Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - larsk

#1
Borettslaget vårt har administrasjon av anlegget via PlugPay.
Det fungerer jo greit nok, men hvilke andre tilbyr slike tjenester?

(Det kunne vært greit å sammenligne pris osv med noen andre enn det som ble valgt når anlegget var nytt for noen år siden - her bør det ha skjedd MYE på kort tid(?) )


Lars K
#2
BMW i3 / Ny i3 eier, "gammel" i3
torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:44
Har just "fått" en 2017 modell i3.
Fantastisk bil, men i en travel hverdag, men korte frister både her og der, så glemte jeg å få en gjennomgang av bilen i butikken. Pleier ikke ha noe problem med å forstå verken menyer eller teknologi, så det skulle jo være null stress, ikke sant?

Men.... hvor starter man?
Det viktigste først:
Forvarming; hvordan??
Fant ingenting i menyen på bilen om det

App? Er det "My BMW" som er appen for denne bilen?

Styres forvarming der i den appen? I tilfelle:
Kan flere i familien ha appen på sin telefon, og hver for seg starte forvarming?

Ser i menyen på bilen at man kan velge hastighet på lading. Har ladeboks fra zaptec, det er vel bare å sette maks fart? (32A ladekabel, bor i sameie som har med "flåtelading" (eller hva man nå kaller det) - så jeg får den kapasiteten som er tilgjengelig til enhver tid)

Andre ting jeg må/bør sørge for fra start??




#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Visia
fredag 01. oktober 2021, klokken 13:30
Uten varmepumpe.

Hvor stor forskjell er det *egentlig* i kjørelengde med/uten varmepumpe??

Antar forskjellen er størst om man kjører en lang tur, i kaldt vintervær (?)

Men med småturer ala 20-50km, med stopp på 2-3 timer, spredt over en hel dag?
Type: kjøre til jobb, bilen står til lunsj, snartur i lunsjen, står til middag, kjøre hjem, står etpar timer, kjøre på trening, står og blir kald, kjøre på handlesenter, står og blir kald, kjøre hjem :D

Ladefarta er ikke så nøye. Denne står still hele natta :D

Andre ting man garantert kommer til å savne på Visia'n??

#4
Ladeplasser og ladekabler / Ladekabel imiev?
mandag 15. mai 2017, klokken 12:42
16 eller 32 A ??

Bilen trekker ikke mer enn 16A (endel mindre faktisk), men jeg synes å ha lest at enkelte ladestasjoner ikke tar 16A kabel?? Eller var det motsatt??



#5
Lade hjemme / Hjemmeladeboks - konkret tilfelle - 16A ?
torsdag 16. mars 2017, klokken 10:00
Gitt denne, se link under, hva trenger man av "infrastruktur" av kabler og sikringer etc?

Holder det med en egen dedikert "vanlig 16A kurs" som en hvilken som helst elektriker kan trekke/montere?

http://www.ladefabrikken.no/KEBA_16A_type_2_uttak/p3060772_15762538.aspx


#6
BMW i3 / i3 REX (hybrid m/bensinbrenner)
mandag 22. august 2016, klokken 09:30
I helgen (søndag) fikk jeg låne en i3 REX.

Jeg snakket aldri med selger eller andre som "forstår seg på" slike biler, så om det var en av de nye med største batteriet eller den forrige er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil anta det er den "gamle"

Det var tynt med ekstra "gadgets", men helt standard cruiscontroll var heldigvis på plass.
Samt bluetooth for telefon (mulig det er standard?)

Uansett, planen var som følger:
1. kjøre bil med dommer bak sykkelritt (6 runder a ca 20km, veldig kupert løype)
2. kjøre 2 strekk a ca 3mil på motorvei (frem og tilbake med 2 timers pause)
3. noen km til annen til/fra/småkjøring

NB! Bilen ble ikke ladet til 100% før start. Jeg gjetter den hadde rundt 95%
Ikke noe forvarming. Ikke varmeapparat på. Litt AC i ny og ne.

Jeg tror og mener at dette tilsammen vil ligne veldig på "normalt" kjøremønster for en typisk bil nr2 som brukes hovedsaklig i nærmiljøet. Med unntak av at km'ere fra pkt 1 nok normalt sett vil være stykkvis og oppdelt i en slik setting, slik at den vil bruke endel mer strøm pga. kalde batterier. Snittfart etter pkt 1 var ca. 40km/t. Det er betydelig med stigninger og en skikkelige lang bakke på hver runde. Mye opp i fart, ned i fart, opp i fart... rundkjøringer, kryss osv...

Langt ifra noen vitenskapelig "hvor langt går bilen i ett strekk på motorvei, eller med 60 i snitt" eller lign, men likevel en artig "test" - særlig interessant skulle det være å oppleve at bensinladeren starter :)

Rett etter jeg var ferdig med pkt1 så startet bensinbrenner'n. Da hadde jeg kjørt 17.5 mil. Da kjørte jeg i 80-90 på motorvei, og hørte ikke at den startet da veistøy overdøvet motorduren. Jeg merket at gasspedalen ble litt "hardere". Lyden hørte jeg ikke før jeg tok av og putret i sneglefart. Motorlyden er på ingen måte skjemmende.

Totalt kjørte jeg 20.5 mil. ca 3 av disse "på bensin"
Estimert gjennstående rekkevidde var da 12mil på bensin.

"lade-motivasjonen" faller rett ned i kjeller'n når man har med seg "ombordlader og bensintank"
Slik var det ihvertfall for meg. Bilen ble stående flere ganger og over lengre tid i umiddelbar nærhet av både normal-ladere, schuko, og hurtigladere. Men jeg gadd ikke plugge i. Litt fordi jeg håpet å oppleve at bensinladeren startet, men også pga. normal latskap. Det var rett og slett ikke nødvendig da jeg visste at total kjørelengde ikke ville overstige maks iløpet av dagen uansett.
Hadde jeg hatt en slik bil, så ville jeg forsatt å lade kun på natta, som nå, og brukt bensintanken istedet for lader/hurtiglader de gangene batteriet ikke holder hele dagen.

Det gir meg enda mer bensin på bålet ang min lille tillitt til at folk flest plugger inn ladehybridene sine ofte nok, slik at de bruker lite eller ingen bensin... jeg nekter å tro at jeg er latest i landet :D
Særlig, og "as if" og "yeah right" osv osv... at folk flest putter i ladekabel for hver 25km de kjører med hybridene sine... tror jeg ikke før jeg ser det...

Unntaket er kanskje enkelte av de mest nerdete ELbilfantaster, som jo selvsagt frekventerer dette forumet, så til dere: joda, du/dere gjør nok det, men de aller aller fleste andre gidder ikke... kanskje i begynnelsen, men så blir man lei...

Med det sagt;
BMW har laget en hybrid slik en hybrid SKAL være.
Den inviterer, og legger opp til, mest mulig kjøring på EL, og litt på bensin. I en bil man kan kjøre både kort og langt, er morsom å kjøre og føles som en skikkelig BIL.

De fleste dagens hybrider legger opp til motsatt; bittelitt kjøring på EL, mest på bensin...

Når ELbilsubsidiene blir mindre, så vil BMW's REX bli mer lik ELbiler i pris, og da er den konkurransedyktig.
Slik den står nå, men den prislappen, så faller den mellom to stoler.

Alt i alt en positiv opplevelse.
For dere som er interessert i å bruk 465.000 på en slik bil med alt utstyr: løp og kjøp! :)

BTW, og nesten litt "off-topic";
En Mercedes B med en slik bensinlader, til 350.000, så kjøper jeg.....


#7
Elbilen i Samfunnet / Sameier, borettslag etc
søndag 05. juni 2016, klokken 12:46
Så kom det hit også.
"Må" innstallere fast lader i garasjen.
Kravet er en gedigen sammenblanding av diverse argumenter som:
- varmgang/brann
- liten kapasitet totalt sett
- man vil flytte kostnaden over på den som lader (betaler allerede for medgått støm)
- etc etc

Jeg argumentere med at å montere 20 ladere ikke hjelper noen ting på den "lille" hovedsikringen som skal "drive" disse 20 miniladerene.
Varmgang er forbeholdt de som lader på høy effekt.
Det at hver enkelt betaler for en lader = utgift for hver enkelt, men det bidrar ikke til fellesskapet og det løser ingen utfordring ifm infrastrukturen.
Det et IKKE det samme som om alle bruker sparedusj.

Men for å være litt kontruktiv:
Hvordan i alle dager skal sameier, borettslag etc, kunne legge forholdene til rette for at "alle" skal kunne lade i egen garasje????

20-40 stk a 16a blir sinnsykt mye som hovedledninger og sikringer må tåle.
Er det i det hele tatt mulig?? Uten å investere x antall millioner (= uaktuelt)

Hva gjør vi når (en gang om noen år) absolutt alle beboere har ladbar bil???



#8
Oslo og Akershus elbilforening / Parkering i Oslo sentrum ??
torsdag 28. april 2016, klokken 12:20
Hvor i alle dager er det mulig å parkere gratis mer enn 2 timer om gangen med ELbil i Oslo Sentrum.
Det må/bør være i "behagelig" gangavstand til Oslo City.

Finnes det??

(Det er 2 !!! 16-timers-plasser rett på oversiden av Gunerius, men der er det alltid fullt - selvsagt)

Noen forslag??

btw: trenger ikke ladeplass, i-mieven går til/fra helt greit
#9
http://www.osloby.no/nyheter/127000-dieselbiler-i-Oslo-kan-bli-nektet-a-kjore-8345447.html

Er det mulig??
Hva med å gjøre noe som faktisk har effekt, istedenfor å drive med lizzom-tiltak...

Man har, over tid, mer eller mindre gjort et "politisk vedtak" om at diesel er det værste siden svartedauen;  men det gjøres jo ingenting med problemet. Forby salg av nye dieselbiler fra 2017, så går "dieselproblemet" over av seg selv etterhvert... Men så opptatt av miljøet er vi vel ikke.... at vi ofrer en hel bransje, eller flere, for miljøet??

Bensin?? Forby det også da vel.

Eller ta bort mva og engangsavgift på nye moderne biler som forurenser lite/mindre. Vi er vel mer opptatt av miljø enn beskatning?
Sett utslippskrav til gamle biler. Er den over grenseverdiene mister du skiltene.
Vedfyring er det bare å sette en svær strek over, det er det aller aller værste.

Hvorfor ikke klaske til med noe som skikkelig monner?! Nå er det småjusteringer uten særlig praktisk effekt...

Det skrikes mye om miljøet, men jeg ser ikke at det finnes noen reel vilje til å gjøre noe.
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Horten - Tønsberg ??
onsdag 02. desember 2015, klokken 10:28
EN lader som tar Chademo??
Den ved travbanen/Jarlsberg i Tønsberg??
Seriøst???

Hadde forventet etpar muligheter i umiddelbar nærhet til Horten-Moss fergen, men nei....
På Moss-siden er det jo en hel bråte med ladere - tommel opp  :D

Men Tønsberg! HALLO!?!??! På tide å våkne??


Ser at Larvik er enda værre, men dit kjører jeg aldri, så det skal jeg forbigå i stillhet :D





#11
En ganske "ikke-vitenskapelig" minitest av det jeg fra nå av vil kalle "langtur med trilling"

Ski-Sarpsborg-Ski, ca 75km hver vei. Med ca 1 time tilgjengelig til lading i Sarpsborg.
Det ble kjørt så og si 100% på motorvei.

Ski-Sarp ble gjort tidlig på ettermidagen. Start ca 13.30. Forvarmet bil.
Det var lite trafikk, men en god del lastebiler og trailertrafikk i høyre felt. Vi kjørte i høyrefelt bak lastebiler. Mye av turen gikk i 80-85 km/t. Noe varme på i ny og ne. Måler sto på 40km igjen ved ankomst. Dette lovet jo godt for hjemturen.

Hurtigladet til noe over 90% med Chademo. Det sto da 110km på måleren. Dette stemmer sjelden, men likevel, dette bør holde fint.

Turen Sarp-Ski gikk i noe raskere tempo. Begge filer beveget seg raskt, og det føltes helt unaturlig å ligge noe særlig under 90km/t. Ble konstant forbikjørt av ALT som kom bakfra. Det var ingen lastebiler å se noe sted, så ingen "drafting-hjelp" å få. Måleren tikket særdeles raskt ned, så raskt at jeg måtte begynne å hoderegne på om dette kom til å holde helt frem. Jeg hadde egentlig ikke tid til å lade på Vestby, men det ville være bedre å "nødlade" og komme for sent frem, enn å stå strømtom 3 km før "mål". Etter flere runder med hoderegning og økende rekkeviddeangst, og kaldere og kaldere kupe, tar vi avgjørelsen; joda, dette skal holde med ca 5-10km margin. Fingre krysses, og vi passerer Vestby. Vi tar av mot Ski, passerer McDonalds (der er det også lader), og stopper i Ski med 8km igjen på måleren.

Samme kjørelengde, samme vei (eller motsatt vei, alt ettersom hvordan man ser det :) ), noen tilfeldigheter som avgjør fart osv... men med totalt forskjellig resultat.

Jeg kjørte modellbil når jeg var barn. Da var det konsekvent slik at ved langtidslading så varte batteriet(NiCd??) lenger enn ved hurtighlading. Sånn opplevdes det på denne turen også. Ut fra Sarp gikk km-måleren nedover uhyre kjapt.


75km er helt på grensen av hva jeg kommer til å ta med denne på. 50km blir nok en slags "praktisk" grense.
Planen var å bruke denne bilen til 5-10km turer i lokalmiljøet flere ganger om dagen, hver dag. Til akkurat det er den helt genial. 70-80km turer; not so much :D




#12
Elbilen i Samfunnet / Kombinere EL og tog?
søndag 27. september 2015, klokken 08:13
Det bygges ny stasjon i Ski, og det skal gå hurtigere med tog til sentrum.
Ski stasjon er en typisk pendle-stasjon og favner et stort område i Follo...

Hvis man hadde satt opp et stort (STORT) antall gratis ladeplasser reservert for EL-bil, så hadde jeg med glede kjørt elbil dit, for så å ta toget til sentrum. En bil mindre på veien....
Parkeringsplassene er fulle av fossilbiler i dag, så "markedet" er der.

Men det blir vel for dyrt å satse på miljø.... så det blir vel som det alltid har vært... folk kjører gamle, billige, "til-toget" diesel/bensin biler til/fra stasjon..... eller kjører fossibiler i kø langs toglinja på E6...

Det finnes stasjoner lenger sør, som er i umiddelbar nærhet til E6'n. Man kunne gjort samme der. Gratis lading av elbiler; Mossefolket, Fredrikstad-gjengen osv kunne stoppet, ladet, og tatt toget... slipper å sitte i kø, gratis lading... lite "gåing"....


#13
Elbilen i Samfunnet / Tidsbegrenset parkering
torsdag 24. september 2015, klokken 09:08
Heisann,

Hvis man står på kommunal parkeringsplass, med tidsbegrensning på 2 timer.
Sett at jeg ankommer 08.00, setter skiva på 08.00. Da kan jeg stå til 10.00.

Sett at jeg 10.00. stikker ut og setter skiva på 12.00. Klokka 12.00 endrer jeg skiva til 14.00, og 14.00 endrer jeg til 16.00 igjen.... 16.00 drar jeg hjem.

Er det innafor? Eller er det risikosport med tanke på bot???

Hva hvis jeg flytter bilen til annen plass på samme område hver 2. time??


#14
Lade hjemme / Hjemmeladestasjon / kabel til MiEV
fredag 11. september 2015, klokken 21:40
Har en helt ny MiEV, og ser at det kommer til å bli "knotete" å surre med den lange kabelen og "klumpen" i garasjen hver eneste kveld/morgen. Ut av bilen, koble til vegg, koble til bil, omvendt på morgen + kveile sammen og legge i bil....  :D

Ser etter en hjemmelader som jeg kan montere på en vegg og som har fastmontert kabel.
Det vil være en stor fordel om denne kan hente strøm fra "vanlig husholdningsstikk"  - det er det jeg har i garasjen i dag.

Vil denne være ok? Finnes det rimeligere typer??
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Og ikke minst; kan dette monteres av normalt nevedyktige ikke-elektrikere??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA