Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - cj

#1
Har hatt dårlig erfaring med hurtiglading (150 kWt+) på kalde dager i vinter. Den lader som sirup de første 15-20 minuttene. Noen som har de samme erfaringene?

Hadde håpet det hadde vært mulig med pre-heating av batteriene men etter å ha søkt litt rundt ser det ikke ut som det er en opsjon. (Det burde dog vært mulig å få det til gjennom en software oppdatering.)
#2
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Q4 i nødmodus
torsdag 15. desember 2022, klokken 08:54
I dag har jeg erfart at Q4 går i nødmodus når den går under 30 km rekkevidde. Maks hasitghet: 20km/t...
Vi som har kjørt elbil noen år har god kontroll på rekkevidden. 30 km er som herfra til månen.

Er det noen som vet om det er mulig å slå av nødmodus? 
#3
BMW i3 / Android Auto endelig på BMW i3?
onsdag 17. juni 2020, klokken 15:05
Det meldes nå om at Android Auto rulles ut i BMW
https://www.bmwblog.com/2020/05/27/android-auto-bmw/

Er det noen som har erfaring med å få dette tilgjengelig i i3? Eller kjenner til progresjonen?
#4
BMW i3 / Feil rekkevidde ved bruk av navigasjon (i3 120ah)
tirsdag 14. januar 2020, klokken 00:11
Har du opplevd at bilen kalkulerer rekkevidden feil ved bruk av navigasjon?

Jeg har tidligere hatt en i3 60Ah. Der var rekkevidden, ved bruk av navigasjon, supernøyaktig. Tastet jeg en destinasjon var jeg 99,5% sikker på at den var riktig.

Så oppgraderte vi bilen til en 120Ah og oppdaget, til vår store skuffelse, at den kalkulerte avstanden totalt feil, hele tiden.
Jeg tolker det som en software-"feil".

Er det flere som opplever at rekkevidden kalkuleres feil?

Vi har dokumentert feilkalkuleringen og Sulland har hatt den inne til "sjekk" uten at det ble funnet feil. Noe jeg heller ikke regnet med uten at det forelå en tilgjengelig oppdatering.
Svaret vi fikk var at bilen beregnet rekkevidde basert på stigning,  hastighet, været og gud vet hva, og derfor var rekkeviddeindikatoren riktig. Hvorfor en eldre modell (60Ah) var mer nøyaktig fantes det ikke gode svar på.   

Eksempel#1 (en av mange);
Tur på 200km i November. Temp fra 5 til 0C
Bilen er fullladet og forvarmet, og viser en rekkevidde på 247km (lavt i seg selv). Mens bilen står stille tastes destinasjon inn og rekkevidden faller umiddelbart, før jeg begynner å kjøre, til 197km (tilsvarende fall har jeg opplevd fra f.eks. 290km til 240, etc) .
Slik jeg kjenner i3 er jeg sikker på at jeg vil nå frem, ca 30km før jeg er fremme viser gjenstående rekkevidde 20km. De neste 20km blir bilen liggende på mellom 18 og 21 km. Litt opp og litt ned, uten noen logikk.
(For sikkerhetskyld velger jeg å lade 5 minutter før jeg kjører de siste 10km p.g.a. kraftig stigning. Men jeg er sikker på at informasjonen er feil og at det hadde gått.)

Noen som har tilsvarende erfaring?
#5
Nå som vinterferien nærmer seg hadde det vært morsomt å dokumentere kapasiteten på de ulike ladestasjonene ifbm ut- og hjemfartdager.

Vi kan f.eks. registrere antall biler i kø/ledige ladere/ventetid på gitte tidspunkt i høysesongen.

Det kan fungere som dokumentasjon på ruter med potensiell ventetid i høysesongen.
#6
Jaguar / På tide med et forum for Jaguar?
mandag 06. februar 2017, klokken 17:45
Jaguar har startet forhåndssalget av i-pace og da er det vel på tide å åpne et forum for denne bilen også?
#7
BMW i3 / Noen som har testet kajakk på taket?
fredag 25. november 2016, klokken 00:46
Jeg vet kajakk er nevnt tidligere, men ingen klare svar. Derfor, er det noen som har testet kajakk på i3?

Har forstått at det er seasucker som gjelder, men er det noen som har forslag til hva slag brakett som kan brukes på disse for kajakk?
#8
BMW i3 / Forbruk ved forskjellige hastigheter
tirsdag 08. mars 2016, klokken 18:47
Ifbm en del kjøring på motorvei har jeg testet forbruket ved forskjellige hastigheter.
Økningen fra 95 til 100 opplever jeg er vesentlig større enn økningen 90-95. Samtidig som jeg opplever at det er liten forskjell i forbruket fra 90 til 85, sammenlignet med 95 til 90.

Er det noe som har tall på hvor stor endring det er i det faktiske forbruket fra hhv
70-80
80-90
90-100
100-110?
#9
For oss som frekventerer E6 gjennom Østfold kan det være greit å ha oppdatert status på Fortums Hurtiglader ved McDonalds i Vestby.

Nå som det er kaldt, og rekkevidden er tilsvarende kortere, er det spesielt viktigere å kunne være trygg på lademulighetene. Dessverre er ladestolpe #156, i Vestby, ustabil. Det tror jeg Fortum taper på. Mange bomturer vil fort føre til at man velger andre, tryggere, alternativer.   

--------------------------

Status idag var som mange ganger ellers; liten eller ingen funksjonalitet.
"Err" dukket opp i displayet når laderen (#156A) ble koblet til bilen.
Etter at servicesenteret restartet laderen forsvant "Err" meldingen men laderen ønsket fortsatt ikke å starte ladingen.
Forsøkte både brikke og sms.
Feilmeldingen på SMS var "Ladestolpen svarte ikke på anropet".
Etter å ha knotet i 30 minutter, og fått tilsammen 1 minutt lading, valgte jeg å kjøre videre på tross av kun 4km rest på destinasjonen med Eco+. Bilen beregnet rett forbruk, men det ble en kald tur i -15C.....

Fortums servicetelefon fortalte at de også hadde mottatt feilmelding på stolpen dagen før, og at feilmeldingen var "rapportert". Så får vi håpe Fortum snart får løst årsaken, og ikke bare symptomene.
#10
BMW i3 / Full effekt av 22kw ladere
søndag 20. desember 2015, klokken 18:12
(Dette har sikker blitt diskutert tidligere. Men jeg har forsøkt å finne svar i eksisterende tråder uten å lykkes.) 

Det står en del 22kw ladere rundt om.  Jeg har forstått det slik at ved bruk av "hurtigladekabelen" som følger med bilen så får vi maks ut 7kw av disse.

Jeg synes generelt det er manko på hurtigladere så mitt spm er; er det mulig å få ut mer av disse, ved f.eks. å kjøpe en annen kabel?
#11
BMW i3 / Lading for nybegynnere, BMW i3
søndag 06. september 2015, klokken 22:51
Jeg har lest igjennom tråden "Ladeutstyr til BMW i3" og fant det nødvendig å opprette en tråd som omhandler lading for nybegynnere. Forhåpentligvis litt mer konkret, og litt enklere å forholde seg til, for en som ikke er elektriker, og nybegynner, som meg.

1. Etter å ha lest ovennevnte tråd virker det som om alle leter en rett kabel. Jeg har et generelt spørmål til dette; hvorfor er det tilsynelatende "ingen" som bruke originalkabelen (AC hurtigladekabel, Mode 3 type 2 (opptil 32 A)) som kan kjøpes med bilen?

2. Er det noen som vet hva slag 16A eller 32A stikkontakt man behøver for å koble til original "AC hurtigladekabel, Mode 3 type 2 (opptil 32 A)", som, jeg forstår, yter 7,4kW, hjemme? Og som kan styres fra bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA