Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - fantonsen

#1
e-Golf / Regelmessig avreisetid
torsdag 27. mai 2021, klokken 12:09
Hei.

Har en "ny" 2020-modell nettopp kjøpt brukt.
Den har jeg koblet opp med appen we connect, og det meste ser ut til å virke greit der.

Men har et problem: Jeg får stadig melding i appen om at det er lagt til en regelmessig avreisetid i bilen med daglig avreise kl. 09:00.
Problemet er at jeg aldri har lagt inn noen avreisetid, hverken i appen, eller direkte i bilen.
Eller gjort noe som helst annet for at dette skal aktiveres.
Selv om jeg endrer og deaktiverer denne avreisetiden manuelt, så dukker den like fullt opp igjen neste gang.

Dette skjer ca. en gang i uken, og merkes via varsling på mobilen. (Ofte 2 varslinger samtidig)
Senest nå natt til i dag.

Forrige eier tror jeg aldri brukte app-styring, og jeg har uansett overtatt styring av min bil nå, og ikke delt denne med noen andre.

Er det andre som har opplevd noe tilsvarende, eller har en ide om hvor ellers dette kan aktiveres fra?
Er det andre triggere jeg ikke har klart å tenke ut her?

Har vært innom tanken om det er min google-kalender som er synderen her, da avtaler i denne vises i appen, men jeg har svært lite avtaler registrert der, og det er uansett rart at appen skulle lage en random avreisetid som uansett ikke passer inn med noen av de avtalene, og helt uten at jeg ber om det.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#2
e-Golf / We Connect problem
torsdag 29. april 2021, klokken 11:49
Hei.

Har akkurat kjøpt meg en brukt 2020-modell, og prøver å koble den opp med we-connect (via app). Det har forsåvidt gått bra. Får kontakt med bilen via appen på mobilen.
Men når jeg så logger på min bruker på pc via volkswagen.no, og går inn på min bil der,  så får jeg bare denne feilen:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Og problemet er at ingen ting skjer når jeg klikker på "Fullfør profilen din nå", slik at jeg ikke kommer inn på administrering av bilen min der.

Dette er en gammel bruker, da jeg har hatt en tidligere modett for noen år siden, da det het car-net.
Så jeg lurer på om det er min gamle bruker som ikke er helt up to date.

Andre som har sett noe tilsvarende, og hvordan fikk dere løst dette?
#3
i-Pace / Hjertesukk - Lading til maks SoC
fredag 18. oktober 2019, klokken 09:42
Nå som JaguarNorge  :+1: er kommet på banen her inne, så tenkte jeg å ta opp en enkel liten sak som irriterer mange I-Pace eiere. Det gjelder mulighet for å begrense ladingen til en selvvalgt SoC. I dag blir bilen alltid ladet til 100%, og om en ønsker å stoppe ladingen før dette, så må dette gjøres manuelt, eller via ladestasjonene for de som har den muligheten.

JLR har sagt at det er uproblematisk å lade til 100% med tanke på bufferen i toppen av batteriet, og jeg er fullt med på at det ofte ikke er behov for å begrense dette, og at mange nok er unødig bekymret for å lade bilen fullt opp.
Men uansett hva JLR sier, så er det fortsatt flere gode grunner til IKKE å lade bilen fullt opp i enkelte tilfeller:

- Noen kjører lite i det daglige (og lader fullt opp igjen hver natt), og da er det bedre for batteriet i det lange løp å ligge del under 100%.
- Dersom en skal reise bort, og la bilen stå urørt for en lengre periode, så er det iallefall ikke bra at batteriet er hverken fullt eller tomt (selv med dette bufferet).
- Regenereringen på høyt nivå er veldig svak/fraværende ved høy SoC. Dette plager også mange. Mulighet for lavere opplading kan også løse dette problemet.


Det hele koker ned til at det er MANGE som ønsker at bilen kan settes opp til å stoppe ladingen ved en selvvalgt SoC. Og dette er noe som forventes av en elbil i disse dager. Mange ønsker å ta vare på sine batterier, også utover garantitiden på bilen. Dette var til og med vist frem som en funksjon på demobilene like etter lanseringen, men er altså tatt bort på alle kundebiler. HVORFOR?  ???

Dette burde være verdens enkleste ting å legge inn igjen. Så hvorfor da skape så mye unødig misnøye for noe så enkelt?
Ha det gjerne gjemt langt bort i avanserte innstillings-menyer slik at brukere flest ikke trenger å tenke på dette. Men gi iallefall oss avanserte brukere som ønsker dette en mulighet for å kunne sette dette.

Jeg vet at dere i JaguarNorge ikke har noe med dette å gjøre, men er det noe dere kan gjøre for å få pushet på JLR for å få inn denne enkle funksjonaliteten igjen? (Vinn-Vinn for alle parter...)
Dessverre så finnes det ingen offisielle kanaler vi kan bruke for denne typen tilbakemeldinger/forslag til endringer av systemene i denne ellers så fantastiske bilen.
Det eneste vi brukere kan gjøre, er å klage høyt på diverse forumer rundt om i verden (noe mange gjør), men det meste av dette blir dessverre glatt oversett av JLR.
Så hvilken påvirkningskraft kan dere ha på noe slikt?
#4
i-Pace / Klirrelyd ved høy kraft fra motor
onsdag 15. mai 2019, klokken 15:19
Hei.

