Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - ThomasEL

Sider: [1] 2 3 4
1
Audi e-tron / ABRP (A better route planner) spørsmål og svar
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 09:49 »
I likhet med mange andre her på forumet, så syns jeg denne appen fungerer bra ved ruteplanlegging. Men det er noen småting som ikke helt fungerer som ønskelig:

Jeg har lagt inn ei reiserute fra Kristiansand til Molde.
Appen har valgt fire ladinger:
Ionity Ringdalsskogen (lynlader)
Ionity Dal (lynlader)
Bilkraft Lillehammer (50kW lader)
Ionity Dombås (lynlader)

Egentlig perfekte ladestopp, men:

Hvorfor velger den ikke ladestasjonen med lynlader på Lillehammer?

I stedet velger den en 50kW ladestasjon like i nærheten. Dette medfører at den foreslår å lade til nesten 100% SOC på Dal, slik at oppholdet på 50kW laderen på Lillehammer ikke skal bli uendelig langt.

Jeg har forsøkt å trykke "avoid" på den foreslåtte laderen på Lillehammer, men da velger den bare ut en annen 50kW lader (fra Fortum). Hvorfor vil den ikke bruke Grønn Kontakts 150kW lader ved Burger King Lillehammer?

Tips?

(EDIT: Jeg forsøkte nå å legge inn både Ionity og Grønn Kontakt som "prefered network" Da valgte den omsider ut lynladeren på Lillehammer :+1: Men da endte den opp med å "ditche" Ionity Dombås til fordel for Bilkraft Bjorli... Det siste er jo ingen krise, siden de også har 150kW lader... Så nå har jeg jo for så vidt fått til det jeg lurte på, men samtidig: Hvis man så til de grader i detalj må fortelle appen hva den skal gjøre og hvordan den skal velge for å komme raskest mulig ut av det, så forsvinner jo kanskje litt av hensikten med en slik planleggingsapp ;D ;D)

2
Audi e-tron / Ladekurver 50 og 55
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 09:26 »
I denne tråden tenkte jeg vi kan samle ladekurver for e-tron 50 og e-tron 55.
Jeg legger nå ut kurver laget av Fastned, Bjørn Nyland og elbil24.no

Er det forresten noen som har sett ladekurve for «nye» 55, altså versjonen med mindre buffer??

Ladekurvene fra elbil24 viser nok en situasjon der batteriene ikke har nådd ideell driftstemperatur, mens Nylands kurver vel er hentet fra 1000km testene og dermed er bortimot ideelle.

Suppler gjerne med andre kurver dere finner! Og aller helst: Med egne kurver eller erfaringer!

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Lynladere fra Fortum
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 19:49 »
Vi har stort sett brukt Fortums hurtigladere på turer, av den enkle grunn at vi fikk forhåndsbetalt hurtiglading for 10 000kr hos Fortum den gang vi kjøpte vår første Leaf. Vi har fortsatt en god sum igjen av dette.

Men etter vi byttet ut Leaf nr 2 med E-tron, så vil det jo nå helst være aktuelt med lynladere på lengre turer.

Jeg trodde Fortum var i gang med å bytte ut mange av sine 50kW ladere med 150kW, men da jeg kikket gjennom laderne deres på strekningen Kristiansand-Oslo-Trondheim, så var det skrale greier. Stort sett bare 50kW over hele linja...

Stemmer dette? Eller er det appen deres som ikke er oppdatert?

(Nevnte kjørerute dekkes jo greit av lynladere fra Cirkle K og Ionity, så ingen problem egentlig. Men så lenge vi har noe tusenlapper igjen av denne ladesaldoen hos Fortum, så kunne det jo vært greit å bruke de dersom de har godt nok tilbud/ladehastighet...)

4
Audi e-tron / Drive mode: Erfaringsbaserte preferanser og forskjeller
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 22:19 »
(Beklager hvis dette er fyldig behandlet i annen tråd. Da ber jeg moderator slette denne tråden. Men fant ikke noe særlig om det ved søk)

E-tronen har jo ulike "Drive modes", slik som auto, dynamic, efficiency, all road off road

Kan noen dele noen brukererfaringer? Hva er de praktiske forskjellene? Og hvilken modus foretrekkes til hva? Kjører de fleste i én fast modus eller bytter dere etter "forholdene"?

(Noe tenker jeg er litt opplagt. For eksempel at "off road" typisk er for å kjøre på ujevn grusvei eller i dyp snø kortere strekninger for å få mer høyde under bilen, redusert antispinn, "nedoverbakkekrabbing" etc... )

Men hva med de andre modusene? Noe merkbar forskjell mellom "auto" og "comfort"? Eller auto og "dynamic"?

Og deler dere Teslabjørns oppfatning at "efficiency" ikke har noe for seg når det gjelder strømsparing, så lenge sjåfør er en erfaren EV-kjører som ved behov tenker "egg under pedalen"..?

5
Audi e-tron / Beregnet netto batterikapasitet
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 21:53 »
Hvilke erfaringer har folket når det gjelder å beregne netto tilgjengelig batterikapasitet ved hjelp av forbrukstall, distanse og prosent brukt? Er dette et såpass pålitelig mål at det kan si noe om degradering i batteriet? Eller blir prosentmåleren såpass ikke-lineær at man må kjøre fra 100% til full stopp for at matematikken gir et godt nok estimat?

Mine tall i dag:
Distanse: 19,26 mil
Forbruk: 2,51kWt/mil
SOC fra 89% til 11%, altså 78% brukt.

Utregnet forbruk: 2,51kWt/mil • 19,26 mil = 48,34kWt brukt.

48,34kWt / 78% = 61,98kWt kapasitet

Hadde i alle fall håpet over 63kWt..
Men har dere erfaring med at slik beregning gir sprikende resultat? Eller ganske likt fra gang til gang?

6
Audi e-tron / Ladekladd - problemer
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 20:17 »
EDIT:
Problem løst, men kan ikke slette tråden






Kom til hytta og skal bruke medfølgende ladekladd for første gang.
Tre lamper lyser rødt.

I følge instruksjonsboka skyldes det dårlig sensing av jord.

Sensing av jord kan slås av med en prosedyre der man holder to knapper inne i 2x6 sekunder. Men skjer ingen endring.

Noen som har vært borti det samme??

7
Audi e-tron / Sunn batteribehandling
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 20:33 »
Batteriene trives jo aller best omkring 50% SOC. Sykluser mellom 70% og 30% er jo således sunnere enn mellom 80% og 20%, som igjen er sunnere enn mellom 90% og 10%

Samtidig skal jo disse bilene brukes da🤪🤪

Hva tenker dere er sunnest for batteriet i følgende tilfeller:

Situasjon 1
• Lade til 100% og komme helt frem
eller
• Lade til 80% og ta et kort hurtigladestopp


Situasjon 2
• Lade til 100% og komme frem med 20%
eller
• Lade til 90% og komme frem med 10%


Situasjon 3
• Kjøre i ett og komme frem med 3-5%
eller
• Hurtiglade litt og komme frem med 15%


(Forutsetter at man i alle tilfeller kan plugge til lader straks ved ankomst destinasjon.)

8
Audi e-tron / Ladestasjoner i bilens navigasjon
« på: Onsdag 29. April 2020, klokken 23:42 »
Jeg er jo vant til at kartene i elbiler ikke er helt oppdatert på de nyeste ladestasjonene, men makan til mangelfullt har jeg da aldri opplevd...

Jeg søkte litt for gøy etter "spesialmål" og valgte "hurtiglader" i navigasjonen. Det nærmeste stedet var langt borti Telemark!! Enda vi har hurtigladere i bøtter og spann her rundt Kristiansand... Og mange av disse stasjonene er jo flere år gamle. Selv Leafen fra 2015 hadde jo flere av disse stasjonene innlagt.

Noen endringer i innstilling som jeg har oversett? Eller er det virkelig SÅ dårlig? (Får jo opp mange ladestasjoner her i området i myAudi appen...

9
Avansert: Batterier og Lading / Audis underlige/uheldige ladepolicy hos forhandler
« på: Torsdag 23. April 2020, klokken 11:03 »
Jeg venter på utlevering av en e-tron 50 fra Audis forhandler Gumpens Auto i Kristiansand.
Til min overraskelse/forferdelse oppdaget jeg at bilen står lagret hos forhandler ladet til 92% SOC. Bilen har stått utstilt i butikken (ikke vært brukt til prøvekjøring) siden den ankom i midten av februar. Jeg påpekte den høye SOC til selger, og han svarte at det var normal policy at de ladet alle e-tron til 100% ved ankomst forhandler. Dette gjaldt også alle de lagerbilene som ikke står utstilt.

Jeg påpekte på ny i en e-post at dette er svært underlig. Særlig siden Audi selv (i bilens manual) anbefaler kundene å lade til 80% i det daglige og 100% ved behov.

Her er svaret jeg fikk, etter at selger sannsynligvis har forhørt seg nærmere med verksted/mottak:

Sitat:
"Dersom SOC er under 80% skal batteries lades opp iht fabrikkens krav.
 
På denne aktuelle bilen er batteriet ladet opp til  92% nå i dag. (Min merknad: Her mener han at SOC er 92% i dag, ikke at den har blitt ladet i dag)
 
Denne bilen har en kapasitet på 71kWh brutto og 64,7kWh netto (100% visning i bilen tilsvarer netto kWh)
Det vil si at denne bilen har en 8,9% buffer i batteriet totalt. Som igjen gjør at batteriet på denne bilen er ladet opp til 17% under batteriets brutto kapasitet, som i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig."

Sitat slutt

Han viser til at bilen står med 92% SOC, ikke 100. Men jeg antar den ble ladet til 100% da den kom i februar, og så bare har sunket litt fordi klimaanlegg etc har blitt startet noen ganger under demo i utstillingen.

Han bruker jo også prosentregning noe galt her (92% av 91,1% blir 83,8% av brutto, ikke 83%), men la gå, svaret blir nesten likt.

Han forutsetter jo også at hele bufferen på 8,9% ligger i toppen. Og det kan den da vitterlig ikke gjøre..?
Syns også formuleringen "i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig" er merkelig. Hvorfor har de en slik ladepolicy hvis det KAN skade?

Men det virker jo som at Gumpens Auto har sitt på det tørre, at dette er retningslinjer fra øverste hold i Audi...

Det er klart, hvis bilen bestilles, kommer til forhandler, og leveres ut i løpet av få dager, så er jo dette helt uproblematisk. Men jeg syns det er problematisk at de praktiserer dette også for biler de bestiller inn til lager..!!

Hva tenker ekspertene her?
Hvor bekymret bør jeg være? Hvor mange kWt er det realistisk at bilen har tapt seg? Og er det i tilfelle bare "førsteårs degraderingen" som har skjedd med en gang, eller vil dette komme på toppen av "normal" degradering? Eller tenker dere dette har gått helt fint pga buffer?


Kjipt å hente en spell ny premiumbil som man føler noen har rævkjørt/mishandlet i over to måneder  :( :(

10
Audi e-tron / Forvarming
« på: ſøndag 19. April 2020, klokken 22:30 »
Et par spørsmål mens jeg venter på levering av min e-tron 50:

Så langt jeg har kunnet lese meg frem til i instruksjonsboka, så kan forvarming startes på 3 måter:
• Direkte ved å trykke på temperatursymbol i menyen for parkeringsvarme
• Ved timer innstilt i meny
• Ved å sende kommando fra app

- Vil varmeren i alle disse tilfellene stå på i i kun 30 minutter, selv om lader er tilkoblet?
- Vil laderen starte igjen så fort varmeapparatet begynner å trekke strøm fra batteriet, selv om lading hadde stoppet pga ønsket verdi i forkant?
- Hvis man stiller inn avreisetidspunkt for ferdig ladet, og der også velger forvarming, er det da en annen timer enn den «vanlige» timer for varme/klima?


11
Audi e-tron / Høy batteristatus (SOC) ved lagring i butikk
« på: Fredag 17. April 2020, klokken 17:57 »
Jeg har nettopp kjøpt min første Audi noensinne. Kommer fra "Nissan Leaf-leiren", så kanskje derfor følgende bekymrer meg:


Forhandler bestilte inn en drøss av biler i januar (de forutså vel populariteten), slik at de har hatt biler på lager for rask levering. Min bil fikk de for eksempel inn i februar.


Bilen har vært utstilt inne i butikken denne tiden. Jeg la merke til at SOC sto på 92%. Jeg antar det betyr at forhandler ladet til 100% da bilen kom inn, og så har batteriet blitt tappet noen få prosent i løpet av disse to månedene ved at tenningen i perioder har vært påslått for å vise kunder funksjoner i displayet etc.


Poenget mitt er:
Ville dere vært bekymret for batterihelsen med tanke på at den har stått tilnærmet fulladet i 2 måneder inne i butikken? Eller har etronen såpass stor buffer at 100% SOC ikke er skadelig i et slikt tidsrom?

(Leafen har jeg til sammenlikning kun ladet til 100% de gangene jeg skal kjøre langt umiddelbart etter lading)

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nissan Connect har delvis mistet kontakt med bilen
« på: Onsdag 15. April 2020, klokken 23:45 »
Appen åpner seg greit, det kommer som vanlig inn rapporter om kjørelengde og forbruk.

Men:
Jeg får ikke oppdatert batteristatus lenger (etter 22. mars)
Jeg kan ikke fjernstarte klimaanlegget lenger.

Det samme gjelder fra My Leaf appen og direkte fra nettsiden.

Noen som har opplevd dette og har et triks?
Har jo i årenes løp med Leaf mange ganger opplevd treg app og tidvis ute av drift når mange bruker samtidig, men dette er noe helt annet.

13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Differanse i cellespenning
« på: Torsdag 21. November 2019, klokken 18:49 »
Har folket gjort noen Leaf Spy tester på hvor stor variasjon man får i cellespenning under høy belastning og under kraftig regenerering?

Ved litt kraftig pådrag (50-70kW) så får jeg en differanse på drøye 100mV mellom cellen med høyest spenning og cellen med lavest spenning. Selv om det selvsagt er spredning mellom alle cellene, så virker det å være konsekvent samme celle (celle nr 1 ifølge LeafSpy) som får lavest verdi. Og motsatt: Under kraftig regenerering (lading) er det den samme cellen som får høyest spenning.


Det er naturlig med noe variasjon i indre resistans mellom alle cellene, men jeg syns disse resultatene peker i retning av at denne ene cellen har en økt indre resistans ut over det som er forventet av naturlig variasjon.

Jeg bad om en utvidet batteritest da bilen var på ettårs service, siden jeg stusser over noe lav SOH (92,89%) etter 27000km og et strengt batteriregime (lader sjelden til over 80%). Men de klarte ikke å påvise noe galt med noen celler.




14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nytt irriterende varsel etter service
« på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 07:32 »
Jeg hadde Leafen på ettårs service hos Nissan i går.
I tillegg til det vanlige, med oppsmøring av bremser, kontroll av batteri osv, så forelå det en softwareoppdatering for radar som ble installert.

Men:
Hver gang jeg nå stopper bilen og slår av "tenningen", så kommer det et kraftig lydsignal samt en melding i dashboardet om "Remember to turn of headlights"
Dette er jo totalt meningsløst, siden Leafen slår av lysene selv når bilen parkeres og tenningen slås av. At dette skjer med lysbryteren i auto-modus, gjør det jo bare enda mer komisk.

Andre som har fått denne nye "featuren" etter service?

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batterimishandling
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 07:49 »
Jeg kom hjem med 6% SOC i dash (14,5% GIDS / reell SOC) og 29 grader celcius på batteriet. Ikke noe veldig spesielt med det, men:

Jeg glemte å plugge i laderen..!!😰😰

Bilen ble dermed stående hele 9 timer med så lav SOC før jeg oppdaget det i morges og fikk plugget i..

For meg som er (litt for mye) opptatt av batterihelsa, så føltes dette som å denge løs på min egen bil med ei slegge..


Sider: [1] 2 3 4