Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vollis47

#1
Toyota / Lexus / Lading av Lexus på Teslas Supercharger
søndag 12. november 2023, klokken 18:48
Er det andre som har problemer med å lade Lexus på Teslas ladestasjoner. Prøvde flere ladestolper i Lyngdal uten suksess.
#2
Elbilen i Samfunnet / Hvor blir det av alle «Tesla killers»?
søndag 19. mars 2023, klokken 13:07
Så langt i år står Tesla for ca 35% av solgte elbiler. Selv ikke Volkswagen konsernet klarer å nå så høyt med VW, Audi og Skoda sammenlagt.
#3
ID.3 / Redusert ladestrøm
onsdag 15. februar 2023, klokken 08:54
En nabo har nettopp fått en ny ID3 og får bare ca 3,6 kW, 5A trefase når hun lader hjemme på Zaptec pro. Mener at det skal være et valg for redusert ladestrøm som kanskje er aktivert. Men hvor er dette å finne? Finnes det i appen eller i bilen? I tilfelle hvor?
#4
BMW / Utsatt lading for en hybrid, BMW x5
fredag 03. februar 2023, klokken 07:51
Min nabo har en ladbar hybrid x5 fra 2016 eller 2017 og trenger hjelp til å programmere ladestart til en gang på natta. Er det noen som kan hjelpe med en grei forklaring på hvordan vi gjør det?
#5
e-Golf / Utsatt lading på e-Golf fra tidlig 2016
søndag 15. januar 2023, klokken 09:01
En eldre beboer i sameiet har en e-golf fra tidlig 2016 og jeg lurer på om det er mulig å stille inn ønsket tid for lading av denne? I tilfelle det er mulig, kan da noen gi meg en brukerveiledning for hvordan det gjøres?

På forhånd tusen takk.
#6
Vi har per i dag en Tesla MS 75D fra juni 2018 og en Opel Mokka fra februar 2022 og vi prøver nå å overbevise oss selv om at vi egentlig bare trenger en bil. Men da lurer vi ikke bare på hvilken bil det bør være, men også hvordan vi bør planlegge. Vi er begge i 70 årene og har sjelden med passasjer, kun unntaksvis 1 eller 2 stk. Teslaen er litt for stor for vårt behov og det er litt trangt i garasjen, Opelen har litt for lite bagasjeplass uten å legge ned bakseteryggene. Teslaen har ikke gitt mye problemer. Gratis lading på tur er jo kjempebra, men etterhvert er det ikke så mange langturer at det betyr så mye for økonomien. Opelen er en fin bil og kjører bra, men rekkevidden er litt kortere enn vi liker om det skulle være vår eneste bil.

Tanken er å selge Teslaen først og så kjøre Opel mens vi vurderer alternativer som vi kan bytte den inn i. Hvilke tanker har dere andre? Hva foreslår dere eller hva ville dere gjort?
#7
Elbilen i Samfunnet / Norges mest solgte elbil-merke
onsdag 28. desember 2022, klokken 15:22
Da har altså Tesla levert mer enn 100 tusen elbilervi Norge og etter hva jeg kan se, har ingen andre bilmerker solgt like mange.
#8
Jeg lurer på om noen eventuelt noen hos Zaptec kan forklare den setningen jeg har merket med gult og feltet nedenfor der jeg har satt 9 kW? Jeg ønsker det skal være maks belastning fra ladeanlegget. Da kan en bil lade med 9 kw om den har trefase, to kan få 4,5 kW eller tre biler kan få 3 kW hver. Men jeg får det ikke til å fungere, i dag fikk for eksempel en bil ca 11 kW en stund før jeg fikk endret. Da får fellesområdet for høy belastning og vi kommer opp ett effekttrinn høyere enn vi ønsker.

#9
I flere år har jeg hatt en Tesla i garasjeanlegget i sameiet vårt og fått kontakt med bilen fra mobiltelefonen og trodd at de andre elbileierne kunne gjøre det samme. Nå har jeg Opelen vår, en Mocca, inne i garasjen og får ikke kontakt med den. Har jo hatt det på andre lokasjoner, men da via 4G.

Så da spør jeg om det er andre biler som har wifi forbindelse slik at en kan starte og stoppe lading og andre ting?
Er spesielt interessert i VW Golf og id3, Jaguar, Ford Mustang, Audi etron, samt BMW og Mercedes. Er det noen som kan si om de har 4G eller wifi?
#10
I Teslaen vår kan vi regulere hvor høy strømstyrke vi ønsker å lade med. Men det kan vi ikke i den andre bilen, en Opel Mokka.

Av hensyn til nye nettleietariffer kan det være nyttig å redusere ladestrømmen i forhold til hva ladeboksen gir. Jeg vet at ladeboksene, Zaptec Pro, i sameiet har slik reguleringsmulighet. Jeg prøver likevel å finne ut om andre biler i sameiet kan. Er det noen som vet?

Jaguar, Audi, Ford MachI, VW id3 og 4, eventuelt hvilke andre?

Og om de kan, hvordan gjøres det?
#11
For borettslag og sameier kommer det til å bli en voldsom økning i nettleien med den nye ordningen. I hvertfall for de som ligger under 100 000 kWh per år. Jeg ser for meg en økning for oss (19 leiligheter) til 5-10 ganger tidligere fastavgift.
#12
e-Golf / Tidsinntilling av ladestart?
onsdag 23. februar 2022, klokken 10:49
Har alle e-Golf tidsinnstilling for å starte lading eventueltvtidspunktvfor når lading skal være ferdig?

Og hvor stort batteri er det i de første modellene?

En hyggelig eldre dame i sameiet vårt lader bilen sin hver gang hun har vært ute og kjørt en liten tur. Og da gjerne når strømprisen er på det høyeste. Jeg vil jo at hun skal lade senere, men da trenger jeg å vite hvilke muligheter hun har.
#13
Mokka-e / Hvordan er det mulig å gjøre oppdateringer så vanskelig?
torsdag 17. februar 2022, klokken 14:52
Mottok vår Mokka for en drøy uke siden og i går gjorde jeg klar til å laste ned noe data som var nødvendig for å få app til å virke optimalt - i henhold til nevnte app. Kjøpte meg en ny 32 GB USB pinne og startet opp Macen og lastet ned Opel upgrade. Gikk, men ikke uten problem, men fikk lastet ned filer på noen og tjue GB. Men til tross for at brikken var 32 gb, var den ikke stor nok. Derfor en ny tur til databutikken og kjøpte ny 64 GB brikke. Nå gikk det tilsynelatende bra. Utsatte arbeidet i bilen til i dag. Startet greit og etter ca 25 minutter var data lastet inn i bilen mens jeg satt og ventet og lurte på hva som nå ville skje. Fikk noen kryptiske meldinger om å sette inn igjen nøkkelen uten at jeg hadde fått noe beskjed om å fjerne. Så stoppet alt opp. Jeg slo av bilen tok ut brikken og gikk inn for en kopp kaffi for å roe meg ned litt.

Etter en liten pause prøvde jeg alt i bilen på nytt, med samme begredelige resultat. Venter med å prøve en gang til.

Ps, om jeg ikke akkurat er en datanerd, så regner jeg meg for å være ganske oppegående. Kona lurte fælt på hvordan andre kan få dette til. Det gjør jeg også.

Oppdaget etterpå at nå kan jeg starte klimaanlegget i bilen fra telefonen. Og nå viser ikke lenger appen at bilen er parkert ca 2 km hjemmefra, slik den har gjort de siste dagene. For nå er hele kartet borte fra appen. Og turer, kjørt lengde og gjenværende estimert kjørelengde er også borte.

Kan kanskje nevne at oppdateringer går svært mye lettere på Teslaen vår.
#14
Mokka-e / My Opel app
fredag 11. februar 2022, klokken 16:57
Fikk vår Mokka på onsdag, men jeg strever fremdeles med å få appen til å vise meg det jeg forventer. Har visst enda et par 20 minutters turer jeg må gjennomføre og noen oppdateringer jeg må hente ned til en usb- pinne via PC og så laste over til bilen. Er spent på hvordan det skal gå. Må si at dette varcadskillig enklere på vår store amerikanske bil.

Er det noen som har noen trøstende ord og kanskje litt tips om hvordan det gikk for dere?
#15
Mokka-e / Erfaringer med Mokka?
mandag 31. januar 2022, klokken 00:05
Vi lurer på å kjøpe en Mokka og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har dere som har kjøpt en slik? Lading, rekkevidde, hurtiglading og kjørekomfort.
#16
EV 6 / Styring av lading hjemme
lørdag 15. januar 2022, klokken 17:38
Vi har nå en Tesla MS 75D som vi ønsker å bytte til en litt mindre bil. Vi vurderer å kjøpe EV6 og lurer litt hvordan vi kan styre ladingen hjemme hvor vi i Sameiet har vår egen Zaptec ladeboks. Har Kia en app som fungerer bra? Og hva kan vi gjøre via denne? Er det gode muligheter for å forhåndsplanlegge ladingen i bilen? Kan vi justere ladestrømmen, A? I bil og i app?

Andre positive og eventuelt negative ting vedr lading?
#17
I Sameiet vårt har vi lagt opp infrastruktur for lading med Zaptec pro ladebokser. Vi har god kapasitet på 40 kW til dagens 8 ladbare biler. Defor har lading vært problemfritt inntil vi fikk melding om nye trinn for nettleie fastavgift. Som administrator prøver jeg derfor ut forskjellige former for effektbegrensing. Om jeg setter grensen til 15 A, så lader noen med det, mens noen hopper ned på ca 8A, selv om de er eneste bil som lader. Min Tesla synes å kunne lade med den strømstyrken anlegget presenterer. Andre som har lignende erfaring og/eller har forklaring?
#18
I borettslag og sameier er det gjerne noen som lader mest om dagen og noen lader mest om natten. Er det riktig at de betaler samme pris? Eller kan vi differensiere prisene? Til nå har vi brukt en gjennomsnitt av totalkostnaden for sameiet. Hva med 20% tillegg for dagtidslading og 20% rabatt for nattlading?
#19
Kan alle elbiler justere strømstyrken for lading? Eventuelt sette effekten en tar ut. Og kan alle også sette et tidspunkt for start av lading eller når den skal være ferdig oppladet?

Er kjent med at en del eldre elbiler med mindre batterier hadde litt begrensede justeringsmuligheter.

Med høye strømpriser om morgenen og om ettermiddagen, kan det være greit om jeg kan gi riktige og gjennomførbare anbefalinger nå som halvparten av beboerne i Sameiet har ladbare biler og flere kommer til etterhvert.
#20
Vet at det er mulig å bruke brikke til å åpne ladeboks for lading. Per i dag har vi ikke slike i vårt sameie. Spørsmålet er om det er mulig å bruke brikke eller app på noen ladebokser i et anlegg uten at de andre også må bruke brikke eller app? Hensikten er at 2-3 bilister kan dele på en ladeboks ved at disse har hver sin brikke som identifiserer dem. Eller er det slik at om en boks skal bruke brikke, så må alle gjøre det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA