Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - ThomasEL

Sider: [1] 2 3 4
1
Audi e-tron / Batterikapasitet avlest med OBDeleven
« på: Fredag 28. August 2020, klokken 12:23 »
Siden den «originale» OBDeleven tråden her på forumet først og fremst handler om andre sider ved bruk av dette verktøyet, så lager jeg en egen tråd kun for AVLESNING AV ESTIMERT NOMINELL BATTERIKAPASITET

For e-tron 55 skal den være 240Ah før degradering.
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 240Ah • 396V = 95kWt)

For e-tron 50 skal den være 180Ah før degradering
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 180Ah • 396V = 71,3kWt)


Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, altså hvor stor del av opprinnelig kapasitet man har igjen. Hvis man f eks leser av 170Ah på en 50-modell, så har man da estimert 170/180 = 94% restkapasitet, eller 6% tap om man vil.

Jeg foreslår å dele resultatene etter følgende mal:


Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ):
Dato avlest:
Modell (50/55):
Odo (km kjørt):
Nominell kapasitet avlest:
Restkapasitet i prosent:


Jeg får min «dongel» i posten i dag, vil jeg tro, og legger ut min første avlesning så fort jeg har systemet oppe å gå.

2
Audi e-tron / Antirustbehandling
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 09:10 »
Da jeg fikk utlevert bilen i vår, spurte jeg selger om Audi e-tron får ekstra antrustbehandling ved ankomst Norge. Det gjør den ikke.

Er det noen av dere som har valgt å levere inn bilen til antirustbehandling?
Vurderer selv å gjøre det før vinteren, men usikker på nytteverdien...

3
Audi e-tron / Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50
« på: Mandag 13. Juli 2020, klokken 22:21 »
Etter å ha bekymret meg omtrent konstant fra før bilen ble utlevert, etter å ha beregnet 58-60 kWt ved regningsestimering etter nesten hver eneste biltur, og etter å ha klaget min nød over dette i diverse tråder, så har jeg bestemt meg for å kjøre en full test i morgen.

• Jeg starter med 100% SOC
• Jeg kjører hjemmefra og ut til motorveien, og kjører deretter frem og tilbake på motorveien E18 mellom Sørlandsparken og Grimstad
• Jeg gjør beregninger av kapasitet ved å ta snittforbruk multiplisert med kjørt distanse dividert med prosent brukt ved henholdsvis 75, 50, 25 og 10% SOC
• Til slutt kjører jeg ned til så lav SOC jeg tør. Siste del tar jeg rundt og rundt på parkeringsplassen til Ikea. Hvis jeg tør, kjører jeg ned til jeg bare har ca 25% effektuttak tilgjengelig. Antar jeg da er på ca 1%

Selvfølgelig er det usikkerheter knyttet til dette også, men her bør jeg vel få et rimelig nøyaktig resultat?

Jeg tenker at alt over 62kWt vil jeg være fornøyd med. Men jeg frykter jeg ender på 58-60 kWt...

Noen som har kommentarer, tips eller kritikk/tvil til planen min?

4
Audi e-tron / Ingen knapper på rattet virker..!
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 08:08 »
Hjelp, hva skjer?

Plutselig virker ingen av knappene på rattet. Og da mener jeg INGEN..!

Verken:
- Regen hendlene
- skifte av display
- volumkontroll
- telefonknapp

Alt er dødt!!

Ingenfeilmelding eller andre kjøreproblemer. Lyshendel, visker, cruice etc virker normalt.

Hva tror dere?? Skulle jo nesten tro det er kabelbrudd eller en kontakt som har løsnet..?

Dette er jo nesten utrolig...😰😰

5
Audi e-tron / "Bruk" av batterireserven (buffer)
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 10:00 »
Vedlagt bilde hentet fra Audis nettsider.

Her står det at bufferen, altså forskjellen mellom bruttokapasitet og nettokapasitet er der med tanke på:

- selvutladning
- nødstart
- reserve balansering..??
- aldring

Siden det her nevnes aldring:
Betyr det at Audi har programmert BMS til å "dekke over" batteridegradering? Altså at noe av bufferen "låses opp" / gjøres tilgjengelig etter hvert som batteriet eldes/degraderes? Slik at tilgjengelig nettokapasitet holder seg stabil lenger?
(Helt til det punktet batteriet er såpass degradert at det ikke går lenger selvsagt. Tviler uansett på at hele bufferen vil gjøres tilgjengelig.)

Rent teknisk lar jo dette seg gjøre ved å:
- øke spenningen man tillater cellene ladet til
- senke "tail current", altså tidspunkt på når BMS vurderer at batteriet er fullt i forhold til hvor lav strømstyrken har blitt ved innstilt toppspenning.

6
Audi e-tron / Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 16:59 »
Jeg syns tråden med «teoretisk og faktisk forbruk» begynner å bli så ekstrem lang og mangfoldig, at jeg oppretter her en egen tråd der vi kort og konsist kan  dele nøkkeltall og tips knyttet til kjøreturer vi har hatt.

Jeg ser for meg at vi unngår lange diskusjoner her, slik at det blir en tråd der man kan få tips til forbruk og aktuelle ladepauser på ulike ruter.

Da begynner jeg med følgende tur:

FJELLVEIEN BROKKE - SULESKARD (Fv 337)

Beskrivelse av turen:
Fv 337 går over fjellet mellom de to dalførene Setesdal og Sirdal. Utgangspunkt er Rysstad på Rv9 i Setesdal eller Sinnes i Øvre Sirdal. Rv 9 går mellom Kristiansand og Haukeligrend, mens man kan komme til Sinnes via Rv 45 (fra E39 Ålgård) eller Rv 468 fra Tonstad, samt via Fv500 fra Lysebotn.
Selve turen over fjellet er ca 6 mil og går gjennom flott fjellterreng.

Aktuelle ladestasjoner langs ruta:
• I Setesdal har Fortum 50kW ladere på Hægeland, Evje, Bygland, Rysstad, Valle, Bykle og Hovden
• I Sirdal har BKK 50kW ladere på Tonstad og på Sinnes.

Forbruksrapport fra min tur Vennesla-Rysstad-Sinnes-Tonstad-Evje-Vennesla

1. etappe Vennesla - Rysstad - Sinnes 181,7 km
Gjennomsnittforbruk: 2,41kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 5-13 grader

Ladepause
BKKs lader Sinnes
Her er det to CCS ladere 50kW. Kan bli ladekø på typiske utfartsdager.
Ladet fra 17% til 78%. Gjennomsnittseffekt: 49,8kW

2. etappe Sinnes - Tonstad -Evje - Vennesla 170,4 km
Gjennomsnittsforbruk: 1,78kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 15-25 grader

7
Audi e-tron / ABRP (A better route planner) spørsmål og svar
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 09:49 »
I likhet med mange andre her på forumet, så syns jeg denne appen fungerer bra ved ruteplanlegging. Men det er noen småting som ikke helt fungerer som ønskelig:

Jeg har lagt inn ei reiserute fra Kristiansand til Molde.
Appen har valgt fire ladinger:
Ionity Ringdalsskogen (lynlader)
Ionity Dal (lynlader)
Bilkraft Lillehammer (50kW lader)
Ionity Dombås (lynlader)

Egentlig perfekte ladestopp, men:

Hvorfor velger den ikke ladestasjonen med lynlader på Lillehammer?

I stedet velger den en 50kW ladestasjon like i nærheten. Dette medfører at den foreslår å lade til nesten 100% SOC på Dal, slik at oppholdet på 50kW laderen på Lillehammer ikke skal bli uendelig langt.

Jeg har forsøkt å trykke "avoid" på den foreslåtte laderen på Lillehammer, men da velger den bare ut en annen 50kW lader (fra Fortum). Hvorfor vil den ikke bruke Grønn Kontakts 150kW lader ved Burger King Lillehammer?

Tips?

(EDIT: Jeg forsøkte nå å legge inn både Ionity og Grønn Kontakt som "prefered network" Da valgte den omsider ut lynladeren på Lillehammer :+1: Men da endte den opp med å "ditche" Ionity Dombås til fordel for Bilkraft Bjorli... Det siste er jo ingen krise, siden de også har 150kW lader... Så nå har jeg jo for så vidt fått til det jeg lurte på, men samtidig: Hvis man så til de grader i detalj må fortelle appen hva den skal gjøre og hvordan den skal velge for å komme raskest mulig ut av det, så forsvinner jo kanskje litt av hensikten med en slik planleggingsapp ;D ;D)

8
Audi e-tron / Ladekurver 50 og 55
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 09:26 »
I denne tråden tenkte jeg vi kan samle ladekurver for e-tron 50 og e-tron 55.
Jeg legger nå ut kurver laget av Fastned, Bjørn Nyland og elbil24.no

Er det forresten noen som har sett ladekurve for «nye» 55, altså versjonen med mindre buffer??

Ladekurvene fra elbil24 viser nok en situasjon der batteriene ikke har nådd ideell driftstemperatur, mens Nylands kurver vel er hentet fra 1000km testene og dermed er bortimot ideelle.

Suppler gjerne med andre kurver dere finner! Og aller helst: Med egne kurver eller erfaringer!

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Lynladere fra Fortum
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 19:49 »
Vi har stort sett brukt Fortums hurtigladere på turer, av den enkle grunn at vi fikk forhåndsbetalt hurtiglading for 10 000kr hos Fortum den gang vi kjøpte vår første Leaf. Vi har fortsatt en god sum igjen av dette.

Men etter vi byttet ut Leaf nr 2 med E-tron, så vil det jo nå helst være aktuelt med lynladere på lengre turer.

Jeg trodde Fortum var i gang med å bytte ut mange av sine 50kW ladere med 150kW, men da jeg kikket gjennom laderne deres på strekningen Kristiansand-Oslo-Trondheim, så var det skrale greier. Stort sett bare 50kW over hele linja...

Stemmer dette? Eller er det appen deres som ikke er oppdatert?

(Nevnte kjørerute dekkes jo greit av lynladere fra Cirkle K og Ionity, så ingen problem egentlig. Men så lenge vi har noe tusenlapper igjen av denne ladesaldoen hos Fortum, så kunne det jo vært greit å bruke de dersom de har godt nok tilbud/ladehastighet...)

10
Audi e-tron / Drive mode: Erfaringsbaserte preferanser og forskjeller
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 22:19 »
(Beklager hvis dette er fyldig behandlet i annen tråd. Da ber jeg moderator slette denne tråden. Men fant ikke noe særlig om det ved søk)

E-tronen har jo ulike "Drive modes", slik som auto, dynamic, efficiency, all road off road

Kan noen dele noen brukererfaringer? Hva er de praktiske forskjellene? Og hvilken modus foretrekkes til hva? Kjører de fleste i én fast modus eller bytter dere etter "forholdene"?

(Noe tenker jeg er litt opplagt. For eksempel at "off road" typisk er for å kjøre på ujevn grusvei eller i dyp snø kortere strekninger for å få mer høyde under bilen, redusert antispinn, "nedoverbakkekrabbing" etc... )

Men hva med de andre modusene? Noe merkbar forskjell mellom "auto" og "comfort"? Eller auto og "dynamic"?

Og deler dere Teslabjørns oppfatning at "efficiency" ikke har noe for seg når det gjelder strømsparing, så lenge sjåfør er en erfaren EV-kjører som ved behov tenker "egg under pedalen"..?

11
Audi e-tron / Beregnet netto batterikapasitet
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 21:53 »
Hvilke erfaringer har folket når det gjelder å beregne netto tilgjengelig batterikapasitet ved hjelp av forbrukstall, distanse og prosent brukt? Er dette et såpass pålitelig mål at det kan si noe om degradering i batteriet? Eller blir prosentmåleren såpass ikke-lineær at man må kjøre fra 100% til full stopp for at matematikken gir et godt nok estimat?

Mine tall i dag:
Distanse: 19,26 mil
Forbruk: 2,51kWt/mil
SOC fra 89% til 11%, altså 78% brukt.

Utregnet forbruk: 2,51kWt/mil • 19,26 mil = 48,34kWt brukt.

48,34kWt / 78% = 61,98kWt kapasitet

Hadde i alle fall håpet over 63kWt..
Men har dere erfaring med at slik beregning gir sprikende resultat? Eller ganske likt fra gang til gang?

12
Audi e-tron / Ladekladd - problemer
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 20:17 »
EDIT:
Problem løst, men kan ikke slette tråden






Kom til hytta og skal bruke medfølgende ladekladd for første gang.
Tre lamper lyser rødt.

I følge instruksjonsboka skyldes det dårlig sensing av jord.

Sensing av jord kan slås av med en prosedyre der man holder to knapper inne i 2x6 sekunder. Men skjer ingen endring.

Noen som har vært borti det samme??

13
Audi e-tron / Sunn batteribehandling
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 20:33 »
Batteriene trives jo aller best omkring 50% SOC. Sykluser mellom 70% og 30% er jo således sunnere enn mellom 80% og 20%, som igjen er sunnere enn mellom 90% og 10%

Samtidig skal jo disse bilene brukes da🤪🤪

Hva tenker dere er sunnest for batteriet i følgende tilfeller:

Situasjon 1
• Lade til 100% og komme helt frem
eller
• Lade til 80% og ta et kort hurtigladestopp


Situasjon 2
• Lade til 100% og komme frem med 20%
eller
• Lade til 90% og komme frem med 10%


Situasjon 3
• Kjøre i ett og komme frem med 3-5%
eller
• Hurtiglade litt og komme frem med 15%


(Forutsetter at man i alle tilfeller kan plugge til lader straks ved ankomst destinasjon.)

14
Audi e-tron / Ladestasjoner i bilens navigasjon
« på: Onsdag 29. April 2020, klokken 23:42 »
Jeg er jo vant til at kartene i elbiler ikke er helt oppdatert på de nyeste ladestasjonene, men makan til mangelfullt har jeg da aldri opplevd...

Jeg søkte litt for gøy etter "spesialmål" og valgte "hurtiglader" i navigasjonen. Det nærmeste stedet var langt borti Telemark!! Enda vi har hurtigladere i bøtter og spann her rundt Kristiansand... Og mange av disse stasjonene er jo flere år gamle. Selv Leafen fra 2015 hadde jo flere av disse stasjonene innlagt.

Noen endringer i innstilling som jeg har oversett? Eller er det virkelig SÅ dårlig? (Får jo opp mange ladestasjoner her i området i myAudi appen...

15
Avansert: Batterier og Lading / Audis underlige/uheldige ladepolicy hos forhandler
« på: Torsdag 23. April 2020, klokken 11:03 »
Jeg venter på utlevering av en e-tron 50 fra Audis forhandler Gumpens Auto i Kristiansand.
Til min overraskelse/forferdelse oppdaget jeg at bilen står lagret hos forhandler ladet til 92% SOC. Bilen har stått utstilt i butikken (ikke vært brukt til prøvekjøring) siden den ankom i midten av februar. Jeg påpekte den høye SOC til selger, og han svarte at det var normal policy at de ladet alle e-tron til 100% ved ankomst forhandler. Dette gjaldt også alle de lagerbilene som ikke står utstilt.

Jeg påpekte på ny i en e-post at dette er svært underlig. Særlig siden Audi selv (i bilens manual) anbefaler kundene å lade til 80% i det daglige og 100% ved behov.

Her er svaret jeg fikk, etter at selger sannsynligvis har forhørt seg nærmere med verksted/mottak:

Sitat:
"Dersom SOC er under 80% skal batteries lades opp iht fabrikkens krav.
 
På denne aktuelle bilen er batteriet ladet opp til  92% nå i dag. (Min merknad: Her mener han at SOC er 92% i dag, ikke at den har blitt ladet i dag)
 
Denne bilen har en kapasitet på 71kWh brutto og 64,7kWh netto (100% visning i bilen tilsvarer netto kWh)
Det vil si at denne bilen har en 8,9% buffer i batteriet totalt. Som igjen gjør at batteriet på denne bilen er ladet opp til 17% under batteriets brutto kapasitet, som i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig."

Sitat slutt

Han viser til at bilen står med 92% SOC, ikke 100. Men jeg antar den ble ladet til 100% da den kom i februar, og så bare har sunket litt fordi klimaanlegg etc har blitt startet noen ganger under demo i utstillingen.

Han bruker jo også prosentregning noe galt her (92% av 91,1% blir 83,8% av brutto, ikke 83%), men la gå, svaret blir nesten likt.

Han forutsetter jo også at hele bufferen på 8,9% ligger i toppen. Og det kan den da vitterlig ikke gjøre..?
Syns også formuleringen "i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdig" er merkelig. Hvorfor har de en slik ladepolicy hvis det KAN skade?

Men det virker jo som at Gumpens Auto har sitt på det tørre, at dette er retningslinjer fra øverste hold i Audi...

Det er klart, hvis bilen bestilles, kommer til forhandler, og leveres ut i løpet av få dager, så er jo dette helt uproblematisk. Men jeg syns det er problematisk at de praktiserer dette også for biler de bestiller inn til lager..!!

Hva tenker ekspertene her?
Hvor bekymret bør jeg være? Hvor mange kWt er det realistisk at bilen har tapt seg? Og er det i tilfelle bare "førsteårs degraderingen" som har skjedd med en gang, eller vil dette komme på toppen av "normal" degradering? Eller tenker dere dette har gått helt fint pga buffer?


Kjipt å hente en spell ny premiumbil som man føler noen har rævkjørt/mishandlet i over to måneder  :( :(

Sider: [1] 2 3 4