Hei alle spy-appbrukere som kjører Soul-EV (2015-2019).
Har kjørt over 220000 km med min 2015-modell og installerte spy-appen om å følge med på batterikapasiteten.
Ved siste kontroll målte verkstedet en SOH på 67,5% (ved ca 219000km). Har kjørt noen tusen etter det og spy-appen viser da merkeligvis SOH på 69,6%. Under rubrikken "energi og effekt" står det 3 verdier for SOC: disp/actual/prec. Vet noen hvorfor de er så forskjellige fra hverandre? Ved fulladet bil viser de: 100%/95%/60,5%. Den siste verdien er den som jeg opplever som mest sannsynlig for restkapasiteten. Det er den verdien som jeg faktisk får nøyaktig når jeg kan regne ut etter kjørte km delt på restprosent i displayet ganger forbruk i kwh/100km. Har en restkapasitet regnet ut til ca 15,5kwh etter denne metoden.
Hvis jeg nå går ut fra 27kwh original 100%-kapasitet og trekker i fra 5% buffer hadde jeg vel rundt 25,35 kwh til bruk. 60,5% av 25,35 er 15,51 - stemmer forbløffende godt overens med denne "prec"-verdien i appen.
Har kjørt over 220000 km med min 2015-modell og installerte spy-appen om å følge med på batterikapasiteten.
Ved siste kontroll målte verkstedet en SOH på 67,5% (ved ca 219000km). Har kjørt noen tusen etter det og spy-appen viser da merkeligvis SOH på 69,6%. Under rubrikken "energi og effekt" står det 3 verdier for SOC: disp/actual/prec. Vet noen hvorfor de er så forskjellige fra hverandre? Ved fulladet bil viser de: 100%/95%/60,5%. Den siste verdien er den som jeg opplever som mest sannsynlig for restkapasiteten. Det er den verdien som jeg faktisk får nøyaktig når jeg kan regne ut etter kjørte km delt på restprosent i displayet ganger forbruk i kwh/100km. Har en restkapasitet regnet ut til ca 15,5kwh etter denne metoden.
Hvis jeg nå går ut fra 27kwh original 100%-kapasitet og trekker i fra 5% buffer hadde jeg vel rundt 25,35 kwh til bruk. 60,5% av 25,35 er 15,51 - stemmer forbløffende godt overens med denne "prec"-verdien i appen.