Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ThomasEL

#1
Audi e-tron / Biltur til Kroatia - verdt degradering og slitasje?
tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55
Neste sommer skal vi til Kroatia.
Det store spørsmålet er om vi skal fly eller ta e-tronen.

Familien ønsker i utgangspunktet å kjøre bil. Da kan vi ta selve reisen som en tur, samt at vi kan ta en tur innom Italia også og besøke venner der. I tillegg slipper vi leiebil i Kroatia.

Jeg er ikke bekymret for kjøreturen. Vi har hatt elbil siden 2015, og har ikke rekkeviddeangst. Med Audikortet, Tesla appen og litt planlegging, så har jeg heller ikke ladeangst. Ser heller på den biten som litt gøy.

Det som derimot ikke er så gøy, er tanken på alle de ekstra km vi kjører på bilen i løpet av turen. Samt batterislitasjen ved såpass mye lynlading.

Så spørsmålet er:
Er det verdt å ofre litt av bilens helse, når det tross alt går fly..?
#2
Noen av oss har fulgt Bjørn Nylands test av Skoda Enyaq Coupé, og blant annet hans oppdagelse at hvis man skår på klimaanlegget under lynlading, så reduseres kjøling til batteriet, og bilen #Rapidgater litt. (Se Skoda Enyaq tråden her på forumet)

Er det noen som vet hvordan dette egentlig fordeler seg på e-tronen? Hvis man lynlader når batteriet er veldig varmt og lar klimaanlegget stå på for å kjøle kupeen, vil også e-tronen få lavere kjøleeffekt av batteriet? Eller prioriteres batterikjøling foran kupé? Eller er det to AC-kompressorer, slik at begge deler får kjølingen som trengs?
#3
Skoda ENYAQ / Rapidgate..?
søndag 24. juli 2022, klokken 21:52
Teslabjørn kjører 1000km testen sin med Enyaq coupé.

Svært overraskende ser den ut til å #Rapidgate🧐


https://m.youtube.com/watch?v=q5qPivaCpek
#4
Audi e-tron / Elbil i det glohete Sør-Europa?
mandag 18. juli 2022, klokken 23:10
De av dere som leser jevnlig på dette forumet, vet at jeg er over snittet opptatt av batterihelse. Så disse betraktningene er sikkert litt farget av det.

Men altså:
Jeg sitter nå i Spania, i ca 30-37 grader, og gjør meg noen betraktninger.
Hvordan skal det kunne bli en elbilrevolusjon her nede, i disse temperaturene..? Vi vurderte å kjøre e-tronen vår nedover på ferie i år. Men droppet det bla fordi jeg var skeptisk til så mye lynlading. Så det ble fly.

Leier en bensindrevet Hyundai her nede. Usannsynlig dårlig aks når man har kjørt elbil noen år🤪😂
Men når jeg ser hvor hinsides varm den blir ute i sola hver dag, så innser jeg at det hadde gitt meg hjerteinfarkt å ha e-tronen stående her nede😱 En ting er lynlading på veien, men at batteriet blir stående dag ut og dag inn med nærmere 40 grader i pakken, hadde vært blytungt...

Så hvordan skal elbiler, med dagens batteriteknologi, kunne slå skikkelig gjennom her nede? Det krever jo i alle fall et relativt strengt laderegime, der man nærmest fullstendig må holde seg unna høy SOC.

Kan jo ellers nevne at jeg foreløpig har sett 3 elbiler her nede. Alle tre Teslaer. Og ja, du gjettet nok riktig: Alle tre med norske skilt😜
#5
AC fleksilading / Lademuligheter på Sandefjord Lufthavn Torp
fredag 17. juni 2022, klokken 10:29
På Torp lufthavns nettside står det at de har 42 ladepunkter for elbil.
- Er det noen som vet om dette er type2-uttak? Eller bare schuko(vanlig stikkontakt)?

Finner ikke noe spesifisert om dette på nettsiden.
#6
Audi e-tron / Optimal SOC ved langtidslagring
mandag 23. mai 2022, klokken 13:20
Blir borte fra bilen 14 dager i sommerferien.

Hva tenker folket er optimal SOC å lagre den ved?
- 40%
- 50%
- 60%

Var nettopp borte 6 dager nå, og valgte da 50%
#7
For hver nye versjon av appen som har kommet i det siste er det økende fokus på å ta vare på batteriet. Lade til 80% i hverdagen, parkere med mellom 30% og 80% soc, kjøre umiddelbart hvis lading til 100%, kun lynlade hvis nødvendig. Alle disse tipsene ligger nå i appen.

Fornuftige tips, for all del. Dette er jo noe batterinerder (meg selv inkludert😝🤪) har hevdet lenge at kan ha betydning.
- Men hvorfor denne voldsomme økningen i fokus på dette fra Audis side nå..? Kan det tyde på at de begynner å få inn data som tyder på hurtigere degradering enn forventet, og derfor litt «panikk»/kalde føtter?
Eller bare generelle gode råd som «tilfeldigvis» kommer 3-4 år etter lanseringen..?🤪
#8
Audi e-tron / Innkjøring
tirsdag 12. april 2022, klokken 19:30
Hvor nøye er/har folket vært med innkjøring av sin e-tron?

Min forrige bil, en e-tron 50, kjørte jeg vel nesten 20 000 km før jeg prøvde å trå «flat pedal» første gang. Det vil vel kanskje de fleste hevde er litt «over kill» innkjøringsperiode...

Min nye e-tron 55 har jeg nå kjørt ca 3000 km. Har forsøkt å holde meg under 75% effektuttak til nå. Men nærmer seg kanskje tilstrekkelig km kjørt til at jeg kan prøve boostfunksjonen en dag nå.
#9
Audi e-tron / Ny ladekurve?
tirsdag 05. april 2022, klokken 13:58
Bjørn Nyland har kjørt noen tester med relativt ny e-tron 55 i disse dager.

Et par av funnene hans:
• Han får ut ca 86kWt av batteriet
• Ladekurven virker å være noe endret i forhold til tidligere. Bjørn sier det lades med litt høyere effekt i starten, opp til ca 65% soc, men at ladehastigheten synker litt fortere og jevnere enn før. Se vedlagt Bjørns kurve.
#10
Audi e-tron / Ladestrategi på langtur - praktisk vs skånsomt
tirsdag 08. mars 2022, klokken 21:59
På langturer som varer en hel dag og inkluderer flere ladepauser, så vil man rett som det er oppleve at menneskenes pausebehov er lenger enn tiden det tar å lynlade bilen til 80%. Særlig hvis man har barn med, og ladepausen nødvendigvis i løpet av dagen et par ganger kombineres med matpause. Da er det, selvsagt gitt at det ikke er kø på laderen, fristende å lade videre til 100%. På den måten kan man kanskje spare et ladestopp i løpet av dagen, eller evt i alle fall lade litt kortere tid på neste.

Samtidig er det sannsynlig at lynlading med nesten fullt batteri er hakket mer skadelig for batteriet enn lynlading lavere på SOC-skalaen. Til tross for at antall kW BMS tillater gradvis reduseres noe.

Spørsmålet blir jo om det er mer skånsomt for batteriet å ta et ekstra ladestopp fremfor å lynlade til 100% et par ganger i løpet av dagen? Altså avslutte ved 80% og koble fra, selv om man skal være på stedet 20 minutter til.

Da unngår man 80-100% sona. Men samtidig: Et ekstra ladestopp vil jo si mer lading i "ideell sone", altså at mer av ladingen i løpet av dagen foregår med tilnærmet maks effekt (150kW). Så mulig vinningen går opp i spinningen? Altså at 150kW ved f eks 50% soc ikke er noe mindre skadelig enn 50kW ved 98% soc..?

(Hvis det er en 50kW lader på de stedene man skal spise og har god tid, så er jo selvsagt det et godt alternativ. Men ofte er det kun lynlader der, f. eks hos Ionity)
#11
Audi e-tron / Hurtigknappene i klimadisplay
tirsdag 22. februar 2022, klokken 07:59
Jeg har valgt å legge rattvarme og synkronisering ned som hurtigtaster på hver side av prikkene (...) i nederste display/klimadisplayet. Men nesten hver gang jeg starter opp igjen bilen, i alle fall etter lading, så har disse knappene gått tilbake igjen til «standard», dvs «A/C max» og «OFF»

På 2020 modellen jeg hadde før var aldri det noe problem. Der ble valgene værende.

Andre med 21 eller 22 modell som har problemer med dette? (PS! Ser noen har hatt problem med at programmerte hurtigtaster til venstre i MMI nullstilles. Men det har ikke skjedd hos meg)
#12
Audi e-tron / Uttrekkbar setepute - anbefalt innstilling
lørdag 12. februar 2022, klokken 21:58
Selvsagt individuelle preferanser her, men finnes det noen tommelfingerregel for hvor fremre del av sitteputa bør treffe? Hva foretrekker dere som har hatt uttrekkbar pute lenge? Så langt frem at putekanten treffer undersiden av selve knærne? Eller stoppe noen cm før kneleddet?
#13
Audi e-tron / Batterimishandling - har ikke forhandlerne lært?
lørdag 29. januar 2022, klokken 11:43
Jeg tok for moro skyld en titt på de brukte Audi e tron som merkeforhandler Gumpens Auto har til salgs for tiden. Samtlige er avbildet utstilt med soc over 90%...

Har ikke Audi forhandlerne lært noe som helst etter tre år med elbiler..? For meg som kjøpte en spell ny e tron der våren 2020, og fikk batteriet sterkt degradert pga forhandlers oppbevaring ved høy soc, så er det rimelig frustrerende å konstatere at en slik praksis fortsatt pågår...😰

Er dette unikt for Gumpens Auto? Eller trosser alle forhandlere i Norge de tydelige advarslene fra Audikonsernet om max lading til 80% i det daglige..?
#14
Audi e-tron / Softwareoppdatering 93N1-S- oppdatere rekkeviddevisning
onsdag 17. november 2021, klokken 16:05
Fikk beskjed om denne i appen i natt.
Bestilte time, og skal inn fredag.
(Dette er IKKE den oppdateringen som frigjør mer batteri i 2019 e-tron 55)

Jeg er litt spent på hva denne oppdateringen gjør. Syns det er litt rart hvis de skal ha inn «ørten» biler bare for å justere GOM en liten smule..?

Lurer derfor på om det også kan være en justering av vist forbruk her..?

(2020 e-tron 50)
#15
Audi e-tron / Rekkeviddeoppdatering for modeller før nov 2019
torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:22
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/10/28/7761806/audi-slipper-gratis-rekkevidde-oppdatering-for-e-tron

Ikke hverdagskost at Audi tilbyr oppdatering for utleverte biler - uten at det er en nødvendig feilretting
#16
Jeg har slitt litt med å finne meg helt til rette i førersetet i min e-tron. Har hatt bilen halvannet år, og kjørt ca 35000km.

Det er liksom en "klump" nederst i korsryggen jeg ikke blir kvitt. Heller ikke ved å bruke den elektriske korsryggstøtten.

Jeg har manuelle standardseter i skinn, med elektrisk 4-veis korsryggstøtte.

Jeg har hele tiden trodd at dette var et "problem" som skyldtes at jeg har standardsetene.
Men i går prøvde jeg en bil med sportsseter i skinn/alcantara, og stor var min overraskelse da disse setene egentlig opplevdes omtrent identiske. Jo, de har kraftigere sidevanger for mer sidestøtte, men forskjellen i praksis var marginal. Jeg har heller aldri hatt problemer med sidestøtten på standardsetene. Og ja, sportssetene har uttrekkbar sittepute. Det kan nok absolutt utgjøre en forskjell for de som er lenger enn meg (180cm).

Men:
Ankepunktet mitt mot standardsetene, nemlig den litt rare utformingen nederst på ryggen, der ryggen går inn litt og etterlater en kant som treffer ryggen min nederst i korsryggen, var faktisk lik på sportssetene..!

På en måte ble jeg litt skuffet over at sportssetene var like på den måten. På den andre siden gjør det jo at jeg er litt mindre skuffet over å ha standardsetene i min bil. Siden forskjellen var mye mindre enn jeg trodde. Mulig jeg vil tenke mindre over det heretter, når jeg vet at gresset ikke er grønnere på andre (sports)siden :laugh: Jeg overlever jo veldig greit, men litt spesielt at stoffsetene i min Skoda Citigo til 200 000kr oppleves mer behagelige ??? :laugh:
#17
Skoda Citigo iV / Sette ladegrense ved 80% soc
lørdag 07. august 2021, klokken 12:36
Vi fikk oss en ny Citigo i går. Jeg finner ikke noe sted i brukermanualen hvordan man setter øvre ladegrense til 80%...

Noen som har et tips?
#18
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lynlader i Setesdal (Rv9)
tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:47
Da har det «plutselig» dukket opp lynladere på YX Evje, langs Rv9 i Setesdal👍
Litt for langt nede i dalen etter min smak, men en god begynnelse.

Men:
Eon drive & clever...?
Hvordan betaler man her? «Vanlig» Eon fungerer vel hvis man har Elbilforeningens brikke registrert hos Circle K. Men gjelder det her også..?
(Man kan ikke registrere brikken hos både Circle K og Eon pga samme betalingsløsning)
- Men er dette et annet firma med annen løsning?
#19
Audi e-tron / Sende rute fra app til bil
fredag 18. juni 2021, klokken 17:49
Å sende et mål fra app til bil, er enkelt. Men ikke nødvendigvis så nyttig...

Hvis man derimot sitter og legger opp ei rute i appen, med aktuelle ladestopp og evt andre ønskede mellommål, så er det ikke like greit... Da forsvinner tilgangen til «send-knappen»...

Den eneste måten jeg har fått til å sende ei komplett rute fra app til bil, er ved å starte selve navigasjonen i appen. Ved oppstart av bil kommer da ikke ruta opp under «mottatte mål», men man får i stedet et spørsmål om man vil overta ruta fra app...

Hvis dette skal ha noe verdi, så må man jo kunne sitte med appen dagen før og legge inn alle mål i ruta. Deretter sende komplett rute til bil, uten at man må starte navigasjon (og holde denne aktiv gjennom natta) i appen.

Er det noe jeg har oversett her? Noen som på enkelt vis får til å sende komplett rute, inkludert mellommål, uten å starte navigasjon på telefonen..?
#20
Audi e-tron / EVNotify -kompatibel med e-tron 50/55 ?
fredag 18. juni 2021, klokken 14:27
Ser Bjørn Nyland bruke EVNotify med e-tron Q4, da konfigurert for VW ID4, og det fungerer.

Er det noen som har testet om det også virker med 50 og 55? EVNotify virker jo å være mildt sagt hakket mer brukervennlig enn OBDelleven...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA