Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cookie Monster

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / 21" Vossen Felger til Model S
torsdag 03. august 2023, klokken 18:58
Selger sett med velholdte 21" Vossen VFS-1 felger som har stått på en 2015 Model S.
245/35 foran og 285/30 bak.

Mer info:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=313188616
#2
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/


Så best å ikke kjøpe bruktbil fra folk som har brukt SC som sin daglige hjemmelader ;D Dette slår også inn på biler som er hard brukt som Autobahn racere som er kjørt mye over 200 i lang tid osv.
Rett å slett bare sånn batterier er at de slites av bruk. Spesielt hardt bruk og mye hurtiglading sliter mer.

#3
Model S 2013 - 2022 / Energy Saving mode bug
onsdag 29. mars 2017, klokken 09:20
Flere som opplever feil når man har på power saving under display menyen?

Når den står på så skjer det ca 3-5 ganger i måneden at 17" skjermen henger seg helt opp og det skjer ingenting når man trykker på den. Får da heller ikke kontakt med bilen via mobilen. Må kjøre en reset med scrollhjulene for å få den til å fungere igjen og da fungerer det som oftest en stund før det skjer igjen.

Har nå prøvd et par måneder uten den på og da skjer det aldri. Satt den på igjen her om dagen siden jeg tenkte det sikkert var fikset i en av de siste oppdateringene. Men enda samme feil.

Så er dette bare min bil eller er det andre som opplever det samme når power save står på? Da også sammen med always connected på.

Hvis flere opplever det samme er det sikkert bare en sw bug, men skjer det bare på min er det vel noe annet feil som gjør at den ikke klarer å starte opp skikkelig ut av dvale.
#4
Model S 2013 - 2022 / Teknisk: forbruk, batteritemperatur sommer/vinter
torsdag 10. november 2016, klokken 16:00
Litt info om motor, temp nå som kulda er her og forskjeller fra sommeren :)

Dual Motor
Tesla med 4wd bytter om sommeren mellom motor foran og bak (Torque Sleep). Når det er 2 grader eller mer så brukes bare bakre motor opp til 89 km/t og framre motor fra 90 km/t når man ikke gir på. Skal veldig lite aks til på ca 40-50 kW så kobler begge inn eller hvis det oppdages hjulspinn.
Dette er faktisk likt på både vanlig og Performance dual motor med den store bak. Er nok bare PD modellene som har en større fordel av det med tanke på forbruk. Siden motor foran har en litt annen utveksling enn den bak og er mer effektiv i fart.
Hvorfor de har gjort det likt på de med liten Drive unit både foran og bak vet jeg ikke helt sikkert. Tipper det er for å gjøre det enklere og belaste begge to.
Når range modeer på så brukes bare frame motor hele tiden fram til man gir litt på, da kobler begge inn.

Under 2 grader Her kommer noe interessant som jeg egentlig har sett lenge men ventet med å bekrefte det til jeg var 100% sikker til jeg fikk logget det flere ganger nå i kulda.
Når det er 2 grader eller mindre så brukes begge motorene på dual motor hele tiden. Det forklarer nok hvorfor flere opplever litt høyere forbruk.
Er synd at Tesla ikke har et valg om å bare aktivere den ene motoren uten at det går utover varme i kupe som med range mode.
De har nok gjort det for å gjøre bilen med forutsigbar på vinteren og mulig også for å holde begge driftsvarme.

Batterivarme
Batteri blir varmet opp til ca 12 grader hvis range mode er av. Hvis det ikke er veldig kaldt type -20 ++ da klarer den ikke varme nok.

Regen
Begrensing på regen har man fram til batteriet er 17 grader. Når den gule stripla linjene går helt bort er batteripakken 17 grader i gjennomsnitt fordelt over cellene.

Effektbegrensing
Når man ser den stripla gule linjen på hvor mye kW motoren kan gi er batteri 6 grader eller mindre.
Den kan også komme opp for korte perioder hvis det blir for varmt, lite strøm igjen eller batteriet enda er for kaldt selv ved høyere temp når man gir på maks.

Lading
Maks hastighet på SC krever ca 27-30 grader batteritemp. (Ikke funnet helt nøyaktig enda)

Hvor lang tid tar det å få opp batteritemp til det nivået med vanlig kjøring? Minst 1 time med vanlig kjøring hvis ute temp er rundt 0 grader og man ikke kjører veldig fort feks ligger i 130-140 km/t på motorveien. Da går det raskere.

Jeg kjører daglig ca 40 min hver vei til jobb. Er ganske mye oppover, så hadde et forbruk på 270-280 wh/km med været som var idag -6 hvis jeg kjører ganske pent.
På de 40 minuttene gikk batteri temp opp fra 12 til 18 grader.

Så da vet man sånn ca hvor det ligger ;) Skal få utforsket litt mer på bla nøyaktig temp som kreves for maks lading på SC.
Sikker flere som har mer å bidra med? :)
#5
Model S 2013 - 2022 / Betaling for Supercharging
tirsdag 30. august 2016, klokken 20:53
Ser ut som det blir betaling for Supercharging etterhvert. Finnes allerede spor av det i koden på myTesla nettsiden.

Tipper det blir betaling for de som kjøper etter det trer i kraft.
Håper Tesla setter en pris som ikke er dyrt men rett over hva det koster å lade hjemme.

En betaligns løsning hvor man fyller opp kontoen med kort på myTesla kommer til å være enkelt og billig for Tesla å administrere samt enkelt for oss brukere.
Samtidig vil det gjøre at man slipper at folk sitter på SC for å spare en 50 lapp.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-website-code-hints-at-possible-pay-to-use-supercharging.76424/
#6
Model S 2013 - 2022 / P90DL endelig under 11 sek på 402 meter
mandag 08. august 2016, klokken 00:41
Bare å gratulere Tesla inn i en ny "liga" som er original biler som gjør 402 meter på under 11 sek. Med en tid på 10.804. Da er man i godt selskap med ganske eksklusive superbiler.
Man er også nede i tider på 201 meter hvor man kan melde seg på å leke litt i drag klassen og ikke bare street legal (Ikke dragster såklart :P ) hvis man har lisens.

Tiden krevde en P90DL med ny type batteri som er produsert ca mars 2016 eller senere. Samt uten panotak og en lett sjåfør for mindre ekstra vekt.


https://www.youtube.com/watch?v=7CYB2ELWg-g

Lite skår i gleden er vel at det tok over 1 år fra Tesla reklamerte P90DL med en 10.9 sek tid. De som kjøpte da må nok kjøpe ny bil for å få en bil som klarer det og som faktisk er 20% raskere til 250. P90DL produsert før mars 2016 ser ut til å være et stykke unna og ligger på ca samme 402 m tid som en P85DL. Kan jo håpe det kanskje kommer noe update der, men ser ikke lovende ut med tanke på spenningsfall ved fult pådrag på de eldre ved maks effekt.
Tipper det er ny type batterikjemi i de nye med lavere spenningsfall eller at de kanskje har begynt å levere 100 kWh pakke uten å informere om det som kan sw oppgraderes senere.
#7
Model S 2013 - 2022 / Software v8.0
torsdag 30. juni 2016, klokken 21:56
Ser ut som det skjer litt nytt på software fronten igjen snart :)

SitatTesla is referring internally to the 8.0 software update as the biggest update to the user interface since the launch of the Model S – bigger than the 7.0 update. It's also Tesla's first major UI update since its head of UI/UX left for competitor Faraday Future and more recently to work with Uber.

http://electrek.co/2016/06/30/tesla-8-0-update-new-autopilot-features-ui-refresh-more-model-s-x/
#8
Model S 2013 - 2022 / Unplugged Performance facelift front
torsdag 16. juni 2016, klokken 14:04
Nå har også Unplugged Performance kommet med en facelift front :) Synes den ser hakket bedre ut enn den originale pga litt sintere frontleppe for oss som liker sånt da :)



https://unpluggedperformance.com/wp-content/uploads/UP_REFRESH_Blue.jpg
https://unpluggedperformance.com/wp-content/uploads/UP_REFRESH_White.jpg


Er kanskje noe dyrt med $2500 for en ulakkert frontfanger men tipper det ikke er lenge til kineserne kommer med ok facelift fangere til 5000-6000kr.
Men Unplugged performance er kjent for å levere bra kvalitet så tipper det er bedre å betale litt for noe som faktisk passer 100% og ikke sånn nesten som er typisk med det som kommer fra Kina :)
#9
Som nevnt litt tidligere i blant annet opplevde feil på Model S tråden så er det flere som har opplevd at hele kula løsner fra bærebrua som gjør at man mister styring på bilen som kan foresake alvorlige ulykker.
Er flere tilfeller på Tmc forumet, men også en sak nylig på det svenske Tesla forumet med en litt annen sak hvor hele bærebrua bare knakk der den fester til bærekula.

Noen har fått beskjed om at det ikke dekkes av garanti og ikke er en designfeil. Men Tesla har likevel fikset det gratis mot at man ikke har sakt noe om det. Men andre har måtte betale. Som virker som veldig tvilsom business hvis det stemmer.


Saken blir nå etterforsket av NHTSA
http://www.cnet.com/roadshow/news/feds-investigating-potentially-widespread-tesla-model-s-suspension-issue/

http://www.teslarati.com/tesla-probed-nhtsa-potential-model-s-suspension-issues/

http://www.reuters.com/article/tesla-safety-idUSL1N1911YO

Blir interessant å se hva de finner ut. Har var litt skeptisk til de bærearmene også med tanke på hvor fort de ruster og at en del har måttet bytte deler i forstilling etter bare 50-70 000km.

Tesla har begynt å be folk betalte rundt 13 000 for nye bærearmer og bærekuler fordi de har satt på uoriginale felger eller de er utslitt rett etter man har passert 100 000km og ikke har garanti.
Så greit å være obs på hvis det viser seg at det er noe feildesign her.

EDIT:
En oppdatering fra Tesla.
https://www.teslamotors.com/blog/grain-of-salt

Viser seg at han som har skrevet den ene artikkelen er litt tvilsom så er nok som alltid 2 sider av denne saken.
#10
Model S 2013 - 2022 / P90D Ludicrous leverer ikke som lovet?
tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:02
Ingen eiere av P90D Ludicrous som bryr seg om at bilen er langt fra å levere hva Tesla har lovet? P85D med Ludicrous har Tesla sakt er ca 0.2 sek bedre til 100 og på 402 meter som er greit for det leverer den.

Men P90DL derimot står det enda på nettsiden at den skal klare 10.9 på 402 meter. Men realiteten viser bare rundt samme tid som P85DL som kun er en ca 0.2 forbedring og fattige 1.6 km/t høyere slutthastighet.
P90DL ser ut til både på kvartmilstider og effekt man leser ut via canbus til å levere akkurat samme som en P85D med Ludicrous gjør.

Forskjellen er så liten at en lett P85D uten tungt ekstra utstyr som panoramatak (55-60kg) luft (5-10kg) premium lyd (5 kg) samt lett sjåfør klarer samme tiden.
Man har altså betalt i dyre dommer for en godt utstyrt bil som er ca like raskt som en dårlig utstyrt P85D.
I tillegg leverer Tesla batterier til senere leverte 85D med Ludicrous hw som man betaler dyrt for på P90D og P85D så kan ikke være dyre delene. Dette har jeg bevis på fra delekatalogen og har også lest av delenummer på en sent levert 85D.


Forskjellen på 11.4 og 10.9 sek på 402 meter er betydelig når det kommer til effekt og forskjell på aks.
http://www.greencarreports.com/news/1100718_drag-strip-test-of-top-tesla-model-s-cars-p90d-vs-p85d-vs-p85-video/page-2

På tide Tesla leverer det de sier eller endrer på nettsiden igjen. Til dags dato er det kun Motortrend som liksom har klart tidene. Men ingen andre klarer i nærheten, har sjekket ca 15 tider fra alt fra Dragtimes til vanlige som har hatt bilen på dragbane. Lukter fusk lang vei fra Motortrend sin side. At de har vært kreative eller at Tesla har levert en "presse" bil med mer fart i som ikke er et ukjent fenomen som bla Ferrari har blitt tatt for tidligere.

På tide at Tesla leverer det som de sier eller gir en tupp i ræva til markedsføringsavdelingen.
#11
Jeg og Sigurdi her på forumet har fått ordnet oss hver vår CAN logger for logging av batterispenning, temperaturer, motor og egentlig det meste på bilen så tenke det var greit å ha en litt teknisk tråd også for oss i Norge rundt dette ;)

Fremover kommer vi til å logge en del bla sjekke temperaturer ved superlading, ved lengre pådrag, spenningsfall osv.

Så tenkte å la dette være en tråd for teknisk prat rundt dette.


Slik som dette ser nå mitt batteri ut på 66% stående i garasjen. Som man ser. Så ser det ikke ut som det er noe ubalanse i batteripakken min. Men blir mer spennende å sjekke spenningstap, temperaturer ved pådrag osv i morgen.

Sitat
---- Cookie Monster - is Monitoring your battery ----

  Pack Voltage:373.16    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:13.89C

  Cell  1  : 3.89v  Cell  2  : 3.89v  Cell  3 : 3.89v  Cell  4  : 3.89v  Cell  5  : 3.89v  Cell  6 : 3.89v 
  Cell  7  : 3.89v  Cell  8  : 3.89v  Cell  9 : 3.89v  Cell 10 : 3.89v  Cell 11 : 3.89v  Cell 12 : 3.89v 
  Cell 13 : 3.89v  Cell 14 : 3.89v  Cell 15 : 3.89v  Cell 16 : 3.89v  Cell 17 : 3.89v  Cell 18 : 3.89v 
  Cell 19 : 3.89v  Cell 20 : 3.89v  Cell 21 : 3.89v  Cell 22 : 3.89v  Cell 23 : 3.89v  Cell 24 : 3.89v 
  Cell 25 : 3.89v  Cell 26 : 3.89v  Cell 27 : 3.89v  Cell 28 : 3.89v  Cell 29 : 3.89v  Cell 30 : 3.89v 
  Cell 31 : 3.89v  Cell 32 : 3.89v  Cell 33 : 3.89v  Cell 34 : 3.89v  Cell 35 : 3.89v  Cell 36 : 3.89v 
  Cell 37 : 3.89v  Cell 38 : 3.89v  Cell 39 : 3.89v  Cell 40 : 3.89v  Cell 41 : 3.89v  Cell 42 : 3.89v 
  Cell 43 : 3.89v  Cell 44 : 3.89v  Cell 45 : 3.89v  Cell 46 : 3.89v  Cell 47 : 3.89v  Cell 48 : 3.89v 
  Cell 49 : 3.89v  Cell 50 : 3.89v  Cell 51 : 3.89v  Cell 52 : 3.89v  Cell 53 : 3.89v  Cell 54 : 3.89v 
  Cell 55 : 3.89v  Cell 56 : 3.89v  Cell 57 : 3.89v  Cell 58 : 3.89v  Cell 59 : 3.89v  Cell 60 : 3.89v 
  Cell 61 : 3.89v  Cell 62 : 3.89v  Cell 63 : 3.89v  Cell 64 : 3.89v  Cell 65 : 3.89v  Cell 66 : 3.89v 
  Cell 67 : 3.89v  Cell 68 : 3.89v  Cell 69 : 3.89v  Cell 70 : 3.89v  Cell 71 : 3.89v  Cell 72 : 3.89v 
  Cell 73 : 3.89v  Cell 74 : 3.89v  Cell 75 : 3.89v  Cell 76 : 3.89v  Cell 77 : 3.89v  Cell 78 : 3.89v 
  Cell 79 : 3.89v  Cell 80 : 3.89v  Cell 81 : 3.89v  Cell 82 : 3.89v  Cell 83 : 3.89v  Cell 84 : 3.89v 
  Cell 85 : 3.89v  Cell 86 : 3.89v  Cell 87 : 3.89v  Cell 88 : 3.89v  Cell 89 : 3.89v  Cell 90 : 3.89v 
  Cell 91 : 3.89v  Cell 92 : 3.89v  Cell 93 : 3.89v  Cell 94 : 3.89v  Cell 95 : 3.89v  Cell 96 : 3.89v 

  Module  1: 23.32v  Module  2: 23.32v  Module  3: 23.32v  Module  4: 23.32v 
  Module  5: 23.32v  Module  6: 23.33v  Module  7: 23.32v  Module  8: 23.32v 
  Module  9: 23.32v  Module 10: 23.32v  Module 11: 23.33v  Module 12: 23.33v 
  Module 13: 23.32v  Module 14: 23.32v  Module 15: 23.32v  Module 16: 23.32v 

  ModuleTemp  1: 13.60C  ModuleTemp  2: 14.01C  ModuleTemp  3: 13.75C  ModuleTemp  4: 14.18C 
  ModuleTemp  5: 13.58C  ModuleTemp  6: 14.19C  ModuleTemp  7: 13.81C  ModuleTemp  8: 14.29C 
  ModuleTemp  9: 13.80C  ModuleTemp 10: 14.27C  ModuleTemp 11: 13.64C  ModuleTemp 12: 14.03C 
  ModuleTemp 13: 13.49C  ModuleTemp 14: 13.94C  ModuleTemp 15: 13.69C  ModuleTemp 16: 14.15C 
  ModuleTemp 17: 14.13C  ModuleTemp 18: 13.83C  ModuleTemp 19: 13.66C  ModuleTemp 20: 13.79C 
  ModuleTemp 21: 13.65C  ModuleTemp 22: 13.98C  ModuleTemp 23: 13.75C  ModuleTemp 24: 14.14C 
  ModuleTemp 25: 13.80C  ModuleTemp 26: 14.12C  ModuleTemp 27: 13.74C  ModuleTemp 28: 14.09C 
  ModuleTemp 29: 13.79C  ModuleTemp 30: 14.19C  ModuleTemp 31: 13.54C  ModuleTemp 32: 13.99C 


#12
Model S 2013 - 2022 / Nextgen seter feildesignet?
fredag 29. januar 2016, klokken 09:44
Nextgen setene må vel være feildesignet? Kan umulig være normalt at de skal ta borti midt konsollen etter bare 20 000km kjørt. Kommer til å bli hull i de i løpet av maks 1 år.

Har hørt om mange det skjer med og fiksen fra Tesla er en teip bit som bare er helt latterlig på en så dyr og ny bil.

Til en jeg kjenner brukte de unnskyldinger som at man var for tykk for setet, selv om de ikke sier det direkte så hintet de til det.
Den kommer de uansett ikke unna på for min del siden jeg veier rett over 70kg og har samme problem.
Setene har rett å slett for dårlig støtte i sidene, som gjør at de etter kort tid starter å ta borti midtkonsoll og lager gnikkelyder og til slutt blir det hull i setet.
Mange har også for dårlig støtte i sideputene som gjør at de blir skrukkete og stygge der etter kort tid.

Noen som har fått nye seter eller fikset dette? Helt uaktuelt å godta en teipbit som fiks. Virker som Tesla bare nekter for alle feil om dagen selv om det helt klart er en feil som Tesla er skyld i med å levere ting av for dårlig kvalitet som så mye annet på bilen.

Har folk som har fått levert biler nylig bedre støtte i sidene? Virker som de har bedre finish i det miste da de har forstått de ikke kan levere skrukkeseter på en helt ny bil.



#14
Model S 2013 - 2022 / SW 7.0 brukermanual
tirsdag 17. november 2015, klokken 15:28
Her er brukermanualen for 7.0 hvis noen trenger. Bedre å lese på pc'en enn i bilen :)

https://onedrive.live.com/redir?resid=E7F53AECE005891D!154794&authkey=!AK_U8NEh8i-N_78&ithint=file%2czip
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA