Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - frodef

#1
Tidlige elbiler: PSA / Deler deler
mandag 20. mai 2019, klokken 20:58
Hei, jeg har solgt min p106 og har noen smådeler til SAFT-batterier til overs, hvis noen er interessert? Noe er fra Think-pakker. Vannrør, koblingsskinner, og en vannfyllingsnippel. Har også noen batteriblokker av tvilsom tilstand stående, hvis noen har lyst til å se om det er liv i dem. Mao. gis bort ved henting.
#2
Tidlige elbiler: PSA / p106 selges
fredag 31. august 2018, klokken 12:50
Jeg må innse at jeg ikke har tid, energi og plass til å styre med min p106, så er det kanskje noen her som er interessert i å overta den? Den fungerer noenlunde greit, bortsett fra (selvsagt) batteriene, bilen har i all hovedsak stått stille siden forrige sommer. Jeg vet ikke hvor langt den går slik den står nå, men tipper en knapp håndfull kilometer. Jeg har noen ekstra batteriblokker stående, med ukjent tilstand, tror de stort sett kommer fra en think. Jeg har glemt eu-kontrollen, den går vel ut omtrent nå tror jeg. Bilen er hvit, tre dører, med fungerende webasto, sommer og vinterhjul. Både jeg og bilen bor i Oslo.
#3
Tidlige elbiler: PSA / 18650 lithium?
lørdag 18. november 2017, klokken 20:33
Det fins jo etterhvert mange muligheter for å få tak i 18650 lithium-batterier i forkjellige varianter, og det er økonomisk mulig å anskaffe batterier med teoretisk kapasitet til å drive en p106. Er det noen andre som har fundert på noe slikt? Kjøring ville jeg tro er grei skuring, men hva med lading?
#4
Tidlige elbiler: PSA / Vindusheisknapplys
onsdag 22. mars 2017, klokken 23:05
Lyset i den ene knappen til vindusheisen har gått på min p106. Er det noen som vet om man løfter opp selve knappen, eller rammen rundt begge knappene, eller noe annet tips for hvordan man kommer til for å skifte pære?
#5
Tidlige elbiler: PSA / Lavspente batterier
fredag 10. februar 2017, klokken 10:53
Hei, jeg byttet en del batteriblokker på min p106 for noen få uker siden, og den gikk bra, med rekkevidde omkring 70 km. Men nå ikke lenge etterpå så har bilen begynt å bli veldig treg og rekkevidden kanskje nede i 40-50 km. Noen få kjørte km etter full opplading så faller spenningen ned til 120V ved "max pådrag" (ecometer øverst på grønt) i oppoverbakker, og etter en mil eller to faller spenningen fort ned omkring 115V. Så vidt jeg klarer å måle er blokkene ganske balanserte, det største avviket jeg finner er en gruppe på 3 blokker (i 11-kassen) som ligger 0.5V under resten ved kjøring, formodentlig 1 av de 3 som er svak.

Det har jo blitt kaldere i det siste, men tross alt ikke veldig kaldt og batteriene skal vel ikke bli så slått ut av kulda? Spenningen går raskt opp i 140V og mer i nedoverbakker, så det er vel generelt høy indre motstand. Batteritemperaturen da jeg kjørte med PP2000 tilkoplet var lav, 10-12 grader. Jeg mistenker at jeg burde ta en vannservice, men er det ellers noen med bedre batteriforståelse som har noen tips?
#6
Tidlige elbiler: PSA / Vannføring
fredag 16. desember 2016, klokken 13:21
Jeg har noen think-batteriblokker (og/eller bytte G og D-blokker) jeg vil bruke på p106, og den største utfordringen er så vidt jeg skjønner å kople sammen vannkretsen(e). Siden overskuddsvann ledes ut på bakken så antar jeg at det ikke er noen voldsomme kjemiske egenskaper som trengs av slangeføringen mellom batteriblokkene, eller..? Kan man bruke vanlige plastnipler og/eller vinylslanger?
#7
Avansert: Batterier og Lading / SAFT NiCad recond
fredag 02. desember 2016, klokken 22:42
Hei, jeg har prøvd å lese meg opp stort sett her på forumet på gamle tråder om SAFT batteriblokker til P106, Saxo og Think.

Jeg har forstått det slik at de fem cellene i en batteriblokk kan bygge opp forskjellig (elektrokjemisk) "bunnivå", hvilket vil begrense blokkens totale kapasitet. Dette fenomenet skal man kunne måle (og fjerne?) ved å lade ut blokken fra "tomt" 5V ned til 2V eller 0,5V, og antall Ah man får ut her blir kalt "recond" av electrolux i denne tråden fra 2010: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2379.msg18980.html#msg18980

Denne utladingen ned mot 0V vil formodentlig reversere flere av cellene. (Apropos, vil cellene akkumulere strøm i revers, slik at 1 Ah i revers vil kreve 1 Ah å rette opp igjen?) Samtidig har jeg forstått det slik at man for all del ikke ønsker å få reversering av noen celler ved kjøring.

Det jeg lurer på er hvorfor det er bra (eller ihvertfall ikke dårlig?) å reversere celler i en slik recond-prosess, men ikke bra å reversere celler under kjøring?
#8
Tidlige elbiler: PSA / Ladestasjon på finn
fredag 18. november 2016, klokken 00:00
Noen som skjønner eksakt hva dette er for noe?

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81381417
#9
Tidlige elbiler: PSA / 12V-batterifeste
tirsdag 20. september 2016, klokken 11:08
Dagens EU-kontrollfeil var manglende feste av 12V-batteriet på min p106. Tidligere eier har tydeligvis satset på å øke rekkevidden på bilen ved å kaste vekk "unødvendige" deler. Er det noen som har tips til en grei løsning for å feste batteriet, eller har et feste liggende til overs?

Frode
#10
Tidlige elbiler: PSA / Kabelføring under bilen
mandag 05. september 2016, klokken 09:22
Hei, fikk feil på eu-kontroll av p106 på løse kabler under bilen, mao. strømkablene til 11-kassa. På min ikke veldig godt vedlikeholdte bil så går disse kablene sammen med vannslangene i en metallskinne som stopper litt før bakstillinga, hvor den stopper opp og alt dingler egentlig ganske løst i lufta... Det er jo ikke særlig bra, men spørsmålet er hvordan det egentlig skal/bør se ut? Noen som har et bilde eller forklaring på en anstendig underside?
#11
Tidlige elbiler: PSA / Glemme-lysene-på-trikset
tirsdag 31. mai 2016, klokken 00:21
På min p106 har jeg hatt litt trøbbel med bryteren som forteller bilen hvorvidt sjåførdøra er åpen eller ikke, så denne har vært utkoplet i det siste. Her om morgenen når jeg kom bort til bilen, merket jeg til min forbauselse av kjølevannpumpa gikk, og når jeg skrudde på tenningen så viste SOC mye lavere enn jeg trodde. Etter alt for lang tenketid forsto jeg at jeg hadde glemt å skru av lysene. både fordi jeg er glemsk og fordi det ikke kommer noen alarm når dørbryteren er frakoplet. Jeg antar at når spenningen på 12V-batteriet faller så startes laderen, uavhengig av om bilen er på eller noe som helst.

Det demret for meg at jeg leste en tråd her på forumet en gang om at det å la lyset stå på kunne være en måte å "rekondisjonere" batteriene på, fordi man ganske forsiktig lader ut batteriene. Jeg sliter med et par (ekstra) svake batteriblokker, og så vidt jeg forstår er en del av problemet at de dårlige blokkene hindrer at man får kjørt de noe bedre blokkene ordentlig ned, og dermed får de heller aldri en ordentlig opplading, og dermed blir de også dårligere over tid.

Ihvertfall, jeg lot nå lyset forbli på noen timer til, før jeg ladet opp igjen. Da gikk bilen merkbart bedre og lengre etterpå. Så jeg gjentok prosedyren og lot nå SOC gå ned til ca. 30% vha. glemme-lysene-trikset, og jommen ble ikke neste kjøretur enda et hakk bedre, ladelyset kom på etter 50 km sammenhengende kjøring, inkludert noen seige oppoverbakker, hvilket er bedre enn jeg har opplevd på en stund.

Er det noen grunn til å ikke gjøre dette overhodet, eller er det greit å kjøre SOC ned til 10 eller 0 på denne måten, tror dere?
#12
Tidlige elbiler: PSA / Fremre hjullager?
onsdag 13. april 2016, klokken 20:05
Da jeg skiftet til sommerdekk nettopp la jeg merke til at et av hjulene foran hadde slark. Dvs. når jeg rugget på f.eks bremseskiven så beveget den og hele drivleddet seg ganske mye i forhold til hjulspindelen (er det ikke det den heter, den greia drivakselen går gjennom?). Jeg antar det bare kan bety at lageret er utslitt? Jeg er litt usikker fordi det er så mye slark at jeg syns det er rart at hjulet går rundt uten noe lyd eller noe.
#13
Tidlige elbiler: PSA / SOC-meter og 12V-batteri
søndag 20. mars 2016, klokken 19:46
Jeg hadde et problem med min P106 at omkring 50% av gangene jeg "startet" bilen så døde SOC-meteret (datt ned på 0) umiddelbart etter oppstart. Bilen kjørte som vanlig og alt var egentlig greit, foruten at man altså ikke fikk se SOC. Jeg kunne skru av og på tenningen en gang eller to hvis jeg brydde meg med å få den til å virke. For litt siden byttet jeg 12V-batteriet i bilen (det sto et biltema-batteri der, jeg har nettopp byttet ut biltema-batteri i bensinbilen også og kommer aldri til å kjøpe sånt igjen), og da begynte plutselig SOC-meteret å fungere 100%.

Jeg antar dermed at et SOC-meter som "dør" ved oppstart er en grei indikasjon på et dårlig 12V-batteri. Jeg vet ikke om dette er velkjent fra før, men jeg tror ikke jeg så noe slikt på elbil-wiki, så jeg lurte på å legge inn en setning eller to på relevant sted.
#14
Tidlige elbiler: PSA / Ekstrahurtiglader
søndag 13. mars 2016, klokken 20:55
Er det noen som har fundert på muligheten for å lage en LiPo-batteripakke man kan bruke til å hurtiglade PSA-en? Hvis jeg har forstått det rett så foregår hurtiglading med 120 VDC, så med f.eks ca. 100 18650-celler (33s3p) skulle man få en liten murstein man kan ta med seg i bilen og få 10 Ah ekstra, eller man kan lage en større "powerwall" som er stasjonær (eller kanskje semiportabel) og kan gjøre en full hurtiglading..?

Hva slags elektriske krav til strøm og spenning etc. er det for hurtigladeren?
#15
Tidlige elbiler: PSA / Stjele 12V i kupeen
tirsdag 02. februar 2016, klokken 11:22
Hei, noen som har erfaring med hvor det er mest praktisk å hente noen mA 12V strøm i kupeen på P106, som skrus av og på med tenningen?
#16
Hei, min P106 lekker som en sil, jeg antar det kommer inn ved antenna og det renner gjerne ut av kupelyset. Noen som har erfaring med greiste måten å fikse dette på?
#17
Tidlige elbiler: PSA / Fiks og faks med P106e
torsdag 05. november 2015, klokken 18:00
Noen tilsvarende forum er det vanlig å ha en tråd som "blog" der man noterer seg stort og smått om relevante ting som andre kanskje kan ha nytte av, eller ikke. Tenkte jeg kunne ha en sånn her, hvis ingen protesterer massivt.

Dagens greie var at ny vindusspylerpumpe kom i postkassa fra Kina, til den nette sum av 40,-. Den ble montert og testet på i underkant av fem minutter, så dette tror jeg på alle måter var den billigste bilreparasjonen jeg har gjort så langt.

Forøvrig tror jeg den gamle pumpa ble ødelagt fordi innerskjermen rundt høyre forhjul (der pumpa sitter) mangler. Den koster omkring 250,- på ebay, så det blir vel til at jeg kjøper en sånn også.

#18
Tidlige elbiler: PSA / Baklys i dashboard
mandag 19. oktober 2015, klokken 20:29
Det ser ut som at omkring halvparten av lyspærene som skal lyse opp dashboardet (speedo, SOC etc) på min p106e har gått. Er det samme prosedyre for å komme til dashboardet på denne som vanlig 106? Eller er det noen som har konkrete tips på hvordan dette fikses lettest?
#19
Tidlige elbiler: PSA / Termo top C brent diode
lørdag 17. oktober 2015, klokken 20:56
I et forsøk på å gjenopplive varmeapparatet på min 106 så gravde jeg fram kontrollerkortet og fant en brent komponent som ser ut som en stor diode, en 5KP30 tror jeg det står på den. Det skal være et overspenningsfilter så vidt jeg forstår.

Uansett, er det noen som vet eksakt hvilken komponent det er, og/eller har noen ide om den kan ha brent som en følgefeil av noe annet eller om det holder å bare erstatte den med en frisk diode?
#20
Tidlige elbiler: PSA / PP2000 diagnose
onsdag 14. oktober 2015, klokken 14:14
Nå har jeg forsøkt å kople til min PP2000 til P106e, men får visst ikke kontakt. Når jeg kikker opp i 30-pins-kontakten i bilen så er det visst bare 3-4 pinner der. Kopler til PP2000 via adapter og fyrer opp systemet jeg bruker på min 807. Ved oppstart taster spesifiserer jeg "106" og de seks siste sifrene i rammenummeret. Ting starter, men får ingen respons fra noen ECU, jeg ser ingen opsjoner for lading, vannservice eller noe slikt. Jeg ser forsåvidt akkurat samme oppførsel som når jeg kjører PP2000 og den ikke er koplet til bilen overhodet.

Noen tips om hva som kan være galt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA