Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - havardolini

#1
Jeg har nå vært eier av en 2020 Polestar 2 Performance i halvannet år. Den har også de andre pakkene, så jeg tror den har det meste av utstyr som var mulig å få da den var ny.
Jeg liker en førersentrert bil, så for meg er det et pluss at føreren pakkes litt inn. Jeg er drøyt 1.80 høy, så P2 passer meg fint.
Når understellet strammes godt til, så stortrives jeg med å kjøre svinger, den tåler å bli presset. Jeg liker også godt hvor kjapt sånn som f.eks. traction control reagerer. Jeg kjører på full en pedals-kjøring året rundt, og er aldri redd for at bilen drar av veien av den grunn, selv på hålkeføre.

Men så til det jeg finner forbausende lite informasjon om: Så godt som all programvare i bilen er jo bare noe uferdig makkverk! Som en Volvo-forhandler sa til meg; Vi som har Polestar 2 er beta-testere for Volvo. Vi får alle feilene og så får Volvo den samme programvaren når feilene og problemene er rettet.
Programvaren føles veldig uferdig, og ny funksjonalitet klattes på i form av en app her og en app der.
Hvorfor man ikke kan skreddersy hva man vil se i displayet bak rattet, er en gåte for meg.

Appen er et eneste stort sorgens kapittel i seg selv! Den er treg, lite responsiv, og full av feil. Den er også svært fattig på funksjonalitet.

En dag for et par måneder siden virket ikke varmeaparatet i brennende kulde!
Så våknet det plutselig til liv igjen etter at jeg hadde låst og åpnet bilen igjen. Volvo-verksted fant ingen feil.
Ladetidsestimeringen er fullstendig på jordet nå på vinteren.
Både infotainmentsystemet og den andre(kommunikasjons-systemet?) trenger jevnlige restarter for å virke sånn noen lunde.
Jeg har slitt med at den ikke vil lade til 100% de gangene jeg vil det, og at den lader til 100% når jeg har satt den til 90. Den har også helt av seg selv valgt å lade til 100% etter å ha stått rolig på 90% noen timer.

Keyless har jeg gitt opp å få til å fungere.
Jeg måtte bytte dempere foran etter at de originale begynte å rakle ved ujevnheter i veien. De måtte også justere og smøre opp bakdemperne, da de begynte å gi en ganske irriterende knirkelyd.

Polestar kunderservice gjør ikke stort annet enn å be meg om å restarte.

Jeg har vondt for å tro at dette bare gjelder meg. Er det noe som har endret seg til det bedre for de bilene som kjøpes ny nå?
Får jeg samme programvaren som nye biler?

Polestar ser ut til å legge mye penger i merkevarebygging og det å kapre nye kunder, min mening er at de gjør forbløffende lite for å holde eksisterende kunder fornøyde.

Jeg tror ikke selv at jeg er en sur person, men P2 får lokket frem surheten i meg:)
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Trondheim - Storlien CCS/Combo
fredag 13. mai 2016, klokken 14:05
Er det noen av dere som har besøkt hurtigladerne på Værnes og/eller Meråker og sjekket at de er operative også på CCS og Type 2?
Dersom kartet hos Fortum stemmer, ligger den på Værnes rett ved utendørsparkeringen. Der parkerte jeg selv for noen få uker siden, uten at jeg så noen tegn til hurtiglader da.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 10:18
Jeg var inne på adressa.no nå, og ser at det står en sak om at NTE har solgt sine trønderske ladestasjoner, og at den nye eieren lover flere og bedre ladere. Det er et bilde av en Zoe med Fortum-logoer på. Det betyr vel at Fortum overtar EV Power sine ladere?

Siden jeg ikke abonnerer på hverken papiravisen eller adressa pluss, er dette alt jeg vet pr. nå.
Er det noen av dere som vet mer om saken enn meg?

Dette er jo potensielt godt nytt for oss her oppe. Tenk om vi får inn et selskap som faktisk ønsker å bygge ut, og med en forbruksbasert prismodell, kontra fastpris slik EV Power opererer :)
#4
Ladeplasser og ladekabler / Finne offentlige ladepunkter
mandag 07. september 2015, klokken 14:50
Jeg har nå hatt min i3 i snart to uker, og jeg stortrives!
Til helgen skal vi på langtur til et område som er dårlig dekket med hurtigladere. Jeg regner med å komme frem med ett stopp på en hurtiglader, og så AC-lading på 32A mens vi handler inn varer til hytteturen.

Spørsmålet er egentlig hvor mange åpne ladepunkter finnes det rundt omkring som ikke ligger inne på ladestasjoner.no?
Det skal f.eks. være en AC-lader i Selbu som har vært diskutert for en stund siden, men som ingen har lagt inn enda.  Jeg har nå i dag fyllt ut registreringsskjemaet for noen nye stolper som har kommet opp rett ved siden av EV Power sin hurtigladestasjon på Berkåk.

Er det slik at offentlige institusjoner som rådhus, sykehjem og skoler skal ha ladepunkter tilgjengelige?
Gode tips til å finne ladepunkter mottas med takk :)
#5
e-Golf / Regenerering på e-Golf
tirsdag 26. mai 2015, klokken 16:27
Jeg er i tenkeboksen både om jeg i det hele tatt tør å bytte fra diesel til el, og om det blir en i3 eller e-Golf hvis jeg gjør det.

Nå lurer jeg på det med regenerering. BMW i3 har som kjent kun èn innstilling: Det som de fleste andre kaller Brake mode. Da bruker man egentlig nesten kun gasspedalen til å regulerer farten med, det er jammen ikke ofte man trenger å bruke bremsen.
Hvis man på e-Golf bare lar bilen stå permanent i B-mode, kan man da kjøre e-Golf på samme måte som i3 når det gjelder regenerering og regulering av fart? Er det evt. noen vits i å bruke noen av de andre nivåene for regenerering?
Har den adaptive cruise controllen på e-Golf stop and go-funksjonalitet lik den på i3?
#6
e-Golf / Trondheim - Storlien
tirsdag 26. mai 2015, klokken 10:41
Er det noen som har kjørt denne ruten med e-Golf?
Jeg kjørte dit med en i3 i helgen, på tørre og fine veier og en grei temperatur på 12-15 grader. Jeg lurer på om e-Golfen klarer det like greit, og om marginen er såpass at jeg klarer turen til og med når det regner kraftig, evt. på vinterføre?

For dere som ikke er kjent i området, er dette en tur på 103 km hver vei for meg. De første knapt 8 milene til Meråker er relativt flate, noe motorvei, og Meråker ligger på ca. 120 moh ifølge yr.no.
De siste to milene er ganske tøffe, da stiger det opp til over 600 moh. Jeg har ikke de eksakte tallene, men dette beskriver i alle fall ruten greit nok.

På Storlien er det hurtiglader, og noen gratis 22KW-ladere. Hvor lang tid tar det å få ladet fra tomt batteri og opp til 70% på en slik semihurtig lader?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA