Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - zaltoz

#1
ID.4 / Elektrisk bakluke, må åpne to ganger
lørdag 25. juni 2022, klokken 20:41
Hei
Ingenting å utsette på vår nye GTX med alle pakker, men den elektriske bakluken har vi en liten utfordring med. Må konsekvent trykke to ganger på åpne knappen for at den skal åpne seg. Den klikker og låser opp på første forsøk, men går tilbake i låst posisjon umiddelbart. Funker alltid ved neste forsøk. Samme gjelder ved bruk av fotsensor. Gjelder dette flere? Er det en easy fix? Har prøvd å skru knottene på bakluken litt inn og uten men uten hell.
#2
Model 3 / Når blir nye "nedgraderte" AP tilgjengelig?
torsdag 07. mars 2019, klokken 23:20
Jeg er en av de som valgte å nedgradere fra EAP til "enkel" AP. Noen som har hørt noe når oppdatering med denne pushes ut? Eventuelt noen som har denne varianten av AP allerede?
#3
Hei!

Er i ferd med å endelig gå til innkjøp av en Tesla. Har hatt en eGolf i 2,5 år, og er forsåvidt godt fornøyd, men vi skal kun ha én bil og har funnet ut at rekkevidden til Tesla vil gjør hverdagen og ferier langt enklere. I anledning innkjøp av Model S dukker det selvsagt opp en rekke spørsmål, hvorav en del jeg har funnet svaret på selv. Andre er ikke like innlysende, så jeg håper dermed dere med erfaring og som har vært i samme situasjon før kan komme med innspill. Noen av tingene jeg lurer på er:

- Facelift eller ikke? Jeg liker godt det nye designet, og det virker ikke som de eldre versjonene er priset ned noe særlig ift. faceliften. Videre har jeg skjønt at det er en del ikke-synlige fordeler som for eksempel bedre støyisolering. Er det andre fordeler?
- 75 gir god nok rekkevidde for vår del. Har skjønt at man kan lade raskere med 85+, men dersom man ikke pusher rekkevidde hardt er det vel greit med 75? Hva er å forvente av rekkevidde på norske vinterveier i til dels krevende terreng?
- Har lest at det har vært problemer med panotak. Er dette fikset? Skulle gjerne hatt mulighet for takstativ/skiboks.
- Model 3 hadde egentlig funker bra for vår del, men antar at min reservasjon som knapt er 3 måneder gammel tidligst vil gi meg en bil om et par år. Er det noen åpenbare fordeler med 3 kontra S som gjør den verdt å vente på?
- Hva er må-ha utstyr? Oppgradert autopilot? Er tekstilssetene kurante?

Jeg har satt meg et budsjett på 650.000,-, så det setter selvsagt begrensninger på hva jeg kan velge.
Alle innspill mottas med stor takk! :)
#4
Turer i Norge. / Eidfjord - Geilo vinterstid?
mandag 15. februar 2016, klokken 21:58
Hei godtfolk
Er det noen som har forsøkt strekningen Eidfjord - Geilo om vinteren? Vurderer å ta eGolfen til Bergen fra Oslo, men er veldig bekymret for hjemturen. Har lest en del erfaringer fra sommeren, og det lar seg greit gjøre ved å lade 90+% ved Eidfjord, men hvordan er dette om vinteren? Noen som har turt/forsøkt?
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Oslo - Bergen på én dag?
søndag 06. september 2015, klokken 21:35
Hei

Har søkt mye, men stort sett funnet gamle tråden og antar derfor ting har endret seg mtp. hurtigladestasjoner.

Noen som har forsøkt Oslo - Bergen i ett strekk? Det vil si kjørt hele strekningen på én dag med kun hurtiglading? Vurderer en langhelg i Bergen, og lurte derfor på om det lar seg gjøre i en e-Golf. Er det mulig via riksveg 7 over Hardangervidda?
#6
Hei

Er det forskjeller fra modell til modell hvor mye lading man kan motta gjennom hurtiglader? Har til nå begrenset erfaring, men ladet 12,5 kW på 27 minutter. Er dette bra, dårlig eller midt på treet? Føler kanskje ikke dette er spesielt hurtig mtp. at batterikapasiteten er 24 (e-golf). Det vil i tilfelle si like over 50 % på 27 minutter. Setter pris på alle innspill, og eventuelle rettinger, som gjør at jeg bedre får en forståelse for dette :)
#7
Leaf 2010-2017 / Leaf-jungel, er dette et bra kjøp?
onsdag 12. august 2015, klokken 17:50
Hei!
Skal kjøpe en Leaf så fort som mulig, og tenkte da det er fornuftig å gå for en som er brukt mtp. lansering av ny versjon om sikkert ikke altfor lenge. Har søkt side opp og side ned, og funnet ut at det er en hel del biler på finn som er importer. Dersom man kjøper fra en forhandler, er man da sikker på at alt er som det skal være med bilen teknisk og forskriftsmessig? Korrekt ladekabler for norsk strømnett?
Har funnet et alternativ (SV er toppmodellen?) fra 2013. Supert om dere kan se på denne og om det er noe spesielt jeg bør be om. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62113106, eventuelt denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61992548&searchclickthrough=true

Garantien her, er denne fra Nissan eller forhandler? Leste at garanti på amerikanske biler kun gjelder der borte, ikke her. Har også sett at noen garantier er kun for 3 år på annet enn batteri, er dette europeiske modeller?

Setter stor pris på alle svar og tilbakemeldinger, merker at det tar litt tid å få en fullstendig oversikt over alle modeller og varianter av Leaf ;D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA