Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MbenzNo

#1
Zoe / Hva inngår i installasjon av lader?
tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:03
Vi har kjøpt Zoe med 11 kW lader som vi har fått installert i garasjen.

For å få til dette så måtte eksisterende 1,5 kvadrat jordkabel til garasje byttes ut. Jeg gjorde klart med nytt 75mm trekkerør mellom hus og garasje. Det ble trukket ny PFSP 3x10/10 CU fra sikringsskap i hus til garasje hvor trafo, underfordeler, og Pod Point ble montert. Ganske nøyaktig 15 kabelmeter til Pod Point.

Jeg ønsket å fjerne eksisterende jordkabel siden denne nå var overflødig, og fikk flyttet eksisterende 10A sikringsautomater til underfordeler slik at jeg hadde til eksisterende lys og stikk i garasjen. Sikringen ble koblet til eksisterende opplegg med ca 0,5 meter PR 1,5.

Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk en regning fra elektriker på over 9 300,- kroner for installasjonen.

Jeg blitt fakturert for alle arbeidstimene, 15 meter kabel, underfordelerboks, en elementautomat C60N/B 40-3, skruer og klemmer og forbruksmateriell.

Det eneste som ikke er ført opp er Trafoen, Pod Point og automatene for trafo og lader.

At jeg hadde fått en regning for 0,5 meter PR 1,5 og de 15 minuttene det tok å flytte eksisterende sikringer hadde vært greit. Dette kan regnes som tilleggsarbeide siden jeg kunne ha valgt å beholde den eksisterende 1,5 kvadrat jordkabelen i tillegg til nyinstallasjonen.

Hvordan har dere fått installert deres ladere? Fikk dere noen regning fra elektriker?



#2
Zoe / Lader - Lader ikke... Løst!
torsdag 09. juli 2015, klokken 19:27
Etter litt om og men har jeg endelig fått installert 11 kW lader i Garasjen. Men Zoe vil ikke lade fra den. :( Får feilmelding "Charging impossible"
Bilen lader fint fra identisk 11 kW lader/trafo hos forhandler. Elektriker finner ingen feil med installasjonen av lader/trafo. De forsøkte også å endre på faserekkefølge for å se om det hjalp. Har i kveld testet laderen mot en Tesla Model S og den ladet fint med nesten 16 A. Prøvde også å lade Zoe med Tesla sin ladekabel, men fikk samme feilmelding.
Elektriker skulle komme tilbake igjen i morgen, men han var av den formening at det er bilen som er problemet.
Jeg har selv målt litt i kveld, og det eneste jeg noterer er at spenningen inn på laderen er ca 418 V. Kan dette være utenfor akseptabel spenning for bilen?
#3
Zoe / Synkronisering av kontaktliste fra mobiltelefon
fredag 26. juni 2015, klokken 21:10
Noen som har hatt problemer med synkroniseringen av kontaktlista på mobiltelefonen?
Jeg har enkeltkontakter som ikke vises eller er mulig å søke opp i kontaktlista, men som dukker opp i call-loggen med navn. Ringer en tilbake så forsvinner navnet og det står ukjent som navn på siste oppringing.
Alle kontaktene er i utgangspunktet google kontakter, men kan også være koblet mot facebook, google+ osv.
Samsung Note 4 og S4
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA