Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - AppleKnocker

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Hyundai Ioniq / Ioniq motorhavari
« på: Torsdag 05. Desember 2019, klokken 18:05 »
Er det flere som har hatt motorhavari på sin Ioniq?

Har en kollega som med Ioniq hvor motoren nå skal byttes etter at bilen viste feilmelding «Sjekk ev system» under kjøring og deretter stoppet og ikke lot seg kjøre videre.

Det er jo et kjent Tesla fenomen, men ikke hørt om mange andre elbiler hvor dette skjer.

2
Hyundai Ioniq / Ioniq + Ionity
« på: Lørdag 13. April 2019, klokken 10:07 »
Det går unna på europatur; kjørte 95 km på rundt 45 min. Snittfart like under 130km/t. Var ikke trafikk så farten var jevn. Stoppet på Ionity lader med 20% batteri. Under 18 minutter senere var bilen ladet til 80% og klar for neste etappe.
Fikk 68kw ladefart på det meste. Over 80% soc går det tregt.

3
Kjøpe elbil? / Elbiler med ventilasjon til baksetet
« på: Mandag 25. Februar 2019, klokken 19:23 »
Mye rart man kan finne på å diskutere, men jeg har funnet ut at egne lufteventiler til baksetet er et krav. Da tenker jeg ikke bare på kanaler under forsetet for varmluft, men egne dyser for ventilasjon til baksetet. Med barn i baksetet er det en enorm forskjell både vinter og sommer på hvordan temperaturen blir bak det, og ikke minst hvor lang tid det tar å varme/kjøle baksetetpassasjerene.

Så min liste over elbiler med dette utstyret er forløpig slik:
Alle Tesla (ikke roadster...)
Kia Niro
Jaguar I-pace
Hyundai Ioniq
Audi e-tron?

Har jeg glemt noen?

Hvordan er det med e-Golf? Har nye Leaf dyser bak?



4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Invitasjon til å reservere Leaf med lenger rekkevidde
« på: Onsdag 12. Desember 2018, klokken 13:09 »
Hei kjære kunde!
 
Denne mailen blir sendt til deg som har satt deg på interesseliste på Nye Leaf 2019 med lengre rekkevidde.
Pr. dags dato har vi foreløpig ingen ytterligere informasjon fra Nissan å gi dere.
 
Birger N Haug AS får tilgang på ca. 300 biler i første runde, og her vil de som har reservert/forhåndsbetalt kr. 10 000 stå først i køen for informasjon og mulighet til å bestille bil.
Er du interessert i å reservere/forhåndsbetale kr. 10 000 så klikk på linken under:
 
https://www.bnh.no/nettbutikk/nye-leaf/reserver

5
Elbiler i media / Politiet fortviler over elbilister
« på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 18:07 »
Dagbladet som i denne sammenhengen fungerer som politiets mikrofonstativ for etatens fortvilelse.

La det være klart; regler er regler og de skal følges.

Når det er sagt så kan det muligens være betimelig å reflektere litt over hva annet politiet har å bakse med i dette spesifikke området. Vi snakker om Oslo sør-øst, Manglerud og Holmlia.

Hvis politiet er «fortvilet» over at elbilene kjører noen meter for langt i bussfila, hva beskriver da følelsen de samme menneskene har for gjengene som herjer i samme område. Som de offisielt hevder er ute av kontroll. I interne dokumenter på avveie til media går de enda lenger.

Fortvilelse er et sterkt ord. Begrepet har nærmest bibliske dimensjoner og indikerer at avsenderen er bortkommen, desorientert, fortapt, fortvilt, hjelpeløs, initiativløs, perpleks, på villstrå, rådløs, rådvill, som ikke vet sin arme råd, som verken vet ut eller inn, tafatt, ubesluttsom, usikker, vaklende, villrådig. I følge ordboken.

Hvordan snakker man da når det i perioder er ukentlige skytepisoder, drap og bydeler som lever i frykt. Alt noen hundre meter fra den fortvilte situasjonen der elbilene fletter 50 meter for sent.

Nå er det jo heller ikke sånn at det har skjedd en eneste ulykke på dette stedet fordi en elbil fletter feil. Faktisk aldri. Så selv i trafikkal sammenheng er både ruspåvirket kjøring, høy fart, semi trailere som ligger 2 meter bak personbiler og eldre uten briller en større reell fare. For ikke snakke om foreldre som bryter fartgrensen og ikke sikrer barn i bil godt nok på vei til skolen. Selv de som ikke skraper ruta skikkelig for is må jo være en større risiko.

Men politiet er forvilet. Det er fristende å foreslå at de tar seg bolle og fokuserer PR stuntene sine mot de virkelige problemene. Men det er kanskje bedre PR å gå etter velfødde elbilister enn skurker som har vist seg over tid å være smartere enn purken... :police: :o

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-20-minutter-brot-57-elbilister-loven/70543909

6
Elbilen i Samfunnet / Høyere fartsgrense for elbiler!
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 09:30 »
Denne fra Østerrike var ny:
"Det er nemlig slik at landet per i dag reduserer hastigheten til 100 km/t på enkelte strekninger av sine motorveier, når det er perioder med høy forurensing i luften.

Med det nye insentivet skal alle som har en elbil få lov til å kjøre i 130 km/t under disse periodene. Bilister med tradisjonelle forbrenningsmotorer må holde seg til 100 km/t.

https://www.tek.no/artikler/her-far-elbiler-hoyere-fartsgrense-enn-vanlige-biler/450003

7
Kjøpe elbil? / Elbil: beste "sleeper"?
« på: Torsdag 20. ſeptember 2018, klokken 09:43 »
En oppklaring - med sleeper tenker jeg ikke på biler som har et tilforlatelig utseende, men biler som er gode å sove i for barn på tur! :D

Hvis man kan kjøre etter leggetid og barna sover godt i bilen, kan det være med på å aksjonsradiusen for barnefamiler. Så hva skal til? Min erfaring er at det viktigste er utformingen av baksetet. Bratt baksete gjør at det er vanskelig å få en god sitte/ligge stilling og hodet faller forover så fort man sovner.

Model X med justerbar bakseteygg er et stjerneeksempel. Model S med relativt bratt baksete og faste hodestøtter bak er tilsvarende dårlig.  Model 3 ser ut til å være samme. Ioniq er lav og sittestillingen bak er derfor mer liggende. Optimalt for soving. Kona er bygget i høyden med bratte seter - ikke bra.

Rekkevidde og støynivå er selvsagt også viktig :D

8
Kia Niro EV / Kun største batteri i Norge, 485 WLTP - Gabrielsen testes
« på: Torsdag 06. ſeptember 2018, klokken 18:05 »
Her er siste nytt om Niro Electric!
Rekkevidden blir på hele 485 km etter den nye WLTP-standarden med batteriet på 64 kWh.
Den minste batteripakken på 39,2 kWh vil ikke ha varmepumpe, og dette ser vi som en nødvendighet i Norge. Uten varmepumpe vil rekkevidden reduseres på vinterstid. Vi vil derfor kun ta inn den største batteripakken på 64 kWh.
Vi får ofte spørsmål om...
Hengerfeste: Foreløpig har vi ingen ny info, men vi vet det fortsatt kjøres tester.
Ladesystem: Combo Charging system, CCS
Farger: Niro kan leveres i 10 ulike farger. De 1000 første bilene er «First Edition» med 64 kWh batteri og leveres i 4 ulike farger.
Mål: Niro Electric er 4375 mm. lang, og akselavstand er 2700 mm. som gir god innvendig plass. Bagasjerom er 451 liter.  Niro er 29,5 cm lenger enn Kona, og har 119 liter større bagasjerom. Den har 16 liter større bagasjerom enn Leaf, og har mer plass i baksetet og større skulderplass.
Noe av utstyret som kan leveres, som er inkl. i «First Edition»:
– LED hovedlys
– Oppvarmede seter foran og bak
– Ventilerte seter foran
– Oppvarmet ratt
– Blind-Spot Collision Warning
– Trådløs lading for mobiltelefon
– 8" navigasjon
– Kraftig JBL lydanlegg med subwoofer
– Lane Following Assist
– 17" aluminiumfelger
– Smart Key
– Forward Collision-Avoidance Assist
– Smart Cruise Control
– Takrails for montering av Kia orginalt takstativ
– Soltak (tilvalg)
Vi kan foreløpig ikke si noe om pris og leveringstid, men holder deg løpende oppdatert så snart vi har ny informasjon.
Takk for at du har valgt å reservere Kia Niro Electric!
Har du spørsmål om din reservasjon kan du ta kontakt på post@kia.no.
Med beste hilsen
Kia Bil Norge

9
Hyundai KONA / Lane follow assist
« på: Torsdag 06. ſeptember 2018, klokken 11:06 »
Slår denne seg av ved rundt 55 km/t som LKAS, eller er den aktiv helt ned til 0 km/t?

10
Andre elektriske doninger / «Den beste hydrogenbilen til nå»
« på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 12:04 »
Hyundai Nexo som får æren: https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-elbilen-som-har-sitt-eget-kraftverk/70010349

I samme serie har dinside.no kåret «den nyttigste myggen til nå».

11
Hyundai Ioniq / Redusert regen i sport mode
« på: Mandag 16. Juli 2018, klokken 15:34 »
Det virker som jeg får lavere regen i sport mode enn i normal. Har da tatt utgangspunkt i regen nivå 3. Typisk en blå strek mindre. Fra 80 km/t er regen ca 10 kw mindre enn i normal.

Er det sånn på alle Ioniqs? Noen som evnt kjenner årsaken til at det er sånn?

12
Elbil og økonomi / Ferietur til utlandet: 15 øre/km i drivstoffutgifter
« på: Torsdag 12. Juli 2018, klokken 16:39 »
Var nylig på en liten ferietur til Sverige og Danmark. Har tidligere kjørt Tesla på slike turer men i år ble det Hyundai Ioniq.

Noen facts fra turen:
1500 km kjørt på en uke
Hurtigladet seks ganger. To av disse var gratis.
En gang feil på hurtiglader, men da virket den ved siden av.
Ladet ved feriestedet gratis. Ladet flere ganger på destinasjon gratis.
Kjørte dagsturer på opptil 18 mil uten å lade.
Ingen reduksjon i hastighet på hurtiglading selv etter å ha kjørt i 140-160 i 30 grader ;D
Inklusiv lading hjemme før avreise har kostnadene til lading vært kr 225.-
Pr km blir det 15 øre

Kjøring med elbil i utlandet uten tilgang til Tesla superchargere krever planlegging. Vi ønsket primært å lade på steder hvor det finnes minst to ladepunkter for å ha backup. Det krever litt research, men er mulig.

Lenger sør enn Nord Tyskland ville jeg tenkt meg nøye om før jeg tok turen med ikke-Tesla elbil.9




13
Kia Niro EV / Regenerering Niro
« på: Onsdag 20. Juni 2018, klokken 09:04 »
Har Kia sagt noe om hva slags muligheter for regenerering som kommer på Niro? Jeg drømmer om at den for samme "flappy paddle" løsning med hendler på rattet slik Ioniq har med fire ulike nivåer for regen. Inklusiv seiling. Men har ikke sett spor av noe slikt på bildene av el versjonen.


14
Kia Niro EV / Erfaringer fra prøvekjøring av Kia Niro
« på: Torsdag 14. Juni 2018, klokken 15:21 »
Prøvekjørte Niro forlededen i plug-in versjon. Sammenlignet mot Hyundai Ioniq har jeg følgende observasjoner.
Niro er en tanke stivere i oppsettet enn Ioniq. Der Ioniq gynger bortover er Niro en anelse mer støtete. Men jeg ville neppe merket forskjell om jeg ikke kjørte bilene rett etter hverandre.
Niro har litt mer vindstøy og litt mindre hjulstøy enn Ioniq. Niro påvirkes av sidevind mer enn Ioniq.
Plassen er merkbart bedre i Niro for fører, passasjerer og bagasje. Niro er litt høyere en Ioniq, men lavere enn en Kia Soul.
Opplevd kvalitet på materialer etc i interiøret er OK, mye er likt som i Ioniq. Jeg vil kanskje si at Ioniq føles noe mer "premium". Nå er jo begge billigbiler, så ingen av dem er egentlig premium.
Niro er en veldig anonym bil. Sliter med å komme på andre biler som gjør så lite ut av seg.

Oppsummert en bra bil. Fortrinnet blir god plass, lang rekkevidde og (antatt) lav pris. Ingen grunn til å be om refusjon av depositum!

15
Hyundai Ioniq / Rekkevidderekord Ioniq - 410 km på en lading
« på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 10:07 »
Til inspirasjon - her er en som hevder å ha satt rekkevidderekord med Ioniq 410 km. Forrige rekord var 363 km. Min første tanke var at dette er fake, men etter å ha sett videoen velger jeg å tro på tallene.

https://www.youtube.com/watch?v=NVxyVldnnuA

Sider: [1] 2 3 ... 5