Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - spaceman

#1
Ser at de i USA bruker en plugg de kan sette inn i den ene kontakten på aggregatet for å få «jord» slik at du f.eks kan få ladet elbilen fra et aggregat hvis man skulle trenge det en gang. Spørsmålet mitt er om det finnes et sted som selger en slik plugg vi kan bruke for aggregat her i Norge også? Her er en link til en side som selger en slik plugg jeg snakker om.

https://www.microair.net/products/generator-bonding-plug?variant=12272654155860

Hvis det ikke selges, er det mulig å lage en selv?
#2
Har en vegg boks som er stilt inn til å gi 1x30A.  I det siste får jeg jordfeil  når jeg setter på lading. Elektriker har vært der og sagt det ikke er noen jordfeil hos meg men kan være i nabolaget og at jeg bare kan lade. Irriterende at det piper i sikringsskapet hver gang jeg setter på lading og at jeg må inn å avstille lyden.  Fant ut idag at så lenge jeg justerer ned til 22A så går det greit, alt over gir jordfeil. Trodde en jordfeil var der uansett belastning?🤔 Hvorfor får jeg jordfeil først når jeg passerer 23A lading??
#3
På den gamle kan man velge mellom 5, 10, 13, 16A. Regner med den nye har det samme, men finnes det flere valg mellom 16 og 32A?
#4
Har ønske om en 32A kurs for elbil lading, men med dagens hovedsikringer på 3x35A så er det ingen mulighet for det. Går det ann å lese ut fra vedlagt bilde om det er mulig å få satt inn større hovedsikringen uten å gjøre noe med inntakskabelen?
#5
BMW i3 / Lade nye I3 med 32 A en fase?
søndag 11. desember 2016, klokken 23:25
Er det mulig å lade den nye I3en med 32A enfas?
Eller er det bare den gamle I3en som kan det?
#6
Hei!
Har ett blått 63 A industristikk på jobben. Er det mulig å lade fra dette med riktig overgang. Ser at det er plass til 5 pinner dette. Hva er den femte pinnen til (i midten). Ser ut til at den femte pinnen er litt kortere enn de andre 4 som vanligvis er på blå industristikk 3fas.
#7
Skal på ferie i Danmark og trenger ett clever ladekort. Noen som har ett de vil selge? Bor i Asker
#8
Er det mulig å bygge om en hjemmeladestasjon som har vært brukt til leaf slik at den passer en e-golf? Og hvor mye tror dere det vil koste?
#9
e-Golf / hvordan lades 12v batteries i e-golfen?
onsdag 09. september 2015, klokken 15:49
Er det noen som vet hvordan 12v batteriet i e-golfen lades? Har den dynamo? Eller lader den fra fremdriftsbatteriet? Og faar det noen lading naar man lader fremdriftsbatteriet? Eller boer man lade det med egen lader?
#10
e-Golf / Finnes det flere semihurtig dc ladere?
søndag 16. august 2015, klokken 22:12
Var i Skien i helgen og fikk ikke saktelading der jeg var så trengte hurtiglading når jeg skulle hjemover. Fant ingen ordentlig hurtiglader, men på Skagrak Arena hadde de en semihurtig dc lader som ble en fin erstatter:)
Har ikke sett semihurtig dc før og lurte på om noen vet om flere av de?
Hvis man tid til å vente litt ekstra men samtidig få rask lading så er vel disse laderne snillere mot batteri også.
Ladet fra 25% til 85% på 50min.
#11
e-Golf / Bruker ACC mer strøm uansett?
onsdag 24. juni 2015, klokken 08:20
Skjønner at ACC kan bruke mer strøm ved køkjøring med mye oppbremsing med påfølgende pådrag igjen. Men hvis det ikke er trafikk og man ligger stabilt i 95km/t på motorvei. Bruker ACC fortsatt mer strøm?
Skal kjøre Asker - Gardemoen t/r (150km) og håper på og ikke hurtigladet underveis. Sist jeg prøvde dette brukte jeg 9 av 16 streker en vei så ble hurtiglading på vei hjem, kjørte da med ACC hele veien.
Det skal også sies at det regnet ganske mye den dagen.
#12
Avansert: Batterier og Lading / Antall ladesykluser på elbil.
mandag 08. juni 2015, klokken 13:01
Har lest litt om dette, men det er mye forskjellige meninger om temaet.
Men hvis et batteri takler x antall ladinger. Vil det å lade det ofte fra f.eks 70-100% var like belastende som å lade det fra 20-100%? Ofte bruker jeg ikke bilen mer enn at jeg har 70% igjen etter en dag eller to. Men liker å ha 100% hvis jeg plutselig skulle ha behov for en lengre tur. Er det dumt å stort sett lade bilen kun i det øvre sjiktet av batterikapasiteten? Vil batteriets levetid bli lengre hvis jeg venter til jeg bare har 20-30% igjen?
#13
Lade hjemme / Lade flere elbiler på samme kurs
lørdag 06. juni 2015, klokken 22:21
Jeg har en 16a kurs ut til garasjen. Hender jeg har behov for å lade 2 elbiler samtidig og har da satt ladestyrken på begge til 8a. Kursen er 3fas men jeg har skjønt at ingen elbiler kan benytte seg av 230v 3fas.
Det jeg lurer på er om jeg fordeler de 3 fasene ut til 3 stikkontakter slik det er vist i vedlegget. Får jeg da benyttet alle 3 fasene slik at jeg kan trekke opptil 9a ut av vært stikk samtidig? Altså lade 3 biler med 8-9a hvis behovet en gang skulle oppstå? En 3fas kurs skal jo kunne levere litt over 6,3kw.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Lade med 16A EVI ladekabel.
søndag 31. mai 2015, klokken 20:32
Jeg har kjøpt en slik kabel for å ha mulighet til å få litt raskere lading på 16a kurs når jeg vet schuko kontakten er i god stand og kan tåle dette.
Har hatt behov for dette 2 ganger til nå, men begge gangene har amperen stabilisert seg allerede rundt 14,8 ampere, spenningen har da vært på 221-223 volt.  Flere som ikke greier å få mer enn 14,8 ampere ut av denne kabelen?
Bruker den på en e-golf.
#15
Vet at på de fleste elbiler er 10% av batterikapasiteten reservert slik at batteriet aldri skal gå helt tomt.
F.eks har e-golf 24,2 kWh batteri der 21,8 kWh er tilgjengelig.
golf GTE er oppgitt til å ha 8,7 kWh batteri. Er alt dette tilgjengelig? Eller er 10% også her reservert slik at det aldri kjøres flatt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA