Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - lunitiks

#2
Model S 2013 - 2022 / Tesla SEMI
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:08
Moderator er det kanskje på sin plass med en egen hovedttråd/kategori for dette (som Model S, X og 3 har)? Begynner å lekke bilder nå og event kommer 26.10.2017.

#3
Model X 2014 - 2022 / Lastebil smadrer passasjerdør
tirsdag 26. september 2017, klokken 14:28
Hva i huleste skjedde her? Livsfarlig om eieren snakker sant!!

SitatKovac claims that himself nor the key fob were nowhere near the Model X nor did anyone press it.

https://electrek.co/2017/09/26/tesla-model-x-door-gets-torn-off-by-truck/


https://youtu.be/2So0EaBAGfw
#4
Model S 2013 - 2022 / 85/90 kWh batteri i nye 75/75D???
tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:48
Har de nye 75-bilene (S/X) nå begynt å komme med et 85- eller 90 kWh-batteri?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/btx8-battery-code-on-a-75d-or-is-it-a-85d.93884/

Design Studio html-koder:

75/75D: "battery-option-image BTX5 NinetykWh"
100D: "battery-option-image BTX6"
P100D: "battery-option-image PX6D"

Model X:

75/75D: "battery-option-image BTX5 D NinetykWh MODELX"
100D: "battery-option-image BTX6 D NinetykWh MODELX"
P100D: "battery-option-image PX6D D MODELX"
#5
Model S 2013 - 2022 / Auto high beams (AP2)
lørdag 06. mai 2017, klokken 15:46
Tesla skal nettopp ha sluppet en SW-oppdatering for AP2-bilene som inkluderer autodimming av fjernlysene.

Dette baserer seg trolig på in-house Tesla-utviklet SW, altså ikke Mobileye-teknologien som vi med AP1 har.

Hadde vært artig å høre om erfaringer fra AP2-folket vedrørende denne nyheten. Funker det bra?
#6
Model S 2013 - 2022 / Sommerprosjekter?
mandag 01. mai 2017, klokken 11:27
Hadde vært morsomt å høre hva slags DIY-prosjekter folket planlegger til sommeren  :)

(Ser da i utgangspunktet bort fra polish, lakkforsegling, foliering, skinnbehandling og lignende "standard" forbedringer  :) )

Selv tar jeg sikte på litt lyddemping, kanskje nytt ryggekamera, muligens nye frontlykter (facelift) hvis dette er laseggjørbart..

Chime in  :)
#7
Model S 2013 - 2022 / 350 km/t
torsdag 13. april 2017, klokken 16:21
#8
Model S 2013 - 2022 / "Camera unavailable" (ryggekamera)
lørdag 11. mars 2017, klokken 17:36
Jeg kjører 90% av tiden med ryggekamera på i 17"-displayet. (Fordi jeg liker det.) I dag skjedde det for første gang siden levering h2015 at ryggekameradisplayet ble sort, med hvit tekst "Camera unavailable". Ingenting spesielt med verken været (-2), føret (snø) eller farta (20-30 km/t).

Varte bare i et sekund eller to, så rakk ikke å ta bilde. Skjedde imidlertid to ganger.

Aldri hendt før. Noen som har opplevd samme? Teorier om årsak?
#9
Model S 2013 - 2022 / Flere som merket dette i dag?
onsdag 08. mars 2017, klokken 18:54
Beklager trådtittel, men var det flere som merket dette i dag?
https://electrek.co/2017/03/08/teslas-app-apidown-andor-spotty/

Minus 9 og ingen mulighet til forvarming i morges. Banntes og skjentes ved påkledning da jeg visste at jeg måtte ut og plages med igjenfrossne bakdørvindu, skraping og hutring.

Ilandsproblemer. Electrek-artikkelen forklarer hickup'et
#10
Model S 2013 - 2022 / 100D!
fredag 20. januar 2017, klokken 08:51
S100D er kommet i US design studio

EDIT: Og i det norske.

- 335 miles (EPA) / 632 km (NEDC)
- 0-60 mph på 4.2 / 0-100 kmt på 4.4
#11
Model S 2013 - 2022 / Up and running
onsdag 18. januar 2017, klokken 17:26
wtf skjedde?
#12
Model S 2013 - 2022 / Teknisk: Varme i radar
onsdag 28. desember 2016, klokken 20:26
Fant ikke noen egen tråd om dette, så oppretter like godt en ny. (Som sikkert ikke blir så innleggsrik - bortsett fra @Muffinmans forventede klagesang om ubrukeligheten av omtalte funksjon, selvsagt  ;D  - men skitt au, jeg fyrer løs):

Radaren i Model S har som kjent et innebygget varmeelement i pre facelift. Se f.eks. Kman's YouTube-video om temaet (etter request fra moi, BTW  ;D  ).

Mine undersøkelser tilsier at radaren er en Bosch Mid-range radar sensor (MRR) med såkalt "Radome heating", altså en eller annen form for oppvarming på innsiden av det vanntette plastdekselet som beskytter antennen på innsiden.

Jeg har registrert mye forvirring om når/hvordan/hvorfor radaren setter i gang denne oppvarmingen. Må det være is på radaren? Gjelder det en viss temperatur-terskel? Aktiveres kanskje radarvarmen av "Defrost"-knappen i touchscreen - altså samme knappen som slår på varmetrådene i bakruta og i sidespeilene?

Jeg takler ikke å leve med slike uløste mysterier, så jeg tok rett og slett og dokumenterte et enkelt, målrettet eksperiment i dag som gir noen mer eller mindre nyttige svar:

Klokken 16.00 parkerer jeg hjemme, etter en kort kjøretur fra jobben. Regnvær og +4°C. Idet jeg forlater bilen oppdager jeg at overflaten av radaren er knusk tørr og varm - i motsetning til resten av bilen som er søkkvåt og kald. (Har for øvrig ikke kjørt med Defrost-funksjonen på.)

Klokken 18.45 går jeg ned til bilen igjen, og sprayer vann på overflaten av radaren. Setter meg inn i bilen, setter bilen i Park. Lar Defrost være av. Fortsatt +4°C ute og regnvær.

Sitter i bilen i 15 min, til klokka er 19.00 og går ut og sjekker. Radaren er knusk tørr igjen, og god og varm!

Trekker følgende konklusjoner:

1. Radarvarme starter uten at det er minusgrader - det holder (i alle fall) at temperaturen er nede i +4°C (temp. ifølge dash).
2. Radarvarme starter uten at det er nødvendig å røre Defrost-knappen.
3. Radarvarme starter uten at bilen er i Drive - det er nok å ha den i Park.

EDIT 29/12/2016:
4. Radarvarme starter bare hvis bilen er påslått (P/R/N/D).


Ønsker veldig gjerne flere erfaringer som kan bygge ut denne listen av konklusjoner. Regner med at førstemann ute er et lite koppformet bakverk i porsjonsstørrelse  8)
#13
Model S 2013 - 2022 / * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *
mandag 26. desember 2016, klokken 19:12
Lufter et mulig DIY-prosjekt.

Note: Dere som kan WiFi-teknikk bedre enn meg: Slå meg rett ned hvis dette prosjektet er ¡impossibru!

Ok, alle vet hvor elendig WiFi-dekningen er på bilene våre. Personlig sliter jeg med 0 - 1 "bar" WiFi-dekning på bilen, mens jeg får full eller tilnærmet full dekning på telefonen (inne i bilen), parkert i oppkjørselen hjemme.

Jeg tenker at det bør være mulig å oppgradere/utvide WiFi-antennen i Model S for en mye, mye bedre dekning enn det latterlige opplegget vi har i dag. Og da selvfølgelig med en strøken løsning, uten noen ekstra plastboks (4G-router) i bilen. Ser for meg én eller flere ekstra antenner - skjult - tappet rett inn på gjeldende OEM-opplegg mot MCU/Gateway. Det helt optimale ville selvsagt vært et plug-and-play ettermarkedprodukt (@petersv, are you listening?)

Et nødvendig utgangspunkt er å kartlegge hvordan Teslas WiFi-antenne er oppkoblet. Just so happens to be; jeg begynner nå å bli svært familiær med Teslas kretsdiagrammer og delekatalog, og har i tillegg funnet flere bilder/videoer på nett.

Konstaterer følgende:
- WiFi-antennen sitter i høre sidespeil (passasjerside). Samme på alle biler.
- WiFi-antennen har ikke noe eget delnummer - den utgjør en integrert "del" av selve sidespeilet. (Egentlig tullete, burde vært eget delnr.)
- Kabelsalaten fra sidespeilet kommer inn i øverste, venstre hjørne av døra. Ta av dørtrekket og du ser kablingen i form av 1 tykk, og 2 tynne, sorte ledninger.
- WiFi-ledningen er den ene tynne coaxkabelen med beige Fakra-konnektor. (Rosenberger han/hun 59Z074-C00I på nyere biler, Amphenol han/hun FA1-NISP-C01-1 på eldre.)

PM meg for dokumentasjon.

Ser for meg å fjerne dørtrekket, koble fra Fakra-konnektoren, koble på en DIY-Fakrakonnektor på en forlenget coaxkabel ført frem til en ny WiFi-antenne plassert på et gjennomtenkt sted. Alternativt: Splitte/spleise coaxkabelen for *flere* WiFi-antenner rundt om i bilen. Her kommer min kunnskap til kort: Er en slik operasjon kurant? Jeg fant bare dette på gugglé i farta:
http://www.instructables.com/id/WIFI-Antenna-Hack!/

https://youtu.be/lnoJyJDlkgI

Ønsker konstruktive innspill.

Om noen har lyst og tid til å teste og finner ut at dette er en bra oppgradering, foreslår jeg av hele mitt open source hjerte at vedkommende sender en DIY til himmels.
#14
Model S 2013 - 2022 / Software v8.1
søndag 18. desember 2016, klokken 08:59
Tre uker har nå passert siden Elon Musk sist gang twittret at 8.1 kommer om "about three weeks".

Hva Tesla/Musk selv har lekket ut om den kommende oppdateringen:

- Oppdatert operativsystem/browser (Linuxkjerne 4.4)
- Ny mobil-app
- Ny "off ramp"-feature for motorvei, som gjør at bilen kan ta av på riktig avkjørsel ihht. din rute i navigasjonen (autosteer + navi)

Og her er dagens twitt fra E.M.:
#15
60 kWh -> 75 kWh oppgraderingen

Ellevill diskusjon startet av Jason Hughes (wk057) her inne:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-motors-please-stop-lying-about-specifications-60-to-75-upgrade.82265/

Bare å finne frem popcornet


EDIT: Lang tråd. I svar #71 klikker det for Hughes og han gir opp TMC-forumet  :-[ >:( :( :'(
#16
Model X 2014 - 2022 / Interiør- og setefargekombinasjoner låst?
lørdag 12. november 2016, klokken 08:22
Kun på X, enn så lenge?
#17
Model 3 / Hva kommer i Unveil Part ≡ ?
søndag 30. oktober 2016, klokken 14:23
Premiss: Tesla går all in med Level 5-autonomi på alle nye biler, herunder samtlige Model 3.


Dette får meg til å tenke: Det superminimalistiske interiøret vi har fått se så langt, gir kanskje mer mening i en sjåførløs kupe. L5-autonomi betyr pr. definisjon at ingen skal behøve å styre bilen. Det blir et ratt og pedaler, ja - og før systemene er 100% og lovlig så må dette brukes - men på litt sikt skal ingen skal trenge å styre bilen. 


Jeg tror derfor at Unveil Part ≡ blir å handle om et interiør som tar ganske andre hensyn enn vi er vant til. Kanskje det blir å handle om at man skal kunne sitte å gjøre helt andre ting i bilen; jobbe, nyte en liten lunsj, sove, what ever. Nyttige ting man kunne tenke seg å bruke tiden på når "taxibilen" kommer å henter deg.

Kjør diskusjon  :)
#18
Model S 2013 - 2022 / AMA at <ahem> 3pm California time
søndag 23. oktober 2016, klokken 20:21
Hva er det nå da!?

("AMA" = A Major Announcement"? "Ask Me Anything"?)
#19
Model S 2013 - 2022 / Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?
fredag 21. oktober 2016, klokken 09:58
Har grublet veldig lenge på dette...

Tiden er inne for å dele mine tanker og høre hva forumfolket tenker. Jeg kan ikke se at det er diskutert verken på amerikanske forum, Electrek eller andre steder, så det er mulig jeg er helt på jordet. Men det er unektelig så mange sammenhenger her som bare blir mer og mer obvious for meg, og i morges oppdaget jeg det som "tippet vektskåla" og får meg til å skrive dette. Kommer tilbake til det siste helt avslutningsvis i innlegget.

Ok, here it goes:

       
  • Selskapet Atieva ble registrert i 2007 på Cayman Islands. Hovedkvarter: 125 Constitution Dr, Menolo Park, CA 94025. Det vil si en 15 minutters svipptur unna Teslas HQ i 3500 Deer Creek Rd, Palo Alto, CA 94304.

       
  • Atieva ble grunnlagt av Bernard Tse, som hadde vært Teslas VP siden 2003 (samt en mystisk figur ved navn Sam Weng).

       
  • Atieva får med seg den kanskje viktigste, eller i alle fall absolutt mest kjente oppfinneren/ingeniøren Tesla noen sinne har hatt: Peter Dore Rawlinson. Rawlinson er ifølge Teslas patenter "main inventor" bak intet mindre enn Teslas Drive Unit (DU). I tillegg er han "main inventor" bak "Vehicle battery pack ballistic shield" (2011), "Vehicle front shock tower" (2012), "Vehicle battery pack thermal barrier" (2013) og "System for absorbing and distributing side impact energy utilizing an integrated battery pack" (2014). For å ta noen eksempler. Rawlinson er nå mannen bak en rekke interessante Atieva-patenter, herunder "Reactive air suspension system", "Readily replaceable EV battery pack ballistic shield", og "Integrated Motor Assembly with Compliantly Mounted Power Inverter" (2014). Sistnevnte ser i mine utrente øyne ut som en forbedret versjon av Teslas Drive Unit, hvor ideen er å separere motor, inverter, girboks og for å unngå vibrasjoner/vridninger/støy.

       
  • I tillegg får Atieva med seg en annen viktig oppfinner/ingeniør fra Tesla: Yifan Tang. Tang star bak Tesla-patenter som f.eks. "Traction control system for an electric vehicle" (2009), "Triple layer winding pattern and methods of maufacturing same" (2010), "Induction motor lamination design" (2011), "Method of operating a dual motor drive and control system for an electric vehicle" (2013) og "Control system for an all-wheel drive electric vehicle" (2014). Hos Atieva har Tang vært med på patenter som f.eks. "Induction motor flux and torque control" (2013), "Direct Torque Control Motor Controller with Torque Ripple Reduction" (2014), og "Power device temperature monitor" (2015).

       
  • Apropos patenter, så er flere av Teslas patentsøknader mellom 2010 og 2013 sendt gjennom advokatfirmaet/patentkontoret til David G. Beck. Mr Beck har også pyntet Atievas patentsøknader helt siden 2013 og frem til i dag.

       
  • Apropos advokatfirma: Advokatfirmaet Cooley LLP (Palo Alto) opplyste på sine websider sist jeg sjekket at Tesla (& SpaceX) er klient hos dem. Interessant nok skrev partner i Cooley; Mark Medearis, på sitt kontaktkort på Cooleys websider at han har Atieva blant sine "representative clients". Medearis, i tillegg til hans advokatkollega/ansatte Han Le, er for øvrig oppgitt som "Related persons" i Atievas SEC-skjema i 2007. (Han Le signerer faktisk skjemaet på vegne av Atieva.)

       
  • På LinkedIn har jeg funnet minst 17 Atieva-ansatte (ingeniører, sjefer, innkjøpsfolk, managers, specialists, vehicle dynamics- og regulations-folk) som har Tesla på sine CVer. Orker ikke liste dem opp her.

       
  • I natt - altså umiddelbart etterfølgende Teslas banebrytende HW-slipp – kunngjorde Atieva at de endrer navn til Lucid Motors. En helt ny, sleek webside som åpenbart ikke kan være konstruert på ett døgn for å "panikkmarkere" seg mot Tesla.

       
  • Bildene og informasjonen på Lucid Motors' webside gir pent sagt assosiasjoner til Tesla:

       
  • Det mørke bakgrunnsbildet av bilen: Sjekk sidespeilene, fronten og det som ser ut som et heltrukket glasstak. Ser det kjent ut?

       
  • "Stjernedryss-effekten" over glasstaket... Tesla glass?

       
  • Sjekk også det som står med liten skrift i grillen/hekken på bilen, på bildet på Electrek. "Lucid Vision"...

       
  • For øvrig skrives det om automatisert kjøring, car sharing m.m.
Er jeg inne på noe her?


#20
Kan like godt starte denne med en gang.

       
  • Hva kommer i de nye bilene?

       
  • Hvordan vil dette funke i praksis?

       
  • Hva har Tesla selv utviklet og hva er underleveranser? 

       
  • Når får vi se første bil rulle ut med ny hw?

       
  • Hva med alle oss uten ny hw, hvordan blir vi evt påvirket?






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA