Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GOLF-raider

#1
Trøndelag Elbilforening innviterer medlemmene til møte hos
Statens Vegvesen, Sorgenfriveien 11, 7031 Trondheim  :)
Dato: Mandag 13. mars 2023, klokka 19.00  > ca 21.00
Temaet: vil handle om forskning og utvikling i Statens Vegvesen
https://46b4d7db6d614e9198345be5b7a72cb3.marketingusercontent.com/m/view/QySTvHMwzbLgtIlyxS3haiFZjWCG6VhPYiz94PxOxRwx
#2
Trøndelag Elbilforening hadde informasjonsmøte hos
nettselskapet TENSIO, Tempeveien 15 i Trondheim
den 20 september 2022.
Det var et relativt godt oppmøte av lagets medlemmer på tilstellningen.  :)
For de som ikke hadde anledning til å komme på møtet;
så kan Dere lese det meste av innholdet her:  ::)
https://tensio.no/ny-nettleie-2022
#3
ReCharge sin lokasjon ved Malviksenteret er
blitt demontert; grunnet veiarbeid, jfr:   ???
https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.765#lastPost

Kan vi da tro at utstyret blir lagt i møllposen eller at den blir montert
opp på en annen lokasjon? Det er absolutt mange steder hvor
den kan gjøre nytte for seg. Som feks. i Hommelvik sentrum, på
Kyrksæterøra, i Leksvika, Selbu, Singsås, Børsa/Buvika, Løkken verk, Lensvik/Selva etc   ::)
https://chargefinder.com/no/kyrksaeterora/ladestasjoner-elbil/755p2z   
#4
e-Golf / E-Golf vil ikke låse seg
mandag 23. november 2020, klokken 20:08
Om fredagen parkerte jeg utafor butikken og ville låse bilen
før jeg gikk inn for å handle. Bilen nektet å ta imot låsesignal.
I displayet på dashbordet kom det skriftlig beskjed om å sette
gearvelger i Park-posisjon. Girstanga stod i Park. Jeg kjørte en
ekstra runde og parkerte en gang til med giret i Park. Håpløst!  ???
Jeg kjørte bilen til Möller Bil og de parkerte den inne på verkstedet.
Idag (mandag) gjorde de en feildiagnose og fant sensorfeil i
mekanismen nederst i gearstanga. Ny del bestilles fra Tyskland.
Pris med mva: over 20 tusen kroner! Kan det være mulig ?   :-[
Garantien utløpt i våres (2015-modell)
Har noen av dere andre erfaring med denne feilen?
#5
Andre Elbiler / Nikola Badger «Vorbestellungen jetzt möglich»
onsdag 08. juli 2020, klokken 03:59
«Nikola Badger» vil komme mot slutten av året
og er snart mulig å bestille.
«Der US-Anbieter Nikola will neben seinen Elektro-Lkw
auch ins Geschäft mit elektrischen Pickups einsteigen.
Der Nikola Badger soll bereits Ende 2020 kommen und
ist ab sofort bestellbar»
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/nikola-badger-pickup-elektroantrieb/
#6
Sammen med Oslo kommune vil FORTUM sponse 50 Oslo-
foretak som registrerer seg som ladekunder:
De vil få 1000 lademinutter gratis i løpet av 2 år:
http://www.fortum.no/varebil/
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Enova punger ut for hurtiglading
lørdag 01. juli 2017, klokken 22:53
Enova vil at distriktskommuner skal søke om bidrag for
å komme i gang med hurtiglading ute i bygdenorge. 
Enova skal dekke 40 prosent av investeringskostnadene; med
en øvre grense på 200.000 kroner per hurtiglader _ _ _ _ _
Vi vet at en stk. innstallasjon koster ca 800 000,- kroner.
Da blir 40 %  kr. 320 000,-. Regnestykket går ikke opp!
Selv om innstallasjonen kostet bare 500 000,- så må en fattig
landkommune bevilge 300 000,- kroner for å kunne tilby oss
(elbiladelen) hurtiglading når vi kommer kjørende utover på
bygda i våre incentiverte doninger en gang iblant.
Jeg tror det sitter langt inne hos små kommuner
å realisere dette tilbudet fra Enova.
Kanskje bilimportørene kunne trå til med 20 %?
Jeg foreslår at MDG og Venstre presser støtteprosenten fra
Enova opp til ihvertfall 50 % av den reelle kostnaden.
https://www.dn.no/nyheter/2017/06/30/0657/Motor/enova-punger-ut-for-hurtiglading-i-distriktene
#8
Alt det andre / EV Current Status in Thailand
fredag 10. mars 2017, klokken 08:07
Det er mange nordmenn (og kvinner) som ferierer eller bor fast i Thailand
til enhver tid. Flyrutene nedover til TH ser ut til å være
fullbooket hele tiden. Kona mi er thai og hun har ei datter som har
to døtre. Dem snakker vi med på Skype hver dag. De er i
utgangspunktet fattig; men vi har sørget for at de har to biler,
mopeder og nytt hus å bo i. Derfor er det naturlig at vi reiser dit
så ofte vi kan. Det var meningen at vi skulle disponere en bil når vi
er der men det har ikke blitt noe av da «Gok» stiller opp som
privatsjåfør hele tiden. «Gok» er faren til barna og har ikke noen
jobb annet enn å ha tilsyn med to mangohaver der han skall høste
og selge mangofrukt til inntekt for familien. Bilene er en Honda Civic
2011 modell og en Toyota Vigo Pickup diesel 2013 mod. Civicen blir
no snart ni år og er snart moden for utskifting. Jeg argumenterer for
at det må bli en elektrisk bil fordi det er miljømessig mest riktig.
Drivstoffutgiftene for familien vil da bli mindre men ingen der i bygda
har sett en elektrisk bil så forslaget mitt er foreløbig lagt på is. Vi
var der nå i seks uker og jeg speidet hele tiden etter elektriske biler.
Alt jeg så var en ny Toyota personbil som det sto HYBRID bakpå.
En "farrang" i Pattaya bar ut et nyladet batteri til mopeden sin; og
en guttunge raste rundt i nabolaget med en trøsykkel med feite
dekk på som tydeligvis var elektrisk. Om lørdagen var jeg et par
timer på den norske Sjømannskirken i Pattaya. De har et tilbud om
at folk kan komme å spise risengrøt hver lørdag. Sjømannspresten
satte seg ved bordet og pratet med meg. Jeg nevnte at i Norge
kjører jeg elektrisk bil og er veldig godt fornøyd med det. Han lurte
jo på type og kjørelengde; så jeg svarte at eGolfen min kan jeg
kjøre 150 km (++) med på en varm sommerdag i Norge. De på
kjerka burde gå over til elektriske biler for å drøye busdjettet!
Presten svarte at de viste ikke hvem som solgte slike biler i TH,
eller hvor og hvordan de kan lades på tjenesteturer uti distriktet
(12 mil til flyplassen BKK / 16 mil til Bangkok). På flyet hjem til Norge
ble jeg sittende ved siden av en ung mann som fortalte om
oppdraget sitt i TH. Han var forskningsstipendiat utsendt fra NTNU
med oppdrag ved den Norske Ambasaden i Bangkok. De hadde
vært i byen Krabi for å studere planene om etablering av et nytt
kullkraftverk sør i landet. TH importerer nå store mengder strøm
fra naboland for å dekke opp underskuddet. Planene går ut på
å importere to store skipslaster med kull i døgnet fra Indonesia for
å fyre dette kraftverket som skal eliminere dagens kraftunderskudd;
uten tanke på forurensning.  Ambasaden og NTNU har en agenda
overfor myndighetene i landet om at de heller burde velge å satse
på fornybar energiproduksjon i fremtiden; sol / vann og vindkraft.


https://youtu.be/KQRHxKbqIzc

Så jeg vil konkludere med å si at elektrifiseringen av transporten
der i landet åpenbart nu er i oppstartfasen.
Jeg fant en offisiell link om: «EV Current Status in Thailand»:
http://www.jari.or.jp/Portals/0/resource/pdf/AAI%20Summit/H25/3.%20EV%20TAI.pdf

#9
elbil.no og elbilforumets nettsider / UTESTENGT FRA DETTE FORUM
torsdag 09. mars 2017, klokken 16:11
Jeg var 6 uker i Thailand no i vinter og ble da meget skuffet
over en negativ melding på dataskjermen (Acer PC/norsk Windows 8.1):
En feil har inntruffet!
«Beklager Gjest; Du er utestengt fra dette forumet! Forumet er stengt for bruk
utenfor Vest-Europa og Nord-Amerika. Dersom du har blitt sperret ute; "tror"
nettleseren at du er sperret ute; selv om du er tilbake pAA trygge IP-adresser.
Du mAA da slette cokies & cache i nettleseren for AA fAA tilgang igjen.
110-126
Denne utestegningen er satt til å vare for alltid _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                                   Tilbake»
Det går da virkelig ikke an å utestenge forumbrukere fordi om vi er på ferie i et
Asiatisk (eller annet) land! Jeg er daglig leser på forumet og mener denne regelen
må basere seg på uvitenhet! I Thailand er det til enhver tid mange nordmenn,
men kanskje langt i mellom hver forumbruker. Ihvertfall innfødte i Thailand bruker
et annet skriftspråk og "skjønner ikke bæra" av norsk språk i det hele tatt.
http://www.evat.or.th/15708266/ev-technology
En liten andel av de innfødte skjønner engelsk ("angkitt").
Så mitt ønske er at dette nå blir lempet på før jeg reiser til TH neste gang!
#10
Elbiler i media / FARADAY FF91
lørdag 07. januar 2017, klokken 11:40
FARADAY FF91 er annonsert:
Faraday Future finally unveils its 'Tesla killer': FF91 electric car _ _ _ _ _
Read more: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4086252/Faraday-Future-finally-unveils-Tesla-killer-Self-driving-FF91-0-60mph-just-2-39-SECONDS.html#ixzz4V4ShIAYg
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
På YouTube:

https://youtu.be/79BfmLklYmU



http://www.teslarati.com/faraday-future-contractor-halts-construction-nevada-factory/


#11
Trøndelag elbilforening / Destinasjon: Trondheim > Tjeldbergodden
tirsdag 22. november 2016, klokken 21:47
Det vil alltids være noen med elbil som gjerne vil kjøre i retning
Hemne og så videre til Aure kommune.
Da vil det være bra å kunne hurtiglade bilen sin på Kyrksæterøra:
https://goo.gl/maps/sWnQyWhe5et

Her kan det komme ladestasjon for elbiler på Kyrksæterøra:
http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/08/19/Her-kan-det-komme-ladestasjon-for-elbiler-13207919.ece
#12
Elbiler i media / Facebook-side samler 10.000 norske elbilhatere
søndag 09. oktober 2016, klokken 22:34
Facebook-siden «Vi som ønsker elbilen dit peppern gror» latterliggjør elbileiere og oppfordrer bilister til blokkering av
elbiler i trafikken. Over 10.000 personer er med.
Hvordan takler vi disse streberne?
http://e24.no/privat/denne-facebook-siden-samler-10-000-norske-elbilhatere/23379334
Innehaver av Facebooksiden:
http://www.proff.no/rolle//-/89405/
#13
Elbilen i Samfunnet / VRAKPANT på Elbiler
lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:44
Nyttig informasjon fra bilopphuggeri:
EL BILER: Buddy og Reva er motorsykkelregistrerte kjøretøy og er således ikke omfattet av vrakpantordningen,
en biloppsamler behøver således ikke å ta imot disse uten å kreve vederlag.
For alle Think biler og batterier fra disse er det ingen produsent som vil ta ansvar for håndteringen av batteriene når disse kjøretøyene kasseres.  Produsenten er konkurs og det er ikke betalt inn penger for å dekke sluttbehandling av batteriene.
Det koster relativt mye, 5-­-7 tusen kroner for en biloppsamler
å bli kvitt disse til Batteriretur, pluss transport.
For å unngå at biloppsamler skal bli sittende med denne kostnaden må man i følge Autoretur kreve disse pengene
fra bileier, eller nekte å ta denne elbilen inn til hogging.
http://www.trondheimbildemontering.no/info3.aspx
#14
Elbilen i Samfunnet / NORSK EL-billøp
lørdag 30. juli 2016, klokken 12:25
KONKURANSE:
Hvem vil arrangere EL-Billøp der konkuransen ikke går på fart;
men å kjøre på idealtid mellom to byer (steder) i Norge
(til Sverige?) hvor lademulighetene er dårlige?
Det må være startavgift og premiering i forskjellige klasser:
F.eks: Hvem kommer lengst uten å lade underveis (med / uten passasjer)
Hvem kjører ruten med minst bruk av energi (Kwh)
Hvem kjører ruten tur/retur med AC lading underveis på nærmeste idealtid
Start fra utgangspunktet må være f.eks. med fem minutters mellomrom
Formålet må være å skape blest om EL-Bilisme og få omtale i media.
Har Du synspunkter om dette?

https://youtu.be/Nivopyt_xyE
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA