Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - als77

#1
e-Golf / Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
fredag 27. januar 2023, klokken 08:48
Opplevde i dag at laderen (type2) på min 2015 eGolf ikke ville låse. Hørte tydelig klikkelyden flere ganger, men til slutt gikk den bare over på rødt lys. Prøvde å koble fra og koble til flere ganger, men samme opplegg - klikk, klikk, klikk, rødt lys.

På et tidspunkt så trodde jeg at den skulle klare det da ladestolpen skiftet farge til grønn, men nope.
Hadde samme problem forrige gang jeg ladet, men fikk det da til til slutt. I dag måtte jeg derimot gi opp.

Så en post her inne om at det kanskje var et tannhjul for selve låsepinnen som kunne være utslitt? Har noen tanker på hvordan jeg kan gå frem i så fall? (for feilsøking hos Mekonomen el.l)

Jeg har ikke rukket å prøve og se om hurtiglading fungerer (ei heller Schuko), men jeg hadde de beryktede isolasjonsproblemene i 2019 (hvor jeg til slutt ikke fikk ladet på noen typer, men jeg husker ikke om jeg fortsatt fikk klikkelyden) så antar/håper at det ikke er det problemet igjen - eller har folk opplevd at det problemet har kommet tilbake? Hvis så - kan jeg kreve at utbedringen av det skal vare i 5 år?
#2
e-Golf / Garantitid ladekladd
fredag 06. mars 2020, klokken 09:18
Hei
Lurte på hva folket mener, evt vet, ifht garantitid på ladekabelen (den med schuko og kladd). Går den innenfor 5 år, eller er det kortere?

Ladekladden til min 2016-modell ser nå ut til å ha takket for seg (type2-laderen fungerer fint, men schuko virker ikke lenger - verken hjemme eller på jobb. Har prøvd en annen schuko-lader og den fungerer fint)

Kladden lyser grønt på stikkontakt-symbolet, men det andre grønne lyset lyser ikke lenger. Betyr kanskje at kladden får strøm, men at kontakten ut fra selve kladden er defekt?
#3
Tesla har jo en liten revolusjon med sine "5 stjerner på alle punkter, og ikke bare totalt". Vel, det er ingenting mot e-Golf - den eneste bilen med innebygget englevakt!

#4
Ladeplasser og ladekabler / Gratis lading Sandvika
mandag 01. februar 2016, klokken 18:23
Husker at det har vært diskutert at det er gratis å lade så lenge det er en hvit P på blå bakgrunn, men gjelder dette overalt? I følge Bærum kommune så parkerer elbiler gratis på offentlige parkeringsplasser, mens de har lagt med en liste over kommunale parkeringsplasser. På elbil.no oppgis det "Gratis parkering på de fleste kommunale p-plasser. På listen over kommunale parkeringsplasser er det blant annet oppgitt flere p-hus. Kan man parkere der gratis? (når maks p-tid er en hel dag eller mer)?
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtigladebingo
onsdag 18. november 2015, klokken 17:46
Egentlig to emner som kunne passet til den tittelen, men lar ladekøbingoen være i denne omgang. Det jeg lurte på var ladehastighetbingoen; på mandag ladet jeg på Alnabru. 3 grader ute, hadde kjørt 15km, og 30 min senere hadde jeg ladet 60%. I går ladet jeg på Furuset. Kjørt 2km, 2,5 grader ute, og etter knappe 30min hadde jeg fått 80%.

Har hørt at batteriet ikke klarer å ta imot like mye når det er kaldt, men kan det være vel så mye snakk om laderen? Synes den ene hurtigladeren på Alnabru har vært svært treg av og til, også på varmere dager.
#6
e-Golf / Dekktrykk
lørdag 14. november 2015, klokken 19:39
Etter 1500km med e-Golfen min så ser jeg at jeg sliter med dekktrykket; første fylling var det 2,6 bar (varme dekk). Bilen angir 2,6/2,8, men tenkte å legge på 10% pga rullemotstand og kjøreegenskap. Digital måler på Statoil opp til 3,1. Helga etter var dette nede i 2,6 igjen, ny statoilstasjon med digital måler opp i 3,1. Det rare her var at jeg, når jeg sjekket umiddelbart (før jeg kjørte) plutselig bare hadde 2,8. Så fylte på igjen opp til 3,1. Denne helga; ny statoilstasjon med digital måler, nede i 2,6 igjen. Fylte på til 3,1 og sjekket, da viste den igjen 2,8. Noen som har vært borti tilsvarende? Ligget det en sperre i ventilen som gjør at den nekter å ta imot så høyt trykk? Eller takler ikke statoil sine digitale trykkstasjoner å fylle dekkene mine? Når trykket er nede i 2,6 (på varme dekk) så la jeg merke til dårligere kjøreegenskaper :( (trodde først jeg var paranoid, men så skrek dykktrykkmåler en trykkfallet)
#7
e-Golf / Hurtiglader i navigasjonsanlegg
lørdag 24. oktober 2015, klokken 15:38
Beklager hvis dette har vært tatt opp før, men kjørte på uvante veier i dag og måtte lade. Søkte opp "ladestasjoner - hurtig" i navigasjonsanlegget, men fant ingenting. Etter litt panikk med å søke på fortum sine sider så fant jeg at det var en hurtigladestasjon i nærheten, men den kom ikke opp. Under hurtiglader vel og merke. Når jeg søkte på ladestasjoner, så dukket den opp som "Fortum Hurtigladestasjon"... (druknet i alle andre sakteladere) Er det mulig å omprogrammere slik at hurtigladerne faktisk vises under hurtigladere?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Semi-hurtig DC-lading?
fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44
Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor satser ikke COOP (som nå skal gjøre som KIWI og bygge ut semi-hurtige AC-ladere) på semi-hurtig DC-ladere? De fleste elbiler tar jo ikke imot så mye på AC-lading. Hadde vært stas å kunne smekke på en 11-22kW DC-lader når jeg er innom butikken :) (å koble til en 22kW som for meg lader 3,6kW er det lite eller ingen vits i)
#9
e-Golf / Setevarmer
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:01
Sist torsdag så fikk jeg omsider e-Golfen min, så nå er det bare å kose seg :)
En ting jeg har reagert på, er at setevarmeren på førersiden (jeg har ikke prøvd passasjersiden) er så treig.
Mener å huske at Leafen var temmelig umiddelbar, mens jeg må vente 5+ minutter før jeg merker noen effekt :(
Er også bare en gang at jeg har kjent at den har varmet noe særlig i ryggen.

Er det setevarmeren min som det er noe galt med, noe som trenger å gå seg til, eller skal det være slik?
(gruer meg til mange minus dersom det skal gå 5 minutter før jeg merker setevarmeren...)
#10
Elbiler i media / Test av i3, Leaf og e-Up på Rudskogen
onsdag 23. september 2015, klokken 18:01
Scroll nedover til videoen nederst i artikkelen
http://www.dagbladet.no/2015/09/23/tema/bil/aller/dinside/motor/41208990/

Testkjørerne gikk rett i GOM-fella (startet bilene på 100km i restrekkevidde...) så testen i seg selv sier egentlig ingenting (hadde uansett vært mer interessant om de hadde startet på full tank)

Uansett morsom underholdning :) Skjønt at de valge e-UP og ikke e-Golf er en gåte
#11
Leaf 2010-2017 / Trær
torsdag 17. september 2015, klokken 20:16
Leier en Leaf til jeg får elbilen min, og lurer fælt på hva som bidrar til trærne i Leafen. Er det hvor mye man har skånet miljøet sammenlignet med fossilbil? Har ikke noe med lavt forbruk å gjøre i hvert fall; vanligvis får jeg et tre fra jobb, men i dag stod jeg i stampe og fikk et høyere forbruk enn vanlig, og ble belønnet med tre trær ( tok 2-3 ganger så lang tid å komme hjem)
#12
Bare for moro så tenkte jeg at jeg skulle se hvor mye jeg betaler for strømmen på hytta (ifht å lade elbilen når den kommer). Oppdaget da at jeg hadde fast månedspris i tillegg til spotpris (var overbevist om at jeg hadde styrt unna det da 49kr/mnd blir ganske "dyrt" for 3000kWh/år), men nok om det.

Begynte å sjekke priser på skifte av strømleverandør, og da slo det meg at Fortum jo leverer strøm. Av en eller annen grunn dukket de ikke opp på prisoversikten (selv om det virker som at Fortum, pr i dag, har lavest påslag på spotpriser). Uansett så tenker jeg at jeg med mine 4000kWh/år (når jeg får elbilen) så vil jeg ikke merke noe forskjell om Fortum skulle være litt dyrere enn de andre (f.eks så vil jo 10øre/kWh EKSTRA i påslag kun utgjøre 400kr/år), og når Fortum har gått i bresjen for å bygge ut hurtigladere slik at jeg faktisk kan ta elbilen på langtur, så ønsker jeg å belønne Fortum for det.

Pr i dag så prøver jeg også å handle i lokalområdet nær hytta mi, for å støtte det lokale næringsliv, og nå har jo Fortum satt opp en ladestasjon ved KIWI der... Tipper jeg kommer til å legge turen innom KIWI (i stedet for REMA) på vei til hytta fremover :)

En annen ting jeg vurderer, men som jeg sikkert ikke gidder, er å legge bilvasken til de Statoilstasjoner som har hurtigladere.

Dersom elbilfolket flokker seg rundt de aktørene som er tidlig ute, så vil det gjøre det mer attraktivt å satse på hurtigladestasjoner :) Og dersom elbilistene "rømmer" fra strømleverandører som ikke gidder å satse på hurtigladestasjoner, så vil det til slutt tvinge frem en satsning på hurtigladestasjoner fra flere aktører.

Så en liten utfordring til dere alle;
1) Vurder å bytte til Fortum som strømleverandør på hytte/hjem, spesielt dersom Fortum har satt opp en hurtiglader i nærheten/på veien
2) Vurder å flytte varehandling til KIWI-butikker med hurtigladere
3) Vurder å ta bilvasken på Statoilstasjoner med hurtigladere

Flere ting vi kan gjøre for å belønne de som faktisk gidder å satse på elbilistene?
#13
Kjøretips / Hvor pålitelig er GreenRace?
fredag 28. august 2015, klokken 19:26
I påvente av at fabrikken skal starte produksjon av min elbil, så leker jeg meg litt med tanken på langtur (eller leker med rekkeviddeangsten) fra Oslo og til mine foreldres hytte på Evje. Det står jo mye her inne om hurtiglademuligheter langs E18, men jeg lurte litt på omveien via Seljord;

I følge gule sider;
Oslo-Evje via E18 = 350km / 4t 30min (for mine valg av avreise og destinasjon)
Oslo-Evje via Seljord = 365km / 5t 15 min (samme avreise og destinasjon)

I følge Green Race;
Oslo-Evje via E18 = 355km / 74km/t = 4t 45min (samme som over)
Oslo-Evje via Seljord (avoid highways)= 380km / 58km/t = 6t 30 min (samme avreise og destinasjon)

De stemmer ganske bra overens via E18, men stygg bom via Seljord (klarer ikke å se at ruten avviker mellom gulesider og GreenRace selv om sistnevnte er 15km lenger, forsvarer uansett ikke 1t15min mer)

Dersom Gulesider stemmer, og hurtiglademulighetene er ok langs Seljordruta, så frister det litt å prøve den (45 min mertid forsvinner fort i et ladestopp mindre, hvis jeg er heldig)
#14
e-Golf / Tilgjengelig batterikapasitet ved ulike temperaturer
fredag 21. august 2015, klokken 07:22
Hei alle sammen.
Har trålet forumet her over lengre tid (mye nyttig og interessant her!), og har nå omsider bestilt meg en eGolf (skulle egentlig ha en Leaf, synes det var en veldig ok bil, men eGolfen føltes som en klasse over og følelsene vant over lommeboka...). Ser at det står mye om redusert rekkevidde vinterstid, inkludert erfaringer med reell rekkevidde og forbruk vinterstid. Etter hva jeg har forstått så er reell rekkevidde vinterstid redusert pga to forhold; økt forbruk (oppvarming, tyngre luftmotstand, mer rullemotstand) og redusert batterikapasitet.

Det jeg lurer på er følgende; har noen erfaringer på hvor mye batterikapasitet man har tilgjengelig for de ulike temperaturer? (samt om dette endrer seg under kjøring) Hjelper lite å tenke 21kWh / vinterforbruk = vinterrekkevidde dersom tilgjengelig batterikapasitet kun er 15kWh ved -15C :( Dersom jeg vet tilgjengelig batterikapasitet ved en gitt temperatur, så kan jeg overstyre GOM og estimere rekkevidde selv basert på det snittforbruket jeg har den dagen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA