Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - atrus

#1
Siden 2017 har jeg brukt Oslo kommunes offentlige ladestolper som min «hjemmelader» For ikke så lang tid tilbake har det fungert utmerket. De første to/tre årene var t.o.m. ladingen gratis og man kunne stå å lade inntil 16 timer. Der siste året er imidlertid lademulighetene blitt drastisk forverret. Flere stolper er nå blitt reservert bildelingsordninger som Hyre, Bilkollektivet, osv., slik at vi som bor i sentrumsnære områder har mistet mulighetene for å lade. Og ikke som det er nok, så står det svært sjelden noen biler fra slike bilkollektiver å lader der. Jeg må ærlig innrømme at det gjør meg provosert. I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.


En lettvint skyteskive vil være å skylde på kommunen og bystyret, men her har elbilforeningen virkelig sviket. Jeg kan ikke se det på noen annen måte at dette er en «svak» forening som ikke makter å utøve nok innflytelse for medlemmene. Har vært medlem siden 2015, men må dessverre konkludere med at kontingenten er «penger ut av vinduet».
#2
ID.4 / Tetningslist under frontlykt
lørdag 27. januar 2024, klokken 19:06
Oppdaget at en (rød) tetningslist under den ene frontlykten «hang og slang» i dag. Når det skjedde vet jeg ikke. Men det må ha skjedd en gang etter en vask og liten kjøretur. Fikk dyttet den tilbake med et plastkort, men den må festes/byttes for det bør være tett for innsig av vann m.m. Har bestilt time hos Møller. Dette, sett i sammenheng med andre små-feil jeg har opplevd, får meg til å konkludere at dette er dårlig kvalitet. Er det virkelig mulig at bilen ikke tåler å bli vasket?
#3
ID.4 / Plassering ved teslalader
torsdag 05. oktober 2023, klokken 08:25
Har foreløpig en god We Charge-avtale med kr. 1,60 hos Ionity. Den avtalen avsluttes om en måneds tid, og jeg ser ingen grunn til å inngå en ny avtale med We Charge slik de prisene er nå. Har sammenlignet priser og lest innlegg her i forumet, og konkludert med at Tesla er den rimligste operatøren. Tipper det er flere her i forumet som har erfaring med å lade på teslastolper. Hvordan har dere løst utfordringen med at våre biler har ladeporten på høyre side bak?
#4
ID.4 / Den nye Volkswagen-appen
fredag 07. juli 2023, klokken 21:51
Det kommer støtt og stadig oppdateringer til We Connect, som nå heter Volkswagen. Planlegging av turer skal ha blitt bedre. I en viss grad har det vært forbedringer, men fremdeles er det elementære mangler som gjør at man nesten må klype seg i armen.

Har et aktivt We Charge-abonnement som er reigstrert i appen. Har satt på filter hvor jeg kun vil «se» ladepunkter som er er en del av We Charge. (Hvorfor jeg ikke velge å se både Ionity og de andre i We charge samtidig, er en sak for seg).

Planlegger en lengre tur som krever ladestoppp. Hva gjør appen? Jo den foreslår et ladestopp hos Cirkle K som 1) ikke er en del av We charge-nettverket, og som 2) er definitivt er den dyreste operatøren i Norge. At det skal være så vanskelig å koble variablene 'abonnement', 'we charge-netttverk' (inkl Ionity) og 'reiseplanlegging' i en og samme app er jo ubegripelig.
#5
ID.4 / Oppfølgning av sw 3.2 - kvaliteten på vw
fredag 02. juni 2023, klokken 21:32
Har ikke, foreløpig, opplevd problemer med sw 3.2 Men i går begynte alarmen til bilen å skrike. Sentrallåsen hadde slått seg helt vrang. Fikk rerkrivert naf via vw og tauet den til møller. Der står den ennå uten at jeg vet når den blir fikset. Får selvfølgelig gratis leiebil, men uansett hvordan man snur å vender på det skaper det mye ekstra bryderi og ekstra «hæssel» Sett i sammenheng med at jeg har kjøpt et produkt for over en halv millioner kroner og en bil som er halvannet år gammel, er dette rett og slett et utrolig dårlig produkt. At andre merker, slik som Tesla, har samme utfordringer har lignende problemer, er ingen unnskyldning.

Dette, sett i sammenheng med alt «styret» med mislykket ota, er at konklusjonen kort og godt er at kvaliteten er for dårlig.
#6
ID.4 / Oppdatert instruksjonsbok
onsdag 29. mars 2023, klokken 18:36
Fikk en opppdatering til instruksjonsboken i ettermiddag. Da jeg parkerte og tok en sjekk, oppdaget jeg at vw har distet tysk versjon. Riktignok hadde jeg tysk på skolen, men den begynner å bli temmelig «rusten» nå. Noen som har oppdaget noe lignende?
#7
ID.4 / We Charge ladeavtale
lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:15
Vet at det finnes mange tråder om We Charge fra før i forumet. Men de begynner å bli noe utdaterte samt at mitt spørsmål er konkret. Saken er den at jeg ikke har tilgang til hjemmelader og er avhengig av å lade bilen på offentlige stolper. For en tid tilbake var det jo veldig gunstig å lade bilen på Oslo kommunes stolper. Den første e-golfen jeg hadde (2015 - 2018) ladet jeg gratis på disse kommunale stolpene. Nå, derimot, begynner prisen på disse stolpene å skru seg opp. Dessuten er de aller fleste såpass trege at jeg må stå der i timevis før bilen er fulladet, fordi ID 4 har et betydelig større batteri enn e-golfen.

Det koster f.eks. 18 kr pr time (på dagtid) å lade på en stolpe som gir 6 KWh. Om jeg har forstått dette riktig vil det koste kr 234,- å lade en ID 4 fra 0 til 100%. Selvfølgelig starter jeg aldri på 0. Og det er også sjelden jeg lader helt til 100%. Men gjennom et år med lading fra 20/30 til 80% blir det jo penger av det. Vet at takstene på nettene er billigere. Men om det skal lønne seg må bilen omtrent være tom for strøm da jeg starter, eller så må jeg stå opp midt på natten for å flytte bilen.

Derfor har jeg vurdert å forlenge We Charge-avtalen som jeg fikk som et gunstig introduksjonstilbud da jeg kjøpte bilen i november i fjor. Har lest en del rundt slike ladeavtaler. Den mest pedagogiske jeg har kommet over så langt, er den fra NAF https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/ladeabonnement-lonner-det-seg

Når jeg ruller ned til det som står om We Charge, kan jeg lese « Med lading hos Kople som eksempel, må du med We Charge Go lade 174 kWh i året for å gå i null. Med We Charge Plus må du lade 424 kWh før du begynner å spare penger.»

Om jeg har forstått dette riktig, tilsvarer 424 kWh 5,5 fulladinger i løpet av et år. Riktignok kjører jeg ikke særlig mer enn 8000 km årlig, men det må jo likevel innebære mer enn 5,5 fulladinger årlig. Og som et ekstra bonus ved Pluss-avtalen, er veldig gunstige priser hos Ionity. (Hadde bare Ionity hatt ladere i Oslo). Har derfor nesten konkludert med at en Pluss-avtale er den rette manøveren for meg. Eller er det noe som jeg ikke har fått med meg?
#8
ID.4 / SW 3 OTA
mandag 26. september 2022, klokken 17:22
Er det noen her som har mottatt sw 3 via ota? Begynner å bli noen uker siden jeg fikk nytt batteri og sw 2.4. Men 3 har foreløpig latt vente på seg.
#9
ID.4 / Offline
søndag 28. august 2022, klokken 17:23
I løpet av helgen gikk bilen helt i offline-modus. Ikonet for 4G er helt borte. Har prøvd sikringstrikset som har hjulpet meg en gang før, men det løste ikke problemet denne gangen. Når jeg prøver å sette bilen i online-modus, får jeg bare en feilmelding om at «funksjon ikke tilgjengelig». Noen som har noen idé til hva dette skyldes og hva man kan gjøre?
#10
ID.4 / Kartoppdateringer
lørdag 28. mai 2022, klokken 17:41
På nettsidene for myVolkswagen, ser jeg at det er lagt ut kartoppdateringer for samtlige modeller. Men lastes ikke disse ned rett til bilen slik at det i grunnen er unødvendig å gjøre dette manuelt?
#11
ID.4 / Dekktrykk
mandag 25. april 2022, klokken 23:49
Et søk på 'dekktrykk' på forumet gir nærmest uhåndterlig treff fordelt på bilmerker og modeller. Derfor spør jeg direkte i denne gruppen. På innsiden av døren på førersiden står det listet opp anbefalt trykk basert på hvor tungt bilen er lastet, slik som det har gjort med de fleste biler jeg har hatt opp gjennom årene.

For å få best mulig rullemotstand, har jeg på min nåværende id4, og de tidligere elbilene jeg har hatt, hatt maksimalt anbefalt trykk uavhengig av lastenivå. Det gir minst rullemotstand og økt rekkevidde og minst forbruk, føler jeg meg ganske sikker på. Men så kom jeg til tenke på dekkdimensjon. Vinterhjulene er 19 tommer, mens sommerhjulene, som nettopp kom på, er 20 tommer. Har det noen betydning for trykk?

I forbindelse med hjulskift, oppdaget jeg at min bror, som har en id4 first, hadde lavere anbefalt trykk enn på min 2022 Pro. Jeg har f.eks. maksimalt anbefalt 2,7 bar foran og 3.1 bar bak. På hans bil var det lavere både foran og bak uten at jeg husker nøyaktig hvilke verdier som sto på innsiden av døren. Det gjør jo hele saken ytterligere vanskeligere å forstå.

Og om ikke det er nok, så støyer hardere dekk mer enn dekk med mindre trykk. Og da begynner jeg å lure på hva som egentlig er et greit kompromiss mellom komfort og rekkevidde?

Vet det er flere her på forumet som har bedre innsikt enn det jeg har. Hva tenker dere?
#12
ID.4 / Keyless Access
onsdag 16. februar 2022, klokken 18:45
Har Keyless Access og får åpnet fordørene fra begge sider. Men får kun til å låse ved berøring på førersiden. Skal det være slik, eller bør jeg ta meg en tur innom Møller?
#13
ID.4 / Ladehastighet
søndag 28. november 2021, klokken 20:12
Ladet bilen ved et av Oslo kommunes 22KW-ladere i dag. Plugget inn kablen og hadde 74% på batteriet. Fikk beskjed om at det skulle ta nærmere fem timer før den var ferdig. Stusset over at det skulle ta så lang tid. Mulig kulda i tillegg til det var såpass mye strøm på batteriet bidro til å ikke få opp farten. Takstnummeret var 3053 som skal tilsi enten 11 eller 22KW. Ombordladeren i ID4 skal kunne håndtere 11KW, har jeg forstått. Mens bilen sto og ladet, fulgte jeg med på we Connect-appen. Og da kommer jeg til spørsmålet mitt. Hvordan skal man lese ladehastighet ut fra appen? Tiden som er igjen før den er ferdig, er jo umulig å misforstå. Men hva betyr egentlig 17 km/t?

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#14
ID.4 / Wifi-abonnement
lørdag 27. november 2021, klokken 08:55
Via We Connect-appen ser jeg at det er mulig å kjøpe et data-abonnement via Cubic. Spørsmålet er om dette overhodet gir meg noe mer utover det jeg allerede har? Fra telefonen har jeg allerede et abonnement med «flust» med datatrafikk. Dessuten «snakker» telefonen 5G i motsetning til sim-kortet som sitter i bilen. Cubic skryter av at de tilbyr hastigheter som er opptil tre ganger raskere enn å bruke telefonen som hotspot. Så lenge dette baseres på 4G kan jo ikke dette stemme. Er det noe jeg har oversett her?
#15
ID.4 / Forvarming av batterier før ladestopp
tirsdag 23. november 2021, klokken 17:54
Mener jeg har lest et sted at Tesla starter prosessen med å forvarme batteriet før et planlagt ladestopp via navigasjonen for å oppnå maksimale forhold for rask lading. Er det samme mulig hvis man legger inn et ladestopp via We Connect-appen i selve bilen på ID4? Dvs. har ID4 støtte for slikt?
#16
ID.4 / We Charge
lørdag 20. november 2021, klokken 17:33
Tegnet et abonnement på We Charge Go. Gratis abonnement og kr 4,40 kWh på Ionitys ladere. Det er jo litt rimeligere enn Recharges lynladere. Ser også at man kan bruke We Charge-kortet i Recharges nettverk, men jeg har ikke klart å finne ut hvor mye det koster å bruke We Charge-kortet på Recharges stolper? Noen som har funnet ut av det?
#17
ID.4 / We Connect ID
fredag 12. november 2021, klokken 10:28
Har ikke hatt kontakt med We Connect siden i går. Flere som opplever det samme? Merkelig at dette er så ustabilt fremdeles. Har brukt CarNet og senere We Connect med e-golf i seks år og har opplevd lignede flere ganger. Merkelig at VW ikke klarer å tilby mer stabil tjeneste?
#18
ID.4 / Konfigurere ikoner
torsdag 11. november 2021, klokken 19:50
Har prøvd å endre ikoner, men får det ikke til. Holder fingeren på ikonet, men ingen ting skjer. Noen som har fått til dette?

I instruksjonsboken står det:
« I infotainmentsystemet vises ikoner som leder deg videre til menyer og funksjoner. Du kan konfigurere ikonene ved å fjerne eller legge til visninger.
Hold fingeren på ikonet til det vises et tilleggsvindu.
Trykk på  for å åpne konfigurasjonen.
Trykk på  og ønsket mal for å legge til en ny visning med ikoner. Nye ikoner opprettes uten funksjoner.
Trykk på  for å fjerne en visning med ikoner.
Trykk på  for å lukke konfigurasjonen.
Trykk på  eller et tomt område på skjermen for å gå tilbake til visningen.»
#19
ID.4 / Velge BWD eller AWD
tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:34
Jeg må bestemme meg snart, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg skal gå for bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Sett bort i fra pris, har bakhjulstrekk fordelen av lenger rekkevidde og bedre svingradius. Og så melder spørsmålet seg om hvor mange ganger i året jeg virkelig har behov for firehjulstrekk? Er det noe jeg har oversett her?
#20
e-Golf / iPhone som wifi for CarNet i bilen
søndag 11. november 2018, klokken 20:05
Har nettopp byttet fra en 2016- til 2019-modell og nå er det straks mer interessant med wifi i bilen. Problemet er at iPhonen kutter delingen av Internett etter en viss tid med inaktivitet fra CarNet. Det har nok Apple lagt inn som design, bl.a. for å spare batteri, m.m., så det er ikke mer å hente derfra. Er det noen som har opplevd det samme og funnet en løsning?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA