Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Ingeniøren

Sider: [1]
1
Elbiler i media / eNordkappChallenge
« på: ſøndag 29. Desember 2019, klokken 18:34 »
Skikkelig rundtur fra Sveits i elbil. Turen går gjennom Sverige til Nordkapp og ser ut som de planlegger å returnere gjennom Norge og runde landet. Per nå er de i Nord Sverige.

Spennende å følge og kanskje noen møter de på deres vei, litt ala TeslaBjørn sine runder.

Bilen vi følger er en jaguar I-pace, men det er flere andre merker med. Finnes et tilsvarende emne i Jaguar seksjonen.

https://www.enordkapp-challenge.org/

https://www.polarsteps.com/ElectroCats/2916092-enc2019?s=BBDA7A3A-FBB5-444E-8E47-7026D1ECE503

2
Jaguar i-Pace / eNordkappChallenge
« på: Lørdag 28. Desember 2019, klokken 17:49 »
Kom over denne på det engelske forumet. Skikkelig tur fra Sveits, gjennom Sverige til Nordkapp og ser ut som de planlegger å returnere gjennom Norge (om det går...)

Spennende å følge og kanskje noen møter de på deres vei, litt ala TeslaBjørn.

https://www.enordkapp-challenge.org/

https://www.polarsteps.com/ElectroCats/2916092-enc2019?s=BBDA7A3A-FBB5-444E-8E47-7026D1ECE503

3
Jaguar i-Pace / Autopass brikke - alternativ plassering
« på: Fredag 12. Juli 2019, klokken 09:00 »
Hei

Ikke så glad i å klistre Autopass brikken opp i frontvinduet. I BMW i3 er det bare plast i fronten så da ble den plassert i bakkant av frunken og fungerte strålende der. Nå er det mye plast i fronten på I-Pace og, i frontplate og skjermer og det er vel bare panseret som er i aluminium etter det jeg kan se. Kanskje noe tilsvarende fungere i I-Pace men da de har fjernet blinkene som bekrefter passering er det litt vanskelig å sjekke.

Noen sier og at man i dag ikke trenger brikken lenger da det er skiltene som leses og ikke brikken (?)

Noen som har forsøkt å plasser Autopass brikken i frunken, det lille rommet foran, i I-Pace - eller trenger jeg den kanskje ikke lenger ?

4
BMW i3 / Har alle solgt BMW'n sin ?
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 18:17 »
Det har vært bra trøkk i denne avdelingen over flere år men når er det nesten ikke nye innlegg.

Har alle solgt i3'n sin ?

5
BMW i3 / Gummilister på i3
« på: Onsdag 07. Juni 2017, klokken 07:26 »
Hadde bilen hos Riis for å bytte frontrute i går.


Når jeg fikk den igjen var det gjort en bra jobb men manglet et par småting. Blandt annet hadde i løsnet innerkledning på venstre vindusstolpe og fremre takplate og ikke fått det skikkelig på plass i gjen i gummilista. I prosessen med å fikse dette løsnet jeg mitre av tre liste som går over vinduet til bak førerdøren, den som ender i en firkant der døra er festet. Gikk veldig lett av men nesten umulig å få skikkelig på plass igjen.

Problemet er at den skal ned i en skinne som er smalest på toppen og det er nesten kul umulig. Mulig men trenger et verktøy, smøre den med silikon/talkum, tre den inn fra enden av festelista eller liknende. Har fått den på sånn nokenlunde på plass med der er ikke godt nok for meg. Kunne sikker reist tilbake til Riis for litt hjelp men liker og å fikse ting selv..

Noen som har tips om dette ?

6
MODERATOR

På grunn av rydding i forumet, så ble denne tråden opprettet ved fradeling fra denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=32521.0
Debatten i denne fradelte tråden hører naturlig hjemme en annen plass enn første del.
MVH
Moderator

Lading hjemme er rimelig uansett, men Griffel har rett. Har man ny måler så registrerer den det høyeste uttaket i løpet av en lang periode og effektavgiften blir bestemt ut fra det.

Så hvis varmtvannsbereder, komfyr og elbil trekker samtidig, f.eks hvis man kommer hjem, tar seg en dusj og lager mat, så vil elbilen også bidra. Og den vil bidra mer hvis den lader raskere.

I Norge er hele omleggingen til de nye målerne stort sett bortkastet da vi ikke har "base-load" strømproduksjon, men vannkraft som kan tilpasse seg forbruket. Noen få plasser er strømnettet spinkelt men det burde løses lokalt.

I tillegg til ulemper som kostnadene til målerne (med alle følgekostnadene) vil det føre til økt strømforbruk da nattsenking og andre enøk tiltak øker sannsynligheten for økt effektavgift.


1 Har du ikke slik måler gjelder dette ikke deg (foreløbig).
2 Har du det vil du spare (litt) penger på å lade når du ellers bruker lite strøm, som på natten.

Nei, ingen tror vel på at dette gjøres for at vi skal betale mindre for strømmen. Synes dog det er rimelig frekt at vi tillegg til dyrere strøm må betal for installering av sjøkabler og målere over nettavgiften. Nesten ingen vits å shoppe strøm lenge når nettavgift er 2/3 av regning slik den er blitt for meg.

7
Elbiler i media / Tar hybridene knekken på elbilen ?
« på: Fredag 25. Mars 2016, klokken 09:05 »
Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/

8
Elbiler i media / Nye satser for Bomringen i Oslo - Elbiler ikke lenger gratis
« på: Onsdag 10. Februar 2016, klokken 07:44 »
Det er kommet forslag om nye satser i bomringen. Det som kanskje er interesant for oss er at elbiler ikke skal kjøre gratis lenger...

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/60-kroner-i-bommen-for-dieselbiler-1.12795076

Her står de ny satsene på side 9:
http://www.vegvesen.no/_attachment/1166894/binary/1087723?fast_title=Trafikantbetaling+-+revidert+avtale+Oslopakke+3.pdf

Sider: [1]