meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Thomas Henden

#1
I en svært bratt skråning, dro jeg til håndbrekket hardt.

For hardt viste det seg, da spaken gikk for langt, den gikk nesten 90 grader opp, og hadde "hoppet forbi" den sperretappen med skumgummipute, som gjør at man vanligvis må trykke inn knappen foran, for å dra til brekket, og spaken føles helt løs fordi den fjæren ikke drar spaken ned igjen.

Det er jo mulig jeg med litt knoting, greier å få "kneppet på plass" brekket, så den sperremekanismen og fjæra virker, men da blir det jo alt for slakt, nå må spaken som sagt nesten 90 grader opp for å holde bilen på plass.

Hvordan fikser jeg dette?
#2
Jeg valgte å poste følgende kommentar til artikkelen på

http://www.tu.no/samferdsel/2014/06/27/elbilene-er-kastet-ut-av-kollektivfeltene-i-bjorvika

- hva sier dere andre?

Thomas Henden

"Dette underskiltet er forvirrende, har selv kjørt der og tolket skiltet motsatt for:

Det er ganske riktig et bussfelt og ikke et kollektivfelt-skilt, og så står det "Gjelder ikke EL-motorvogn".

Dette skal da tolkes motsatt, altså at skiltet sier at feltet er for busser, men elbiler unntatt, altså at elbiler kan kjøre der, i tillegg til busser?

Hadde det vært et kollektivfelt-skilt med underskiltet "Gjelder ikke EL-motorvogn" og evt. gjelder ikke taxi, ville det
måtte tolkes som kollektivfelt, uten adgang for elbiler og taxier.

Dette må prøves i retten, og er heller ikke politisk avgjort, at elbiler skal nektes noen steder ennå, så dette var en forkastet skilting som nok ikke er korrekt, hvis hensikten var å utelukke elbiler og taxier. Legg også merke til at taxier ikke er nevnt under "gjelder ikke", så hvis "gjelder ikke" var ment å være en utelukkelse fra veivesenets side, så har de utelukket elbiler, men ikke taxier, bortsett fra at logikken i skiltingen uansett er gal, da!"
#3
Det skal gå an å koble til PDA for å lese av data som batterispenning osv. tilsvarende det diagnoseinstrumentet kan lese av, bare man mekker riktig kabel og får tak i en gammel PDA og programvaren. Jeg ble tipset om forumet her, så vel, hva trenger jeg og hvordan går jeg fram?

Har noen gamle Compaq ipaq PDAer i en boks noen ga meg (resirkulering av firmaets gamle PDAer) og jeg kan sikkert få liv i en av disse, fulgte med dockingstasjoner og noen kabler. Kan svinge en loddebolt, men ellers starter jeg på null, så vel, hvor ligger FAQen for dette prosjektet? :-)
#4
Lar det seg gjøre å selektivt koble ut sirkulasjonspumpa så denne ikke går i utide, dvs. når kun 12V batteriet lades?

Jeg ser jo at det er forskjellige sikringer som går til denne, og spørsmålet er om det er mulig å legge ut den ene så sirkulasjonspumpa likevel går når man lader framdriftsbatteriet?

Eller altså: Konkret hvilke situasjoner for aktivering av sirkulasjonspumpa, er de ulike sikringene til denne for?
#5
Et par merkelige hendelser i det siste, med min aldrende 2000-modell Think som har 93000 km på nakken med en (tilsynelatende) fortsatt ok original batteripakke:

I kveld var energimåleren som vanlig på vei nedover mot 20% på hjemtur, men i den siste, litt tunge bakken hjem, så spratt nåla "i pigg" opp i 100% men datt umiddelbart tilbake til 20%, som om det var et sånt analogt meter hvor man måler en alt for høy spenning i forhold til hva meteret var satt på.

Det rare er at dette jo er et meter som har en eller annen form for "step-motor", og ikke er helt analogt, eller?

Det har vært svært vått vær lenge nå, og selv om jeg fikk byttet laderen for ca  tre år siden (svinedyrt) og de sa den nå var skjermet bedre mot fuktighet, så er man jo redd for at fukten skal trenge inn i elektronikken. Bilen står under tak, men i fuktig, åpen p-kjeller under blokk når den er parkert for natta.

I kveld satte jeg nå bilen på et par timers lading opp til 50% så varmeapparatet kan programmeres til å forhåpentligvis varme opp nok til å fjerne noe fukt senere i natt.

Den forrige rare episoden med bilen var for ca en uke siden, da kom det et litt kraftig smell, eller jeg vil heller si et litt kraftig "knakk" fra litt bak i bilen. Hastighet ca 30 km/t på flat mark og litt avstand til bilene rundt, så kan ikke ha vært steinsprang fra andre biler, og for kraftig lyd for dette, men heldigvis for svakt til å være batterismell.(Eller....?) Normal oppførsel fra batteriet siste uka, men kan selvsagt ha vært noe som falt ned fra ei bru jeg kjørte under akkurat da, men ingen merker i tak eller vinduer, dog! Jeg hadde pøst på en masse varme pga kondens, så kanskje også mulig at utvidelse av glass eller metall kan gi små smell, eller?
#6
Så ble det uventet treerfeil på NAF-testen av min Think sist torsdag på grunn av defekt hjulllager, venstre foran!  :(

Fikk bekreftet av både elbilvenner og andre venner, og ikke minst verkstedet, at treerfeil på det lageret var for strengt, og enkelte har også antydet at NAF fortsatt ikke liker elbiler, kanskje spesielt ikke de 'gamle' elbilene, og har mekanikere som ikke skrur, bare kontrollerer og ikke har så mye kontakt med virkeligheten, hva som er risiko og hva som ikke er det.

Fikk også toerfeil på bremserørene pga rust, men det skjer vel før eller senere, så det var plausibelt nok, og ble også bekrefta av verkstedet. (Noen sier at Think ikke har så mye problemer med rust, men...?)

I tillegg var det også toerfeil på nærlys begge sider, som er påfallende da jeg i løpet av høsten har byttet begge pærene til et annet merke, for det jeg alltid har pleid å kjøpe hadde de ikke hos Biltema lenger.

Thinken har jo ikke sånn autojustering av lysene, og selv om lysfeil er vanlige, så stusser jeg over at justeringen har blitt feil på begge lamper nå plutselig, er dette noe jeg kunne ha justert selv, er pærene feil eller hva kan dette bero på? En venn foreslår at justeringen kanskje har vært litt lav hele tida, men at det først var NAF som var pirkete nok til å gi tommelen ned for dette...?

Vel, så stod jeg der da på Økern, med en bil som tilsynelatende var i orden, men med kjøreforbud,
klassifisert som trafikkfarlig og må ikke brukes før feilen er rettet! Fristen for kontroll går ikke ut før slutten av januar, så innsending til EU-kontroll før jul, for å se hvor mye av julebudsjettet som må gå med til å fikse bilen, var likevel ikke noe sjakktrekk! :-(

Å teste bilen hos NAF kan dermed ikke anbefales om man ikke er medlem, og ikke er helt 100% sikker på at bilen er i god orden, om den er ny og innenfor garantitid, ellers kan det blir dyrt med kranbil osv. og NAF prøvde seg selvsagt med at jeg burde melde meg inn før jeg bestilte kranbil av dem. I tillegg skulle de ha en femtilapp ekstra for den periodiske kontrollen av min Think, enda den ikke trenger utslippstester og ikke har tilhengerfeste, ABS, ESP, servo og annet dill som må sjekkes.

Bortsett fra Kewet, er vel Think omtrent den enkleste bilen de kan sjekke, ikke det at den femtilappen er så mye, men om noe, burde man heller fått rabatt med elbil...

Hadde ikke merket noe rart, definitivt ikke støy eller bremsing fra dette lageret, bortsett fra litt slakt håndbrekk, og kanskje en tanke lang vandring av bremsepedalen, og dettte hadde ikke NAF gitt feil på, merkelig nok. Jeg hadde uansett sett for meg et snarlig skifte av bremsevæske og få justert dette. Ettersom folk nå sier at NAF-kontrollen faktisk er mer pirkete enn hos verksteder som
ofte kan håpe å finne noe de kan fikse på, så er det rart at ikke ihvertfall håndbrekket ble påpekt.

Bilen står nå hos Bertram, en km eller så unna på Ensjø, og de antydet at det er en fordel men ikke nødvendig, at om jeg selv fikk tak i lager, så sparer jeg tid, kanskje også penger, kanskje litt med forventningen om at man som eier av en etterhvert litt spesiell bil, veit hvor de riktige delene er å få tak i raskt og greit.

Da jeg måtte bytte bærekuler for noen år siden, var det et lite styr, og akkurat nå husker jeg ikke hvordan det ordnet seg, tror Think eller Ford sendte meg det i posten eller noe sånt, men Peugeot Norge, delelager var ihvertfall ikke behjelpelig denne gangen, med å skaffe hjullager, enda det jo skal passe med lager fra P106.

De snakket i vei om at Think var konkurs, 'noen andre hadde overtatt delelageret osv.' og at jeg uansett måtte ha chassisnr osv. blablabla. De hadde helt sikkert rett hjullager, og det skulle ikke vært noe problem å selge meg dette, så da bidrar jeg herved til å spre litt negativ reklame for Peugeot når de skal være så vanskelige.  >:(

(Tenk om Philips hadde nekta å selge lyspærer til en eier av en ikke-Philips lampe, det er jo ikke sånn i resten av verden? Det er selvfølgelig lov å nekte å selge en del, men... )

Når jeg går på sånn som Biltema, Torshov Bilrekvisita, Mekonomen osv så har de guider, der man enten skriver inn bilnummer (ingen treff på EL-nummer selvsagt) eller "manuelt valg" bilmerke, modell og år. Da finnes det flere varianter og årsmodeller av P106.

Dette kan da ikke være så forb... vanskelig, det er vel ikke 100 forskjellige typer lager ute og går til Think/Peugot 106, vel? >:(

Hvor i byen er det mulig å gå og si at man skal ha [det og det delenummeret] eller whatever, så man får disse 'doble fustasjeopphengsforkoblingene' til Think Classic?   ???

Jeg bør vel kanskje kjøpe lager til høyre forhjul også, om/når jeg finner det?

Litt frustrert nå, det skapte mye førhjulstress å uventet ikke ha bil nå, og alle verksted har fullt opp å gjøre, men Bertram ser ut til å kunne fikse bilen rimelig raskt straks jeg får tak i et hjullager, hyggelige folk, og rent og pent der ihvertfall, men venter fortsatt på en prisoverslag, da, håper ikke NAF har oversett mer enn brekket, og bremsevæsken blir jo uansett bytta når bremserørene blir bytta da, så...
#7
Jeg har alltid syntes Webastoen i min Think har stinket, og den første tida levde jeg i den villfarelse at lampeolje brant renere enn diesel siden lampeolje verken lukter eller oser, den kan jo brennes innendørs!

Men - det ble en dyr reparasjon av Webastoen etter et par år, for de måtte bytte det brenn-elementet. Webastofolka påpekte at jeg hadde den første versjonen (for Think?) og den kunne bare brenne diesel.  ???

Nå er situasjonen at ikke bare jeg blir kvalm, men kona får rett og slett migrene hvis jeg fyrer opp Webastoen på diesel. (Bruker sef. sånn avgiftsfri diesel) Jeg kan ikke si annet enn at jeg har meget stor forståelse for dette, og sist vinter hadde jeg en kamerat som uttalte at han ikke hadde sett noen moderne bil ryke og stinke så mye som min elbil, når Webastoen var på, og det kommer den jo til å måtte være framover nå, det er meldt -20 på Østlandet fra førstkommende helg!   :-\

Er det noen som helst alternativer, om det så koster 100 kroner litern, som ikke stinker, og som denne "versjon 1.0" utgaven av Webasto kan brenne uten å bli tetta igjen, eller hvafornoe som skjer om jeg bruker lampeolje? Biodiesel? Mikse lampeolje med etanol?

Eller bare brenne lampeolje, og så huske på å tømme på et par flasker av og til, med sånn, hvadenåkaller det, dyserens?

Er jo av og til også aktuelt å sette fra seg bilen en halvtimes tid med Webastoen på, om det blir -20, og det kan jeg bare gjøre 'langt utafor tettbygd strøk', for den Webastoen stinker jo omtrent som å ha en traktor på tomgang, og det ække akkurat en elbil verdig!  :o

#8
Hvordan var nå dette igjen - jeg har fjernet den kappen som typisk mørkner og gjør at man ikke ser om man lader på 10 eller 16A, men nå er det kommet et nytt problem:

Da jeg vippet av dekslet for bryteren for rutevarmer, og skulle ta av denne kappen som også her hadde morknet og mørknet(!) så enten gikk pæra, eller var gått allerede.

Jeg plukket en slik bryter fra en Think som var gått til opphugging, dvs. jeg har en ny pære også.

Men jeg er usikker på om jeg bare kan ta ut de bryterne, går det an å bare kile inn noe flatt oppe og nede for å trykke inn mothakene, og bare trekke ut de bryterne uten å forstyrre elektronikken, og hvordan isåfall får jeg ut pæra? Eller er bryterne like, slik at det da bare er å bytte bryter? Det kan jo være kjekt å ta løs den kappen over pæra med en gang, men den ser ut til å sitte veldig godt!
#9
Hei, da jeg ankom Youngstorget, nærmere bestemt i Eva Kolstads gate (tidl. Pløens gate)
litt ut på lørdagen, under Klimabil 2008, så skulle jeg til å parkere, men observerte en
parkeringsvakt som bøtela bilene der.

Hadde jo lest at elbiler skulle få parkere fritt på Youngstorget under arrangementet, og
var sikker på at det var plassene som var merket av arrangøren som man kunne parkere
på. Spurte for ordens skyld p-vakten om det vel bare var bensinbilene han ga bot, men
han ga alle som stod der bot, med mindre de hadde polititillatelsen i vinduet!

Det viste seg altså at man måtte ha individuelle polititillatelser for å få parkere gratis
med elbil på Youngstorget, fordi p-vakten(e) fra kommunen valgte å være ytterst
firkantede, og p-vakten beklaget da også dette, og sa han var bundet av instruksjoner
"ovenfra" angående denne saken!

Jeg har tipset noen politikere og presse, og reaksjonene var unisone, at dette må
det kunne bli ryddet opp i!

Oppfordrer alle som har fått bot, til å klage på denne, sannsynligheten for å få denne
annullert bør være stor. Zero skal visst også gjøre det de kan fra sin side, men de
som har fått bot må klage!

Det var visst også slik at de som ville parkere på de reserverte plassene, kunne
komme på Zeros stand og hente en kopi av polititillatelsen for å parkere, men hadde
jeg gjort det, så hadde jeg nok fått bot i mellomtida.

Det var svært mange mennesker på torget og det ville tatt noen minutter å orientere seg.

Fikk også vite av noen i Zero, at de hadde fått reservert 10 private parkeringsplasser
på den privatiserte delen av Youngstorget, men dette var det vel ingen som fikk med seg?

En fra Zero møtte meg der, da jeg endelig fikk ringt og tipset noen om at bøter ble skrevet ut, og
jeg trodde jeg "tyvlånte" en plass.

Han fortalte meg ikke at jeg bare kunne bli stående der gratis, og kom heller ikke tilbake til meg
med noen polititillatelse, så da måtte jeg bare kjøre videre.

Lørdag er meget stressende i sentrum, og ingen god dag å ha med bilen på, bortsett
fra når man er forespeilet reservert p-plass, og enden på visa ble meget stressende for
meg, lang runde i sentrum for å finne p-plass et annet sted, da jeg ikke ville ha p-bot
for å møte opp på klimabil 2008. Men mye verre var det for dem som fikk bot i Eva
Kolstads gate, selvfølgelig!

En journalist i Nettavisen vil gjerne ha kontakt med noen som har fått bot, jeg
kan formidle kontakt dersom noen vil la seg intervjue om boten de har fått!

Det var selvsagt dårlig av Zero å informere så dårlig om dette, de burde ha hatt noen
ute som kunne dele ut tillatelsene eller vinke folk inn på den private parkeringen,
men selvfølgelig mye verre at trafikketaten bestemte seg for å bedrive heksejakt
på elbilene denne dagen. Hvis jeg skal tro den p-vakten, så var det altså ordre fra
høyere opp i systemet om å bøtelegge elbiler hvis formellt mulig, og det er jo
ille, da!

Håper Zero får til dette bedre neste gang - de hadde jo leid inn et band som holdt
"Pink Floyd"-nivå på lyden, så det var jo også svært vanskelig å konsentrere seg
og snakke med noen på standsene som var satt opp. Utveksling av informasjon,
særlig da av teknisk art er ekstra viktig når det gjelder elbiler, og det nytter bare ikke
inne på et diskotek...  :(





#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Hoggeren Erik's på Nesodden
mandag 04. februar 2008, klokken 13:21
Noen som har kjøpt deler fra de 38 Thinkene som Ford skrotet der ute?

Sendte en e-post og spurte om han hadde den grå plastdelen som sitter
rundt frontlykta, samt plasten på innsida av høyre dør, og evt. ca. pris.

Det var noe deler igjen, men han ville ikke oppgi pris, og jeg vil ikke dra
helt ut på Nesodden bare for å oppdage at han kanskje krever mer enn
Think ville ha gjort.

Noen som har erfaringer med å kjøpe deler til Thinken sin, fra denne hoggeren?

Mvh Thomas Henden
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Webasto vs lampeolje
fredag 19. oktober 2007, klokken 14:27
Hører til dem som får utslett og generellt ubehag av fossile drivstoff,
deribland dieselen som man fyller på tanken til Webasto-varmeren.

Har prøvd med parafin som er litt mindre 'ille' enn diesel, og som lukter litt
mindre, men ble nysgjerrig på å bruke lampeolje som er enda mer
luktfri. Heldigvis kunne Øyvind Lunde som har mye greie på dette,
bekrefte at det kunne jeg bruke og nå går Webastoen min på lampeolje,
fra nærmeste Jernia-butikk, dog til 4 liter for 100 kr altså 25 kr/liter.

Litt kostbart, men en liten pris for å slippe ubehagelig lukt samt utslett,
men mulig noen har tips om enda billigere lampeolje?

Thomas Henden
#12
Må snart inn til EU-kontroll, så tipset en kamerat om at Snapdrive hadde dette til kr 250,- for Smartclub-medlemmer, og undertegnede forsøkte så å bestille EU-kontroll av sin Think, men nei, de tok ikke EU-kontroll på elbiler. Ble henvist til "dem som hadde greie på slike biler".

Sist gang jeg hadde min bil til EU-kontroll, et lite, vanlig bilverksted i Nittedal i nærheten av Øyvind Lunde, var det ingen sure miner eller noe som helst over at jeg kom med en Think, jeg vil heller si tvert i mot, og bilen ble altså velvilligst EU-kontrollert - og godkjent!

Er det flere som har opplevd at bilverkstedet nekter å ta EU-kontroll av elbilen, og henviser til "dem som har greie på det"?

Thomas Henden
#13
Elbilen i Samfunnet / Ladeplasser
torsdag 31. mai 2007, klokken 10:51
Har 'oppdaget' noen ladeplasser for elbil, ikke opprettet i regi av Norstart.

Den ene er på Ahus (Akershus Universitetssykehus) sitt parkeringshus, men man må ringe
litt i forveien og si man kommer med elbil, så reserverer de en plass som er nær utkjøringen,
i nærheten av en stikk-kontakt, ved hjelp av en kjegle. Det var i hvertfall det de gjorde da
jeg ringte. Det viste seg da jeg kom fram, at det var kaos ved utkjøringen av p-huset, og
jeg trengte ikke strøm, så jeg fikk ikke testet ordningen. Da jeg igjen ringte, var det fortsatt
stor velvillighet, de kunne ha dirigert meg fram til plassen uansett, sa de.

Nummeret man skal ringe, står for øvrig på

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=395&iInfoId=1758

Litt tungvindt, å måtte ringe på forhånd, men velvilligheten jeg møtte på telefon tilsier at
idéen elbil nå begynner å høste velvilje blandt dem som jobber i p-hus, kanskje er de lei av
all eksosen og kreftrisikoen?

Parkering for elbil her er ikke gratis,  tross at sykehus er offentlig område, og parkering av elbil således bør være gratis på/ved offentlige sykehus, samtidig som parkeringen i praksis drives på fullt kommersielt vis.

En del sykehus ligger slik til, at dersom man skal besøke noen som er kronisk syke eller syke over lang tid, og det er et stort sykehus som dekker et stort område (typisk Rikshospitalet/Radiumhospitalet) da er ikke kollektiv trafikk et så godt alternativ, og da er det selvsagt surt om parkeringen koster
skjorta når det blir noen timer hver dag. Det er mulig noen sykehus har laget gunstige ordninger for kronikere, men har sett kritikk av parkeringskostnader på sykehus, i pressen, så gratis parkering
av elbil ved sykehus er nok bare å glemme, inntil videre.



IKEA på Slependen, har tre store ladeplasser så jeg i går, de er faktisk så romslige, at en Ford
Excursion el. lign. hadde gjort krav på den midterste av dem. Det var fristende å klage til noen,
men med tanke på hva slags galninger som kjører slike biler, er det nok best å tusle fra p-huset
med livet i behold. Plassene er meget tydelig (på IKEA-vis) merket. Varehuset har en tydelig merket
inngang og utgang opp til varehuset, plassene ligger rett foran utgangen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA