Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Lassi

Sider: [1]
1
Leaf 2010-2017 / 2014 Leaf med uforutsigbar regen og batterikap.beregning
« på: ſøndag 25. November 2018, klokken 10:35 »
Har en norsk 2014 Leaf som oppfører seg noe underlig. Garanti går ut om noen måneder og ønsker å få ting sett på før dette.

Regenerering er ofte uberegnelig og hakkete. Særlig ved svak bremsing i nedoverbakke kjennes det ut som bilen får hikke. Særlig ubehagelig i kø da bremseffekt er varierende og man må ta det forsiktig så man ikke renner i bilen foran. Er som regel mellom 80-90% batterikapasitet. Nylig byttet skiver og klosser om det kan bety noe. Merker det skikkelig nå som kulden slo inn. Bilen står i garasje både hjemme og på jobb.

Ustabil beregning av restkapasitet på batteri. Kan starte turen med ca. 85% batteri og etter 6-7km i stabil fart på motorvei (90kmt) lese av under 50%. Når jeg så møter køen og det går sakte kan den telle opp igjen til 80% ila et minutt... Dette kan gjenta seg i bakkene opp der jeg bor for så å telle opp igjen når jeg stopper ved garasjen.

Kjente problemer eller tips til hva verkstedet bør feilsøke på?

3
Nok en hvilken ladestasjon tråd...  :-[

Skal legge opp en ny kurs ut i garasjen til lading av det som etterhvert blir 2 elbiler og mest sannsynlig Tesla og Leaf. (En lang og en kortrekkevidde.)

Ønsker å kunne utnytte kapasiteten på en 32A 3 fase 230V kurs best mulig.

Tenkte 2 ladestasjoner, en i hver ende av garasjen slik at man er dekket uavhengig hvilken vei bilene står og at det kan lades på utside av garasje.

Så for meg å sikre kursen med Type B vern i sikringsskapet i bolig og kable direkte mellom laderne i garasjen.

Er det slik at jeg uansett ikke får utnyttet mer enn 2x32A samtidig med 230V TT nett? Dvs i praksis 2 stk 1fase 32A ladestasjoner?


Sider: [1]