Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ingeniøren

#3
i-Pace / Opp som en Bjørn eh.. Jaguar og ned som en skinnfell
fredag 29. mars 2024, klokken 15:44
Ja, hva skal man si om hvordan Jaguar har handtert denne muligheten ?

https://www.tv2.no/broom/na-forsvinner-de-fra-flere-norske-byer/16545596/
#4
Elbiler i media / Muskvitch på havet
fredag 02. februar 2024, klokken 08:54
Hva er det med Muskvitch og dens piloter ?  :)

https://www.vg.no/nyheter/i/GMpypm/bil-i-oslofjorden-to-personer-hentet-opp-badstubaat

Original Moskvitch, for de som ikke vet:

https://no.wikipedia.org/wiki/Moskvitch
#6
i-Pace / Jedlix og WattCat og lading av I-Pace
mandag 27. desember 2021, klokken 19:09
I disse tider med nisse timepriser på strøm som hopper opp og ned, er det det kanskje noen av dere som har prøvd Jedlix ?

https://www.jedlix.com/en/

Jedlix er en app som primært er laget for å lade bilen når prisen på strøm er mest gunstig. Meningen er at man plugger bilen når man kommer hjem men lading starter først når man har satt for natt lading eller det er mest gunstig å lade. Det beste resultatet får man når man har en lader som støttes som Easee, noe jeg ikke har. Det som er fint er at den er gratis - enn så lenge.

Har testet den litt de siste dagene med variabelt resultat. Bruker WattCat og det ser ut som disse ikke jobber særlig godt sammen. Kort så opplever jeg at man f.eks legger inn en oppstart 22:00. Jedlix pauser da lading som bilen har startet kort tid etter at man har plugget kabel i bilen. Kl 22 startet Jedix lading men da pauser WattCat denne og så blir det ingen lading den natta. Om man er opp å følger med kan man re-starte lading fra WattCat og den starter men pauses så av Jedix. Mulig det hjelper å logge ut av Wattcat, men ikke en særlig god løsning. Det må i fall gjøres før lading er startet av Jedlix første gang - i mitt tilfelle 22.

Noen som har testet Jedlix og fått det til å virke tilfredsstillende ?

Edit: Antar begge bruker de samme kall, da de begge kan styre start og stopp av lading, så da sloss de om den samme kontrollen over prosessen.. Vet jeg kan pause Watcatt når jeg har plugget, for så å starte den igjen 22, men glemmer jeg det så... Det beste er kanskje om det bygges inn i WattCat - får legge inn et ønske hos utvikler.
#7
i-Pace / Knirkende speil
lørdag 20. juni 2020, klokken 10:46
Varmt om dagen og når bilen har stått ut og baket i sola så hører jeg knirking fra begge speil når de slås ut ved opplåsing. Har ikke hørt det før og tror ikke jeg hadde det i fjor sommer. Høres ut som en pakning som kanskje har gått tørr. Noen andre som har merket dette ? Kanskje man bør spraye litt silikonolje innimellom speil og feste ?

Hører ikke noe til daglig, bare når bilen er blitt varm i sola.
#8
Elbiler i media / eNordkappChallenge
søndag 29. desember 2019, klokken 18:34
Skikkelig rundtur fra Sveits i elbil. Turen går gjennom Sverige til Nordkapp og ser ut som de planlegger å returnere gjennom Norge og runde landet. Per nå er de i Nord Sverige.

Spennende å følge og kanskje noen møter de på deres vei, litt ala TeslaBjørn sine runder.

Bilen vi følger er en jaguar I-pace, men det er flere andre merker med. Finnes et tilsvarende emne i Jaguar seksjonen.

https://www.enordkapp-challenge.org/

https://www.polarsteps.com/ElectroCats/2916092-enc2019?s=BBDA7A3A-FBB5-444E-8E47-7026D1ECE503
#9
i-Pace / eNordkappChallenge
lørdag 28. desember 2019, klokken 17:49
Kom over denne på det engelske forumet. Skikkelig tur fra Sveits, gjennom Sverige til Nordkapp og ser ut som de planlegger å returnere gjennom Norge (om det går...)

Spennende å følge og kanskje noen møter de på deres vei, litt ala TeslaBjørn.

https://www.enordkapp-challenge.org/

https://www.polarsteps.com/ElectroCats/2916092-enc2019?s=BBDA7A3A-FBB5-444E-8E47-7026D1ECE503
#10
i-Pace / Autopass brikke - alternativ plassering
fredag 12. juli 2019, klokken 09:00
Hei

Ikke så glad i å klistre Autopass brikken opp i frontvinduet. I BMW i3 er det bare plast i fronten så da ble den plassert i bakkant av frunken og fungerte strålende der. Nå er det mye plast i fronten på I-Pace og, i frontplate og skjermer og det er vel bare panseret som er i aluminium etter det jeg kan se. Kanskje noe tilsvarende fungere i I-Pace men da de har fjernet blinkene som bekrefter passering er det litt vanskelig å sjekke.

Noen sier og at man i dag ikke trenger brikken lenger da det er skiltene som leses og ikke brikken (?)

Noen som har forsøkt å plasser Autopass brikken i frunken, det lille rommet foran, i I-Pace - eller trenger jeg den kanskje ikke lenger ?
#11
BMW i3 / Har alle solgt BMW'n sin ?
torsdag 23. mai 2019, klokken 18:17
Det har vært bra trøkk i denne avdelingen over flere år men når er det nesten ikke nye innlegg.

Har alle solgt i3'n sin ?
#12
BMW i3 / Gummilister på i3
onsdag 07. juni 2017, klokken 07:26
Hadde bilen hos Riis for å bytte frontrute i går.


Når jeg fikk den igjen var det gjort en bra jobb men manglet et par småting. Blandt annet hadde i løsnet innerkledning på venstre vindusstolpe og fremre takplate og ikke fått det skikkelig på plass i gjen i gummilista. I prosessen med å fikse dette løsnet jeg mitre av tre liste som går over vinduet til bak førerdøren, den som ender i en firkant der døra er festet. Gikk veldig lett av men nesten umulig å få skikkelig på plass igjen.

Problemet er at den skal ned i en skinne som er smalest på toppen og det er nesten kul umulig. Mulig men trenger et verktøy, smøre den med silikon/talkum, tre den inn fra enden av festelista eller liknende. Har fått den på sånn nokenlunde på plass med der er ikke godt nok for meg. Kunne sikker reist tilbake til Riis for litt hjelp men liker og å fikse ting selv..

Noen som har tips om dette ?
#13
MODERATOR

På grunn av rydding i forumet, så ble denne tråden opprettet ved fradeling fra denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=32521.0
Debatten i denne fradelte tråden hører naturlig hjemme en annen plass enn første del.
MVH
Moderator

Sitat fra: Robert Sund på fredag 03. mars 2017, klokken 00:53
Lading hjemme er rimelig uansett, men Griffel har rett. Har man ny måler så registrerer den det høyeste uttaket i løpet av en lang periode og effektavgiften blir bestemt ut fra det.

Så hvis varmtvannsbereder, komfyr og elbil trekker samtidig, f.eks hvis man kommer hjem, tar seg en dusj og lager mat, så vil elbilen også bidra. Og den vil bidra mer hvis den lader raskere.

I Norge er hele omleggingen til de nye målerne stort sett bortkastet da vi ikke har "base-load" strømproduksjon, men vannkraft som kan tilpasse seg forbruket. Noen få plasser er strømnettet spinkelt men det burde løses lokalt.

I tillegg til ulemper som kostnadene til målerne (med alle følgekostnadene) vil det føre til økt strømforbruk da nattsenking og andre enøk tiltak øker sannsynligheten for økt effektavgift.


1 Har du ikke slik måler gjelder dette ikke deg (foreløbig).
2 Har du det vil du spare (litt) penger på å lade når du ellers bruker lite strøm, som på natten.

Nei, ingen tror vel på at dette gjøres for at vi skal betale mindre for strømmen. Synes dog det er rimelig frekt at vi tillegg til dyrere strøm må betal for installering av sjøkabler og målere over nettavgiften. Nesten ingen vits å shoppe strøm lenge når nettavgift er 2/3 av regning slik den er blitt for meg.
#14
Elbiler i media / Tar hybridene knekken på elbilen ?
fredag 25. mars 2016, klokken 09:05
Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/
#15
Det er kommet forslag om nye satser i bomringen. Det som kanskje er interesant for oss er at elbiler ikke skal kjøre gratis lenger...

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/60-kroner-i-bommen-for-dieselbiler-1.12795076

Her står de ny satsene på side 9:
http://www.vegvesen.no/_attachment/1166894/binary/1087723?fast_title=Trafikantbetaling+-+revidert+avtale+Oslopakke+3.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA