Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - dabis

#1
BMW i3 / Sliter med oppdatert info i appen
søndag 19. januar 2020, klokken 13:18
Er forholdsvis ny når det kommer til i3.
Og sliter noe med at infoen i appen ikke oppdaterer seg når jeg logger inn osv. Så hvor mye den lader å om forhåndsvarming går osv er ikke til å stole på. Om jeg logger inn i webleser versjonen av Connected så henter den ny fersk info umiddelbart å denne infoen er da normalt sett riktig. Noen som har noen tips er forklaring på min brukerfeili appen eller lignende?
#2
BMW i3 / Hotspot Drive? Trådløs ladning?
tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:22
Hei Orakler!

Har nylig kjøpt med en i3 120Ah 2019 model.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at i følge noen nettsider så skal det være mulig å få hotspot med bruk av bilens eget simkort (mot betaling selvfølgelig). så sant du har en bil etter 2016 og med ekstrautstyret trådløs ladning av smarttelefon.

Tjenesten kan aktiveres her : www.bmw.hotspotdrive.com

Du taster inn vin nummer også lit kontaktinfo så får du 1 gb gratis for en begrenset periode.

Men så kom jeg ikke lengre. Hvordan få dette til og fungere i bilen?
Ikke finner jeg noe wifi innstillinger og ikke finner jeg noe wifi søkbart på tlf.

Noen som har en løsning i ermet? 
#3
e-Golf / Sjekkliste ved kjøp av førstegenerasjons E-Golf (2014-2017)
søndag 24. november 2019, klokken 13:47
Hei
Jeg poster dette med baktanken om at dere som vurderer å kjøpe en "eldre" E-Golf ikke går i bruktbilfella. Og til dere som eier en slik bil kan lete frem feil som da kan reklameres på før Garantien (100/150k eller 5 år) og Reklamasjonsrett (5 år) utgår

Jeg kjøpte min bil ny i 2015 å bilen har nå passert 100k. Jeg har nok fått en "Fredag før ferie bil" (hakket verre en mandagsbil) med mine snart 20 reparasjoner av alle mulige feil ønsker jeg og informere for og "redde" dere andre fra å gå i samme fella.

Ramset opp slik:

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys

Ellers har jeg vært igjennom 3 serverbytter hos VW angående APP til bilen. Dette har vært ustabilt siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden.

Er i gang med å heve kjøpet av bilen da nok er nok.
Innstillingen dems til alle feilene er at jeg ikke kan vente meg annet av en bil som er gått 100k og er 4 år gammel.


Om det er andre som har andre type feil så hiv dere på så får vi alt i en tråd for å hjelpe fremtidens eiere.


#4
Hei

Noen som har gjort en god deal på leasing av den nye XC60 T8?

Sitter og ringer rundt til forhandlere å får tilbud som er opp mot 80 000 kr i forskjell over 3 års avtale.

Har det midlertidige beste og dårligste tilbudet slik.

Spec jeg har fått tilbud på:
Ønsket spec på bilen er:

Teknikkpakke: Aut.dimming inv/utv speil, Navigasjon PRO, Smartphone Integration, Intellisafe Surround BLIS, Svingb.aktive LEDhovedlys, Rygge-kamera

Sort taktrekk innvendig
Parkeringskamera360°
Tonede ruter 5 stk
Hengerfeste semielektrisk
Dekorinnlegg Metal Mesh
Krystal hvit Metallic 707
Skinn Komfort Mor/ChaRA30
Vinterhjul Alu Nokian u/pigg 18"235/60 T8

Pris og leasing tilbud som er best

805 900kr ink mva
3500kr måned 45 000k 3 år. 150k i innskudd
Totalpris 3 år kr276 000

Dårligste tilbud med samme spec.

841 000kr ink mva
4579kr måned. 45 000k 3 år. 150k i innskudd
totalpris 3 år kr 314 844

Noen som har fått til en bedre deal?




#5
Audi e-tron / Gode tilbud på Leasing av e-Tron ?
tirsdag 21. mai 2019, klokken 20:00
Har hentet inn en del tilbud på leasing av denne bilen. Men kommer til kort å forstå hvorfor den skal være så dyr å lease. Beste tilbudet jeg har klart og oppdrive er fast track på 6999.- måneden 45k over 36 måneder. med 150k i innskudd. Ser noen til og med dyrere på opp mot 9-10k i måneden.
Ser at den er betydelig dyrere en eks en Volvo xc60 med utstyr til samme pris som fast tracken. Der havner man på 5999.- måneden 45k over 36 måneder med 100k i innskudd. Altså 86k mindre for samme nybilpris. Samme greia om kan går for en Audi Q7. Trodde til og med elbiler var momsfrie?  Noen som har svar eller tips til den beste dealen?
#6
Zoe / Irriterende feil på 10A Ladebøtte
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:44
Hei
Kjøpte meg en 10A Ladebøtte fra Airlink Transformers. (Den svarte typen)
Har nå opplevd 3 ganger at bøtta stopper lading etter 1/2/3 timer. Det er ingen lys i indikatorlampen så virker som at transformatoren blir strømløs når den bryteren slår ut. Det er da den knappen bak en gjennomsiktig "hette" som popper ut. Er dette Jordfeilbryter? temperatur bryter?  Eller sikring?
#7
e-Golf / En mulig skjult garantisak!
lørdag 18. august 2018, klokken 13:35
Info til E-Golfere

Jeg har hatt mye problemer med min E-Golf å fant nylig atter en feil.
Da det typisk nok gikk hull på radiatoren her for noen uker siden kjørte jeg bilen rett inn på Albjerk Bil i Drammen. De konstaterte med at jeg har fatt en steinsprang som har klart å lage hull i radiatoren. I den sammenheng når de tok ut radiatoren så fant de ut at varmeveksleren til AC var defekt. I den form at den var delvis klappet sammen. Skal nevnes at jeg har opplevd dårligere rekkevidde på bilen nå i sommer men antok det bare var pga dårlig Gass i anlegget. I hvert fall den ble byttet på garantien uten spørsmål. Og jeg opplevde umiddelbart 4-5 % bedre rekkevidde på den faste daglige 10 mil reise. Så anbefaler dere andre å sjekke denne delen for å se om dere har samme problemet slik at dere slipper å ta denne på egen regning etter garantiutløp. Bilen min er en 2016 mod produsert juni 2015. Bilen er gått 76 000km.
#8
e-Golf / Hva viser din GOM? 190km e-golf
mandag 29. januar 2018, klokken 20:09
Hva viser GOM deres? Mitt har tidligere vist jevnt mellom 186 og 192 vinterstid 2016/2015 men etter sist service i desember har den ikke vist mer en 160km? Noen flere med samme erfaring? og eventuelt hva visere deres?
#9
e-Golf / Jaja på verksted igjen ja!
tirsdag 23. januar 2018, klokken 23:01
Da trillet bilen inn på verksted igjen etter 2 besøk i desember + servicen jeg tok 2 Des. Så hadde jeg først problemer med total stans av varmeapparatet for så en uke senere inn igjen da tilleggsvarmeren hadde paia. Men nå 6 Jan så ville ikke bilen lade og jeg heiv den inn på verksted med tomt batteri ca 2 km GOM. Å der har den stått siden. Må bytte høyspentkabler fra batteriet til ladeluke og motor. Men delene er ikke å oppdrive. Og med en leveringstid på opp i mot 12 måneder på e-golfer bestilt i dag så tviler jeg på at de prioriterer kablene til min bil :/ Om ikke de kan gi meg et tidsestimat på fiks så hever jeg kjøpet. Om ikke det var nok så røyk jo 4 frontrute i romjula :/ makan til mandagsbil skal du lete lenge etter :/ 
#10
e-Golf / Helt dødt Varmeapparat?
tirsdag 28. november 2017, klokken 21:07
Kom tilbake fra ferie i dag å skulle en kort tur til butikken, normalt sett så begynner bilen å bli varm etter 2 min men i dag var det kun kald luft. Så har prøvd å ta av strømmen på 12V batteriet for å nullstille "Hjernen" uten at dette ga noe effekt. Uansett innstilling så blåser den kaldt. På forbruksmåleren så bruker bilen max 1 Kwh ikke det normale som er rundt 1,8 - 2Kwh på maks varme.
Noen som har noen tips før jeg setter meg i bilen i morgen for å kjøre de daglige 10 Milene mine.

Gjelder en E-Golf 2016 Mod kjøpt Sommer 2015. Denne bilen har Varmepumpe. 
#11
e-Golf / Vedvarende problem med ladeport
lørdag 13. mai 2017, klokken 14:37
Jeg har hatt E-golf nå i snart 2 år å har den siste tiden fått problemer med ladeporten ved bruk av original ladekabel. Problemet oppstår når bilen lades på nattestid med programmert avreise ikke ved småladinger i løpet av dagen.
Bilen står parkert og ingen lys i ladeport. Jeg låser opp bilen det begynner å lyse fast grønt i ladeport og jeg får ikke dradd ut ladekabelen. Det rare er at hver gang dette skjer så får jeg notification via app "Lading avsluttet. Du må koble til ladestøpslet" Notification kommer i det jeg trykker lås opp på keyless fjernkontroll.

Løsningen inntil videre er å tvinge ladeporten åpnet ved å trykke å holde inne knappen med ladekabelsymbol i ladeporten samtidig som jeg trykker på låsoppknappen på nøkkelen inntil selve ladeporten.   

Dette er en knotete løsning å har spesielt irritert på seg dama som alltid har dårlig tid om morgenen.

Noen som har en permanet løsning og eventuelt samme problemet?
#13
Er lei av spekulasjonene ved bruk av GOM rekkevidde for og estimere batteritap så har regnet og målt litt over tid og kommet frem til denne posten.   

Min bil kunne seinest i sommer lades til 96% gått ca 30k ut i fra hva VCDS pluggen ga meg av informasjon når jeg kobler pcen til. Jeg testet igjen i dag og ser at bilen nå kun lader til 95% så antar jeg da har hatt et tap på 5% de siste 40 000km bilen har gått. Noe som ikke høres usannsynlig ut. Min kunnskap om batterier er at de første prosentene forsvinner fort men dette avtar utover tid og bruk noe jeg ikke har regnet med her da jeg ikke sitter på data om hvor mye det avtar over alder/slitasje

Om min formel er riktig noe jeg vet den ikke er fordi den ikke tar hensyn til at batteritapet avtar utover i alder/slitasjen men den kan gi en ca pekepinne på hva batteritapet er utifra kilometer bilen har gått. Min bil blir kjørt hard da 90% av kjøringen består av 110 soner i alt fra 30+ grader til -20 grader året rundt. Så man kan ta utgangspunkt i at man kan spare seg for batteritap om bilen blir kjørt mer forsiktig. Jeg bruker ikke fast hurtiglader men har benyttet meg av det en ca 50 ganger og ja dette påvirker batteritapet men ikke betydelig nok til at det er målbart så lenge ikke noen svarer posten her med at de kun hurtiglader og vet eksakt hva tapet er ved å sjekke via data som ligger i batteriet.   

Jeg tar min ladeprosent oppnådd per mine første 40k kjørt med E-Golfen
Tap på mine første 40k er 5% av total batterikapasitet
Måten jeg regner på 5.0% / 40 0000=0,00125 så ganger man dette med hvor langt bilen din er gått
Kilowatt tapet har jeg tatt utgangspunkt i er at bilen har 24,2 kWh batteri hvor 100% av dette er tiljengelig.

Eks: 30 000 X 0,000133 = 4% 0,968 kWh tap
Eks: 40 000 X 0,000125 = 5%  1,21 kWh tap
Eks: 60 000 X 0,000125 = 7,5% 1,815 kWh tap
Eks: 120 000 X 0,000125 = 15% 3,63 kWh tap
Eks: 180 000 X 0,000125 = 22,5% 5,445 kWh tap
Eks: 240 000 X 0,000125 = 30% 7,26 kWh tap
Eks: 320 000 X 0,000125 = 40% 9,68 kWh tap
Eks: 640 000 X 0,000125 = 80% 19,36 kWt tap

Dette er estimerte data basert på tap frem til 40k og man vill nok ha et lavere tap en det dette regnestykket sier da det er en lang liste med faktorer som påvirker batteriet.
#14
e-Golf / Rekkevidde ved 0 km på GOM?
torsdag 01. desember 2016, klokken 21:35
Noen som har målt hvor langt man kommer med 0km på GOM? eks: Leaf kommer opp i mot 10 km ved 0% på batteriet.
#15
e-Golf / En litt ute av boksen tankegang.
fredag 11. november 2016, klokken 14:23
E-golf har ikke noe solceller på seg slik som Leaf eller andre Elbiler.
Men vil det være mulig å få dette ettermontert og vil det ha noe effekt.
Eks: kjøpe inn dette 12V panelet å koble det til 12V batteriet i motorrommet.
Det vil jo i teorien gi effekt men vil det være merkbart å spare driftsbatteriet i å lade opp "kupe" batteriet?

http://www.banggood.com/80W-12V-880mm-x-540mm-x-2_5mm-Photovoltaic-semi-flexible-Solar-Panel-With-3M-Cable-p-1087348.html?rmmds=detail-top-alsolike
#16
e-Golf / Verditap E-golf
torsdag 13. oktober 2016, klokken 20:53
Så FBI på nrk her om dagen hvor de omtaler verditapet på 3-4 år gamle Nissan Leaf biler med ikke alt for mye på telleren.

Nå vet ikke jeg nyprisen på disse bilene men si en 3 år gammel bil med 30k kilometer på telleren, faller fra 250k til 160k på 3 år. Så lurer jeg på om dette er et stort tap og hvordan vil E-golfen klare seg i forhold.

Jeg ga 280k Juni 2016 og ser at tilsvarende biler ligger på 240K i dag ca 40k tap på litt over 14 Måneder.

Ingen biler på finn er under 219k med alder på tidlig 2014.

Virker som at det ikke er så veldig mye forskjell på 2014 mod og 2016mod i pris når man tar 219k for en 2014 og 240k for en 2016mod. Er det sånn at folk faktisk kjøper en snart 3 år gammel bil til 20k mindre en 1 år gammel bil?

Noen som har en teori her?
#17
e-Golf / Skade batteriet ved høye temperaturer?
mandag 22. august 2016, klokken 10:54
Kjører Tønsberg - Drammen hver dag og ligger i gjennomsnitt i 120 kilometer i timen. Etter å ha kjørt så fort i fint sommer vær og ca 5 mil måler jeg temperaturen på batteriet til 30 grader ved bruk av VCDS plugg. Noen som har kunnskap om dette? Jeg regner nå med at VW selv har lagt inn begrensinger for å minske høye temperaturer eventuelt at man blir varslet om høy temperatur osv.
#18
e-Golf / Opprop mot Møller!!!
tirsdag 07. juni 2016, klokken 21:13
VW og Møller bil har solgt biler produsert i tidsrommet uke 22-45 2015 med lovnad om at dere skal få Guide&Inform men i ettertid funnet ut at bilen mangler dette.

Jeg ser at det er mye misnøye med at vi e-golfere ikke har fått denne funksjonen men ser at GTEerne er mer missfornøyde. Så jeg ønsker at vi sammen kan organisere oss og sende Møller et opprop så vi får en fiks vi kan leve med. Så jeg trenger dere som ønsker å få dette utbedret til å sende meg litt info så skal jeg ta saken videre med møller og eventuelt vurdere og ta det videre med forbrukerrådet.

Kan dere sende meg på PM:
Eposten deres:
Regnummer på bilen:
Fult Navn
Kjøpsdato/ca

Så skal jeg tilføye dere i listen over klagere til møller.

Mvh David B
#19
e-Golf / Problemer med knappene på rattet.
lørdag 28. mai 2016, klokken 12:15
Jeg opplever daglig at knappene på rattet fungerer dårlig/ikke fungerer. Jeg hanskes med mye knapper av diverse slag i jobben min og irriterer meg grønn på at knappene i e-golfen ikke responderer som man forventer ved et normalt trykk.

Det er hovedsakelig bruk av knappene til ACC som ikke fungerer. Knappene SET og RES fungerer sporadisk og Jeg kjører normalt med acc i rush å justerer hele tiden farten ved bruk av +1 og -1 knappene +10 og -10.
Ofte ved trykk så reagerer ikke knappene å har opplevd at +1 og -1 knappene plutselig tar 10 kmt + eller - i stede for den 1 kmt den skal ta. Jeg skal filme det senere i dag så jeg kan vise dere hva jeg mener. Noen flere som har samme problem? 
#20
e-Golf / Vond lukt fra AC
lørdag 21. mai 2016, klokken 23:34
Hei forumere
Har pga det fine været gått over til å bruke AC i bilen men har fått klarer av min kjære at det lukter tåfis i bilen. Nå i dag tok jeg henne på ordet å oppdaget selv at den vonde lukten kom ut fra ventilhullene for AC så mistenker at jeg har fått sopp i AC-anlegget. Helt ok det men bilen er ikke mer en 10 måneder å er det noe man kan forvente av en nesten ny bil? Har hatt en Golf 5 i 5 år uten å ha hatt dette problemet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA