Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Callah

#1
Zoe / Gjenbruk av batteri - Q210
mandag 06. januar 2020, klokken 17:37
Er det noen som vet om Q210 batteriet kan brukes som hjemmelagring av strøm? Bilen som er verdt mindre enn 100 000 nå kan jo spare inn ganske mye hvis man får demontert batteriet og brukt det til energilagring hjemme mot de kommende effekttariffene.
#2
Troms elbilforening / "Råbillig lading" i Tromsø!
mandag 07. januar 2019, klokken 10:25
Ser at de Videregående skolan, fylkeshuset og UIT har fått ladestasjona. Her må gjester betale i henholdsvis rekkefølge 35, 35, 25/15 kroner timen for å kunne parkere.

Avgiftskommunen Tromsø har jo satt en så dyr parkeringsavgift (i gjennomsnitt 10 kroner dyrere per time enn andre offentlige parkeringer.) at bruken av stasjonen kjem jo til å være ikke eksisterende nokka æ også merke!

Det e e t hav av elbila på campus til UIT som kunne brukt ladestasjonan, men det e nesten bare promillen av dem som bruke ladestasjonen på grunn av de stive prisene...

Samtidig e det også mange elbila i Tromsø by, men de helt funke nye ladestasjonan bak Fylkeshuset brukes ikke en gang av ansatte på grunn av prissettinga på dem...

Ka har lokalforeninga fått i svar for den her tuillate prissettinga og korr ligg forbrukermakta egentlig i det her???
#3
Hei. Har fundert litt på effekten av å installere en Webasto i bilen som faktisk kan gå mens man kjører. Er det alternativer til dette som går på f.eks propan man kan bruke?

Fordelene med et eget vaesystem må vel være lengre rekkevidde tenker jeg? På vinterstid dukker min e-golf (2014 uten varmepumpe) under 100 km rekkevidde ved god bruk av apparatet. Har på det verste nådd kun 92 km rekkevidde i 0 graders temperatur. Med en webasto vil vel dette øke rekkevidden med nesten 6 mil?
#4
Avansert: Batterier og Lading / Batteribytte forhandler
lørdag 31. desember 2016, klokken 16:09
Hvordan ville muligheten vært for kunder å få muligheten til å bytte elbil batterier billig?
*
Ser for meg en ordning hvor man får "kasserte" elbil batterier som fungerer hvor bilen er kondemnert. Vet ikke hvordan prisen er på disse batteriene når man selger de, men la oss si 20 k innkjøp. Deretter leveres disse til et batteriverksted som inspiserer, tester og godkjenner batteriene før de selges til en e-golf som kanskje behøver nytt batteri. Prisen kan da være 30 - 45 høvdinger. Gamle batteriet selges videre til det europeiske kraftmarkedet eller repareres på stedet med nye moduler.

Det ville jo vært banebrytende om det finnes en tjeneste som det? Ser for meg at en av de nye 2017 modellene havner i en ulykke og blir kondemnert. Deretter leveres batteriet til et slikt verksted som selger det videre til en kunde som har en 2014-15 modell og ønsker oppgraderingen. Win-win

Nå er jeg ikke kjent med hvordan det tekniske bak batteriet ligger og om det er ren plug and play på systemet, men dette vil jo trolig være en enkel demontering og installasjon gitt at man har riktig utstyr tilgjengelig?
#5
e-Golf / Utleie av din E-golf?
onsdag 21. desember 2016, klokken 18:28
Litt off topic, men har noen av dere forsøkt utleietjenestene fra Gomore eller Nabobil?

Har så langt vært svært fornøyd med dette og får massevis av skryt når det kommer til hvor fantastisk bilen er :)
Ser for meg at møller burde i større grad slå seg sammen med private bilutleiere og kanskje bruke disse mulighetene for å vise bilen frem som en testkjøring f.eks.
#6
e-Golf / Systemoppdateringer E-Golf
lørdag 10. september 2016, klokken 17:50
Heisann godtfolk

Har lenge lurt litt på om man kan skaffe seg programvare og utstyr til å oppdatere firmware og software på bilen. Har en 2014 mod som skulle hatt en liten software og kanskje firmware oppgradering med på kjøpet. Tror VW tar seg gode summer fir å plugge opp bilen og trykke "neste, neste og OK" mens de jobber på andre biler.

Hva koster slikt utstyr og hvor kan man finne oppdateringsfiler i så fall :)

Gjerne også legg ved priser dere har fått oppgitt av forhandler på oppgradering av software og firmware på bilen hvis dere har vært gjennom prosessen!

Ha en ellers flott Lørdag.
#7
e-Golf / Oppgradering av E-golf batteriet
torsdag 21. juli 2016, klokken 19:33
Kontaktet Kreisel angående når de blir til å selge en kommersiell mulighet for å oppgradere det innebyggede batteriet. De er i kontakt med deres batteriprodusent angående muligheter for dette.

Hva skal til for at du med nåværende 190 km rekkevidde skal oppgradere til deres nye batteri med en rekkevidde på "300km" ? :)

Tenker at det er verdt det om man kun betaler 50-75 k for oppgraderingen, men om det tipper 100 000 er jeg redd at de bommer på markedet :\ Da kan man heller kjøpe ny bil nærmest.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/new-kreisel-high-performance-battery-quick-charging-within-18-minutes-for-a-range-of-up-to-300-km/
#8
Alt det andre / Hva hjelper NAF oss elbil eiere med?
lørdag 04. juni 2016, klokken 19:56
Heisann folkens. Mange har sikkert ikke streifet innom tanken ennå, men dette kan bidra til å sette tankene i gang.

Hadde nylig en garantiutløpstest på min e-golf 2014 mod hos NAF lokalt. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke er fornøyd. For det første har de ikke utstyr som kan lese av systemet for feil koder og lignende. For det andre har de opparbeidet seg kunnskap om elektriske kjøretøy til at de kan gjøre en svært omfattende test noe som jeg forventer av et NAF verksted når de tar full pris for testene sine uavhengig av type kjøretøy. De får ikke testet batteriets kapasitet heller...

Samtidig ser jeg lite til at de jobber for elbilistene. Det er ingen samarbeid mellom NAF og Elbilforeningen noe jeg ville forventet av en interesseorganisasjon som NAF. Hva tenker dere egentlig? Burde ikke NAF forberede seg for fremtidens elbilister og de sakene de kan komme opp i ved å tilgjengeliggjøre utstyr allerede nå? Er det verdt å ha et medlemsskap hos NAF hvis man er 100% elbilist? Kjør debatt :D
#9
Zoe / Ny Zoe og batterileie....
tirsdag 02. februar 2016, klokken 16:38
Heisann folk1s. Kom på den brilliante ideen om å kjøpe en elbil til svigers som hadde månedlige utgifter som oversteg 3500 i måneden på fossilbilen hans. Jeg fant en 2014 modell Zoe som jeg kjøpte rett før jul. Bilen var importert fra Sverige og jeg ble gjort oppmerksom på en forsikring på batteripakken levert av zoe som jeg trodde var frivillig å inngå... Til min forskrekkelse fikk jeg i dag spørsmål om å inngå kontrakt ved kjøpet jeg gjorde før jul og de krever minimum 561 kroner per mnd på tidsrammen 36 mnd for leie av batteripakken

Trodde Renault hadde sluttet med dette tullet av en utleieform i Norge? Er det andre vilkår i Sverige og er jeg nødt til å inngå denne avtalen nå
#10
Jobber i Oljeservicebedriften Baker Hughes og har for tiden begynt å legge merke til hvor mange andre bedrifter som ikke har tatt til vettet og bygget opp ladeplasser for elbiler. Synes det er ganske ikonisk når en oljeservicebedrift legger opp til lading for så mange elbiler. Tror vi har ladeplasser for 8x4 biler kanskje med mer grunnet 3 faset industrikontakt på hver av disse uttaksstasjonene som nesten aldri brukes.

Gjerne kommenter deres arbeidsplass og hvor mange ladeplasser dere har. Ser forøvrig at Schlumberger er ganske kjipe med utbygging på deres hovedbygg som kun har to fungerende ladekontakter...

Skulle gjerne likt å sett litt positiv PR rundt dette hvor Baker skrytes opp i skyene for at de har gjort dette. Er nemlig så mye rivalisering mellom de største servicebedriftene at det kunne skapt driv for at de andre selskapene hadde satt i gang med kraftig utbygging.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Pris for en hurtigladestasjon?
fredag 26. juni 2015, klokken 21:00
Heisann godtfolk. Jeg lurte meg litt rundt her og der og tenkte på det store spørsmålet. Akkurat hvor mye koster en hurtigladestasjon i bygging? Kunne dette vært bygget uten å ta betalt for dette ved for eksempel ha en tilgjengelig på et gårdsbruk som ønsker å ta i bruk solceller samt batterier på sin stasjon? Eventuelt at de får ta seg betalt på en spesiell måte uten å måtte kapitalisere det så enormt mye?

Det er litt merkverdig at når det først bygges ut et anlegg for hurtiglading så bygges det kun en og en stasjon for disse? Er det så dyrt?

Hva tenker du om minuttpris for hurtiglading? Kunne du betalt 4-5 kroner for hvert minutt med hurtiglading for å ha bedre stasjonsdekning?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA