Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tkjoerlaug

#1
Audi e-tron / Nattsyns-assistent - endelig fix klar!
fredag 23. april 2021, klokken 15:44
Usikker på om det har blitt diskutert her, men det var SW feil på nattsyns-assistent relativt tidlige leveranser av Etron (min bil er fra August 2019).

Jeg fikk telefon fra Møller og dette skal nå endelig være fikset etter snart to års venting. Har time neste uke for å installere update.
#2
Audi e-tron / Camper-mode i etron?
torsdag 30. juli 2020, klokken 22:24
Jeg har kjørt Tesla i 4 år, men har nå kjørt etron i snart et år (...og kommer aldri til å kjøpe Tesla igjen, men det er en annen historie).

Tesla-Bjørn har jo gjort camper-mode populært gjennom youtube-videoene sine. Dette var først en "hack" der man satte bilen i N og skrudde på park-brems inne i en meny, samt sette på park-lys. Ved å gjøre dette fikk man klima-anlegget til å stå på hele natta og ikke skru seg av etter 30min. Tesla implementerte senere camper-mode som en egen knapp ved en senere SW-oppdatering?

Finnes det noe tilsvarende "hack" på etron? Dvs. lys av og klima-anlegg på gjennom natta? (Eller går ikke tron i dvale automatisk slik som Tesla?)

#3
Audi e-tron / Moment ved hjulskift
tirsdag 17. september 2019, klokken 11:04
Begynner å nærme seg høstferie, og slikt været har vært over fjellovergangene i det siste blir det nok hjulbytte snart. Noen som har funnet ut hvilket moment man bør ha på boltene? (Jeg har kun funnet "stram godt til" i manualen.

Ser på denne siden at Audi sier 120Nm, men det ser ut til å være en liten A4 eller lignende.
https://oslo-vest.audi.no/magasin/slik-skifter-du-hjul-pa-bilen-din/

Teslaen jeg hadde før skulle ha 175Nm, og E-tron er nesten et halvt tonn tyngre en den.


#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Kia og Hyundai kjøper seg inn i Ionity
mandag 09. september 2019, klokken 15:30
Kanskje det blir noe fortgang i utbyggen nå da?
#5
Model S 2013 - 2022 / Advarsel - Svindelforsøk på finn.no
søndag 28. juli 2019, klokken 15:25
Hei

Sikkert flere som prøver å selge bilen sin i disse dager, så jeg tenkte å advare om følgende henvendelse jeg fikk på bilen min.

Her var jeg nokså nær ved å bli lurt. Karianne Martinsen er en reell person, og kommunikasjon underveis var forholdsvis seriøs og profesjonell. Jeg har tidligere brukt finn betalingsgaranti, men fant ikke helt ut hva den nye SPID-løsninga var og dokumentasjonen rundt dette. Alarm-bjellene ringte for alvor når jeg så denne tråden som har nokså lik tekst som min henvendelse: https://foto.no/f/803832

---

Takk for svaret ditt. Jeg jobber for tiden offshore og ble sendt til Polen, men kommer tilbake 27. august. Vennligst send meg noen bilder. Jeg vil gjerne se om det er noen slitasje bare for å være sikker, ok? Jeg er ok med prisen og tilstanden, er du den første eieren og hvor lenge har du eid den?

Jeg kjøper dette for min  sønn  som en gave. Jeg kan betale deg gjennom Finn Schibsted (SPiD) konto, alt du trenger å gjøre er å koble kontoinformasjonen til SPiD-kontoen din(https://www.finn.no/eid/verification.html). Vennligst gi meg beskjed så snart som mulig, så jeg kan ordne betaling  SPID . Jeg kan ordne et frakt selskap som vil komme til det når du har mottatt penger. Takk
Hilsen
Karianne Martinsen
#6
Audi e-tron / Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:51
Jeg har kjørt Tesla i 4 år og har nå bestilt Etron. Jeg tror og håper at det meste blir bedre med Audi, men infrastruktur rundt lading regner jeg med at blir en reise 3-4 år tilbake i tid i forhold til hva jeg er vandt med fra Tesla.  Jeg prøver derfor å få litt oversikt over hvordan jeg blir påvirket på typiske langturer jeg kan komme til å kjøre fremover (Trondheim-Åre, Trondheim-Oslo, Trondheim-Valdresflya-Lærdal-Voss-Bergen).

Finnes det noe sted der man kan se en oversikt over CSS ladere i Norge som har høyere effekt enn standard kW i dag, evt. hva som er planlagt? Fortum har vel allerede åpnet minst en, Ionity har noen, og jeg leser at Circle K kommer til å satse sterkt på elbil fremover, men de kartløsninger (Fortum, ladestasjoner.no++) ser ut til å bare kunne filtrere på CSS og skiller ikke mellom hurtig/lynlading.


#7
Lading av Tesla / Ladekø i påska
søndag 01. april 2018, klokken 20:35
Satte ny «pers» i dag og talte seks biler i kø på SC Dombås. Ventetid var nok rundt en time. Egentlig lite trafikk på veien i dag mot Trondheim, så tipper det blir veldig mye kø på Dombås i morgen.

Møtte forresten en Tesla-ansatt på SC Gol som dirigerte trafikken og anbefalte de raskeste tilgjengelige stolpene. Han sa at Tesla kom til å ha mannskap der på utfartsdagene.

Andre erfaringer fra påska?
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Dekksensorer - hvordan er de programmert?
lørdag 30. september 2017, klokken 15:43
Jeg byttet til vinterhjul i dag, og dro på bensinstasjonen for å etterfylle litt luft. For å unngå at luftslagen lagde riper på panseret fylte jeg først på den ene siden og så snudde jeg bilen etterå. I det jeg snudde bilen så jeg at bilen oppfattet at høyre fremhjul og venstre bakhjul hadde fått mer luft (altså ett hjul på hver side, mens jeg hadde fylt på kun venstre side).

Er dette fordi alle hjul er kodet forskjellig, mens det er bare en mottager som leser signal? (Jeg hadde kanskje tenkt meg at alle hjul hadde en egen radio-mottager som kun leste sitt hjul).

Ser også at to sommerdekk er slitt 1mm mer enn de andre, men glemte å notere meg om disse stod bak eller foran. Når sommeren kommer igjen, bør jeg sette de med mest mønster foran eller bak?
#9
Lading av Tesla / Europatur - trenger jeg backup?
onsdag 07. juni 2017, klokken 19:21
Drar på min første skikkelige langtur i sommer og kjører til Sveits, Østerrike og Italia via Sverige, Danmark og Tyskland. Stedene vi skal bo på (Zürich, St. Anton, St Moritz og Lugano) har alle superladere, så lading for evt. lokalkjøring der vi bor er enkelt. Jeg har type2-kabel og Chademo-adapter i tillegg til UMC.

Ruta vi følger ser ut til å være godt utbygget med SC, så alt ser egentlig ut til å være relativt uproblematisk. Trenger jeg likevel å ha noe backup med meg, eller går det greit å kjøre en sånn tur å basere seg 100% på SC?

Tar gjerne imot noen tips til andre ting en bør være obs på (bompenger, sære lokale regler, parkering, grensepasseringer etc.)
#10
Model S 2013 - 2022 / Takstativ nytt vs gammelt panoramatak
mandag 06. mars 2017, klokken 07:02
Hei

Jeg har kjøpt ny bil og bytter dermed fra første generasjons soltak med store takstativluker som vippes opp til 2. gen med de små lukene. Jeg har Whisbar i dag, men ser at Autoload selger to versjoner av takstativet.

Må jeg ha nytt stativ, eller kan det jeg har brukes på begge bilene?
#11
Lading av Tesla / Kw vs km/time på superlader
torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07
En ting jeg har lurt på er hvorfor kw ladeeffekt ikke er proporsjonal med km/t ladehastighet på superkader. på et relativt tomt batteri får jeg typisk 100kw og kanskje 430km, men på rundt 30% får jeg kanskje 97kw og over 500km/t.

Noen som har en god forklaring?
#12
Model S 2013 - 2022 / Prisvekst
søndag 17. juli 2016, klokken 00:28
Jeg husker da jeg bestilte min bil for ett år siden, så fikk jeg høre fra flere at jeg hadde betalt mye mer enn de hadde gjort for sine egne biler. Samtidig ett år senere så ser jeg at nypris for min bil har steget med nesten 200k. Lurer derfor på hvor stor prisveksten faktisk har vært siden de første kom til Norge. Er det noen som vet sånn ca hva en toppspecccet P85, 85D og P85D kostet da de kom (dvs uten 7-seter)?

For oss som kommer fra passat-stasjonsvogn segmentet begynner Tesla etterhvert å bli en veldig dyr bil, og personlig er jeg veldig i tvil om hva jeg kommer til å ende opp med som neste bil. Mulige alternativ er:
- samme bil, men akseptere at den har blitt dyrere
- mindre batteri
- mindre utstyr, kutte ut luft, hifi, premium
- hoppe av tesla-toget og velge noe annet
- ikke bytte, men kjøre til den er brukt opp

Akkurat nå tenker jeg at det blir trist å nedgradere, og skulle jeg kjøpt på nytt i dag ville jeg trolig svelget en kamel, kjøpt akkurat den samme bilen og akseptert at den har blitt dyrere. Lavt verditap på den jeg har i dag vil kompensere for noe av dette. Dersom mva/avgifter blir innført kan det likevel vise seg å være et bra kjøp. På den annen side, er jeg skeptisk til hva model 3 har å si for bruktpriser på S.

Kan være interessant å høre hva dere gjør med deres neste bil?
#13
Model S 2013 - 2022 / Kudos til SC Trondheim!
torsdag 30. juni 2016, klokken 20:29
Lang ventetid og dårlig service på service-sentre er en gjenganger her på forumet. Voksesmerter, rotete organisasjon, dårlige systemer, manglende oppfølging, uerfarne ansatte, rangering av de best/verst SC-er osv.

Her kommer en solskinnshistorie!

Jeg har nå snart vært lykkelig tesla-eier i ett år, men har desverre hatt bilen min på reparasjon 6 ganger for mye i løpet av dette året. Hver gang en ny feil kommer snikende har jeg med gru tenkt på at nå blir det min tur å vente i 6 måneder på å få dette fikset. Men jeg har aldri måttet vente mer enn 10 dager for å komme til en ledig time. I dag hadde jeg min beste opplevelse hittil, etter å ha oppdaget at en felg var mye mer møkkete enn alle de andre. Jeg fryktet bremseveskelekasje og kjørte innom service-senteret uten time i dag tidlig. Timingen kunne ikke vært værre, bare en uke før planlagt bilferie. 6 timer senere hadde de byttet en drivaksling som lakk olje og bilen var klar til bruk igjen!

Servicen, standarden på venteområdet og det at man får gratis leiebil har jeg aldri opplevd på biler jeg har hatt tidligere.
#14
Model S 2013 - 2022 / Skru av alarm?
lørdag 25. juni 2016, klokken 10:12
Alarmen på bilen min går med (u)jevne mellomrom når jeg låser den opp (typisk 1-2 ganger i måneden). Det er noe jeg kan leve med, men hvordan skrur man den av når den først går? Jeg har prøvd å trykke på FOB, og selv når jeg setter meg i bilen og kjører av gårde så kan den fortsette (da har bilen åpenbart skjønt at FOB er tilstede).

Noen tips?
#15
Model S 2013 - 2022 / Kjørelys vs. Nærlys
fredag 25. mars 2016, klokken 18:41
Nå som det blir lysere er tesla med kun de karakteristiske kjørelysene (led-stripa langs kanten) et mer vanlig syn. På min bil settes alltid lys til auto når jeg starter bilen, og selv om jeg skrur av lys går de tilbake til auto neste gang jeg starter bilen. Jeg kjørte Gudbrandsdalen på mandag i ett-tida, og de fleste tesla-ene jeg møtte hadde da bare LED-stripa tent, men min bil viste at også nærlys (dvs. spotten i tilleg) var tent. Jeg har da også to varsel-grønne lamper tent i den lille skjermen.

Dere som kjører med kun LED-stripa tent, kjører dere med lys satt til auto eller off? I dagslys midt på dagen, har dere da de grønne lys-lampene tent?
#16
Model S 2013 - 2022 / Forvarming av batteri og regenering
fredag 25. mars 2016, klokken 10:52
Er på påsketur og står parkert 1000m over havet uten lademulighet. Har grei nok rekkevidde på bilen nå, men ser at det er kø på superladere og opplevde veldig treg ladehastighet på Lillehammer på mandag da alle båser var opptatt og to biler stod i kø. Totalt sett ville det nok vært kjappere å bruke Chademoen der fremfor å først stå i ladekø og så lade med 120km/t.

Dersom jeg vil maksimere rekkevidden min, bør jeg da starte med kald bil og rangemode på og så gradvis kjøre den varm eller bør jeg makse på med forvarming for så å få regenert mest mulig av de 1000 høydemeterne jeg har tilgode?
#17
Model S 2013 - 2022 / Range-mode på eller av på vinterstid?
mandag 07. mars 2016, klokken 08:09
Hei

Kanskje noe relatert til forbruk-diskusjonen på D-modeller, men synes dette fortjener en ny tråd.

Jeg mener å ha lest at Tesla har sagt at range mode bør kun brukes på langturer der man har marginal rekkevidde, da range mode skrur av batterivarming. Mesteparten av min kjøring er småturer i by-områder, og jeg ser at på vinterstid får jeg svært høyt forbruk pga bilen prøver å varme batteriet selv om jeg kun skal kjøre 5km. Disse turene er likevel såpass korte at batteriet blir noe særlig varmt til at jeg får regenerering.

Har i det siste testet litt med å skru på range-mode. Jeg ser ingen negative effekter her bortsett fra noe bekymring for at jeg skader batteriet. Forbruket er vesentlig lavere, forvarmer jeg bilen holder klima-anlegget likevel fin temperatur i bilen og bilen er fortsatt mer enn sprek nok. Jeg hadde en loaner fra tesla i forrige uke og den var satt opp med range mode på da jeg fikk den utlevert.

Hva kjører folk med på vinterstid ved småkjøring? Range mode på eller av?

#18
Model S 2013 - 2022 / Tide forsikring
mandag 15. februar 2016, klokken 11:13
Jeg har fått et godt forsikringstilbud gjennom Tide forsikring og vurderer å slå til. Selgeren til Frende forsikring som jeg har i dag advarte mot tide som ikke godkjent forsikringsselskap. (Dette synes jeg dog er svært uproft av Frende, å slenge dritt om konkurrentene i stedet for å fremme seg selv).

Ser Tesla owner club har avtale med Tide, så regner med at det er en del Tesla-eiere som har Tide i dag. Noen som har lyst å dele noen erfaringer?

#19
TMS Hjul, dekk og felg. / Holdbarhet vinterdekk
mandag 05. oktober 2015, klokken 14:59
Jeg la om til vinterdekk på bilen min i dag, da jeg skal kjøre over fjelloverganger i høstferien (er meldt minusgrader). Dekkene er Nokian R2 på 19" felger og jeg har en 85D. Førsteinntrykket er at dette føles en hel del mykere enn Michelin PS3 som stod på i sommer. 

Tåler vinterdekkene kreftene som bor i en tesla (flat pedal fra stillestående på tørr asfalt?), eller er slik "lek" forbeholdt sommerdekk? Det hender at jeg har førstereis-passasjerer ombord, og alle vil selvsagt kjenne på tesla-suget fra 0-100.
#20
Model S 2013 - 2022 / Bulket bil
lørdag 26. september 2015, klokken 19:45
Jepp, da har jeg prestert kunststykket å miste en drill ned på bilen fra garasjeloftet...!

Da bilen er bare 2 måneder gammel er dette et forholdsvis stort skår i gleden. Det viktigste for meg akkurat nå er å få fikset det raskest mulig og at bilen blir 100% som ny igjen, at det vil koste flesk jeg mentalt forberedt på. Er dette noe Tesla gjør på sitt verksted (...og som man må vente 6 måneder på å få fikset), eller bruker man andre bilopprettingsfirma/lakkeringsverksted for å utbedre slike skader? Evt. noen tips til hvilke firma i Trondheim?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA