Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - ThomasEL

Sider: [1] 2 3
1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nytt irriterende varsel etter service
« på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 07:32 »
Jeg hadde Leafen på ettårs service hos Nissan i går.
I tillegg til det vanlige, med oppsmøring av bremser, kontroll av batteri osv, så forelå det en softwareoppdatering for radar som ble installert.

Men:
Hver gang jeg nå stopper bilen og slår av "tenningen", så kommer det et kraftig lydsignal samt en melding i dashboardet om "Remember to turn of headlights"
Dette er jo totalt meningsløst, siden Leafen slår av lysene selv når bilen parkeres og tenningen slås av. At dette skjer med lysbryteren i auto-modus, gjør det jo bare enda mer komisk.

Andre som har fått denne nye "featuren" etter service?

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batterimishandling
« på: mandag 26. august 2019, klokken 07:49 »
Jeg kom hjem med 6% SOC i dash (14,5% GIDS / reell SOC) og 29 grader celcius på batteriet. Ikke noe veldig spesielt med det, men:

Jeg glemte å plugge i laderen..!!😰😰

Bilen ble dermed stående hele 9 timer med så lav SOC før jeg oppdaget det i morges og fikk plugget i..

For meg som er (litt for mye) opptatt av batterihelsa, så føltes dette som å denge løs på min egen bil med ei slegge..


3
Elbilen i Samfunnet / Er elbilen «over kneika»?
« på: onsdag 24. juli 2019, klokken 09:24 »
For omlag et år siden var jeg nesten sikker på at elbilen snart var over kneika, og at fremtidsutsiktene så lyse ut:
Salgstallene gikk opp, nye biler med lang rekkevidde var på vei, de store og etablerte bilprodusentene så ut til å omsider satse, dieselgate hadde nettopp skjedd osv..

Bevares, som den entusiast jeg er, så både tror og håper jeg fortsatt at elbilen får mer og mer fotfeste!! Men jeg er liksom ikke like sikker lenger:
Fortsatt lite elbilinteresse ute i Europa, leveringstrøbbel(leveringsvegring??) for flere merker, avsløring knyttet til både kobolt- og litiumproduksjon, stadige artikler med negativt innhold for elbilen som ikke lenger blir motsagt, nye og mer effektive dieselmotorer..

Hva tenker folket? Hvor går veien de neste ti årene?

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ideell lagringsspenning
« på: fredag 17. mai 2019, klokken 23:50 »
På Nissan e-NV200 forumet har TOMRH lagt frem tall fra batteryuniversity.com som sier at ideell cellespenning for lang levetid (ved lagring over en tid) er 3,92V.

Dette er vel til dels betydelig høyere enn det som har fremkommet i tidligere diskusjoner om emnet her på Leafforumet. Ca 40-50% SOC har vel da blitt fremholdt som optimalt, noe som er lavere enn 3,92V/celle.

Er det noen som har noe håndfast å vise til, som enten støtter eller motsier det TOMRH har funnet og delt?

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rapport: Vinterferie til fjells - med takboks
« på: mandag 18. februar 2019, klokken 14:01 »
Fullpakket bil for en ukes vinterferie, 5 personer med bagasje
Kjøredistanse: 200km, fra 50 meter over havet opp til 830 meter over havet.
Takboks på taket med ski, staver og skisko til 5 personer
Våt veibane, tåke, lett yr og 2 grader

Totalt energiforbruk: 498 GIDS ( = 38,6kWt)

Vi ladet 12 minutter, da det var den tiden det tok for ungene å gå på do, samt for meg å kjøpe kaffe.
VI HADDE KLART OSS MED 3 MINUTTER LADING (startet hjemmefra med 490 GIDS og brukte altså 498 GIDS. Legger man inn en margin på 20 GIDS, så hadde det altså holdt å lade 30 GIDS).

Min subjektive konklusjon:
- Det er god plass i Leafen. Vi fikk inn bagasje til fem personer uten å ta ut hattehylla
- Det går veldig fint å kjøre med takboks. Noe høyere forbruk, men kommer fortsatt nesten 20 mil med 780 høydemeter. (Skal dog sies at maksfart var 90km/t på denne turen)

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rengjøring under panseret
« på: søndag 17. februar 2019, klokken 23:47 »
I forbindelse med påfyll av vindusspylervæske i dag tok jeg en ordentlig titt med lommelykt ned i "motorrommet". Jeg ble overrasket over hvor utrolig møkkete det var blitt (bilen utlevert i oktober)

At det er støvete er jo greit nok, men det var jo rett og slett våt sand. Særlig i de nedre delene av "rommet".

Er det noen som har noe tips til hvordan få vasket litt? Må man skru av hele dekselet på undersiden av bilen? Syns det er litt for mange litt for dårlig beskyttete kabelkoblinger etc til at det virker særlig gunstig å kjøre en tradisjonell "motorvask"....

7
Alternativ energi / Strømaggregat: IT- eller TN-nett ?
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 08:54 »
(Jeg har et Dometic Tec 29 aggregat, men er også interessert i svar generelt)

Er vanligvis aggregatene man kjøper satt opp som TN-nett eller IT-nett?

TN vil jo si at nøytralleder (N) er sammenkoblet med jord (PE). Man måler da 230V mellom fase (L) og nøytral (N), og også 230V mellom fase (L) og jord. Men mellom nøytral (N) og jord er det tilnærmet 0V

IT vil si at begge faselederne (L1 og L2) er adskilt fra jord. Man måler 230V mellom faselederne, ca 133V mellom den ene faselederen og jord, og også ca 133V mellom den andre faselederen og jord.

Hva er vanlig på aggregatene?

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / VIN-nummer og produksjonsdato
« på: onsdag 09. januar 2019, klokken 20:38 »
Veldig så vanskelig det skulle være å finne ut akkurat når Leafen er produsert...

Produseres bilene alltid med kronologiske VIN-nummer?

Slik at en Leaf med høyere tall (de sju siste sifrene) i VIN-nummeret med sikkerhet er produsert ETTER en Leaf med lavere tall (siste sju sifre)?

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf 2019 - med eller uten aktiv kjøling?
« på: søndag 23. september 2018, klokken 09:20 »
Det har jo lenge blitt tatt for gitt at Leaf 2019 ville komme med batterier fra LG, og at det endelig ville være aktiv temperaturregulering av batteripakka...

Men... Skal man tro flere videoer som nå har kommet på Youtube om Leaf 2019, så virker dette slett ikke så sikkert lenger... Det henvises til en slags lansering der ikke Nissan visstnok nevner verken LG eller aktiv kjøling med et ord. (Jeg har ikke selv sett lanseringen)

Og selv hadde jeg nylig en prat med en Nissanmekaniker. Han antydet at det neppe var snakk om noe aktiv temperaturregulering i form av vifter eller liknende, men heller at det var mer plass og naturlig luftstrøm rundt cellene enn i 2018-utgaven..

Er det andre som sitter på noe sikker (sikrere) informasjon her?

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Produksjon, VIN-nummer og levering
« på: fredag 21. september 2018, klokken 19:28 »
Er det noen som vet sånn omtrent hvor lenge før utlevering bilen vanligvis er ferdig bygd og har fått sitt VIN-nummer på fabrikken i England? Og er det slik at forhandler «umiddelbart» da kan se i sine datasystemer at den aktuelle bilen nå er satt sammen og er klar for transport?

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Fortums økte priser og ladere ute av drift
« på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 21:43 »
Fortum klager over lite trafikk på sine ladere langs E39 mellom Kristiansand og Stavanger (Ålgård), og de har derfor satt opp prisen...

Vel... I dag er seks av Fortums ladere på strekningen ute av drift! Og noen av disse har vært ute i flere dager. Midt i ferien. Kanskje ikke så rart at kundene svikter? De fleste av disse laderne er satt opp med Enovastøtte. Det burde medføre et ansvar for å minimalisere nedtid på laderne.

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Begrep og forkortelser
« på: fredag 06. juli 2018, klokken 11:59 »
Noen har etterlyst en oversikt over begrep og forkortelser i «Leafverden».
Vel, her begynner jeg, og så kan andre følge på:

SOC: State of charge. Hvor mange prosent oppladet batteriet er sett i forhold til total nåværende batterikapasitet.

SOH: State of health. Batteriets helse i prosent. Er 100% på en ny bil, og avtar gradvis. Første kapasitetsbar i bilens meny forsvinner ved ca 85% SOH

GIDS: Nissans energienhet. Én GIDS er en bestemt energimengde, uavhengig av bilens alder og batteriets kapasitet. En ny 2018 Leaf lader til 500 GIDS.

ACC: Adaptiv cruicekontroll. Holder avstand til bilen foran.

Regen: Bevegelsesenergi tilbakeføres til energi i batteriet.  Sterkest regen i B-mode og ved bruk av e-pedal.

Seiling: Renne i «fri». Holde gasspedalen slik at bilen triller uten verken å bruke energi eller regenerere.

Chademo: Hurtigladetypen som passer til Leaf.

Schukokontakt: Vanlig stikkontakt

CEE-stikk: Industrikontakt

Mode3-lading: saktelading fra en veggboks med en spesiell type kabel med type2-kontakt. (Kabel medfølger bilen) Nye Leaf har innebygget 6,6kW lader.

13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / God eller ubrukelig bil - bruksmønster
« på: søndag 17. juni 2018, klokken 17:19 »
Mens jeg venter på min Leaf 2018 N-Connecta (som jeg tidvis er usikker på om jeg angrer på at jeg har bestilt - tidvis gleder meg til å få), så har jeg prøvd å tråle så mye brukererfaring fra diverse forum som jeg har klart.

Jeg har per nå kommet til følgende subjektive oppsummering vedrørende bilens temperaturproblemer:

- For de som kun bruker bilen til kortere kjøreturer uten hurtiglading (20-25 mil), så fungerer den utmerket. Både på motorvei og vanlig landevei.

- For de som kjører på landevei og noen ganger trenger en hurtiglading, så fungerer bilen fint og uten problemer.

- For de som kjører på landevei og vanligvis klarer seg med én hurtiglading, men noen ganger trenger to hurtigladinger, så fungerer bilen tilfredsstillende, men kan få noe redusert lading på andre hurtiglading.

- For de som kjører på landevei og relativt ofte har behov for minimum to hurtigladinger, så er ikke bilen særlig grei. Høy batteritemperatur og ladebegrensning blir en irriterende faktor.

- For de som kjører ofte (ukentlig) på motorvei (og vil ligge i 100km/t +) med behov for én hurtiglading per tur, så risikerer man ladebegrensning allerede på første hurtiglading. I tillegg vil ofte batteriet ha en temperatur som er høyere enn hva sunt er.

- For de som ofte kjører på motorvei (100km/t + ) og svært ofte har behov for mer enn én hurtiglading i forbindelse med motorveikjøring, så er bilen bortimot ubrukelig. I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering.


Vel, dette var min lille subjektive oppsummering av det jeg mener å ha observert og lest av brukererfaringer. Synspunkter?

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / LE, Acenta, Connecta, Tekna: Forskjeller i praksis
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 09:30 »
Tenkte det kunne være greit med en tråd der de reelle forskjellene mellom Launch Edition, Acenta, Connecta og Tekna kan presenteres. En ting er å se forskjellene i salgsbrosjyrer, men hva innebærer det i praksis?


15
Carwing / Nissan Connect og eierskifte
« på: søndag 13. mai 2018, klokken 15:50 »
Jeg selger nå min 2015 modell, og har sett for meg å gjøre følgende angående Nissan Connect:

- Jeg går inn i menyen i bilen og sletter brukernavn og passord
- Ny eier oppretter en bruker på You+Nissan
- Ny eier legger inn sine opplysninger i bilen

Har noen prøvd om denne metoden fungerer??
Eller må den nye eieren overta mitt brukernavn? (Altså at det ikke lar seg slette/endre i bilens meny)

Sider: [1] 2 3