Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Panders

#1
Model X 2014 - 2022 / Setekonfigurasjon 7-seter
onsdag 21. september 2022, klokken 09:03
Nå har jeg saumfart internettet opptil flere ganger og blir ikke klok på 7-seterutgaven  :o

Ser noen biler har skinner på andre rad, hvor 2 av setene sitter sammen og det er manuell justering med hendel under sete. Denne ser svært klønete ut hvis man bruker bakre rad ofte.

Så har jeg sett en utgave hvor det er 3 separate seter på elektriske søyler, hvor man kan vippe seter frem for adkomst til baksete.

Har jeg rett i mine observasjoner?
Når ble det endringer i oppsett?
Har dette noe med premium og gjøre?
#2
Model S 2013 - 2022 / Ulyd forstilling
onsdag 21. september 2022, klokken 08:56
Hei!

Har hatt bilen en mnd og la merke til at det var lyd ved bruk av ratt når en stod stille, regner med at dette er den elektriske servoen en hører :)

Nå til "problemet", når jeg nå står stille eller kjører svært sakte, så hører jeg en stgg kneppelys ved rattutslag.
Noen ide om hva som er feilen? Den kom ut av intet en morgen og lyden er der permanent ved rattutslag når en står stille.
#3
BMW i3 / BMW i3S 3G-nett
onsdag 01. juni 2022, klokken 14:16
Jeg opplever til stadighet at jeg ikke får kontakt med bilen min via appen. Ser det har vært diskutert tidligere her inne, men nå begynner vel dette å bli høyest aktuelt.

Jeg får kontakt med bilen via appenhjemme og utenfor jobben, men veldig ofte opplever jeg nå at bilen ikke er på nett. Dette gjelder en 2019 i3S 120Ah

Er det sånn å forstå at denne kun går på 3G-nett?
Er det noe fix man kan gjøre i systemet for å kjøre den på 2G evt. eller må den oppgraderes til 4G, og er dette evt en løsning BMW har klar?
#4
Lading / Sliter med ladeoppsett
torsdag 28. januar 2016, klokken 23:56
Jeg ønsker at min Leaf -14 Tekna  skal lade til 80% med en gang jeg plugger inn kabel. Deretter ønsker jeg at den skal være ladet til 100% til klokken 07.00 Hvordan skal jeg få til dette?

Jeg har nå prøvd følgende oppsett.
Bilen står innstilt på 80% lading i menyen. Deretter har jeg satt opp ladetimer til 100% fra **.** til 07.00 man-fre.

Men hva skjer? Jo jeg plugget nå inn bilen med 70% på batteriet, deretter megen er lampene i dashen å blinke rullerende, men bilen starter ikke å lade opp til 80% som jeg akkurat har stilt inn!!!! Så nå gjenstår det å se om den har ladet til 100% i morgen tidlig.

Er det ingenting på denne japsebilen som skal og kan fungere intuitivt? Eller er det bare jeg som tenker stikk motsatt av bilen og japaneserane?

Mvh Pande
#5
Disse har tydeligvis kommet i drift etter nyttår. Rart ikke Fortum ikke reklamerer litt når de har satt opp nye ladere, regn flaks jeg oppdaget disse.
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Notodden - Gaustadblikk
onsdag 20. januar 2016, klokken 08:53
Noen som har kjørt denne strekningen I vinter? Hvordan går det med rekkevidden?
#7
I dag har jeg testet om det er lettere å komme seg til hytta nå som det har kommet ny lader i Drangedal fra Fortum.
Distanse Sandefjord - Kilegrend (Fyresdal) 15,9mil

Jeg startet hjemme i -7 grader med forvarmet bil og 99% på batteriet. Kjørte ut på en våt E18 sørover og satte CC på 85 km/t.
Når jeg kom til Telemarksporten etter 38km hadde jeg 60% batteri igjen, laderen ble opptatt i øyeblikket jeg svingte inn på Statoil, så vi bestemte oss for å kjøre 3-4km til Mc Donalds Porsgrunn for lading og lunch. Der viste batteriet 57% etter 44km og 2 ledige lader :)
Vi satte igang laderen og gikk in på Mc Donalds for mat. Vi ladet batteriet til 83% og satte snuten mot Drangedal (58,6km).

Veiene var tørre og fine, vi hadde som tidligere på turen varmeapparatet på 17 grader og setevarmer på :D Vi hadde på oss ullundertøy og en god genser så vi holdt varmer bra. Hastigheten på turen lå mellom 60-75km/t, det var tørre og delvis snødekte veier og en del glatte partier, så noe særlig høyere hastighet kunne vi ikke ha benyttet.

Vel fremme i Drangedal med (32%) så vi Fortum sin lader langs veien ved Spar, godt synlig og opplyst.... og den var opptatt. E-up´en på laderen hadde rundet 60% og vi tenkte liksågodt vi kunne ta oss en kaffe på Kafeen. Etter 5 min kom eieren ut og laderen ble vår. Laderen estimerte 60 min fra 32-80%, dette skulle vise seg å være meget feil da bilen var på 95% etter 35-40 min.

Den siste biten fra Drangedal til Kilegrend (Hytta) er på 58,6km og ble ikke tatt da vi ikke ønsket å bli der å lade med 10A lader, så vi satte snuta hjemover. Den siste biten på 58km klarer vi utmerket ved lading i Drangedal og forbruket videre dit får man jo en liten pekepinn på ved kjøringen fra Porsgrunn til Drangedal. I løpet av turen sank temperaturen ned på -14 grader på det kaldeste, så jeg vil si snittet på turen var rundt -10 grader.

Vi ankommer så laderen på Telemarksporten som er ledig med 37% på batteriet, ladet så til 57% og reiste videre mot Sandefjord. Når jeg kjørte inn i gårdsplassen hjemme viste bilen 15% og antall kilometer forsvant, det siste den viste var 20km

Bilen er en 2014 Tekna med 42000km på telleren.
Snittforbruket på turen viste 20.0 kWt
Bilen ble kjørt i ECO
Utetemp på -7 til -14
Coupetemp på ca 17
Setevarme ble brukt på LOW, ble skrudd av når det ble for lommert i ryggen.
Farten var 85 km/t på motorveien og normal hastighet på Fylkesveiene 60-80 km/t

Noen spørsmål og tanker om turen:

Ladestasjonen på Telemarksporten finnes kun i en av ladeappene jeg har i den appen den faktisk eksisterer i så er plasseringen 1-1,5km feil i retning Porsgrunn? Dette er helt utrolig og jeg syns det er meget rart at vi ikke har EN app vi kan forholde oss til som har FULL oversikt over hurtigladere...

Statoil sin lader skal bruke Charge&Go appen, men fikk feilmelding ved betaling. Hvorfor er ikke disse kjørt opp mot ladebrikken???

Teller forbruket av varme i Coupe og lign med på snittforbruksmeteret i bilen?

Jeg har funnet ut at Guessometeret fungerer ganske bra hvis en trekker ifra 20km på tallet den oppgir, da skal en kunne beregne ca kjørelengde ved NORMAL kjøring.

Og helt til slutt.... tenk om Leafen hadde hatt spylerdyser til FRONTRUTA!
#8
Leaf 2010-2017 / Relativt ny elbileier og rekkevidde.
fredag 18. september 2015, klokken 16:22
Idag tenkte jeg å sette bilen på en liten prøve. Jeg startet i sandefjord og skulle ende i Holmestrand (Kleiverud) via gamle E-18 så å si hele veien, samt et par andre småveier. Fartsgrensene var fra 40-70 km/t snitthastigheten lå på rundt 50. Jeg varmet opp bilen før jeg kjørte med bilen i laderen, batteriene var nettopp sluttet å lade. AC og Heat var skrudd av, det var 13 grader ute når jeg startet og rundt 17 ved slutt. På vei til Holmestrand starten den første halvdel med forbruk mellom 9-9,5. Denne steg til rundt 10 ved adkomst Holmestrand. Nå viste batteriet  66% og jeg hadde tilbakelagt 50,8km (Gulesider.no)

På hjemveien valgte jeg ei litt lengre rute over Fon og Kodal (67,3km), litt sikksakk. Forbruksmåleren lå på et snitt på ca 11,2-3 de siste 5 mil hjem. Vel hjemme viser nå  bilen 25% og ca 42km igjen å kjøre. Jeg har idag tilbakelagt ca 118km og hvis måleren i bilen stemmer med 42km, så vil det si totalt 160km.

Jeg har kjørt som en prest, med null akslerasjon i oppoverbakker, rullet i bakker hvor jeg kan unngå regen og ligget under fartsgrensen i 60-80 soner for å spare strøm i bakker og slikt. For å illustrere: hadde jeg kjørt bak meg selv denne turen hadde ethvert skudd i ei pumpehagle blitt benyttet... (på meg selv)

Dette er vel det jeg vil si er så optimale forholdene får blitt i Norge og lurer på hvordan i GRANSKAUEN jeg skal klare 199km under noen som helst omstendighet?
#9
1. Finnes det noe app eller nettside som er oppdatert med ladestasjoner?
2. Finnes det ChaDeMo på Brokelandsheia?
3. Er det planlagt noen ladestasjoner i Drangedal/Treungen område?
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye hurtigladere på Fokserød (Sandefjord)
lørdag 05. september 2015, klokken 12:51
Om kort tid er laderne fra Fortum på Fokserød i drift, de mangler kun idriftsetting fra Fortums teknikere :)

2 stk ChaDeMo/Combo 110A
(1stk ABB og en Garo)
2 stk Semihurtig 3-fas 32A

De Semihurtige lederne er ikke montert enda pr.d.d.

De har valgt å montere 2 forskjellig hurtigladere?? Var visst fordi da slapp begge å være utgav drift med samme feil. Er visst potensialet til forbedring på disse laderne...

Edit. Ser ut til at den ene ladestasjonen er i drift allerede
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA