3 mil til neste lader i utkanten av Bremen, og det gikk uten problemer.  Denne var lokalisert sammen med Tesla superladere, og en norskregistrert Tesla var også der.  Etter overnatting med lading på et nytt gasthaus noen mil vest for Hamburg ble kursen satt for Lübeck hvor det skulle være en semihurtiglader på en bilforretning.  Da vi kom dit viste det seg at laderen var plassert inne i verkstedet, og mekanikeren måtte gjøre ferdig 2-3 biler før vi kunne komme til.  Siden planen var å ta ferga Puttgarten-Rødby etter en overnatting, dro vi i steden videre mot nordøst og sakteladet en times tid, og fant deretter et pensjonat å overnatte på.  Lading gikk greit også her på natta, og neste dag gikk turen til ferga og videre til Danmark.
Danmark er også et fint land for elbil, og et par overnattinger senere var vi i Frederikshavn hvor turen gikk over til Gøteborg.  Her hadde vi ordnet med overnatting i Kungsälv et par mil nord for Gøteborg.  Neste dag gikk turen hjem til Oslo etter ladinger i Kungsälv (gratis), Munkedal (Fortum), Tanumshede shoppingsenter (gratis) og Moss ladetorg (Fortum).
Konklusjon etter turen er at elbil fremdeles er å betrakte som noe eksotisk når man kommer utenfor Norge.  Folk kom bort og var nysgjerrige mange plasser hvor vi ladet, og på overnattingsstedene var de helt uvitende om at det gikk an å lade på en helt vanlig kontakt.  Vi ga forøvrig 5€ for strømmen der vi fikk lade om natta.
Turen ble på totalt 247 mil med et forbruk på beskjedne 1,2 kwh pr mil.  Flatt landskap og mye kjøring på småveier hjelper godt på forbruket.  Dette skulle gi en rekkevidde på 16-17 mil pr lading, men tok ikke sjansen på en test av dette.


11
Ladeplasser og ladekabler / Tilgang til Jernbaneverkets ladeplasser
« på: Mandag 24. Juni 2013, klokken 00:51 »
Ifølge ladekartet skal JBV's ladestasjoner kunne åpnes med standardnøkkelen, men har sett innlegg på forumet at dette ikke lar seg gjøre. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5552.msg90497.html#msg90497
Noen flere som har erfaring her? Ser at de har noen bl.a. i Østerdalen som kunne vært nyttige dersom nøkkelen passer.

Sider: [1]