Jeg har et par ganger i det siste opplevd en klirrelyd fra det jeg mener må være motoren i min I-Pace. Lyden kan høres her:

https://www.dropbox.com/s/1rmp8fet5nif6ay/I-pace%20noise.wav?dl=0

Dessverre så er det mye vindstøy her på grunn av en fart på over 80 km/h, men litt høyt volum, og helst et headset, så kan denne klirrelyden høres svakt i bakgrunnen.
(Dessverre har jeg ikke gode nok kunnskaper/verktøy til å filtrere bort den feile vind-støyen fra opptaket)

Denne lyden dukker sjelden opp, og kun når motoren må jobbe litt over snittet hardt.
Dette skjer dermed kun når jeg skal opp en lang og bratt bakke hvor jeg samtidig kan ha høy fart, slik at motoren må jobbe litt for å opprettholde (eller øke) farten.
Jeg hører ingen ting ved høy fart eller kraftig akselerasjon på flat vei.

Et godt sted å fremprovosere denne feilen er opp bakken fra en undersjøisk tunnell. Ved å holde en konstant fart på 80-90 km/h, så jobber motoren akkurat passe for at denne lyden oppstår. Og det er på langturer jeg merker dette, hvor motoren er oppvarmet. Har ikke hørt dette med kald motor.

Noen andre som har opplevd noen lignende ulyder?
#5
Jeg hadde en "artig" opplevelse i går. Kom ut fra trening i bare t-shorten, med -7 grader i luften. Trykket på nøkkelen, men e-Golfen åpnet seg ikke. Trykket alt av knapper mange ganger, men ingen ting skjedde. Heldigvis var kroppen varm av treningen!

Dette er en 4 måneder gammel bil, kjørt ca. 5000km, med normal nøkkel. (Ikke nøkkelfri.)
Selv om batteriet ikke burde være slitt på denne tiden, så fryktet jeg det.

Det endte med at jeg klarte å fomle opp nøkkelen, og tok ut og inn igjen batteriet. Og da funket heldigvis alt som normalt igjen, og jeg kunne entre bilen. Hutre hutre...

Siden har jeg kjørt flere turer med samme nøkkel uten problemer. Og bilen har heller aldri klaget på dårligt batteri.

Så hva skjedde her mon tro?
Er det batteriet som allerede er dårlig, og må skiftes?
Eller kan det være at nøkkelen gikk i "heng" og bare måtte "restartes"?
Er det noen andre som har opplevd noe lignende?
Hvor lenge har batteriet i nøkkelen vart for dere andre som har hatt en e-Golf lenge og har måtte skiftet batteri?
Vil bilen alltid varsle når nøkkelbatteriet er dårlig, eller gjelder det kun for nøkkelfrie løsninger?

PS! Selv om bilen var god og kald, så var nøkkelen passe varm, siden den hadde ligget i lommen min, innendørs hele tiden.
#6
e-Golf / Visning av fartsgrense i informasjonsdisplayet.
onsdag 18. november 2015, klokken 14:40
Hei.

Jeg mener å huske at da jeg prøvekjørte en e-Golf, så viste fartsgrensen (som et skilt-symbol) i informasjons-displayet i bilen (mellom speedometeret og effekometeret, eller hva det enn heter.)

I bilen jeg siden har kjøpt, så har jeg ikke klart å få dette opp. (2016-modell)
Jeg får kun vist fartsgrensene i selve navigasjons-displayer når navigasjonen er på, men det er ikke helt det samme.

Hvis dette var data som stammet fra navigasjonen, så burde dette være mulig å få opp på alle bilene.
Hvis det derimot kun er et system som leser skilt langs veien, og viser dette, så har jeg nok ikke de rette tilleggs-pakkene i min bil.

Noen som vet om det er mulig å få vist fartsgrenser fra navigasjonssystemet slik?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Ny ladekabel til e-Golf
mandag 19. oktober 2015, klokken 22:38
Etter 1 måned i min nye e-Golf, vurderer jeg å investere i en ny ladekabel.
Tanken er at jeg skal ha original-kabelen hengende fast i garasjen klar til jevnlig bruk, og den nye liggende klar i bilen ved en hver kjøretur.
Over-natten lading hjemme (Schuko) holder det med 10A, og ofte skrur jeg denne enda lengre ned.
Det jeg da vil oppnå, et for det første at jeg slipper å ta ladekabelen ut og inn av bilen hver gang (som oftest er hjemme), og at jeg kan lade litt raskere, opp til 16A de få gangene det er behov for det. (Hjemme og ute)

Hvilke kabel anbefaler dere?
Ser for meg en ny Type2 - Schuko, siden det oftest er det som finnes rundt om kring.

Den rimeligste jeg har funnet er denne hos ev-institute til Kr. 3800,-:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
Den vil vel gjøre nytten?
Finnes det noen rimeligere som gjør samme nytten?

Har også fått med meg at det er på vei en ny spennende kabel, charge amps ray. Men er det verdt å betale ~2000,- ekstra for den? Og i tillegg vente opptil flere måneder?
Ser den reklamerer med WIFI, uten at jeg ser helt den store nytten i det. Som oftest vil jeg neppe være innenfor wifi-rekkevidde uansett når den er i bruk ved et tilfeldig sakte-lade kontakt.
Og lyset er heller ikke verdt 2000 ekstra.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA