Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - hemi

Sider: [1] 2
1
Alternativ energi / hybrid inverter som støtter 3 fas IT, samt 48V DC batteri
« på: Tirsdag 20. ſeptember 2022, klokken 22:03 »
inverter som støtter 3 fas IT, samt 48V DC batteri (eg4 v2) og ca 10kwp paneler

kom med tips, virker som de fleste med 3 fas it forventer 100-500VDC batteri

bør også kunne dyttes ene/andre veien i noen grad via homeassistant

også åpen for fler invertere i paralell, ser ut som victron kan det, men da blir det en haug produkter siden alt i 1 greiene ikke har det, dvs fler multiplus ii.. og da går prisen ganske hardt opp.

2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / e-up ønskes kjøpt
« på: Tirsdag 09. August 2022, klokken 10:48 »
Åpen for det meste, både gamle og nye modellen, også seat/skoda modellene om prisen er riktig

3
e-up! / e-up med takboks for ski, erfaringer i daglig bruk.
« på: Torsdag 21. Juli 2022, klokken 08:22 »
Hei, sett flere bilder, og noen biler med det på veien, men hvor bra fungerer det? blir den "fortung"? (må få opp luka) bør få 4-5 par ski med.

vurderer bytte ut a3'en som går til småkjøring her med en e-up, men siden vi står ski ca hver dag om vintern og har med flere par ski, går ikke det så bra inni, så det blir evnt med skiboks.

4
Alternativ energi / solcelleanlegg med flere målere i huset
« på: Tirsdag 03. Mai 2022, klokken 11:22 »
Hei, vurderer solceller på huset, men det er 2 forskjellige målere, den ene er 70% av forbruket, men den andre har elbilladern, er det noen praktisk enkel måte å få delt output fra inverter på? lite lysten på å betale nettleie for å selge til andre delen av huset ;)

potensielt kan man jo ha 2 invertere (eller fler) og dele opp stringene, men det er jo kostnadsdrivende og litt vanskelig å skalere hva som går hvor.

er det noen supersimpel måte jeg ikke vet om her?

5
Model Y / YP til YLR?
« på: Mandag 09. August 2021, klokken 23:15 »
noen som har fått gjort om sin Y performance bestilt på gammel pris til Y LR?

har de sånn "hah du er teit som bestilte dyr bil tidlig" greie på gang igjen?  ref LR i sept, og Y i 2022 "en gang"

6
Tesla / tesla vervepremier fra 2018/2019, noen som har fått felger?
« på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 12:53 »
Noen som fortsatt ikke har fått vervepremiene fra 2018/2019 enda? mangler stadig 1 helt hjulsett jeg ble lovet, men har bare 40 mailer i mailtråden, så ser at jeg nok ikke har vært "nok på"?

7
Elbilen i Samfunnet / Hvem lager den første fullverdige elektriske SUV'en?
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 14:56 »
Hvem lager den første fullverdige elektriske SUV'en?

Dvs plass, hev senk for bakkeklaring, litt basis offroad muligheter, og låsing av diff bak feks, samt 3500KG hengervekt.

Kombinert med nok rekkevidde slik at man kan kjøre TR fjellet, også de stedene det nå er 110 sone, dvs wltp på 800+ og da nødvendigvis batteri rundt 130-150kwt.

Kan umulig bare være meg som venter på noe slikt?
Har lagt merke til at mange produsenter mener de har har en elektrisk suv i sitt sortiment, men det er i beste fall dårlige crossovere eller heva c klasse feks, som kan trekke  varierende størrelse kvisthenger med hageavfall.

Betting start now, kompis mener mercedes i GLS eller G i el form.






9
EQC / slå av esp på eqc
« på: Torsdag 03. Desember 2020, klokken 14:22 »
Topic says it all? vi skal sladde på isbane, men sliter få det av uten at den reaktiverer seg etter kort tid. tips ?

på GTR er det eksempelvis ett par hemmelige menyer så får man av ting, og også den iriterende greia som panikkbremser om man tar igjen biler.


10
TAYCAN / taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
« på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 13:46 »
Sååå, har noen fått prøvd ut bilene sine? Jeg har observert flere på bane, men bare fått klokket de utvendig i rolig tempo (1.50 rudskogen av typen 4s)


Var mye snakk om at den var raskere enn alt og alle, skal sies at tesla folket stortsett også bare legger ut klippede runder med TM3P og få/ingen har publiserte noen vettuge helrunder.

Lurer fortsatt på hvilken som er raskest av turbo/turboS/TM3P på respektive norske banene ;)

11
TAYCAN / taycan 4s, kort review
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 22:48 »
Fantastisk bil, også funnet ut at den faktisk går langt. Uten tvil beste/mest sportslige elbilen man får nå.
Porsche maskerer som andre har påpekt kiloene utrolig bra, men dette er ikke en 911, ei heller panamera, litt midt i mellom.

Utseende har de truffet på, den ser rett og slett stunning ut, i flere farger.

Har bare testet 4S, men den manglet skyv, testet alle settings og drive modes, launch control osv, men den var rett og slett tam, SOC var rundt 80% under testen og dalende. også i 100kmh når du gasset skjedde det fint lite, ingen passasjerer fikk hodene banket i nakkestøtter, så er nok den mest daily vennlige versjonen, men savnet punchet man får i andre elbiler (som stortsett er kult noen få ganger må sies)

Har noen andre fått teste turbo og turbo S mot 4S og kan si mer om forskjellene?

Baksete plass, ikke plass, kort fortalt for meg, relativt høy må sies, får ikke beina under setet foran, og hodet er på skakka, må gli ned og spre beina, eneste positive man kan si er at det er bedre enn 911 ;)
Bagasjeromsplassen og høyden var på grensen til komisk, men hey, igjen bedre enn 911.


Ingen 911 eller panamera erstatter for min del, men kan være en kul daily i stasjonsvogn, jeg tror hovedgruppen av kunder den treffer er folk som ikke har hatt så mye porsche fra før, men kan lokke folk til merket.

12
Model 3 / TM3P og endringer i track mode fra sist det var vinter.
« på: Fredag 08. November 2019, klokken 14:14 »
Snøen er her, jeg ser sladdende tesla i veiene og ser også trenden på facebooook, det er bra :)

Men, har noen fått testet litt? for meg virker det som de har skrevet om track moden litt fra hvordan den var sist, jeg opplever nå at de bruker styrevinkel sensoren vesentlig mer for å justere kraften.

Trolig er dette vesentlig bedre for faktisk banekjøring på tid, men vesentlig dårligere for å sladde, den prøver jo effektivt å faktisk rette opp bilen der hjulene peker, når du prøver å kjøre sidelengs.

Den virker også mye mer restriktiv på hjulspinn/slipp og lar deg rett og slett ikke utnytte all kraften, den kjører mer power bak jevnt over, med "støt" fremover for å rette bilen (avhengig av rattposisjon)

Hører gjerne andres synspunkter.

13
Model 3 / Kort analyse av TM3P ved sportslig kjøring
« på: ſøndag 12. Mai 2019, klokken 20:48 »
Bilen er morsom, understell/dekk/felg fungerer i de fleste tilfeller overraskende bra, og er godt fornøyd med hvor sportslig det er, kontra hvor komfortabel den er på vanlig kjøring.

I vinter på is/snø har jeg testet å pushe endel, både vanlig modus, slip mode, track mode, har du nok batteri kan du holde den overstyrt og det er kult. Noe særlig under 50-60% har du ikke nok punch i motoren bak og må kjøre den som en gammel audi med 4x4.



Meeeeeeen så kommer sommern, det er grep, det er nye dekk og den føles som en GT-R, der noen har stjålet diffene dine og satt torque settings til å trekke mer forran enn bak.

På vått i sving glipper alltid innterhjulet bak, og den pusher torque forover, i hairpins på tørt skjer også det samme, si du er under 50kmh på tørt og har bratt nok sving er det enhjuls burning på innern bak..... =¤#?=#!%

Man får aldri kule overstyrte feelingen med mest torque bak som man f.eks. får på GT-R... ja ok det er jo en ganske sportslig bil, men selv 7 serie med nok motor, og audi RS har jo dette nå. Hadde v8 TT mercedes med 4x4, i dyno mode gjorde den noe lignende der diffene ikke lenger ble styrt, den var dog enda værre, den prøvde sende absolutt alt til 1 forhjul.

Veldig fornøyd med bilen som bil, men litt skufta over sportsligheten, hadde håpet det var M3 konkurrent i elbil.

Quaife laget en diff for TMS, og er rykter om at de skal lage for TM3, men føles litt.. meeeh på en  daily driver. 


Vet det er andre her inne som også har hatt litt "evo" biler og forstår hva jeg snakker om. Hva synes dere?

14
Lading av Tesla / model 3 priority my ass
« på: Torsdag 18. April 2019, klokken 01:12 »
Skulle lade på gol i dag, trengte bare 10-15% ish for å nå min destinasjon,  kø av model 3, 1 ledig S/X lader når vi kom, en i mitt reisefølge med S tok en lader da løkrull i X nektet flytte seg fra model 3 priority lader til S/x..."vanskelig å rygge ... jaaa ooook han var jo før oss.

Selv når det var 4! ledige S/X ladere med 2 ved siden av hverandre nektet han flytte seg dit.

Jeg har lappen på vogntog/lastebil, skulle klart å få inn vogntog med tanks på semitralla bak..... tilbød meg sarkastisk å rygge for han.


"skal bare stå 15 min til" det begynte jo nødvendigvis bygge seg opp kø av model 3 der, da kun 3 var tilgjengelige. Han flyttet seg etter ish 10-15 min og dro fra stedet, da det ble stadig mer amper stemning.

Tesla hadde en representant på stedet, men han turte ikke si noe mere da han mente X duden oppførte seg truende.

Funker priority greiene? nei overhodet ikke. det var hele tiden ledige S/X ladere, men hele tid kø av 3'ere.

Burde være mulig for tesla represant på stedet  å låse S/X ute når det er 100% usage på de med CCS option og tomt på de uten.


15
Ladeplasser og ladekabler / Leaf på 175KW hypercharger, uvitende, dum, egoist
« på: Fredag 05. April 2019, klokken 15:23 »
Lite strøm  etter å ha vært mye rundt oslo, uten å være i nærheten av en lader (takk tesla) de siste 35 milene,
svinger innom skøyen, vi lader litt på nye 175KW tenker jeg... hva står der? LEAF 40kwh?!?!

Det var 4-5 ledige chademo bortover, likevel valgte han/hun den ytterste.

På <50KW ladern ved siden av stod en e-tron og ventet... tror han drømte om å bruke den også.


Så er spm når du rocker 20-30KW på leafen din (og går fra bilen fysisk) er du uvitende om at du ikke får raskere lading der, vet du kanskje ikke at det er en 175KW der andre kan lade raskere?

Kanskje man bare er dum, og ikke klarer lese og forstår forskjeller på ladere?

Eller vil man bare sperre for de andre som har muligheten for raskere lading?



Sender klagemail til fortum også, hva tenker de når de setter chademo på 175KW lader, ja jeg vet noen få kan få 60KW på sine asiatiske, men da er jo 50 ganske nærme.

Sider: [1] 2